Gaan Refoforummers naar de kroeg of niet?

Kroegbezoek refoforummers

Peiling eindigde op 29 okt 2007, 14:19

principieel op tegen
28
50%
geen principiele bezwaren
24
43%
geen mening
4
7%

Totaal aantal stemmen: 56

Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
plebe schreef:Op grond van de subculturele gedragscode binnen de geref. gezindte is kroegbezoek verwerpelijk.
Gods Woord biedt echter geen enkel beletsel voor kroegbezoek!
Taalgebruik, muziek, drankmisbruik met alle gevolgen zijn geen beletselen?
In de kroegen waar ik kom is doorgaans geen sprake van drankmisbruik of fout taalgebruik. Ik heb al eerder gevraagd waar jou vage beeld van de kroeg vandaan komt. Blijkbaar zie je het als een hol waar ladderzatte mensen aan het vloeken zijn en schuine moppen tappen, ondertussen elkaar betasten en weet ik veel wat nog meer doen. Als je zo'n beeld hebt valt er moeilijk met je te praten over dit onderwerp. Ga dan eerst dat beeld eens bijstellen. Mijn ervaring is dat dit niet anders is dan het taalgebruik, gedrag en de muziek in de plaatselijke supermarkt, het winkelcenstrum waar je kleren koopt en de dierentuin. Dan heb je ook reden genoeg om je in een Refo-reservaat op te sluiten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
plebe schreef:
Gert10 schreef:
plebe schreef:Op grond van de subculturele gedragscode binnen de geref. gezindte is kroegbezoek verwerpelijk.
Gods Woord biedt echter geen enkel beletsel voor kroegbezoek!
Taalgebruik, muziek, drankmisbruik met alle gevolgen zijn geen beletselen?
O die redenen moet je bepaalde kroegen op bepaalde tijden mijden. Dat geldt óók voor veel reformatorische huiskamers.
Beetje kort door de bocht Plebe. Op deze manier kan alles wat krom is recht gepraat worden. Je mag er toch vanuit gaan dat in refo huiskamers geen kroegsfeer hangt.
Hoezo? Veel refo's geloven toch niet eens? Mag je wel van ze verwachten dat ze zich Christelijk gedragen als ze zich niet in Hem geborgen weten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:Een mes kun je goed en fout gebruiken. Een mes is geschapen om de goede reden. Dat kun je van heel veel dingen zeggen. Is dat ook zo met een kroeg?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroeg
Een kroeg of café was vroeger een plaats waar dingen besproken werden. Zeg maar de bijbelse dorpspoort.
De oorsprong is dus niet verkeerd.

Maar nu heden ten dage? Ik denk dat er in de naam onderscheid zou moeten komen tussen de drankhuizen, de buurtwoonkamers, informele vergaderzalen en sociozaaltjes.
Klopt, het verschilt nu heel erg per kroeg/cafe. Maar ja, aangezien sommigen altijd uitgaan van het ergste is elke kroeg voor hen zoals ik hier onder beschreef... en krijg je een vertekend beeld.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Wilhelm, Gert10, Kees e.a. gebruiken 'de kroeg' als schibboleth van een zondige levenswandel. Dit is lange tijd gebruikelijk geweest in de gereformeerde gezindte. Pak hem beet een halve eeuw geleden viel er ook wel wat te zeggen voor die gelijkstelling van kroeg en zondigheid. De kroeg was een plek waar de kleine luiden hun zuurverdiende gezinsinkomen dreigden te verkwanselen aan de drank, een plek waar gezinshoofden niet alleen fysiek maar ook geestelijk heenvluchten in ledig vermaak en hun verantwoordelijkheid thuis alleen aan de vrouw overlieten, een plek waar mannen hun mannelijkheid bewezen door hun grove bek of door aan te pappen met een of andere lichtekooi.

Nu zal ik niet beweren dat dergelijke poelen des verderfs niet meer bestaan. Uit mijn jeugd ken ik een Veluws gat dat redelijk voldoet aan het beeld. Dat je daar je kinderen liever niet ziet komen, begrijp ik.

Maar het is wel een beetje simpel om dit stempel te plakken op elk cafe, waar over het algemeen - zeker in de grotere steden - niets mis mee is (zie mijn eerdere bijdrage). Sterker nog: er is een hoop voor: mensen ontmoeten elkaar en kunnen de dingen des levens bespreken met elkaar.

Bovendien vind ik het gevaarlijk met dergelijke algemeniserende standaardoordelen klaar te staan die duidelijk niet uit eigen ervaring voortkomen of slechts uit een hele beperkte ervaring. Een waarschuwing die in een bepaalde context authentiek was wordt nu een langspeelplaat die al een jaar of 50 blijft hangen. Jongeren prikken daar op een gegeven moment doorheen. Met als gevaar dat het hele bouwwerk instort, omdat de ongefundeerdheid van sommige oordelen op alle oordelen geplakt wordt.
Gian

Bericht door Gian »

Zaterdagsavonds wil ik er absoluut niet komen. Maar als ik door mn vrouw ben meegenomen om te winkelen vind ik het best lekker om ergens een bak koffie te gebruiken.
En ja, dan staat er allicht iets van skyradio aan op de achtergrond. Dat heeft op mij geen verkeerd effect.

Overigens denk ik dat de associatie van het woord 'kroeg' iets met de avonden in het weekend te maken heeft, en het woord 'cafeetje' meer met doordeweeks.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zaterdagavond kan ook heel gezellig zijn hoor Gian. Afgelopen weekend nog ervaren. Zal overigens wel per locatie verschillen, er izjn ook genoeg plekken waar ik op zaterdagavond niet wil komen
jvdg

Bericht door jvdg »

Als daat behoefte aan is kan er voor het Onderwerp Schepping een nieuw topic worden geopend danwel een bestaand topic worden gereactiveerd.

We gaan hier on-topic verder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:Als daat behoefte aan is kan er voor het Onderwerp Schepping een nieuw topic worden geopend danwel een bestaand topic worden gereactiveerd.

We gaan hier on-topic verder.
Ik heb het topic even opgesplitst.
Hier verder over eventuele messen in het paradijs.
Plaats reactie