Psalmen zingen...

Marco
Berichten: 3615
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Hihi.. Die melodie van ps 134 viel mij ook pas later op. Past trouwens wel bij het derde couplet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

wim schreef:
Marnix schreef:Hier kan je het fragment luisteren:

http://boomp3.com/m/8c4073712585
Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig. :) Ik vind het prachtig (Barok sowieso :)) en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Marco schreef:Hihi.. Die melodie van ps 134 viel mij ook pas later op. Past trouwens wel bij het derde couplet.
Eigenlijk gewoon "The Old 100th" dus... 8)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Marnix schreef:
wim schreef:
Marnix schreef:Hier kan je het fragment luisteren:

http://boomp3.com/m/8c4073712585
Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig. :) Ik vind het prachtig (Barok sowieso :)) en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Barok vind ik ook prachtig, hoor. Daar heeft het niet mee te maken. Misschien komt dat gevoel van onrust ook een beetje door de opname: het is wat droog (niet netjes (uit)gespeelde nootjes vallen daardoor op) en er is geen goede balans tussen orgel en zang (orgel is te prominent aanwezig waardoor de 'riedeltjes' teveel op gaan vallen).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig. :) Ik vind het prachtig (Barok sowieso :)) en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Erg enthousiast, dat zeker. Maar zo'n melodieënpotpourri hoeft van mij niet. Mooi dat men op tijd durft in te zetten en niet achter het orgel aan komt sukkelen. Dat is helemaal niet nodig. Maar het is evenmin nodig dat de organist inzet met zo'n toontje-vooraf: dat heeft helemaal geen nut.

Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

wim schreef:
Marnix schreef:
wim schreef:
Marnix schreef:Hier kan je het fragment luisteren:

http://boomp3.com/m/8c4073712585
Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig. :) Ik vind het prachtig (Barok sowieso :)) en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Barok vind ik ook prachtig, hoor. Daar heeft het niet mee te maken. Misschien komt dat gevoel van onrust ook een beetje door de opname: het is wat droog (niet netjes (uit)gespeelde nootjes vallen daardoor op) en er is geen goede balans tussen orgel en zang (orgel is te prominent aanwezig waardoor de 'riedeltjes' teveel op gaan vallen).
Ja de opname is niet geweldig. Ik denk dat je daarom ook vindt dat het orgel te prominent aanwezig is. Dat heeft te maken met waar de microfoons staan, 1 dus op de preekstoel, en die staat zeg maar onder het orgel, (daarom hoor je de dominee ook zo duidelijk meezingen) en er hangt 1 in de koepel, vrij hoog... en het orgel hangt dus ook hoog. Omdat de Koepelkerk rond is klinkt dat heel anders als je in de kerk zelf bent. Je zingt als het ware naar elkaar toe en als je op de begane komt de zang dus van alle kanten. De kerk is ook vrij compact door de opbouw. Daardoor klinkt het orgel op de geluidsopname veel overheersender, terwijl dat dus niet zo is. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:zo'n toontje-vooraf: dat heeft helemaal geen nut.
Ja, zo'n toon vooraf heb ik ook nooit begrepen. Zonder dat wordt ook wel op de juiste hoogte ingezet.
Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Alles wat afgebeten en springerig klinkt wordt al snel uitgelegd als barok. Barok heeft oorspronkelijk ook de betekenis van 'grillig gevormd'. Dus aanvaard de consequentie: wees een suikerbiet. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat dat vooral een verschil in smaak is.
We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig. :) Ik vind het prachtig (Barok sowieso :)) en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm. Maar er zijn ook organisten die minder "onrustig" spelen.
Erg enthousiast, dat zeker. Maar zo'n melodieënpotpourri hoeft van mij niet. Mooi dat men op tijd durft in te zetten en niet achter het orgel aan komt sukkelen. Dat is helemaal niet nodig. Maar het is evenmin nodig dat de organist inzet met zo'n toontje-vooraf: dat heeft helemaal geen nut.

Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Nou ja, ik had het over "barokkerig" in de zin van dat het wel wat aspecten heeft van de (algemene) stroming die toch wel gekenmerkt werd door overdadigheid, veel tierlantijntjes etc. :)

En ja, het voordeel van wat sneller zingen is wel dat men leert om op tijd in te zetten.

