Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.

caprice

Re: Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.

Bericht door caprice »

caprice schreef:Dat zijn dus mijn zorgen omtrent deze en andere stichtingen.
- Maar ook bijvoorbeeld dat er zoveel liederen gezongen die nog geen milimeter afsteken naar de diepte, en als ze al waarheid bezitten is deze niet meer dan beschouwelijk.

- Als ik lees over 'gebedssamenkomsten' (wat zijn dat?) en 'gebedskringen' in die groeperingen, dan bemerk ik toch ook vervreemding. Wat is dat? Waar komt het vandaan?
Mannen en vrouwen bidden daar. Hoezo mannen de leiding als het over die zaken gaat?
Ik kan niet overtuigd raken van het Bijbelse van het bidden op zulk een wijze.

- Als ik zie hoe men gekleed gaat naar zulke bijeenkomsten, of hoe zulke mensen zich in het maatschappelijke leven vertonen, dan moet dat wel met zorg bezetten, als vrouwen in een broek lopen en kort haar en oorbellen dragen, terwijl God daar juist zo duidelijk tegen waarschuwt in Zijn Woord.

- Als ik (van nabij) zie hoe zij die eerst kerkelijk meelevend waren in hun gemeente nu zo beinvloed door zulke stichtingen zijn dat bovenstaande zaken deel uitmaken van hun leven, en dat ze ten diepste het zelf niet eens meer weten, waar ze ook voor staan. :nonnon

En dan heb ik nog niet eens iets inhoudelijks gezegd over de lezingen.
Maar dat er genoeg bij zit wat vlees noch vis is, daar ben ik wel overtuigd van.
Dat baart mij dus zeer zorgen.

Als ik Van der Groe dan lees over dat nauwe onderscheid tussen schijn en zijn, algemene en bijzondere werkingen..... :sweat En hoevele duizenden verslaat dit nu.... :nonnon
We mochten de binnenkamer wel ingaan om van de Heere af te smeken of Hij nog ogen zou willen openen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Channa

Bericht door Channa »

caprice schreef: We mochten de binnenkamer wel ingaan om van de Heere af te smeken of Hij nog ogen zou willen openen.
Zeg dat!
De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef: En dan heb ik nog niet eens iets inhoudelijks gezegd over de lezingen.
Maar dat er genoeg bij zit wat vlees noch vis is, daar ben ik wel overtuigd van.
Aha, afgeschreven dus...?
Wel er eens geweest?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

aritha schreef:Wat mij opvalt in deze discussie is de manier van hoe we met elkaar omgaan. :banghead
Over de afgescheiden kerken mag behoorlijk gediscussieerd worden. Ook in ander topics, en de kritiek is denk ik vaak terecht en niet mals.
Ook heb ik een keer meegemaakt in de chat, een poos terug dat iemand een wat ´zwaardere´preek gehoord had en er blij mee was. :)
Toch werd die preek ontzenuwd door anderen (op een aardige manier).
:sweat

Maar nu mensen hun bezorgheid proberen te uiten over deze stichting onstaat er een soort allergische reactie. :bobo Er komt geen dialoog op gang. De open houding, die veel h.cry bezoekers typeert komt niet van de grond. Alleen maar: hoe erg het is dat er kritiek gegeven wordt. ;( Geïriteerdheid.
Waarom zo geprikkeld reageren?
Waarom geen open houding en zachtmoedigheid naar elkaar toe? :oops
En waarom is het persé verkeerd als je reserves hebt ten op zichte van deze stichting? :quoi
Precies.

Alsof Heartcry alleen 'offlimits' is voor kritiek, terwijl Heartcry zelf vrij kritiek kan en mag uiten op het kerkelijke gebeuren, zelfs zoverre dat enige kritiek tegen de Heartcry beweging 'duivelswerk' genoemd wordt.

Moeten we eens een open blik hebben hier. Moet men zich eens in iemand anders schoenen plaatsen.

Plaats jezelf eens in de schoenen van een ouderling van je kerk. Die ouderling, die niet zichzelf heeft aangesteld, maar die van God de opdracht heeft gekregen om de toezicht over de prediking en de gemeente te houden.

En als hij dat niet getrouw doet, des mensen bloed van zijn hand ge-eist zal worden.

