JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Erasmiaan

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Ik vond een paar dingen wel jammer in het stuk. (....)

Luister bijvoorbeeld dit eens, daar vind ik die houding wel: http://www.prekenweb.nl/preken/Vreugden ... sleven.mp3
Jongere ik snap jou echt niet. Jij, opgevoedt binnen een bevindelijk gereformeerde kerk, ziet toch ook wel het verschil in geloofsbeleving tussen deze organisaties en de lezers van de Daniël? Daar gaat het ten diepste om. En dat is gewoon een wereld van verschil.

Ik spreek misschien voor men beurt, maar als ik de post van Jongere lees, dan verwijst hij juist naar een lezing van een prediker uit diezelfde bevindelijk gereformeerde kerk.
Dit wordt dus ook gelukkig bij ons nog geleerd.

Maar meer , Erasmiaan, waarom zet je je nu zo stellig af tegen alles wat niet des GG's is ? En wat de geloofsbeleving van de lezers van de Daniel betreft : er zijn er velen die zich over het algemeen heel goed inhoudelijk kunnen vinden bij de artikelen die in de Daniel staan , ook velen buiten ons kerkverband die soms zelfs ook wel deze avonden van genoemde stichtingen bezoeken.
Ik denk dat we , ondanks kritische vragen, die we altijd moeten en mogen stellen en die ik zelf ook heb, ons toch beter kunnen houden aan de raad van Gamaliël : Hand 5 :
38 En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen, en laat hen gaan; want indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden.
39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden.
Ik hoef me helemaal niet zo af te zetten tegen alles wat niet des GG's is. Sterker nog, ik ben helemaal niet zo Gergemmerig opgevoed.

Maar inhoudelijk: Laurens Kroon geeft al aan dat er ook predikanten komen die wel een goed gereformeerd geluid brengen Het erge is echter dat er een volgende avond wel een dwaalleraar kan spreken. En dat kan heel verwarrend zijn voor "zoekende jeugd". Ik zou mijn kinderen, zo ik die mocht krijgen, er in ieder geval niet met een gerust hart naar toe sturen.

Laten we de verschillen, met zulk een eeuwigheidswaarde, niet bagatelliseren en tot accentverschillen maken zoals die er altijd al geweest zijn in de gereformeerde geschiedenis. Wat dat betreft is het meer uit bezorgdheid want ik heb niemand over voor het nare verderf.
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan, over welke verschillen gaat het nu?
In het stukje zie ik met betrekking tot Jijdaar alleen verschillen met betrekking tot visie op kerk (waarbij niet wordt uitgelegd waar het visieverschil zit) en met betrekking tot doop genoemd.

Zijn dat verschillen van eeuwigheidswaarde?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Laten we de verschillen, met zulk een eeuwigheidswaarde, niet bagatelliseren en tot accentverschillen maken zoals die er altijd al geweest zijn in de gereformeerde geschiedenis. Wat dat betreft is het meer uit bezorgdheid want ik heb niemand over voor het nare verderf.
Tja. Het lijkt er wel op dat het altijd de ander is die zich zorgen moet maken over de eeuwigheid en mogelijk zelfs 'het nare verderf'... :bobo
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rochus

Bericht door Rochus »

Erasmiaan schreef:
Helaas is de boodschap die deze stichtingen brengen dat ze substituut zijn. De opwekking in het ingedutte Nederland hangt van hen af.

De beperkte visie is dus gevormd door de stichtingen zelf.
Waar heb je dit gehoord of gelezen? Mijn beeld van de stichting Heartcry is toch anders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rochus schreef:
Erasmiaan schreef:
Helaas is de boodschap die deze stichtingen brengen dat ze substituut zijn. De opwekking in het ingedutte Nederland hangt van hen af.

