religieus gevoel

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: religieus gevoel

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?

Tib, het punt is dat werkelijke zuigelingen vaak niet als zuigelingen gezien worden.
In onze kringen wordt men als een echte zuigeling gezien als men God kwijt is, ook al kent men niets van de openbaring van Christus.
Echte zuigelingen komen m.i. niet naar buiten zolang ze niets van Christus kennen.
Daar ligt het verschil.

Ik denk dat er, ook in deze tijd, vele zuigelingen zijn die worstelen met vele vragen waarop ze in de huidige uitleg en prediking van de standen theologie in veel gemeenten, geen voedsel krijgen die hun ziel zo nodig heeft.
Met dat voedsel bedoel je zeker de roep van de preekstoel: "Je moet Christus aannemen!" Dat noem ik stenen voor brood. Weet je wat Christus zegt? Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

In mn vorige posting heb ik al geantwoord zie ik.
Maar ik ben het met je eens dat door genoemde roep , veel te weinig klinkt.
De DL spreken er zo wel over, wel ben ik het met je eens dat je dan je verstand even niet moet laten spreken , want het is onbegrijpelijk.
Maar aannemen moeten we, ondanks onze doodsstaat !
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: religieus gevoel

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:Ik ben er ook in bezig. Maar ik vrees dat jij dit wel precies zo opvat als Boston het op heeft geschreven maar dat de bijlslagen niet precies zo beleeft hoeven worden.
Idd, zo heeft Boston het ook absoluut niet bedoelt hoewel lijnen wel herkenbaar zullen zijn .
Lees ook zijn preken eens.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: religieus gevoel

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?

Tib, het punt is dat werkelijke zuigelingen vaak niet als zuigelingen gezien worden.
In onze kringen wordt men als een echte zuigeling gezien als men God kwijt is, ook al kent men niets van de openbaring van Christus.
Echte zuigelingen komen m.i. niet naar buiten zolang ze niets van Christus kennen.
Daar ligt het verschil.

Ik denk dat er, ook in deze tijd, vele zuigelingen zijn die worstelen met vele vragen waarop ze in de huidige uitleg en prediking van de standen theologie in veel gemeenten, geen voedsel krijgen die hun ziel zo nodig heeft.
Met dat voedsel bedoel je zeker de roep van de preekstoel: "Je moet Christus aannemen!" Dat noem ik stenen voor brood. Weet je wat Christus zegt? Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Nee, dat hebben zuigelingen in de genade al 'gedaan'. Voedsel zoals Jesaja dat doet bijvoorbeeld. "Spreekt naar het hart van Jeruzalem en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid VERZOEND IS, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden". Dat is heel wat anders dan het advies om als bekommerde maar veel te vragen of de Heere heen door mag leiden en verder leiden. Predikanten moeten hongerig maken en de genade uitdelen. In naam van God. Omdat ze aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34607
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: religieus gevoel

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Vooralsnog hecht ik meer waarde aan een bijbelse onderbouwing, als je het niet erg vindt.
Die vind je in Johannes 14 terug, zoals ik al zei.
Of in Johannes 9: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: religieus gevoel

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:Zo kan het in de heilstoepassing ook gaan dat men alles in Christus ziet liggen. Dat er wel eens wat gezien wordt van die gezegende persoon. Want God is geen God van uiterste duisternis. Maar dan moet er toch ook nog afgestorven worden aan alles waar ze hun hoop op hadden gesteld: het gaat door de dood naar het leven! En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.
We komen op een aloud probleem. De ene denkt vanuit een vergeestelijkte heilsgeschiedenis als vaststaande heilsorde, de ander leest Gods Woord als levendmakend getuigenis waarbij vergeestelijken betrekking heeft op het leven zelf en niet op de levendmaking. Oftewel, tot bewust geloof komen en alles wat daaraan vooraf gaat reeds genade noemen óf uit genade leven in de zekerheid het geloof. Ik schaar mezelf onder de volgelingen van het gedachtengoed van die predikant uit mijn kerkverband die nadrukkelijk de heilsgeschiedenis als heilsorde afwijst. Dat bepaalt ook de verdere uitwerking van de gedachten. Overigens meen ik dat wat ik navolg direct terug te vinden is bij de oudvaders en reformatoren zonder allerlei aanvullende uitleggingen die soms van een ja een nee maken.
Enfin, hiermij mijn antwoord naar aanleiding van diverse reacties.

