Hoe weet je of je een kind van God bent?

refo

Re: Hoe weet je of je een kind van God bent?

Bericht door refo »

Zelfonderzoek werkt niet. Zelfs niet biddend. De onwedergeborene is er snel mee klaar. En de wedergeborene ook. Je vindt altijd wat je aan wílt treffen. Het ziet er altijd goed uit. Of niet en dan wilde ja dát.

Wat wel moet is dat men zichzelf moet beproeven. Beproeven houdt in dat getoetst wordt aan een norm.

Die normen zijn ooit aldus geformuleerd:

Ten eerste, bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot is, dat Hij die (eer dat Hij die ongestraft liet blijven) aan zijn lieven Zoon Jezus Christus, met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.

Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart, of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn; en de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigen toegerekend en geschonken is, ja, zo volkomen, alsof hij zelf in eigen persoon, voor al zijn zonden betaald, en alle gerechtigheid volbracht had.

Ten derde, onderzoeke een tegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen, insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Zelfonderzoek werkt niet. Zelfs niet biddend. De onwedergeborene is er snel mee klaar. En de wedergeborene ook. Je vindt altijd wat je aan wílt treffen. Het ziet er altijd goed uit. Of niet en dan wilde ja dát.

Wat wel moet is dat men zichzelf moet beproeven. Beproeven houdt in dat getoetst wordt aan een norm.

Die normen zijn ooit aldus geformuleerd:

Ten eerste, bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot is, dat Hij die (eer dat Hij die ongestraft liet blijven) aan zijn lieven Zoon Jezus Christus, met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.

Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart, of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn; en de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigen toegerekend en geschonken is, ja, zo volkomen, alsof hij zelf in eigen persoon, voor al zijn zonden betaald, en alle gerechtigheid volbracht had.

Ten derde, onderzoeke een tegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen, insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.
Ik zou geen verschil willen maken tussen zelfonderzoek en zelfbeproeving. Maar als jij dat verschil wel ziet, dan onderschrijf ik je posting. Lees dan maar ipv zelfonderzoek, zelfbeproeving.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

JolandaOudshoorn schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat Matt 5: 1-12 een hulp kan zijn voor zelf onderzoek. Het gaat hierbij om "karaktertrekken" die elke christen (in meer of mindere mate) heeft.
Met deze kanttekening: zelfonderzoek is noodzakelijk, maar arglistig is ons hart. Dus onderzoek nooit jezelf alleen, maar altijd biddend tot de HEERE.
math 5: 1-12
Bedankt voor de tip.
Wat staat het antwoord van de topic-vraag toch duidelijk in Gods woord.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
seuter

Bericht door seuter »

Zie ook Romeinen 8:16. Die geeft vrijmaking van Gods zijde. Twijfel is mogelijk aan mensen zijde, aan die kant is er slingering mogelijk, maar aan Gods zijde zorgt de Heilige Geest dat de weg nooit meer afgesloten is. Zie ook Jesaja 1. DIE mens maakt schuld op schuld. Maar zie ook Psalm 32. Verder zijn de 3 punten formulier HA nooit overbodig om bij herhaling zich zelf toetsen. Dit vanwege de menselijke zwakheid en onvolmaaktheid. Maar die gezindheid om voortaan ... dat is essentieel.
Plaats reactie