De beperkte visie is dus gevormd door de stichtingen zelf.
Waar heb je dit gehoord of gelezen? Mijn beeld van de stichting Heartcry is toch anders.
Dat staat in het visie-docje.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Laten we de verschillen, met zulk een eeuwigheidswaarde, niet bagatelliseren en tot accentverschillen maken zoals die er altijd al geweest zijn in de gereformeerde geschiedenis. Wat dat betreft is het meer uit bezorgdheid want ik heb niemand over voor het nare verderf.
Tja. Het lijkt er wel op dat het altijd de ander is die zich zorgen moet maken over de eeuwigheid en mogelijk zelfs 'het nare verderf'... :bobo
Kijk, je kunt dat met een oneliner af doen, maar het zijn zaken van eeuwigheidswaarde die voor ieder mens van belang zijn. We kunnen ons maar één keer vergissen maar dat is wel voor eeuwig. Geloven we dat nog wel? Is die ernst er wel in de Gereformeerde Gezindte maar ook onder de forumdeelnemers? Ik ken geoefende christenen die in de stand van het leven zo benauwd werden door de duivel dat het nog een eeuwig omkomen werd omdat ze hun genadehuis niet op Christus maar op gevoel gebouwd hadden, zo fluisterde de satan ze in. Voor die mensen was de voorbereiding op het avondmaal nog wel eens een echte beproeving. Ben ik zelf begonnen of is God begonnen? Terwijl ze toch bij tijden ook de roem van het evangelie mochten opsteken tegen ieder die het maar wilde horen. Maar toch juist in de beproevingen die kostelijker zijn dan het goud dat beproeft wordt, kan Christus weer alles worden.

Ik vrees dan toch zo voor bepaalde oppervlakkige geloofsbelevingen.
Rochus

Bericht door Rochus »

Tiberius schreef:
cosmo schreef:Je gaat er dus per definitie vanuit dat het doel is zich af te zetten tegen. Dat vind ik een negatieve benadering.
Ik vind dat ook wel negatief, ja. Maar zo staat het eenmaal in visie-document.
Het visie-document is vrij beschikbaar. Zou je even een citaat op het forum willen droppen? Dat maakt het voor iedereen helder.
Grace

Bericht door Grace »

Wilhelm schreef:Jongens, houd het even waardig, dit is toch niet de manier om met elkaar om te gaan ?
Ik bedoel het absoluut niet verkeerd. Ik ken Tiberius alleen van het forum en zou niet weten wie het is, dus ik heb helemaal niets tegen hem. Op het moment als er dingen gezegd worden die niet waar zijn, zet ik dat graag wel even recht. Zeker op een publiekelijk forum.
Heb jij het verkeerd opgevat Tiberius?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Heb jij het verkeerd opgevat Tiberius?
Ik? Nee absoluut niet, hoor.

Ik dacht eerder dat Wilhelm zijn posting richting Erasmiaan bedoelde. :)
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Helaas is de boodschap die deze stichtingen brengen dat ze substituut zijn.
Ze zijn niet alleen substituut, maar verklaren dat ze een "beperkt evangelie" willen aanvullen. Dat gaat er dus in feite tegen in.
Aanvullen is complementair.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Grace schreef:Heb jij het verkeerd opgevat Tiberius?
Ik? Nee absoluut niet, hoor.

Ik dacht eerder dat Wilhelm zijn posting richting Erasmiaan bedoelde. :)
Nee zeker niet, maar met grote schroom en zonder wettelijke bevoegdheid heb ik toch gemeend om nu eens de moderator en Grace te moeten modereren ;)

Maar ik zie het al , jullie zijn weer vrienden geworden. :)

Eenheid in verscheidenheid , mooi he ?
Grace

Bericht door Grace »

jakobmarin schreef:Ik zie veel jongeren van onze gemeenten naar conferenties van stichting Heart Cry en naar avonden van Jij daar! gaan. Zij voelen daar dat zij iets missen wat andere bezoekers bezitten. Dit horen zij in de eigen gemeente niet! Na een of nkele bezoeken voelen deze jongeren zich bekeerd! Deze jongelui nemen steeds meer Ger. Gem.-jeugd mee. Dit geeft ook in de gezinnen veel verdeeldheid. Ik maak mij zorgen hierover. Of is dat niet nodig?
Henk.

Lang heb ik geaarzeld of ik deze vraag in Daniël moest beantwoorden. Ik kon de vraagsteller ook ‘afdoen’ met een mailtje. Ik ben nog nooit op zo’n conferentie of avond geweest, ook al ben ik het al een tijd van plan. Dat neemt niet weg dat dit onderwerp wel belangrijk is. Ook ik zie jongeren — en ouderen — naar conferenties van Heart Cry gaan en avonden van Jij daar! bezoeken. Is dat erg? Het is toch juist mooi dat jongeren op zoek zijn naar God? Dat is ook zo. Gelukkig kom ik ze ook tegen. Jongeren die uitzien naar het spreken van de Heere in hun leven. Omdat ze hebben leren inzien dat ze niet kunnen bestaan voor God. Omdat het grote gebrek, de zonde, hen voortdurend voor ogen zweeft en hen schuldig stelt. Ze zien uit naar de verlossing die in Christus is en die de Heere door Zijn genade aanwijst in het Evangelie. Ze ervaren dat het alleen in de weg van het wonder, gewerkt door de Heilige Geest, kan veranderen in hun leven. Ik spreek soms jongeren die — vaak in alle schuchterheid en bescheidenheid — kunnen overtellen Wie Christus voor hen is geworden. Dat bemoedigt en maakt ook klein.

