Wil je hiermee zeggen dat alle andere GG predikanten van rond 1950 het dus niet met dr. S eens waren? Dat lijkt me best wel sterk, er zijn een aantal predikanten in 1953 en 1956 dr. S. gevolgd, en sommige anderen hadden duidelijk geen leerverschil. De meesten hebben zich ws nooit over deze zaken uitgesproken, zo wel, geef eens aan waar we dat na kunnen lezen!Afgewezen schreef:Ds. Kersten zat op een gegeven moment in een spagaat tussen dr. Steenblok en andere GG-dominees. Hij wilde koste wat het koste dr. Steenblok niet afvallen en dat is jammer geweest.
Aanbod van genade in GGiN (vh: Curatorium GGiN)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Ik zei: en andere predikanten. Niet: en de andere predikanten. Er waren predikanten die niet veel van dr. Steenbloks leer moesten hebben, en die wilde ds. Kersten er óók bij houden, maar dr. Steenblok ook dus.gallio schreef:Wil je hiermee zeggen dat alle andere GG predikanten van rond 1950 het dus niet met dr. S eens waren? Dat lijkt me best wel sterk, er zijn een aantal predikanten in 1953 en 1956 dr. S. gevolgd, en sommige anderen hadden duidelijk geen leerverschil. De meesten hebben zich ws nooit over deze zaken uitgesproken, zo wel, geef eens aan waar we dat na kunnen lezen!Afgewezen schreef:Ds. Kersten zat op een gegeven moment in een spagaat tussen dr. Steenblok en andere GG-dominees. Hij wilde koste wat het koste dr. Steenblok niet afvallen en dat is jammer geweest.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Wat een raar voorbeeld!Bert Mulder schreef:Hoorde net Ds. Verhoeks nog.Afgewezen schreef:@Bert, wat wil je me nu vertellen? Dat ik maar moet vinden dat er geen welmenend aanbod van genade is, omdat er anders geen combisynode kan komen?
Dan meer geen combisynode.
Die bracht het voorbeeld, dat je eens met het lekkerste eten naar de begraafplaats moest gaan, en daar gaan staan roepen. Net zomin als daar iemand voor dat voedsel zal komen, zal niemand uit zichzelf tot Christus komen.
Ach ja, Bert, alles van God, niets van de mens. Dat klinkt heel goed natuurlijk. Maar ja, dat onderschrijf ik ook. Dus heeft het geen zin om me dáármee te confronteren.Heb ik al wel eens eerder gezegd, op zijn best is 'aanbod van genade' slechte terminologie. Want een dode zondaar kan niets aannemen, tenzij hij eerst levend gemaakt wordt. En nu is het zo, dat die levenmaking door de Geest, logisch voorop in de Ordo Salutis, in tijd samenvalt met die inwendige, krachtdadige roeping door het Woord zelf. Dus is het Woord geen aanbod, maar het wordt door God zelf in onze harten gewerkt. Allen van God, niks van de mens.
Je moet niet alles erbij halen. Bovendien ga ik in de leer van de 'algemene verzoening' verder dan de GG. Zie de topic over de algemene verzoening.In verband met Ds. Kersten even, hadden we het laatst over de verzoening. Ben je bekend, Afgewezen, met wat Ds. Kersten daar over leerde? En niet alleen ermee bekend, maar er mee eens?
Pas op met het woordje 'dus'. Daar zijn al heel wat brokken mee gemaakt!Dus tegen de drie verbondenleer, die leren dat Christus voor allen gestorven is, houdt Ds. Kersten dat Christus alleen voor de Zijnen gestorven is. Dus de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen.
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Dan moet je niet doen alsof je zo'n grote aanhanger bent van Ds. Kersten, en ook de GG(inN). Want dat gaat dwars tegen de leer in van beide kerkverbanden.Afgewezen schreef: Je moet niet alles erbij halen. Bovendien ga ik in de leer van de 'algemene verzoening' verder dan de GG. Zie de topic over de algemene verzoening.Pas op met het woordje 'dus'. Daar zijn al heel wat brokken mee gemaakt!Dus tegen de drie verbondenleer, die leren dat Christus voor allen gestorven is, houdt Ds. Kersten dat Christus alleen voor de Zijnen gestorven is. Dus de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen.