Hoe denk je dat die ouderling hier tegenaan kijkt. Die ouderling die van vrouw en kinderen weggetrokken wordt, telkens weer, omdat hij dan weer hier, dan weer daar op bezoek moet, omdat mensen de kerkgang verzaken?

En dan komt de Stichting Heartcry er nog bovenop, met zijn massa vergaderingen. Waar sprekers preken, niet alleen door de week, maar ook op zondag. Sprekers die nooit op de kansel van de plaatselijke kerk toegang zouden kunnen krijgen... Sprekers die misschien wel zeggen dat men de plaatselijke kerk moet ondersteunen, maar zichzelf tegenspreken door mensen, in elk geval die zondag, uit de plaatselijke kerk te houden.

En als die ouderling dan zijn kritiek zou uiten, in plaats van dat die leden dan een eerlijk gesprek aan gaan, dan wordt, gewoonlijk, in de eerste plaats, die ouderling het onderwerp van de roddel dat die kerkeraad ook overal tegen is... En als die ouderling zijn vermaningen wat sterker uitspreekt, in plaats van dat die leden dan de kerkelijke weg bewandelen, worden vaak gelijk de papieren opgevraagd, zonder zelfs een bezoek van de kerkeraad te wensen, om er over te praten...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:
caprice schreef: En dan heb ik nog niet eens iets inhoudelijks gezegd over de lezingen.
Wel er eens geweest?
Niet geweest.
Wel:
- Verslagen/citaten gehoord over lezingen
- Delen van lezingen beluisterd via internet
- Kennis hebben van de sprekers. Voorbeeld:
Bij een van deze heren zat ik eens onder een predikatie op een zondagavond, waar hij begon met te zeggen dat hij geen tekstgedeelte had vanavond. Hij zou spreken over een thema, en wel het thema 'Wonderen'. Het kwam mij erg vreemd over. Ben je in Gods huis, en wordt er niet eens een tekstgedeelte verklaard. Maar goed, dacht ik, dat zij dan maar zo. Vervolgens werd er in de 'preek' een hele hoop aandacht geschonken aan wonderen. Van genezing, doden die opstonden, enzv. Maar ik was zeer diep teleurgesteld, ja ik vond het erg, dat het wonder van wedergeboorte niet eens genoemd werd.
Laat staan dat de noodzaak er van genoemd werd, of dat er wat werd aangehaald over de absolute doodstaat van de mens, enzv, wat er verder allemaal niet gemist kan worden in een predikatie.
Zou het bloed niet van de hand van zoeen geeist worden als er nu iemand in de kerk was die er voor het laatst onder de Woordverkondigingwas, en met zoiets naar huis moest?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:Wat zal ik hier van zeggen :quoi Het is steeds weer als men het leest jaja het klopt allemaal en toch zijn we het niet helemaal met elkaar eens. Hoe kan het dan dat er jongeren zijn met oprechte geloofsvragen die ook zulke avonden bezoeken zeggen: daar wordt aangegeven dat ik erbij hoor(dus bekeerd), het doel is toch: meer leven in de kerk te krijgen en als ik 's-zondag in bv.de Ger.Gem. dat ik dan hoor dat ik er niet bij hoor en vervolgens daar kan ik niet meer naar luisteren. Dan zit er toch wel ergens iets mis!?
Gijs, ik snap je onderbuiksgevoel wel, en ik denk dat het ook niet helemaal uit de lucht gegrepen is wat je zegt.
Maar gaat het zo toe op HCr-conferenties: wordt jongeren daar geloof 'aangepraat' op verkeerde gronden?
Als dat zo is, is je bezorgdheid terecht.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Mister schreef:
Wel er eens geweest?
Niet geweest.
Wel:
- Verslagen/citaten gehoord over lezingen
- Delen van lezingen beluisterd via internet
- Kennis hebben van de sprekers. Voorbeeld:
Bij een van deze heren zat ik eens onder een predikatie op een zondagavond, waar hij begon met te zeggen dat hij geen tekstgedeelte had vanavond. Hij zou spreken over een thema, en wel het thema 'Wonderen'. Het kwam mij erg vreemd over. Ben je in Gods huis, en wordt er niet eens een tekstgedeelte verklaard. Maar goed, dacht ik, dat zij dan maar zo. Vervolgens werd er in de 'preek' een hele hoop aandacht geschonken aan wonderen. Van genezing, doden die opstonden, enzv. Maar ik was zeer diep teleurgesteld, ja ik vond het erg, dat het wonder van wedergeboorte niet eens genoemd werd.
Laat staan dat de noodzaak er van genoemd werd, of dat er wat werd aangehaald over de absolute doodstaat van de mens, enzv, wat er verder allemaal niet gemist kan worden in een predikatie.
Zou het bloed niet van de hand van zoeen geeist worden als er nu iemand in de kerk was die er voor het laatst onder de Woordverkondigingwas, en met zoiets naar huis moest?
En denk jij dat zulke zaken onze kerken voorbij gaan?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Goed om de voor en tegens eens te lezen..er worden heldere argumenten genoemd om zowel niet als juist wel te gaan luisteren.
Ik meen dat ds de Boer ooit eens iets helders geschreven heeft over Heartcry. Heeft iemand dat stuk?
Misschien is een reformatorische versie van Heartcry nog niet zulk een verkeerd idee...of laten ze juist die predikanten van kerken uitnodigen waar "misstanden" zijn/geen "aanbod aan alle hoorder hebben". Als er inderdaad sprake is van een supergeestelijke atmosfeer daar dan kunnen deze mannenbroeders dit zeker niet ontkennen.
Het is voor mij helder dat deze "cry" een nieuwe splijtzwam is in kerkelijk Nederland. Dit is te betreuren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:En denk jij dat zulke zaken onze kerken voorbij gaan?
Geachte Mister. Dit WAS in een kerk.
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Geachte Caprice, de misstanden die jij denkt te signaleren, zouden die ook niet in de kerken voorkomen?
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:
caprice schreef:
Geachte Caprice, de misstanden die jij denkt te signaleren, zouden die ook niet in de kerken voorkomen?
Ja. Dat is heel goed mogelijk. Want overal zitten gevallen adamskinderen met een arglistig hart.
Ja, het is zo erg, want de sprekers zijn predikanten uit kerken.
Al is het bij een kerk wel zo dat je bij de kerkenraad => classis => PS => GS terecht kan, en bij hartkraai niet.

