Ik zie wel hoeveel wedstrijden hier daadwerkelijk gekeken worden. (de eerste 2 vallen volgens de agenda al af

Precies, dat gaf ik ook al aan... dat er fanatici zijn die niet zonder kunnen, alles willen zien enzo, hun hele straat oranje maken en 3 dagen een kater hebben als Nederland verliest en 3 weken als ze uitgeschakeld zijn, dat is gewoon triest. Maar dat maakt kijken op zich nog niet verkeerd. Moet je je verre van alle vierwielers houden omdat auto's voor velen een afgod is? Moet je maar geen geld sparen en totaal niet aan je carriere / werk denken omdat geld en werk voor velen een afgod is? Voetbal wordt pas koning voetbal als jij er voor knielt. Dan is het je afgod en dat is absoluut verkeerd. De vraag is dus of iets een afgod voor je is, dan moet daar wat in veranderen. Zo niet, dan hoeft het feit dat je het spelletje voetbal leuk vindt en graag een wedstrijd kijkt niet verkeerd te zijn.BJD schreef:Ik ga wel een heel eind met je mee.. maar bv bij mijn schoonfamilie heerst koning auto. Autoweek dit, autoblad daar, elke week poetsen, autotuning, autorai, BMW gek.. nergens anders over kunnen praten. (en dan formule 1 buitenbeschouwing gelaten dat is een sport die zowat alleen op zondag wordt beoefend)caprice schreef:Daar heb ik hier al wel eens over geschreven, met betrekking tot het WK.BJD schreef:Natuurlijk, zondagsontheiliging, spelersverheerlijking is af te keuren. Maar ook niet van het spel genieten?
Wie gaat het volgen onder ons? Wie verafschuwd het en waarom?
Even hier naar toe gekopieerd:
Het is een afgoderij die een christen niet kan dienen. Koning voetbal verslaat zijn miljoenen. Voetballers worden als godenzonen vereerd, en alles staat in een schril contrast met het suizen van de zachte stilte die er is als de Heilige Geest werkt.
Waar wordt minder gevloekt dan daar in die afgodstempel die rondom een grasveld is gebouwd, en achter de televisie waar miljoenen hun tijd achter verkwisten? Is dat vóór God? Of een vulling van het eigen lege bestaan? Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
En dan nog te bezien al die dwaasheid er om heen, onmatigheid, ontucht en wat er al meer gevonden wordt. Grijpen die vreselijke zonden die er nationaal tegen de Heere bedreven worden ons niet aan dan? Wanneer zullen wij in ons land de maat volgezondigd hebben tegen de Heere?
Wat arm als je het met een EK moet doen. Dat is iets wat voorbij gaat. Je ziet mensen rijden met vlaggetjes op de auto, maar dat symbool van koning voetbal gaat er na een paar weken weer af. Maar dat visje wat op een auto zit kan er zolang op blijven zitten als de auto bestaat. Zoek hier de diepere betekenis maar achter. Het Koninkrijk van God zal altijd blijven bestaan, ja, de toekomst is daarboven, waar Hij ook heengevaren is om plaats te bereiden voor Zijn arme treurenden te Sion.
Hoe leeg is koning voetbal. Wat gebeurt er al Nederland verliest? Dan hoor je er niets meer over. Wat gebeurt er als Nederland wint? Ja, dan krijgen ze een beker. Een beker, maar o, hoe droevig, die beker is leeg. Helemaal leeg. En de bevolking die de afgod dient krijgt helemaal niets. Maar er is een ander volk dat het mag weten dat er Eén is die Verwinnaar is in de strijd, ja, en Die Zijn volk de zegen geeft! Ja, een volk die met de dichter van Psalm 23 ook wel eens een beker heeft. Nee, geen lege beker, maar die beker is overvloeiende. Een goed dat niemand schenken kan, dan alleen Hij die het verworven heeft. Een goed dat nimmermeer vergaat. De gezegende Christus die al het schoon verre te boven gaat.
En dan zinkt die armzalige godsdienst van koning voetbal weg in het niet. Die heeft zijn glans volledig verloren. Ja, al die onderdanen zullen ook eens een beker krijgen. Maar dat is een andere beker. Een beker waar Psalm 75 vers negen over spreekt: Want in des HEEREN hand is een beker, en de wijn is beroerd, vol van mengeling, en Hij schenkt daaruit; doch alle goddelozen der aarde zullen zijn droesemen uitzuigende drinken.
Dat zal wat wezen als wij, die de weg geweten hebben, die niet bewandeld hebben, maar een andere koning, koning satan hebben gevolgd. Dan zullen wij die beker van Gods eeuwige toorn eenmaal moeten drinken. En de kanttekeningen bij dit vers zijn duidelijk met wat er bedoeld wordt met die droesemen. Dat is, de zwaarste straffen met het eeuwig verderf.
Och, laat ons toch wijzer wezen, en die koning en zijn armzalige dienst verwerpen. Laat ons toch eerst het Koninkrijk Gods zoeken en Zijn gerechtigheid. Nu kan het nog, het is nóg het heden der genade.
Maar... kan ik dan niet genieten als ik een keer bv naar de autorai ga..? (te vergelijken met een wedstrijd voetbal kijken) (naar het stadion buiten beschouwing gelaten)
tja, je zult maar zo maf zijn......Marnix schreef: dat er fanatici zijn die niet zonder kunnen, alles willen zien enzo, hun hele straat oranje maken en 3 dagen een kater hebben als Nederland verliest en 3 weken als ze uitgeschakeld zijn, dat is gewoon triest..
Zou het dan geen koning noemen maar eerder een afgod.Marnix schreef:ja, het viel mij ook op. Nou ja, er zullen vast een hoop mensen zijn die voetbal wel als koning hebben de komende maand.
Jah! Ze kunnen beter in de BIjbel gaan lezen, dan voetballen denk ikJohann Gottfried Walther schreef:Het zou goed zijn als die mensen die dat voetbal zo graag volgen en hun kostbare levenstijd die hier op aarde weg tikt,
daarmee ook hun genadetijd. De tijd dat ze zich bezig zouden houden met dat voetbal gedoe, de bijbel zouden lezen
en God zouden bidden!
Tuurlijk.Marnix schreef:Je kan natuurlijk ook voetbal kijken en bijbellezen op een dag.
Vul in plaats van voetbal eens een activiteit in die je zelf graag doet, en kijk er dan nog eens naar... Niet dat je geen gelijk hebt, maar op een of andere manier heb ik het idee dat je dit niet had geschreven als het over een orgelconcours was gegaan. Terwijl daarvoor precies hetzelfde geldt als voor voetbal - voor wie daarvan houdt.Johann Gottfried Walther schreef:Het zou goed zijn als die mensen die dat voetbal zo graag volgen en hun kostbare levenstijd die hier op aarde weg tikt,
daarmee ook hun genadetijd. De tijd dat ze zich bezig zouden houden met dat voetbal gedoe, de bijbel zouden lezen
en God zouden bidden!
1-0Marco schreef:Vul in plaats van voetbal eens een activiteit in die je zelf graag doet, en kijk er dan nog eens naar... Niet dat je geen gelijk hebt, maar op een of andere manier heb ik het idee dat je dit niet had geschreven als het over een orgelconcours was gegaan. Terwijl daarvoor precies hetzelfde geldt als voor voetbal - voor wie daarvan houdt.Johann Gottfried Walther schreef:Het zou goed zijn als die mensen die dat voetbal zo graag volgen en hun kostbare levenstijd die hier op aarde weg tikt,
en God zouden bidden!