Het lastige is dat geen dicipel hetzelfde was. Ook anno 2008 is geen dicipel van Jezus hetzelfde. Gods Geest werkt wonderbaarlijk en onnaspeurlijk. Het gaat wel altijd op de Zaligmaker aan. Dáár komt het altijd uit in het zaligen van zondaars. En naar ik stellig overtuigd ben in een weg van sterven aan de wettische natuur. Aan een eind komen. Om vandaaruit een Zaligmaker nodig te hebben. Een zondaar leert geloven als vanzelf zoals een zuigeling als vanzelf ademt.
Een zondaar eet van genade omdat zijn vernieuwde natuur die neiging geeft. Idem zoals een zuigeling eet omdat zijn natuurlijke aanleg dit ingeeft. Het is anders omkomen. Letterlijk! Het is 2 beelden door elkaar halen om te stellen dat een zuigeling zich niet bewust is te eten en te huilen maar het ondertussen wel doet. Dit onbewuste is niet te projecteren op een gelovige die het van genade moet hebben. Geloven is geen onbewust iets maar een levendmakende natuur na het onder de wet gestorven te zijn. Een verandering die een mensenleven op de kop zet. Als dat onbewust gebeurt dan vraag ik me af wat er met bijvoorbeeld Luther aan de hand was toen hij over de aarde kroop. En wat hij 'onbewust' leerde toen hij van Rooms gereformeerd werd en de zalige ruil mocht doen. Onbewust? Onzin!!!
Of je moet willen geloven dat Luther levend gemaakt werd onder de roomse dwaalleer en door de gereformeerde leer van zuigeling een vader in de genade werd? Dat zou toch dwaas zijn, of niet?
Ebenezer Erskine schrijft hier heel leerzaam over in het boek "Zekerheid van het geloof".
Hij stelt onomwonden dateen zondaar écht weet wat geloof is. De ware Christen wéét wat hij gelooft, of beter in Wie. Van de allerkleinste in de genade af. Met vallen en opstaan, met bang zijn voor spooksels, met verloochenen als blijk van kleingeloof en wankelmoedigheid (in dit verband past dan Joh. 9: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?). Wie komt hier ooit bovenuit? Welke gelovige is zijn ongeloof nou nooit moe en vreest zijn wankelmoedigheid? Welke zuigeling in de genade is ervaren in de strijd tegen de duivel en het eigen zondige vlees dat voortdurend de wettische natuur nawandelt om te God op te klimmen in plaats van te rusten op de Zaligmaker in een volhardend geloof (Erskines). Juist daarin moet de kleine in de genade leren te sterven in alles van zichzelf (lees de HC erop na, hoe langer hoe meer...).
Grote stappen en gauw thuis? Buigend in het stof maar TEGELIJK het NOCHTHANS van het geloof. Het bevrijdende evangelie dat Luther hervond: Hij mijn zonden, ik Zijn gerechtigheid! Dat is waar de gelovige, van de allerkleinste af, weet van heeft. Hoe bestreden en hoe wankelmoedig deze ook kan zijn.
Ik vrees voor die leer die het 'nochthans' wegpoetst in allerlei vrome praat en filosofische theorieën, die vooral druk zijn om redenaties kloppend te krijgen om geloof als levend en bewust buiten de deur van hun hart te houden. Een lam schop je niet tot een schaap hoor je dan. Ja dat is waar, maar ik stel dan wel dat we het niet over een lam hebben! Dat lam is nog niet eens geboren. Een lam, een zuigeling is geboren als het leeft. Een Christen leeft als hij of zij Christus kent als persoonlijke Borg en Middelaar. Alles wat hiervan afwijkt is een ijdele oppervlakkige godsdienst dat ten diepte te hoogmoedig is om van genade -dat is als een veroordeelde- te leven. Dáár zit de echte haper. Men durft de klem van wet en evangelie niet meer als een vlammend zwaard te hanteren. Nee, het moet tegenwoordig humaan, pastoraal. Weet je dat Arminius ook begon met pastorale motieven omdat de leer te zwaar was? Op dat punt komt Arminius door de achterdeur weer sluipend binnen. O die arme lammetjes. Nee, geen kleinen in de genade zonder Christus. Wel mogelijk wedergeboren als er zondaars in het stof liggen, maar Christus nog niet kennen. Maar evengoed niet. Lees Boston maar na in de Viervoudige staat bij het hoofdstuk hoe de wedergeboorte verdorven kan worden! Ja, dát staat er! Het feit dat er mogelijk wedergeborenen onder de ellendige zondaars zonder Christus zitten, is geen reden om ineens heel vriendelijk pastoraal te worden en ze te koesteren op de ellendige plaats waar ze dan liggen! Integendeel! Boston zet de bijl er in voor nog meer bijlslagen. Zolang Christus niet gekend wordt beukt de wet en is het de dood die overheerst. De mens moet de dood in wil het evangelie het leven zijn. Dát wordt door het pappen en nathouden van de zuigelingen filosifie die met vergeestelijken 'onderbouwd' moet worden, onmogelijk gemaakt.

Samengevat: "Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp!" Dat kennen de kleinen, de lammeren in de genade allemaal! Anders kunnen we moeilijk van genade spreken. Genade is gerechtvaardigd te zijn door het geloof. Zonder te weten van geloof, is er geen genade te kennen. Zonder persoonlijk genade te kennen is het per definitie spreken over kleuren tegen een blinde. En wie bepaalt dan wat de kleuren zijn? Het is toch dwaas om hier een discussie over te moeten voeren?

En om misverstanden te voorkomen: De wedergeboorte begint ergens in het verborgen voordat de christen gelooft. Het leven vanuit God gezien ligt in de eeuwigheid waar besloten is wie gezaligd zouden worden. Wie zijn wij mensen om daarmee te rekenen en het te passen in de toepassing in de tijd? Wij krijgen leven, wedergeboorte en geloof niet op één lijn vanwege de simpele reden dat we dwaze mensen zijn die de dimensie eeuwigheid niet kennen. We zijn te dwaas om zelfs die eenvoudige les te leren. We willen toch de eewigheid als een tijdsvolgordelijke factor meenemen in onze rekensommen in de tijd. Tips: Lees Brakel over zijn begripsbepaling van Gods eigenschappen, daar waar het gaat over eeuwigheid. En lees naast Bostons Viervoudige staat ook zijn andere werken om te zien hoe Boston zijn leer toepast in de pastorale praktijk!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: religieus gevoel

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Zo kan het in de heilstoepassing ook gaan dat men alles in Christus ziet liggen. Dat er wel eens wat gezien wordt van die gezegende persoon. Want God is geen God van uiterste duisternis. Maar dan moet er toch ook nog afgestorven worden aan alles waar ze hun hoop op hadden gesteld: het gaat door de dood naar het leven!
Mee eens.
Erasmiaan schreef: En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.
Dit laatste is inlegkunde. De discipelen hadden geen last van hun zonde of van een van God gescheiden bestaan. Zoiets lezen we tenminste niet in de Bijbel.
Wat zij meemaakten, maakt na Pasen niemand meer mee. Omdat Jezus niet meer sterven kan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19338
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: religieus gevoel

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef: En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.
Afgewezen schreef:Dit laatste is inlegkunde. De discipelen hadden geen last van hun zonde of van een van God gescheiden bestaan. Zoiets lezen we tenminste niet in de Bijbel.
Wat zij meemaakten, maakt na Pasen niemand meer mee. Omdat Jezus niet meer sterven kan!
en wij leven na Pinksteren; na de uitstorting van de Heilige Geest.

Als je stelt dat de gang van de discipelen de gang is van de Kerk dan
is het trouwens opvallend dat de meeste gelovigen van nu ook in het leven van die discipelen blijven steken vóór Goede Vrijdag. Er zijn er veel die niet komen tot de kennis van de Heere Jezus als Borg en daar het ook best bij kunnen vinden.
En zo ook sterven.
Ik heb ook veel preken gehoord die niet verder komen dan dat punt. Dan krijg je eerst de beschrijving van het leven vóór het kennen van Christus en dan de laatste 5 minuten nog iets over het werk van Christus Zelf.
Volgens mij is dat een van de grootste oorzaken van het feit dat er zo weinig doorbrekend werk gevonden word bij mensen onder zo'n prediking. Het is immers normaal dat je niet zover komt? Je hoeft ook niet zo ver te komen want het is maar voor een enkeling schijnt het. En als zo iemand sterft wordt hij/zij toch zalig gesproken want het is toch beter dat je Jezus niet zomaar aanneemt dan dat iemand zomaar zegt dat hij in Christus alles gevonden heeft. Hij of zij heeft de armen nooit om Jezus heen kunnen krijgen heet het dan. (Gaan zulke mensen niet juist met een tekst en een versje naar de hemel?Alleen met veel gevoel maar zonder geloof??)

ik kan niet geloven dat mensen die Christus niet hebben omhelsd met al Zijn verdiensten naar de hemel gaan. Ulieden die Zijn Naam vreest zál de Zon der gerechtigheid opgaan.




Als je echt vindt dat de gang van de discipelen de gang is van de Kerk houdt dan ook die hele gang aan en niet alleen het eerste stukje
Laatst gewijzigd door helma op 18 apr 2008, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
saphira
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 apr 2008, 17:55

Re: religieus gevoel

Bericht door saphira »

Vraagje tussendoor aan Helma of iemand anders; Wat bedoel je met doorbrekend werk?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19338
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: religieus gevoel

Bericht door helma »

saphira schreef:Vraagje tussendoor aan Helma of iemand anders; Wat bedoel je met doorbrekend werk?
sorry, ging er even vanuit dat het een bekende term was/is

Het ebtekent dat er geen persoonlijke geloofsdoorbraak plaatsvindt bij het zoeken van de Heere Jezus. Die mensen missen dus de geloofszekerheid. Ze omhelzen Christus niet.
Gebruikersavatar
saphira
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 apr 2008, 17:55

Re: religieus gevoel

Bericht door saphira »

okee, ik snap het. Ga maar door met discussie.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: religieus gevoel

Bericht door Wilhelm »

Klavier schreef:
Erasmiaan schreef:Zo kan het in de heilstoepassing ook gaan dat men alles in Christus ziet liggen. Dat er wel eens wat gezien wordt van die gezegende persoon. Want God is geen God van uiterste duisternis. Maar dan moet er toch ook nog afgestorven worden aan alles waar ze hun hoop op hadden gesteld: het gaat door de dood naar het leven! En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.
We komen op een aloud probleem. De ene denkt vanuit een vergeestelijkte heilsgeschiedenis als vaststaande heilsorde, de ander leest Gods Woord als levendmakend getuigenis waarbij vergeestelijken betrekking heeft op het leven zelf en niet op de levendmaking. Oftewel, tot bewust geloof komen en alles wat daaraan vooraf gaat reeds genade noemen óf uit genade leven in de zekerheid het geloof. Ik schaar mezelf onder de volgelingen van het gedachtengoed van die predikant uit mijn kerkverband die nadrukkelijk de heilsgeschiedenis als heilsorde afwijst. Dat bepaalt ook de verdere uitwerking van de gedachten. Overigens meen ik dat wat ik navolg direct terug te vinden is bij de oudvaders en reformatoren zonder allerlei aanvullende uitleggingen die soms van een ja een nee maken.
Enfin, hiermij mijn antwoord naar aanleiding van diverse reacties.

Het lastige is dat geen dicipel hetzelfde was. Ook anno 2008 is geen dicipel van Jezus hetzelfde. Gods Geest werkt wonderbaarlijk en onnaspeurlijk. Het gaat wel altijd op de Zaligmaker aan. Dáár komt het altijd uit in het zaligen van zondaars. En naar ik stellig overtuigd ben in een weg van sterven aan de wettische natuur. Aan een eind komen. Om vandaaruit een Zaligmaker nodig te hebben. Een zondaar leert geloven als vanzelf zoals een zuigeling als vanzelf ademt.
Een zondaar eet van genade omdat zijn vernieuwde natuur die neiging geeft. Idem zoals een zuigeling eet omdat zijn natuurlijke aanleg dit ingeeft. Het is anders omkomen. Letterlijk! Het is 2 beelden door elkaar halen om te stellen dat een zuigeling zich niet bewust is te eten en te huilen maar het ondertussen wel doet. Dit onbewuste is niet te projecteren op een gelovige die het van genade moet hebben. Geloven is geen onbewust iets maar een levendmakende natuur na het onder de wet gestorven te zijn. Een verandering die een mensenleven op de kop zet. Als dat onbewust gebeurt dan vraag ik me af wat er met bijvoorbeeld Luther aan de hand was toen hij over de aarde kroop. En wat hij 'onbewust' leerde toen hij van Rooms gereformeerd werd en de zalige ruil mocht doen. Onbewust? Onzin!!!
Of je moet willen geloven dat Luther levend gemaakt werd onder de roomse dwaalleer en door de gereformeerde leer van zuigeling een vader in de genade werd? Dat zou toch dwaas zijn, of niet?
Ebenezer Erskine schrijft hier heel leerzaam over in het boek "Zekerheid van het geloof".
Hij stelt onomwonden dateen zondaar écht weet wat geloof is. De ware Christen wéét wat hij gelooft, of beter in Wie. Van de allerkleinste in de genade af. Met vallen en opstaan, met bang zijn voor spooksels, met verloochenen als blijk van kleingeloof en wankelmoedigheid (in dit verband past dan Joh. 9: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?). Wie komt hier ooit bovenuit? Welke gelovige is zijn ongeloof nou nooit moe en vreest zijn wankelmoedigheid? Welke zuigeling in de genade is ervaren in de strijd tegen de duivel en het eigen zondige vlees dat voortdurend de wettische natuur nawandelt om te God op te klimmen in plaats van te rusten op de Zaligmaker in een volhardend geloof (Erskines). Juist daarin moet de kleine in de genade leren te sterven in alles van zichzelf (lees de HC erop na, hoe langer hoe meer...).
Grote stappen en gauw thuis? Buigend in het stof maar TEGELIJK het NOCHTHANS van het geloof. Het bevrijdende evangelie dat Luther hervond: Hij mijn zonden, ik Zijn gerechtigheid! Dat is waar de gelovige, van de allerkleinste af, weet van heeft. Hoe bestreden en hoe wankelmoedig deze ook kan zijn.
Ik vrees voor die leer die het 'nochthans' wegpoetst in allerlei vrome praat en filosofische theorieën, die vooral druk zijn om redenaties kloppend te krijgen om geloof als levend en bewust buiten de deur van hun hart te houden. Een lam schop je niet tot een schaap hoor je dan. Ja dat is waar, maar ik stel dan wel dat we het niet over een lam hebben! Dat lam is nog niet eens geboren. Een lam, een zuigeling is geboren als het leeft. Een Christen leeft als hij of zij Christus kent als persoonlijke Borg en Middelaar. Alles wat hiervan afwijkt is een ijdele oppervlakkige godsdienst dat ten diepte te hoogmoedig is om van genade -dat is als een veroordeelde- te leven. Dáár zit de echte haper. Men durft de klem van wet en evangelie niet meer als een vlammend zwaard te hanteren. Nee, het moet tegenwoordig humaan, pastoraal. Weet je dat Arminius ook begon met pastorale motieven omdat de leer te zwaar was? Op dat punt komt Arminius door de achterdeur weer sluipend binnen. O die arme lammetjes. Nee, geen kleinen in de genade zonder Christus. Wel mogelijk wedergeboren als er zondaars in het stof liggen, maar Christus nog niet kennen. Maar evengoed niet. Lees Boston maar na in de Viervoudige staat bij het hoofdstuk hoe de wedergeboorte verdorven kan worden! Ja, dát staat er! Het feit dat er mogelijk wedergeborenen onder de ellendige zondaars zonder Christus zitten, is geen reden om ineens heel vriendelijk pastoraal te worden en ze te koesteren op de ellendige plaats waar ze dan liggen! Integendeel! Boston zet de bijl er in voor nog meer bijlslagen. Zolang Christus niet gekend wordt beukt de wet en is het de dood die overheerst. De mens moet de dood in wil het evangelie het leven zijn. Dát wordt door het pappen en nathouden van de zuigelingen filosifie die met vergeestelijken 'onderbouwd' moet worden, onmogelijk gemaakt.