Doch, wat wilde je stellen met dit punt, want dit is niet echt een reactie die inhoudelijk op mijn bericht ingaat. :quoi
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

Afbeelding
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef: Doch, wat wilde je stellen met dit punt, want dit is niet echt een reactie die inhoudelijk op mijn bericht ingaat. :quoi
Als jij aan de rechterkant van het bootje hangt, hang ik even aan de linkerkant voor het broodnodige evenwicht... :huhu
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:
caprice schreef: Doch, wat wilde je stellen met dit punt, want dit is niet echt een reactie die inhoudelijk op mijn bericht ingaat. :quoi
Als jij aan de rechterkant van het bootje hangt, hang ik even aan de linkerkant voor het broodnodige evenwicht... :huhu
Misschien kunnen we beter in het midden gaan zitten dan? :jongle
Dr. J.H. Bavinck
parsifal

Bericht door parsifal »

caprice schreef: - Maar ook bijvoorbeeld dat er zoveel liederen gezongen die nog geen milimeter afsteken naar de diepte, en als ze al waarheid bezitten is deze niet meer dan beschouwelijk.

- Als ik lees over 'gebedssamenkomsten' (wat zijn dat?) en 'gebedskringen' in die groeperingen, dan bemerk ik toch ook vervreemding. Wat is dat? Waar komt het vandaan?
Mannen en vrouwen bidden daar. Hoezo mannen de leiding als het over die zaken gaat?
Ik kan niet overtuigd raken van het Bijbelse van het bidden op zulk een wijze.

- Als ik zie hoe men gekleed gaat naar zulke bijeenkomsten, of hoe zulke mensen zich in het maatschappelijke leven vertonen, dan moet dat wel met zorg bezetten, als vrouwen in een broek lopen en kort haar en oorbellen dragen, terwijl God daar juist zo duidelijk tegen waarschuwt in Zijn Woord.

- Als ik (van nabij) zie hoe zij die eerst kerkelijk meelevend waren in hun gemeente nu zo beinvloed door zulke stichtingen zijn dat bovenstaande zaken deel uitmaken van hun leven, en dat ze ten diepste het zelf niet eens meer weten, waar ze ook voor staan. :nonnon

En dan heb ik nog niet eens iets inhoudelijks gezegd over de lezingen.