Wat nut betreft, daar kan je uitgebreid over discussieren. Wat is nut, wanneer zijn dingen nuttig? Is bijvoorbeeld zo'n voorspel of tussenspel nuttig? Als je puur naar de zang kijkt niet, dan kan je net zo goed gelijk beginnen met spelen. Maar als de muziek op zich ook een middel is om God te eren (en wat mij betreft kan muziek inderdaad, ook in kerkdiensten, zo gebruikt worden, dan vind ik zoiets prima. Natuurlijk heeft het orgel een zangbegeleidende functie maar dat is niet de enige functie die het orgel in de eredienst heeft. (denk bijvoorbeeld maar aan orgelspel tijdens de collecte)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
Hendrikus schreef:
Marnix schreef: We hebben meerdere organisten en deze is gewoon een beetje erg Barokkerig. :) Ik vind het prachtig (Barok sowieso :)) en ook goed passen bij de sfeer van deze Psalm.
Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Nou ja, ik had het over "barokkerig" in de zin van dat het wel wat aspecten heeft van de (algemene) stroming die toch wel gekenmerkt werd door overdadigheid, veel tierlantijntjes etc. :
En nu krijgen we een (barok)ruzie :mrgreen: :mrgreen:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Alles wat afgebeten en springerig klinkt wordt al snel uitgelegd als barok. Barok heeft oorspronkelijk ook de betekenis van 'grillig gevormd'. Dus aanvaard de consequentie: wees een suikerbiet. :mrgreen:
Ammehoela. Barok is de muziek uit de tijd van Bach. Nou, daar heeft dit vrolijke ge-orgel heulemaal niks mee van doen. Dus: barok, forget it.

Maar vooruit, jij je zin, voor deze keer:

was getekend:
Afbeelding :mrgreen:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

JolandaOudshoorn schreef: En nu krijgen we een (barok)ruzie :mrgreen: :mrgreen:
Nee nee, wij maken geen ruzie. Hendrikus heeft een goed punt, maar geeft zich desondanks toch gewonnen en is zelfs bereid de vervelende consequentie van het suikerbietenbestaan te ondergaan.

Zó kan het dus ook! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
wim schreef:
Als dit barok is, ben ik een suikerbiet :mrgreen:
Alles wat afgebeten en springerig klinkt wordt al snel uitgelegd als barok. Barok heeft oorspronkelijk ook de betekenis van 'grillig gevormd'. Dus aanvaard de consequentie: wees een suikerbiet. :mrgreen:
Ammehoela. Barok is de muziek uit de tijd van Bach. Nou, daar heeft dit vrolijke ge-orgel heulemaal niks mee van doen. Dus: barok, forget it.

Maar vooruit, jij je zin, voor deze keer:

was getekend:
Afbeelding :mrgreen:
Barok is wel wat breder dan alleen maar Bach, veel breder. Maar goed, misschien was de term niet zo goed, ik bedoelde dus uitbundige muziek met veel tierlantijntjes :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Marnix schreef: Barok is wel wat breder dan alleen maar Bach, veel breder.
Dat klopt. Maar Hendrikus heeft het over de tijd van Bach. En heel veel breder dan dat is het nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Marnix schreef:Haha, nou als dat al niet meer kan :D

Hier kan je het fragment luisteren:

http://boomp3.com/m/8c4073712585

Het is Psalm 100. Het was wel grappig, hij wordt in 3 verschillende melodieen gezongen. Dat werd niet aangekondigd, stond wel op de "Overkoepelend" maar daar had ik niet op gekeken. We waren al halverwege de eerste regel van het derde vers toen ik opeens dacht: heej, de melodie is anders. Dus de organist begeleidde het erg goed :D Of we zingen echt te snel :D

Oh ja, je hoort de dominee wel duidelijk meezingen, daar moet je niet op letten... ze moeten daar nog eens wat op verzinnen :D
Prachtig. Heel mooi.

Maar met Barok heeft het inderdaad niet veel te maken. Maar wel heerlijk om zo te zingen, lijkt me!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

jan03 schreef: Maar met Barok heeft het inderdaad niet veel te maken.
Nouhou, maakt die Bach van jou nou nog steeds muziek? Wie weet....
Plaats reactie