Kerktijden.nl - nieuwe website met kerk-info uit ger. gez.

JALP

Re: Kerktijden.nl - nieuwe website met kerk-info uit ger. gez.

Bericht door JALP »

Ik blijf het hele ding niet echt handig vinden.
Als je op beroepingswerk klikt krijg je eerst een nieuwe pagina i.p.v. het uitvouwen van het bericht zoals vroeger...

Ben beetje het overzicht kwijt. Terwijl ik het toch meestal elke dag even kijk.

Zo staat onze eigen predikant helemaal niet bij het kopje 'Predikant'.
claus

Bericht door claus »

Ook ik vind dat we een heleboel achteruit gegaan zijn sinds je vroeger op refdag.nl gewoon de predikbeurten (kerkdiensten) vanaf pakweg een uur of 11 à 12 op donderdagmorgen kon bekijken. Dit vond en vind ik interessant. Zeker als je 's avonds weg moet naar een verjaardag of een vergadering, kon je al vooraf de kerkdiensten grondig lezen. Hopelijk komt dit terug bij refdag.nl
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

claus schreef:Ook ik vind dat we een heleboel achteruit gegaan zijn sinds je vroeger op refdag.nl gewoon de predikbeurten (kerkdiensten) vanaf pakweg een uur of 11 à 12 op donderdagmorgen kon bekijken. Dit vond en vind ik interessant. Zeker als je 's avonds weg moet naar een verjaardag of een vergadering, kon je al vooraf de kerkdiensten grondig lezen. Hopelijk komt dit terug bij refdag.nl
Te vinden door wat artikelnummers uit te proberen:

Zondag 7 september 2008: http://www.refdag.nl:80/artikel/1359014
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Geachte lezer,

Onlangs hebben wij u meegedeeld dat het oude overzicht kerkdiensten voortaan alleen nog maar geraadpleegd kon worden in de papieren versie van onze krant en in de elektronische versie (e-paper).

Inmiddels is gebleken dat het oude overzicht toch bepaalde zoekvoordelen bood die het nieuwe overzicht niet biedt. Wij hebben daarom besloten het oude overzicht ook weer elektronisch voor alle lezers beschikbaar te stellen. Inmiddels is het alweer te vinden via kerktijden.nl. Overigens wijzen we u erop dat dit oude overzicht alleen de diensten van de aanstaande zondag biedt, terwijl in het nieuwe zoeksysteem binnenkort ook diensten ingevuld zullen zijn voor toekomstige zondagen.

Wij hopen dat u er baat bij heeft.

Met vriendelijke groet,

Reformatorisch Dagblad

De kerkdienstenpagina:
http://www.kerktijden.nl/?zoek=kerkdien ... a22fa201fa
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mister schreef:Tja, een RD samen lezen is milieubewust en goed voor de centjes.
En over de inkomsten van de EMG maak ik me glad geen zorgen!
89 euro + de helft van het RD is bijna de totaalprijs. Leuk voor de minder draagkrachtigen... :sweat
Blijkbaar viel het toch tegen hoeveel mensen er 89 euro gingen betalen... :jongle
claus

Bericht door claus »

Jammer dat de kerkdiensten nog niet zoals voorheen via een enkele klik zo terug te krijgen zijn vanaf de donderdagkrant van ons RD. Hoe kom je er dan wèl ineens in, iedere week weer?? Wie helpt me daarbij?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

claus schreef:Jammer dat de kerkdiensten nog niet zoals voorheen via een enkele klik zo terug te krijgen zijn vanaf de donderdagkrant van ons RD. Hoe kom je er dan wèl ineens in, iedere week weer?? Wie helpt me daarbij?
http://www.kerktijden.nl/?zoek=kerkdien ... 9db583270d
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Wie weet waarom de diensten voor a.s. zondag/week er nog niet op staan? Op alfabetisch volgorde staan ze er wel, maar onder de betreffende kerk nog niet.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Dr. v.d. Brink besteedt in een column in het ND ook aandacht aan kerktijden.nl:
ND schreef:Kerktijden.nl
door dr. G. van den Brink

Onlangs stuitte ik op een opvallende website. Links in het beeld ziet men de torso van een in stemmig grijs geklede man, die zo te zien onderweg is naar de kerk. Dat blijkt uit de nogal groot uitgevallen bijbel die hij onder zijn arm draagt. Rechts van hem treft men een keuzemenu aan met vier mogelijkheden.

Allereerst kan men de naam invullen van de plaats waar men ter kerke wil gaan. Ik tikte even de naam van mijn woonplaats Woerden in, en meteen verschenen vier Woerdense kerken op het scherm. Dat zijn ze lang niet allemaal, maar men heeft toch enige keus. De tweede mogelijkheid bestaat uit het intikken van de naam van een kerk. Wie bijvoorbeeld Maranathakerk intikt, ziet dat er precies tien Maranathakerken zijn in ons land - althans onder de kerkgenootschappen die meedoen. Wie doorklikt op één van die kerken krijgt een plattegrondje te zien, het adres, en een overzichtje van de eerstvolgende diensten. Er is ook een kopje 'Reguliere kerktijden', maar opmerkelijk genoeg trof ik daarachter steeds de mededeling 'onbekend' aan. Vreemd, want de naam van de website - kerktijden.nl. - doet toch vermoeden dat het daar juist om begonnen is.