Als ik Van der Groe dan lees over dat nauwe onderscheid tussen schijn en zijn, algemene en bijzondere werkingen..... :sweat En hoevele duizenden verslaat dit nu.... :nonnon
We mochten de binnenkamer wel ingaan om van de Heere af te smeken of Hij nog ogen zou willen openen.
Okee een kleine reactie van mij. Dit jaar ben ik niet geweest, helaas. Ik zal de lezingen nog wel luisteren. Allereerst wil ik zeggen dat kritiek kunnen verwerken een goede eigenschap is. Daarom vind ik de reacties van sommigen met wie ik het inhoudelijk eens ben, wel overtrokken. Kijk eerlijk naar de kritiek.

Het punt van de zondag is een zorgpunt. Hoewel ik er zelf geen probleem in zie. Ik ben op zondagen vaak genoeg bij mijn ouders of vrienden en bezoek dan ook niet de plaatselijke gemeente waar ik toe behoor. Hetzelfde gebeurt als ik op vakantie ben of voor mijn werk op reis. Verder biedt Heartcry de mogelijkheid om naar een kerkelijke gemeente in de buurt te gaan. Bert heeft een punt, omdat er wel een bijbelstudie op zondag (onder de kerktijd) wordt gehouden die niet onder ambtelijk toezicht staat. Ik ben zelf een tijd naar een vergadering van gelovigen gegaan en ben niet om de reden van gebrek aan ambten daar weer vertrokken, dus je zult begrijpen dat dit voor mij niet echt een probleem is, maar het kritiekpunt moet overwogen worden, ook vanuit de visie op ambten en kerk die door het Heartcry bestuur wordt onderschreven.

Nu denk ik dat met name Berts kritiek gebaseerd is op een visie die zeker niet algemeen is binnen de Christelijke wereld, namelijk dat georganiseerd spreken over het Evangelie alleen onder kerkelijk en ambtelijke verantwoordelijkheid mag gebeuren. Dit heeft grote gevolgen voor visies op studentenverenigingen, evangelisatiewerk. Hoe zit het met livingstone, Dabar (hoewel dit wel onder kerkelijke verantwoordelijkheid staat, gaat het vaak niet om de gemeente waarvan de teamleden lid zijn), Naar House of Jeugd met een opdracht? Ik denk dat veel mensen evangelisatie niet als een taak van alleen de kerk zien, maar eigenlijk van Christenen in het algemeen en daarom ook prima verzorgd kan worden door organisaties die niet direct onder ambtelijke verantwoording vallen.

Nu de punten van Caprice:
- Het punt van de liederen mag je toelichten. Ik zie geen kwaad in "Heilig, Heilig, Heilig", "Vaste Rots van mijn behoud", "Amazing Grace" of "Wat de toekomst brengen moge", en zeker geen gebrek aan diepgang. Ik zou graag willen dat je hier concreter de liederen noemt.

- Tja, gezamelijk bidden is niet helemaal onbijbels, In Handelingen staat het ook beschreven. Het lijkt me niet afkeurenswaardig om op te roepen tot gebed voor een bijeenkomst waar mensen over Gods Woord spreken, ook niet als dat gezamelijk gebeurt. Bij ons in de gemeente gebeurt het eens in de twee weken, maar ook voor niet kerkelijke bijeenkomsten lijkt het me niet verkeerd.

- Je derde punt staat ver van me af. Wat de broek betreft daar is al veel discussie over, en ik kan maar niet overtuigd worden dat de vrouwen ze niet mogen dragen, in ieder geval niet sterker dan dat het voor mannen een schande is om hun baard af te scheren. Over lang en kort haar en oorbellen, daarvoor is misschien wat te zeggen, maar is dat echt een reden om deze samenkomsten uit de weg te gaan? Is dit niet iets van ondergeschikt belang?

-Inhoudelijk kritiek op de lezingen lijkt me trouwens ook wenselijk. In algemeenheden de kritiek uiten is goedkoop en bovendien schiet niemand er iets mee op, omdat degenen die mogelijke foute dingen geleerd hebben niet gecorrigeerd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie