Ook kerkjeugd in de vernieling....

cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: Dit is een pertinente leugen, zoals je zelf ook wel weet.
Bij geen enkele GG wordt belijdenis van de leer gevraagd. En mocht er 1 zijn, dan kan je gewoon de classis inschakelen om deze misstand aan te pakken.
Toen ik als 18-jarige belijdenis van mijn geloof wilde afleggen binnen dit kerkgenootschap werd mij in meerdere gesprekken door de catecheet duidelijk gemaakt dat ik diende in te stemmen met de leerstellingen van de kerk. Daar ik dat niet kon, heb ik o.a. hierom besloten deze kerk te verlaten.

Dus het is helemaal geen pertinente leugen.
refo

Bericht door refo »

Dat instemmen met de leer is momenteel één van de speerpunten in het GG-beleid bij belijdenis doen.

Toen ik belijdenis deed heeft geen mens me wat gevraagd. Er werd ook helemaal niet zo gergemmerig gedaan. En dat hoort ook niet. Wie in de GG geboren is en aangeeft belijdenis te willen doen moeten ze gewoon accepteren. Net zoals de kinderen 'behoren gedoopt te wezen'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Inderdaad, de jeugd in crisis.

Nog erger dan ik al dacht.

Als men:

1. in wezen geen belijdenis van een persoonlijk geloof doet,
2. Dus geen belijdenis van de leer van de kerk doet
3. Men zich niet aan de tucht van de kerk onderhevig gevoeld,

Waarom hebben jullie dan allemaal belijdenis gedaan?

En vraagd men zich af waarom de jeugd van tegenwoordig....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik denk dat je dit te zwart wit neer zet.

Wij hebben in onze kerk genoeg mee gemaakt.
De tucht is toegepast, maar volkomen onterecht!

Dit is later door de synode hersteld.

Wanneer de tucht oprecht en met een goede onderbouwing
wordt toegepast, moeten we ons daar onder stellen.
Maar helaas is dat niet altijd de praktijk...

zie Ned dagblad
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

cosmo schreef:
Tiberius schreef: Dit is een pertinente leugen, zoals je zelf ook wel weet.
Bij geen enkele GG wordt belijdenis van de leer gevraagd. En mocht er 1 zijn, dan kan je gewoon de classis inschakelen om deze misstand aan te pakken.
Toen ik als 18-jarige belijdenis van mijn geloof wilde afleggen binnen dit kerkgenootschap werd mij in meerdere gesprekken door de catecheet duidelijk gemaakt dat ik diende in te stemmen met de leerstellingen van de kerk. Daar ik dat niet kon, heb ik o.a. hierom besloten deze kerk te verlaten.

Dus het is helemaal geen pertinente leugen.
Maar wat is het probleem. Het is toch volkomen logisch dat je instemt met de leerstellingen van de kerk waar je lid van wilt worden.

Als ze dus niet om die instemming hadden gevraagd, was je wel lid geworden van de GG..... de vraag is dan waarom je in de GG lid had willen worden.
"............................................................."
cosmo

Bericht door cosmo »

entiteitxx schreef:
Maar wat is het probleem. Het is toch volkomen logisch dat je instemt met de leerstellingen van de kerk waar je lid van wilt worden.
Ik zou niet weten waarom dat logisch zou zijn. Ik belijd mijn geloof, niet de dogma's.
Als ze dus niet om die instemming hadden gevraagd, was je wel lid geworden van de GG..... de vraag is dan waarom je in de GG lid had willen worden.
Omdat je gegronde redenen dient te hebben om een kerk te verlaten.
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:
1. in wezen geen belijdenis van een persoonlijk geloof doet,
2. Dus geen belijdenis van de leer van de kerk doet
Het belijden van het persoonlijke geloof en het belijden van de leerstellingen van de kerk zijn twee totaal verschillende zaken.
3. Men zich niet aan de tucht van de kerk onderhevig gevoeld,
Dan kun je maar beter een ander kerkgenootschap uitkiezen, als je je niet onder de tucht wilt zetten van zaken die je naar geweten niet kunt onderschrijven.
Waarom hebben jullie dan allemaal belijdenis gedaan?
Om mijn geloof te belijden.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

cosmo schreef:
entiteitxx schreef:
Ik zou niet weten waarom dat logisch zou zijn. Ik belijd mijn geloof, niet de dogma's.
Omdat je gegronde redenen dient te hebben om een kerk te verlaten.
en toen je die instemming moest verlenen, had je opeens gegronde redenen?

