Zonderling schreef:Afgewezen schreef:We komen nu dus in een cirkelredenering terecht.

Mijn theologische vooronderstellingen komen niet uit de lucht vallen, maar zijn in mijn visie op de Bijbel gebaseerd. Verder kun je weten dat jouw interpretatie van Rom. 11 niet waterdicht is en dat de SV hier en daar tendentieus vertaald heeft.
Dat laatste is nogal grof gesteld en volgt niet uit onze eerdere discussie.
Over Romeinen 11 ga ik niet met jou strijden, zeker niet bij deze toonzetting.
Ik weet niet wat ik nu voor grofs gezegd heb, maar het zij zo.
Zonderling schreef:Ik wil straks Jeremia citeren en dan kan iedereen oordelen of zo'n profetie mag worden vergeestelijkt of niet.
Het wordt 'mag' doet hier wat merkwaardig aan, maar is wel veelzeggend. De Schrift gaat ons duidelijk voor in 'vergeestelijken'; toch spreek jij er steeds over alsof het toch eigenlijk maar iets verdachts is.
Zonderling schreef:Maar die laatste ure kent nog wel enig verschil in bedelingen. De tijd vóór de antichrist, de tijd ónder de antichrist en de tijd ná de antichrist bijvoorbeeld.
In de gehele NT bedeling is er al sprake van een antichristelijke geest (denk aan de 1e brief van Johannes). Wel is waar dat
de antichrist nog niet geopenbaard is (waarschijnlijk). Er is een ontwikkeling in de NT bedeling, zeker, dat ontken ook ik niet.
Zonderling schreef:Wat betreft de uitstorting van de Heilige Geest: behalve in Handelingen 2 op de 120 werd ook in Handelingen 10 de Heilige Geest uitgestort op de heidenen. En de profetie van Joël is niet opgehouden zolang het nog steeds het 'laatste der dagen' is.
Inderdaad, maar die vervulling is wel definitief
begonnen op de Pinksterdag, en zal niet nóg eens 'beginnen' bij Israël. Het ís al begonnen bij Israël.
Zonderling schreef: Er moeten zware argumenten om Israël niet letterlijk te nemen.
Waarom? Waar komt deze 'regel' vandaan? Deze zogenaamde leesregel kan blokkerend werken voor het juist verstaan van de profetieën!
Zonderling schreef:In Romeinen 11 is de context het aardse Israël, wat onder meer blijkt uit het feit dat Paulus expliciet zijn eigen afkomst aangeeft (Israëliet, uit de stam van Benjamin) en ook dat hoofdstuk 11 het vervolg is op hoofdstuk 10. Dus inderdaad: we moeten de context bestuderen, en júist die context leidt tot de conclusie dat het in Romeinen 11 gaat om het aardse Israël.
In de pericoop Rom. 9-11 is Israël niet
altijd het aardse Israël. Ook het 'gans Israël', waar Paulus over spreekt in hoofdstuk 11, zou ons wel eens een andere kant op kunnen wijzen.
Maar zelfs al zou dat niet het geval zijn, dan nóg leert Romeinen 11 ons geen specifieke bloeitijd, laat staan nieuwe heils- of pinkstertijd voor het gehele volk Israël.
Zonderling schreef:Maar wanneer de context van OT profetieën duidelijk aangeven dat het over het aardse Israël gaat, mag je dat niet louter vergeestelijken.
Hiermee kom je in strijd met de uitleg van het NT, iets wat ik doorlopend bij je bespeur. Als het NT louter geestelijk uitlegt, waarom dan nog een extra betekenis erbij willen?
Zonderling schreef:Afgewezen schreef:Persoonlijk ben ik er huiverig voor een lijn te trekken die het NT niet trekt.
Ik meende duidelijk aangegeven te hebben dat ook het NT die lijnen trekt. In dat verband heb ik onder meer Romeinen 11 genoemd en de Openbaring van Johannes.
Zelfs al zou het NT de lijnen trekken die jij meent te bespeuren, dan nog gaat het hier over
geestelijke realiteiten. Zie ook de kantt. SV bij Ezechiël 38 vs. 2, inmiddels door mij geraadpleegd. En als iets geestelijk verklaard moet worden, betekent dat niet dat hier niets 'lichamelijks' aan te pas komt (denkt aan de christenvervolging, een uiting van de
geestelijke vijandschap tegen Christus' kerk).
Zonderling schreef:De Schrift is dikwijls evident wanneer het gaat om een profetie die letterlijk vervuld moet worden. Maar de vervulling zélf is niet altijd in de Schrift te vinden. De Schrift spreekt profetisch. De beloften moeten door ons gelovig worden verwacht.
Natuurlijk! Zo heb ik een- en andermaal verwezen naar 2 Petr. 3, maar het NT leert ons wel in welke richting we moeten kijken!