Die brokken worden dus gemaakt door mensen beloften te maken die dus niet voor hen zijn. (niet dat men dat in dit leven ooit weet). Maar daarom is het goed om te vermanen, dat tenzij men zich voor God vernederd, en zijn (haar) zonden belijd, en in Hem gelooft, men voor eeuwig verloren gaat.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Ik kom, als ik het "aanbod van genade" ga ontkennen enrm in de knoop. God roept iedereen, maar niet iedereen bijzonder. Dus Hij bied ons Zijn genade aan, maar niet voor een ieder is dat niet welmenend. Als ik dus alles geheel concequent door ga trekken, kan het best zijn dat God mij roept, mij Zijn genade aanbiedt, maar dat eigenlijk niet echt meent, maw: Hij liegt tegen mij. Waarom verwijt Hij dan de ongelovigen hun ongeloof? Als zij toch niet echt waren geroepen, bijzonder waren geroepen, dan kunnen ze er toch niets aan doen, dan kan God hun toch hun ongeloof niet verwijten?
Zomaar, wat oprecht gestelde vragen...
Zomaar, wat oprecht gestelde vragen...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Beste Bert, waar ik een aanhanger van ben en waar ik van houd, is toch iets wat ik zelf het beste weet.Bert Mulder schreef:Dan moet je niet doen alsof je zo'n grote aanhanger bent van Ds. Kersten, en ook de GG(inN). Want dat gaat dwars tegen de leer in van beide kerkverbanden.
Ik ben geen grote aanhanger van ds. Kersten en ook niet van de GGiN.
Wel voel ik me verbonden met de GGiN. Maar dat is om andere redenen dan het aanbod.
Dit is te ingewikkeld voor mij, denk ik.Die brokken worden dus gemaakt door mensen beloften te maken die dus niet voor hen zijn. (niet dat men dat in dit leven ooit weet).
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Een uiterst raar voorbeeld. Want wat in het dagelijkse leven inderdaad onmogelijk is (een heerlijke maaltijd aan een dode aanbieden), kan in het geestelijke leven wel. Dan blijkt dat de Aanbieder zelf wel zorgt dat hij afname heeft. Het zou in het dagelijkse leven ook een beetje vreemd zijn om tegen een man met een dorre hand te zeggen: strek je hand uit. Maar als Jezus het zegt, kan het wel.Afgewezen schreef:Wat een raar voorbeeld!Bert Mulder schreef:Hoorde net Ds. Verhoeks nog.Afgewezen schreef:@Bert, wat wil je me nu vertellen? Dat ik maar moet vinden dat er geen welmenend aanbod van genade is, omdat er anders geen combisynode kan komen?
Dan meer geen combisynode.
Die bracht het voorbeeld, dat je eens met het lekkerste eten naar de begraafplaats moest gaan, en daar gaan staan roepen. Net zomin als daar iemand voor dat voedsel zal komen, zal niemand uit zichzelf tot Christus komen.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Ik blijf me afvragen waarop Bert zijn stelling over het al dan niet populair zijn van Ds. Kersten's dogmatiek in de diverse GG's baseert.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Bert Mulder schreef:Afgewezen schreef:@Bert, wat wil je me nu vertellen? Dat ik maar moet vinden dat er geen welmenend aanbod van genade is, omdat er anders geen combisynode kan komen?
Dan meer geen combisynode.Bert Mulder schreef:.....
Dus tegen de drie verbondenleer, die leren dat Christus voor allen gestorven is, houdt Ds. Kersten dat Christus alleen voor de Zijnen gestorven is. Dus de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen.
Mee eens en volgens mij is dit bijbels.

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Waarom? Paulus en Barnabas geneesden ook de blinde en als je geloof zo groot was als een mosterdzaad kun je bergen verzetten of tegen een moerbezieboom zeggen: Word ontworteld en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzaam zijn. Lukas 17:6freek schreef:Afgewezen schreef:@Bert, wat wil je me nu vertellen? Dat ik maar moet vinden dat er geen welmenend aanbod van genade is, omdat er anders geen combisynode kan komen?
Dan meer geen combisynode.bertus schreef: Hoorde net Ds. Verhoeks nog.