Postcode
De derde mogelijkheid is het intikken van een postcode. Dat levert alle kerken op die zich in de buurt bevinden, netjes gesorteerd op afstand. Binnen een straal van 50 kilometer rond mijn postcodegebied blijken zich maar liefst 691 kerken te bevinden. Keus genoeg dus! Het meest intrigerend is echter de vierde keuzemogelijkheid. Deze staat heel bescheiden als laatste genoemd: het gaat ons er natuurlijk niet om, maar als u per se deze zoekfunctie wilt benutten, willen wij u die niet onthouden. Hier biedt de website ons namelijk de gelegenheid de naam van een predikant in te voeren. Het gaat echt razendsnel. Je tikt de naam in, selecteert vervolgens even op voorletters en kerkgenootschap, en krijgt onmiddellijk een overzicht van de kerkdiensten die betrokkene 's zondags hoopt te leiden.

Naam
Het is niet helemaal duidelijk hoe de betreffende predikanten worden geselecteerd (men kan 'een aanvraag doen' om een predikant toegevoegd te krijgen). De genoemde kerken zijn de PKN, HHK, CGK, GG, GGiN, OGG - met excuus aan de niet-ingewijde lezer voor deze afkortingen. Daarnaast is er een categorie 'Overige kerkgenootschappen'. Daaronder valt kennelijk de verdwaalde vrijgemaakte predikant die ik tegenkwam, maar een PKN-predikant als mevrouw dominee Haasnoot (vicepraeses van de synode) treft men weer niet aan.

De site zal vast wel eens gebruikt worden door iemand die snel een kerktijd wil nagaan. Best handig voor de toerist die 's zondagsochtends op Texel wakker schrikt met de vraag: hoe laat begint de kerk hier eigenlijk? Dat had je natuurlijk op zaterdag kunnen uitzoeken, maar nu kun je het dus alsnog even nagaan (hoewel - op Texel blijkt de website helaas geen kerken te kennen). Vermoedelijk is de site met dit doel ook op zondag toegankelijk. Men zou verwachten dat ze, evenals moedersite http://www.refdag.nl , niet meedoet aan de massale zondagsopenstelling op internet. Maar dat is dus wel zo. Met kloppend hart (bang om betrapt te worden door de vriendelijke mededeling: 'Voor óns is de zondag een bijzondere dag!') heb ik dat onlangs vastgesteld.

Favoriete predikant
Vermoedelijk is de vierde optie echter veruit het populairst. De naam van de site is in dat geval versluierend: http://www.zoekuwfavorietepredikant.nl zou eerlijker zijn. Want je kunt dus in no time nagaan waar de predikant van je voorkeur voorgaat. Voorheen moest je daar de hele preekbeurtenrubriek van Adorp tot Zwammerdam voor doorlezen, maar gelukkig staat de vooruitgang niet stil. Zij gaat zelfs nog verder, want als je op deze manier een leraar naar eigen smaak hebt opgegaderd (2 Timotheüs 4:3), is er gerede kans dat je die leraar vervolgens via http://www.kerkomroep.nl nog live kunt beluisteren ook. Heerlijk! We hadden Schuller al als excuus om 's zondags thuis te blijven, maar daar moet je maar net van houden. Nu ligt het ganse land voor ons open. En ook als je toch naar je eigen gemeente gaat, is in elk geval je nieuwsgierigheid bevredigd.

Het zal duidelijk zijn: dit is een intrigerende tak van de digitale revolutie.

Keuzemaatschappij
Sociologisch gezien vindt hier de ultieme synthese plaats van een premoderne subcultuur met een postmoderne keuzemaatschappij. Theologisch gezien moét dat wel wringen. Het ontstaan van http://www.kerktijden.nl voltrok zich bij mijn weten geruisloos, zonder enige discussie. Het sluit dan ook naadloos aan bij ons levensgevoel, waarin we zoveel mogelijk keuzes zelf willen maken. Maar de vraag is of juist die mentaliteit ons geestelijk op den duur niet zal opbreken. De kritiekloze aansluiting aan onze consumptiecultuur ('kies maar wat je lekker vindt') miskent in elk geval dat we in het geloof niet kunnen leven van eigen kieskeurigheid, maar van wat ons geschonken wordt - de Geest, de genade, de gemeente. 'Niet jullie hebben Mij uitgekozen, maar Ik jullie', zei Christus ooit. Waar dat besef wegslijt, is de vraag hoe groot de vooruitgang precies is.

Dr. G. van den Brink is bijzonder hoogleraar namens de Gereformeerde Bond aan de Universiteit Leiden en universitair hoofddocent dogmatiek aan de Vrije Universiteit.
Plaats reactie