Charismatisch
Zijn de zorgen van de vraagsteller dan terecht? Eerlijk gezegd, denk ik van wel. Niet omdat ik zijn algemene stelling onderschrijf: “Na een of enkele bezoeken voelen deze jongeren zich bekeerd!” Dit zat zeker niet voor alle jongeren gelden. Bovendien moeten we niet direct negatief oordelen als jongeren tot verandering komen en hun oude, wereldse levensstijl achter zich laten en ernst gaan maken met het Koninkrijk Gods.
Op internet staat een visiedocument van Heart Cry en de Jij daar! -avonden zijn veelal per video terug te kijken. Zo heb ik me wat verdiept in de sfeer en inhoud van deze bewegingen. En dan rijzen ook bij mij vragen, die ik hier maar gewoon verwoordt.
Het blijkt dat Heart Cry en Jij daar! — ik scheer ze voor het gemak maar even over één kam — brede, interkerkelijke bewegingen zijn voor “allen, die de Naam van Christus liefhebben in welke traditie ze ook staan en bij welke kerk of gemeente ze ook behoren.”
Dat is een mooie doelstelling. Wie zou er iets op tegen kunnen hebben? Maar als dit betekent dat ds. 0. Bottenbley ‘van harte’ wordt uitgenodigd te spreken, dan roept dat bij mij vragen op.
Ds. Bottenbley is een innemende, charismatische man, maar voorganger van de Vrije Baptisten Gemeente ‘Bethel’ in Drachten. Wie de website van zijn gemeente bezoekt, ontdekt dat hij een heel andere theologie voorstaat en een heel andere visie op kerk-zijn heeft, dan wij op grond van Schrift en belijdenis hebben. In een doopdienst op 29 juni 2008 verrichtte hij bijvoorbeeld bij mensen afkomstig uit andere kerken, de overdoop. Onbegrijpelijk en onverantwoord om zoekende jongeren met zijn boodschap te confronteren. Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.

Heiligmaking
In het visiedocument — overigens: goed dat dit opgesteld is — van Stichting Heart Cry staat geschreven: “Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Laat ik daar dan maar klip en klaar over zijn: Heart Cry en Jij daar! werken juist verwarring in de hand. Niet alleen door ds. Bottenbley uit te nodigen, maar ook door de evangelische sfeer op sommige avonden, door een activistische opstelling van sommige leidslieden, en dit vervolgens weer te weerspreken in bijvoorbeeld een visiedocument. De manier waarop over rechtvaardiging en heiliging wordt gesproken, lijkt gereformeerd en daardoor betrouwbaar, maar er zijn vanuit de gereformeerde theologie behoorlijke vragen bij te stellen. Het accent wordt gelegd op het overwinningsleven uit Romeinen 8. Je wordt op aarde nooit zondeloos, maar je kunt wel bevrijd worden van het bewuste, concrete zondigen. aldus Arjan Baan in een reactie op een interview in Het Friesch Dagblad.
Dit is aantrekkelijk, maar is het bijbels? Het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik nier, verzucht Paulus in Romeinen 7; 18. Hij moet wassen, maar ik minder worden (Johannes 3: 30). is dát niet juist heiligmaking?

Hebben we het in de Gereformeerde Gemeenten dan zo goed voor elkaar? Nee. We zijn een verzameling van zondaren. Er heerst veel lauwheid, er is achterdocht en kritiek. Dat moet ons met schuld aan de voeten van de Heere brengen. Intussen hopen we in het kerkelijk jeugdwerk toch iets aan die verwarring te kunnen doen. Om jongeren juist te verbinden aan hun eigen kerkelijke gemeente. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de Heere juist onder de prediking, onder de bediening van het genadeverbond, Zijn genade wil verheerlijken. Laten alle jongeren zich — net als Bartimeüs — langs die weg neerzetten. Laten ze hun plaats innemen in de gemeente. Onder de prediking, op de catechisatie, in het jeugdwerk. De Heere wil dat zegenen. Tot de eer van Zijn Naam en tot jouw zaligheid!