Samengevat: "Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp!" Dat kennen de kleinen, de lammeren in de genade allemaal! Anders kunnen we moeilijk van genade spreken. Genade is gerechtvaardigd te zijn door het geloof. Zonder te weten van geloof, is er geen genade te kennen. Zonder persoonlijk genade te kennen is het per definitie spreken over kleuren tegen een blinde. En wie bepaalt dan wat de kleuren zijn? Het is toch dwaas om hier een discussie over te moeten voeren?

En om misverstanden te voorkomen: De wedergeboorte begint ergens in het verborgen voordat de christen gelooft. Het leven vanuit God gezien ligt in de eeuwigheid waar besloten is wie gezaligd zouden worden. Wie zijn wij mensen om daarmee te rekenen en het te passen in de toepassing in de tijd? Wij krijgen leven, wedergeboorte en geloof niet op één lijn vanwege de simpele reden dat we dwaze mensen zijn die de dimensie eeuwigheid niet kennen. We zijn te dwaas om zelfs die eenvoudige les te leren. We willen toch de eewigheid als een tijdsvolgordelijke factor meenemen in onze rekensommen in de tijd. Tips: Lees Brakel over zijn begripsbepaling van Gods eigenschappen, daar waar het gaat over eeuwigheid. En lees naast Bostons Viervoudige staat ook zijn andere werken om te zien hoe Boston zijn leer toepast in de pastorale praktijk!
Klavier , zeer duidelijke posting, van harte mee eens !!

Wanneer komt je boek uit, je hoeft alleen nog maar je postings te bundelen...?!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: religieus gevoel

Bericht door wim »

Wilhelm schreef: Wanneer komt je boek uit, je hoeft alleen nog maar je postings te bundelen...?!
Ja, inderdaad.
Klavier is weer helemaal terug, zo te merken!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: religieus gevoel

Bericht door Wilhelm »

wim schreef:
Wilhelm schreef: Wanneer komt je boek uit, je hoeft alleen nog maar je postings te bundelen...?!
Ja, inderdaad.
Klavier is weer helemaal terug, zo te merken!
Gelukkig maar weer, nu Adrianus, Geka en Oude Paden (o.a.) nog.
On topic maar weer ;)
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: religieus gevoel

Bericht door Sola Scriptura »

En om misverstanden te voorkomen: De wedergeboorte begint ergens in het verborgen voordat de christen gelooft. Het leven vanuit God gezien ligt in de eeuwigheid waar besloten is wie gezaligd zouden worden.
kan ik hier uit concluderen dat u bedoeld dat er een klein groepje van de wereld bevolking gered kan worden en dat het al beslist was voor de grondvesting van de aarde, en de val?

En beroept u zich op teskten als ef 1: (?)

4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

**

Of is dit een ander topic, namelijk uitverkiezing?
Waarom word er dan steeds om bekering gevraagd, om keuzes te maken en te geloven?
( ik probeer geen strikvragen te stellen, ben zelf op zoek naar die antwoorden )

Ik ben wedergeboren, en kom niet uit een gelovig nest.
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 18 apr 2008, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7763
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: religieus gevoel

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef:Of is dit een ander topic, namelijk uitverkiezing?
Ja, ik denk dat het goed is om in deze discussie wat meer terug te keren naar de vraag van de TS.
Plaats reactie