Deze posting heb ik helaas over het hoofd gezien. In ieder geval bedankt, Afgewezen, voor deze reactie, want het maakt voor mij wel wat dingen duidelijker.
Afgewezen schreef:Op de een of andere manier schijn je te willen dat we het met elkaar eens zijn.
Nee, dat wil ik niet, ja, natuurlijk ook weer wel, want het zou het fijnste zijn als er onder mensen geen meningsverschillen zouden bestaan, maar in ieder geval niet door elkaar 'met elkaar eens te goochelen'. Liever door je te overtuigen, of door jou overtuigd te worden.
Maar het punt was, dat ik dacht dat we langs elkaar heen aan 't praten waren, vanwege verschillende referentiekaders. En ergens denk ik dat nog steeds, maar ik ga m'n best doen om helder te krijgen of dat zo is of niet.
Afgewezen schreef:Maar wanneer je nu nog eens jouw posting én mijn antwoord eerlijk naast elkaar legt, dan zul je - evenals ik - tot de conclusie moeten komen dat we het wezenlijk over iets anders hebben.
Inderdaad, ik begin te begrijpen wat je bedoelt te zeggen

Vat ik jouw standpunt goed samen als ik zeg: vergeving van zonden is een gebeurtenis die 1) op een gegeven moment (voor het eerst) plaatsvindt, die je 2) duidelijk merkt (/ ervaart) en waarvan je 3) later meer of minder verzekerd van kunt zijn (al naar gelang je erop aangevochten wordt)?
En klopt het dat jij denkt dat mijn standpunt het volgende inhoudt: vergeving is niet zozeer een gebeurtenis die je op een bepaald moment ervaart, maar meer iets waarvan je aanneemt (gelooft) dat het is gebeurd, zónder dat je het gelooft
omdat je het ervaart?
Anders geformuleerd: denk jij dat het verschil tussen ons als volgt is:
- jij: je
geloof dat je zonden vergeven zijn, omdat je de vergeving van zonden hebt
ervaren (analoog aan de bloedvloeiende vrouw, die éérst in geloof naar Jezus ging omdat ze wist dat ze genezen
kon worden, vervolgens genezen werd en vanaf datzelfde moment wist dat ze genezen
was, omdat ze dat aan haar lichaam merkte)
- ik: je hoeft niet éérst te
ervaren dat je zonden vergeven zijn, om toch te mogen
geloven dat je zonden vergeven zijn.
Ik verneem graag van je of ik het door jou vermeende verschil van standpunten goed samengevat heb, voordat ik verder reageer.
Afgewezen schreef:Tot het inzicht mogen komen, dat je zonden je vergeven zijn als je tot Christus vlucht, is iets heel anders dan waar ik het over heb.
En het proces van naar Christus gaan, is niet heel geleidelijk.
Ik denk dat dit laatste zinnetje één van de dingen is waarin we langs elkaar heen praten, waarbij het gaat om wat jij noemt 'het proces van naar Christus gaan'. Dat is volgens jou blijkbaar een momentaan gebeuren en jij bedoelt met 'tot Christus gaan' het moment waarin je gelovig 'tevreden bent met waarmee God tevreden is' om jouw worden te gebruiken.
Daarvan denk ik het volgende: dat ben ik met je eens (en daarom lijkt het allemaal zo verwarrend). Er is inderdaad een
moment waarop je in geloof amen zegt op wat God zegt en geeft. Maar het verschil tussen ons zit hem (volgens mij) hierin, dat ik de vinger erbij legde, dat er aan dat moment (in de praktijk!) heel wat vooraf kan gaan (niet tot Christus durven gaan, vanwege je zonden, bijvoorbeeld; denken dat je niet tot Christus mág gaan omdat je denkt dat je een te groot zondaar bent, of omdat je denkt dat je nog iets mist om tot Hem te mogen gaan). En dát alles, wat aan dat moment van 'tot Christus gaan' vooraf kan gaan, dát heb ik ingesloten in het 'proces van tot Christus gaan'. Het 'tot Christus gaan' is strikt genomen dus inderdaad niet geleidelijk, evenmin als het ervaren van de vergeving van zonden. Als ik je goed begrijp, zijn we het dáárin met elkaar eens.
Maar ik blijf erbij, dat het hele proces ervóór (vóór het tot Christus gaan) bij veel mensen wel degelijk een heel lang, geleidelijk proces kan zijn. En dát is wat ik probeerde te zeggen. Net zoals het bij de bloedvloeiende vrouw óók heel lang geduurd heeft, vóórdat zij bij Jezus kwam. Ze heeft immers al haar geld aan andere artsen uitgegeven.
Afgewezen schreef:Ernstig bidden om vergeving is niet hetzelfde als naar Christus gaan. Bidden, ernstig bezig zijn met geestelijke dingen, een bepaald gevoel voor Christus hebben - dat is allemaal nog geen geloof. Daar kun je nog voor eeuwig mee verloren gaan.
Helemaal mee eens.
Afgewezen schreef:Ik heb de indruk dat er tegenwoordig heel wat bloedvloeiende vrouwen zijn, die zeggen tot Jezus te zijn gegaan, zonder dat ze weten wat aan hen geschied is, terwijl die bloedvloeiende vrouw, hoewel vrezende en bevende, dat wél wist! Niet op grond van een conclusie, maar door de kracht die van Jezus uit was gegaan.
Ik ben benieuwd of ik deze woorden boven bij mijn samenvatting van onze standpunten goed heb weergegeven.
Afgewezen schreef:Jmpavo, we spreken niet alleen een andere taal, we hébben het ook over iets anders.
De sfeer die ik bij jou aantref, is die ik ook tegenkom in het boekje van Arie Maasland, Zoektocht, en bij Van der Zwaag, en aanverwante lectuur.
Het lijkt er allemaal bedrieglijk veel op, maar het is het nu net niet!
Ik wacht eerst jouw reactie even af.