Laurens Kroon
Uit: Daniel, 23 mei 2008
Ik lees vandaag in het RD in een gedeelte van een lezing die uitgesproken is op de Haamstede-conferentie van een GG-oud-zendingsman oa het volgende:
Reformatorisch Dagblad schreef:Nieuwenhuis, oud-algemeen secretaris van de Zending Gereformeerde Gemeenten, hield op de predikantenconferentie een lezing over ”Eenheid in verscheidenheid; de Kerk van alle plaatsen”. Verschillen in gebruiken wat betreft zingen, collecteren, ambtskleding, bidden, gebruik van de sacramenten, kiezen van ambtsdragers, viering van de zondagen en wijze van kerkregering zijn volgens hem sterk beïnvloed door de cultuur en de situatie. „We moeten bewaard worden voor het gevaar van etnocentrisme.”

Nieuwenhuis gaf een groot aantal voorbeelden van kerk-zijn in een andere cultuur. Het begeleiden van de kerkzang gebeurt in Nigeria met trommels, muziekpotten en kalebassen. In Papoea worden het sap van een rode vrucht en een zoete aardappel gebruikt bij de viering van het heilig avondmaal. In Rusland begroeten baptisten elkaar met een heilige kus, mannen kussen mannen en vrouwen kussen vrouwen. In China geven vrouwen leiding in huisgemeenten zonder ambtsdragers.

De oud-zendingsman verhaalde van bijzondere ontmoetingen met christenen in China, Rusland, Cuba en Guinee. Het ging om mensen met een totaal verschillende kerkelijke achtergrond die onbekend waren met de inhoud van het gereformeerd belijden, „maar die wel wisten van zonde en genade en van behoud alleen door het offer van Christus, mensen die bogen voor het gezag van de Schrift.”

Kinderdoop
Hij stelde dat verschillen in de leer in de ontmoeting met andere christenen niet verdoezeld hoeven te worden. Wel moet er bereidheid zijn om samen te luisteren naar Gods Woord en het gezag daarvan te aanvaarden. Als die bereidheid er niet is, ontbreekt een gemeenschappelijke noemer waarop je elkaar kunt aanspreken en komt de eenheid fundamenteel in het gedrang, aldus Nieuwenhuis.

Het is noodzakelijk om in het gesprek hoofd- en bijzaken te onderscheiden, vindt Nieuwenhuis. Tot de hoofdzaken rekent hij in ieder geval de apostolische geloofsbelijdenis en de drie sola’s van de Reformatie: „Alleen het geloof, alleen de Schrift maar ook heel de Schrift en alleen door genade, uitlopend in alleen door Christus.”

Als voorbeeld noemde hij een gesprek over de kinderdoop, die vanuit de gereformeerde belij- denis onopgeefbaar is. „Tege- lijkertijd moet de kinderdoop niet verabsoluteerd worden in die zin dat er geen omgang en herkenning zou kunnen zijn met degenen die alleen de volwassendoop praktiseren, zeker als het gereformeerde baptisten betreft.”

Nederlandse kerken kunnen van buitenlandse christenen nog veel leren over afhankelijkheid van God, betonen van gastvrijheid en gemeenschap, geven van getuigenis naar de wereld en de waarde van het gebed, aldus Nieuwenhuis. Zorg is er bij hem over het grote aantal slecht opgeleide voorgangers elders in de wereld en de daaruit voortvloeiende beïnvloedbaarheid van gemeenten door allerlei on-Bijbelse leringen.
Is wel een ander accent dan van Laurens Kroon. Lijkt me een goede nuancering op zijn artikel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Is wel een ander accent dan van Laurens Kroon. Lijkt me een goede nuancering op zijn artikel.
Vrienden of niet, maar ik begrijp deze verbreding van de discussie niet goed.
Ik zie drs. Nieuwenhuis nergens een lans breken om buiten de kaders van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking te gaan. Of jij wel?

@Cosmo: substituut is vervangingsmiddel, geen aanvulling.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Grace schreef:Is wel een ander accent dan van Laurens Kroon. Lijkt me een goede nuancering op zijn artikel.
Vrienden of niet, maar ik begrijp deze verbreding van de discussie niet goed.
Ik zie drs. Nieuwenhuis nergens een lans breken om buiten de kaders van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking te gaan. Of jij wel?

@Cosmo: substituut is vervangingsmiddel, geen aanvulling.
Ho Tib. Generaliseer je niet een beetje? HC en JD gaan dus buiten de kaders van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking? Als dat zo zou zijn, was hier geen discussie denk ik.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als dat niet zo zou zijn, was er hier geen discussie, bedoel je waarschijnlijk.
Gesloten