Josephus schreef:Jij beweert expliciet uit de Bijbel te kunnen halen dat een bepaalde beroepszaak per se door de dichtsbijzijnde classis behandeld dient te worden. Dat staat niet in Handelingen 15 en dat vind je ook in de bewuste formulieren niet terug.
Klopt. Want dat zeg ik ook niet, althans probeer ik niet te zeggen.
Wat ik wel zeg, zal ik verderop voor je herhalen.
Josephus schreef:Tevens vind je daar niet in terug dat een kerkenraad geen mensen die geen ambtsdrager zijn zou mogen afvaardigen naar vergaderingen, maar die wel op basis van ervaring of specifieke kennis een belangrijke adviserende rol zouden kunnen spelen.
Een ambtsdrager is in feite een afgevaardigde van de gemeente.
Een classis is in feite een groepje afgevaardigden van alle gemeenten die tot die classis behoren.
Dus de zaak dient niet door de
dichtsbijzijnde classis, maar door de
eigen beoordeeld te worden. Dat is wat ik zeg, en dat is het gereformeerde kerkrecht, dat je uitgelegd kan vinden in genoemde formulieren.
Waarom geen niet-ambtsdrager afvaardigen? Wel, heel eenvoudig: die man is niet gewenst/gekozen door de gemeente als afgevaardigde. Hij heeft dus geen mandaat van de Christus' gemeente. Op dat mandaat is het hele presbyteriale stelsel gebaseerd.
Josephus schreef:Waar ik de meeste moeite mee heb, is dat ik in die bewuste posting zelf al heb aangegeven dat het om "voorzichtige suggesties" gaat, waaraan zeker haken en ogen kleven. Aan een concrete uitwerking van die suggesties heb ik me daarom nog niet gewaagd. Lees zelf maar na. Vervolgens ga jij zelf een aantal concrete uitwerkingen bedenken, die aan mij toeschrijven en vervolgens bestrijden. Dat is niet helemaal fair, Tiberius.
Neem me niet kwalijk

:.
Alleen tastten die "voorzichtige suggesties" ook al de basis van het gereformeerde kerkrecht aan.
Josephus schreef:Tjonge. "Versneld" is dus "na ruim vier jaar". Straks wordt er nog beweerd dat Van der Zwaag eigenlijk nog blij moet zijn met deze "geste"... :shock:
Nee, ik blijf erbij dat censuurzaken zo diep ingrijpen in iemands (geloofs)leven, dat je die zo snel mogelijk (in principe binnen een half jaar) moet behandelen.
Ben ik ook wel mee eens.
Alleen gaan de eerste 2 fases (kerkenraads- en classisbesluit) wel heel snel. Als er unanimiteit in deze fases zijn, worden de volgende fases meestal niet versneld.
Bovendien is dr. Van der Zwaag nu niet direct een leek op het gebied van kerkrecht. Dus hij wist wat in welke termijnen hij over zich heen krijgen.