Je bent het oneens met de leer van de kerk, maar zolang ze je niet vragen om daarmee in te stemmen, dan blijf je maar bij die kerk. Tsja met zo'n visie kan je bij iedere kerk/organisatie terecht.
"............................................................."
Bert Mulder
Contacteer:

cosmo schreef:
Bert Mulder schreef:
Om mijn geloof te belijden.
Blij dat dat voor jou dus waar is. Niet voor 95%? van de GG blijkbaar.

Verder, met belijdenis zweer je:

leer... zoals in deze kerk geleerd wordt. In de eerste vraag, meen ik. Heb zo de vragen hier niet in het NL, maar deze gebruiken wij:
Do you acknowledge the doctrine contained in the Old and New Testaments and in the Articles of the Christian faith and taught here in this Christian Church to be the true and complete doctrine of salvation?
Have you resolved by the grace of God to adhere to this doctrine; to reject all heresies repugnant thereto and to lead a new, godly life?
Will you submit to church government, and in case you should be delinquent (which may God graciously forbid) to church discipline?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Leuk: hoe lees je het woordje 'hier' of 'alhier' ?
Alleen in deze kerkdienst? Alleen in dit kerkverband? Alleen in dit kerkgebouw? Alleen in deze plaatselijke kerk?
Denk hierbij aan het dopen door Ds. De Cock in Ulrum...
Ariene

Bericht door Ariene »

Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke

gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de

zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van

deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin

leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven

altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en

onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede

werken versieren?

4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult

zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht,

wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u

in leer of leven kwaamt te misgaan?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Met hulp van een vriend:

1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord, beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer overeenkomende met de Heilige Schriften?

(bevestiging van de leer van DEZE kerk)

2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven

(bevestiging van een persoonlijk geloof. Waar voor jou.)

3Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

(bevestiging van de vrucht van het ware geloof - zie de Heidelberger over wat goede werken zijn)

4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn indien(wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

(bevestiging van het recht van de kerkeraad van kerkelijke tucht, en ook dat je jezelf daaraan vrijwillig verbindt)

En deze woorden in de mond nemen kan alleen uit genade. Door U en U alleen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert, weet je dat er in de bIjbel staat; zweert ganselijk niet?
Verder is een belijdenis afleggen iets heel anders dan zweren volgens mij.

Ik deed als jong broekie belijdenis. Wist ik veel dat ze afgeweken waren van de leer van het doopformulier. Mensen worden soms wijzer en komen tot andere nieuwe inzichten. Als er dan ene opgestoken vingertje komt van: "jaha, maar je hebt hier wel gezworen dat je je onder de tucht zult stellen en daar houden we je nu aan." Dan voel ik me wel beetgenomen en vastgeprikt op mijn toenmalige onwetendheid.
Bert Mulder
Contacteer:

Mister schreef:Leuk: hoe lees je het woordje 'hier' of 'alhier' ?
Alleen in deze kerkdienst? Alleen in dit kerkverband? Alleen in dit kerkgebouw? Alleen in deze plaatselijke kerk?
Denk hierbij aan het dopen door Ds. De Cock in Ulrum...
Ja, dat was een hele strijd daar...

Kwam het uiteindelijk op neer, in overeenkomst met het gereformeerd kerkrecht (DKO), dat het de plaatselijke gemeente betekend.
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:Bert, weet je dat er in de bIjbel staat; zweert ganselijk niet?
Verder is een belijdenis afleggen iets heel anders dan zweren volgens mij.

Ik deed als jong broekie belijdenis. Wist ik veel dat ze afgeweken waren van de leer van het doopformulier. Mensen worden soms wijzer en komen tot andere nieuwe inzichten. Als er dan ene opgestoken vingertje komt van: "jaha, maar je hebt hier wel gezworen dat je je onder de tucht zult stellen en daar houden we je nu aan." Dan voel ik me wel beetgenomen en vastgeprikt op mijn toenmalige onwetendheid.
Miscanthus, hoe je je ook draait, het is een eed, voor God en Zijn gemeente.

Verder, is het eenmaal zo, dat men belijdenis doet als men meent tot jaren van onderscheid te zijn gekomen. Heb je dus (onwetend, uit ongeloof), een meineed gepleegd. Daar heb je vergevign voor nodig. Dat kan de schuld ook zijn van de kerkeraad, daardat ze het ook niet door zagen, of gewoon doordrukten... Maar daar spreek je je eigen niet vrij mee.
Plaats reactie