Die bracht het voorbeeld, dat je eens met het lekkerste eten naar de begraafplaats moest gaan, en daar gaan staan roepen. Net zomin als daar iemand voor dat voedsel zal komen, zal niemand uit zichzelf tot Christus komen.freek schreef: Een uiterst raar voorbeeld. Want wat in het dagelijkse leven inderdaad onmogelijk is (een heerlijke maaltijd aan een dode aanbieden), kan in het geestelijke leven wel. Dan blijkt dat de Aanbieder zelf wel zorgt dat hij afname heeft. Het zou in het dagelijkse leven ook een beetje vreemd zijn om tegen een man met een dorre hand te zeggen: strek je hand uit. Maar als Jezus het zegt, kan het wel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Nee, wat Ds Verhoeks zegt is gewoon waar, alleen dit betekend niet dat men het niet moet doen.Bert Mulder schreef:Wat een raar voorbeeld!Afgewezen schreef:
Hoorde net Ds. Verhoeks nog.
Die bracht het voorbeeld, dat je eens met het lekkerste eten naar de begraafplaats moest gaan, en daar gaan staan roepen. Net zomin als daar iemand voor dat voedsel zal komen, zal niemand uit zichzelf tot Christus komen.
Ook Ezechiel kreeg zo'n onmogelijke opdracht, en zie , door het onmogelijke heen wil God wonderen werken. Dorre doodsbeenderen gingen leven !
En daarom is het zo van belang dat Gods dienstknechten , tegen alle menselijke redenatie in, de Genade Gods aan moeten bieden aan de hoorders; vanuit zichzelf dode mensen die het niet kunnen aangrijpen. Maar in dat stuk moeten we nu ook stoppen met ons menselijk redeneren en de uitkomst aan de Geest over laten. Want als God spreekt dan gebeuren er wonderen, er gebeurt altijd iets.
God sprak en er was licht , zo ook in het spreken Gods in de prediking.
En dan is Gods Woord zo duidelijk : als we Hem niet aannemen is het tot verzwaring van ons oordeel, want dan hebben we de weg geweten en niet bewandeld, en als we Hem mogen omhelzen door het geloof is het enkel genade.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Ja en het is niet een mensenwoord wat je spreekt. dat zou inderdaad tevergeefs zijn. maar de doden zullen horen de stem van de Levende God. Van de levendmakende Geest.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Nou, dat is iets te kort door de bocht, dat het Bijbels zou zijn. Want de vraag is maar: wat bedoel je als je zegt dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn?albion schreef:Bert Mulder schreef:Dus tegen de drie verbondenleer, die leren dat Christus voor allen gestorven is, houdt Ds. Kersten dat Christus alleen voor de Zijnen gestorven is. Dus de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen.
Mee eens en volgens mij is dit bijbels.
De Erskines maakten onderscheid tussen een recht van toegang en een recht van bezit. Dat klinkt nou weer erg ingewikkeld, maar wat ze bedoelden was: aan iedereen wordt de inhoud van de belofte aangeboden, alleen wie er door het geloof gebruik van maakt, díé ontvangt het.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Ik snap jou toch niet echt hoor Bert. Ik heb de Institutie van Calvijn (editie 1536; vertaling W van 't Spijker) er eens bijgepakt, aangezien jij hem nogal waardeert. De eerste bladzijde die ik opensloeg bevat bijvoorbeeld deze passage.
"En daarom staat het wel vast, dat de Heere ons zijn barmhartigheid en de genade van zijn goede wil aanbiedt, zowel door zijn heilig Woord, als door de sacramenten. Maar zij worden niet aangenomen dan door hen die zowel het Woord als de sacramenten met een zeker geloof aannemen. Zoals Christus aan allen tot zaligheid door de Vader wordt aangeboden en voorgesteld, en toch niet door allen is erkend en ontvangen".
Tja...wordt hier nou gesproken over een algemeen aanbod van genade, of niet?
"En daarom staat het wel vast, dat de Heere ons zijn barmhartigheid en de genade van zijn goede wil aanbiedt, zowel door zijn heilig Woord, als door de sacramenten. Maar zij worden niet aangenomen dan door hen die zowel het Woord als de sacramenten met een zeker geloof aannemen. Zoals Christus aan allen tot zaligheid door de Vader wordt aangeboden en voorgesteld, en toch niet door allen is erkend en ontvangen".
Tja...wordt hier nou gesproken over een algemeen aanbod van genade, of niet?
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
-
Laatst gewijzigd door petite op 18 aug 2008, 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.