Jaarboekje en cijfers GG
Adrianus, zonder voorstander van de TV te zijn (ik vindt het een verfoeilijk ding), ben ik het wel met Marnix eens dat een kerk niet het recht heeft om het bezitten er van te verbieden. De kerk ontleent haar macht aan het woord van God, niet aan haar eigen inzichten, en mag daarom niet verder gaan dan Gods woord in het gebieden en verbieden van bepaalde zaken, anders dan uit kerk-orderlijke overweging.
Behalve in de psalmberijming die we hanteren. Daar kom je 'Heere' zelfs nooit tegen. Bewust! Zelfs het apostrofje ontbreekt oorspronkelijk. We schrijven het niet, maar zingen het wel (op precies één hele noot).Adrianus schreef:
Zo schrijven wij dat niet.
In dat licht bezien is het een kleinzielige opmerking die precies weergeeft wat het probleem is binnen de GG: nul-komma-noppes relativeringsvermogen.
Klopt, maar de TV, hoe verfoeilijk ik hem vinden mag, kan ook goed gebruikt worden, voor nieuws- en informatie-vergaring. Voor mij is dat geen reden om m in huis te willen hebben, maar ik denk niet dat mijn keuze in dezen bindend mag zijn voor anderen. Volgens mij mag een kerk alleen iets verbieden als het zondig is, niet als het mogelijk zondig is.Adrianus schreef:Zeer met je oneens. Verfoelijke dingen in leer en/of leven dienen consequenties te hebben in het licht van o.a. doop, belijdenis en avondmaal.memento schreef:Adrianus, zonder voorstander van de TV te zijn (ik vindt het een verfoeilijk ding), ben ik het wel met Marnix eens dat een kerk niet het recht heeft om het bezitten er van te verbieden. De kerk ontleent haar macht aan het woord van God, niet aan haar eigen inzichten, en mag daarom niet verder gaan dan Gods woord in het gebieden en verbieden van bepaalde zaken, anders dan uit kerk-orderlijke overweging.
Volgens mij is hier 1 iemand die het niet wil snappen, en dat ben jij. Dit heeft niets met de GKV te maken, dit is ook onderwerp van discussie in de GerGem, waar per gemeente heel verschillend tegen het medium TV wordt aangekeken, waarin ook een verschuiving plaatsvindt op dit vlak. Het onderwerp bespreken en herbezinning op gebruik van de TV, ook in het licht van de opkomst van het internet, lijkt me niet verkeerd.Adrianus schreef:Je wilt het niet snappen. Het is ronduit onbehoorlijk als je als GKV-buitenstaander datgene dat velen binnen de doelgroep op grond van Gods Woord van wezenlijk belang vinden kuddegrdrag noemt. Je hebt niets, echt helemaal niets geleerd van de dingen die mensen je enkele weken geleden hebben voorgehouden. Onbegrijpelijk.Marnix schreef:Dit is gewoon kuddegedrag, je moet doen wat mensen normaal vinden en als regels hebben ingesteld en anders hoor je er niet bij?
Zo schrijven wij dat niet. En verder weer een bespottelijke vraag in het licht van de oprechte bedoelingen van hen die menen dat de dingen die hier wordne besproken wel degelijk zijn af te leiden uit het Woord des Heeren.Wie is er ook alweer Heer van de Kerk?
Verder zie je nergens in de Bijbel staan dat de TV per definitie een verkeerd medium is. Helemaal niet als deze slechts wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuws en actualiteiten, wat anderen ook doen maar dan via krant of internet. Als er zo gebruik wordt gemaakt van de TV is daar niets verfoeilijks aan en mag de kerk niet iemand om die reden weigeren aan de maaltijd van de Here en/of het doen van Openbare Geloofsbelijdenis.
Helemaal met Memento eens. En misschien moet ik voor jou maar een ander voorbeeld gebruiken, dat je meer aanspreekt. Stel: Je kerk zegt tegen je: Adrianus, je mag geen wijn meer drinken. De Bijbel waarschuwt voor verkeerd gebruik van alcohol en we kunnen niet controleren hoeveel je drinkt, dus je mag geen wijn meer drinken, anders mag je niet meer aan het avondmaal. Hoe zou je dan reageren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Die zit marnix!! Ben benieuwd wat meneer daarop te antwoorden heeftMarnix schreef:Volgens mij is hier 1 iemand die het niet wil snappen, en dat ben jij. Dit heeft niets met de GKV te maken, dit is ook onderwerp van discussie in de GerGem, waar per gemeente heel verschillend tegen het medium TV wordt aangekeken, waarin ook een verschuiving plaatsvindt op dit vlak. Het onderwerp bespreken en herbezinning op gebruik van de TV, ook in het licht van de opkomst van het internet, lijkt me niet verkeerd.Adrianus schreef:Je wilt het niet snappen. Het is ronduit onbehoorlijk als je als GKV-buitenstaander datgene dat velen binnen de doelgroep op grond van Gods Woord van wezenlijk belang vinden kuddegrdrag noemt. Je hebt niets, echt helemaal niets geleerd van de dingen die mensen je enkele weken geleden hebben voorgehouden. Onbegrijpelijk.Marnix schreef:Dit is gewoon kuddegedrag, je moet doen wat mensen normaal vinden en als regels hebben ingesteld en anders hoor je er niet bij?
Zo schrijven wij dat niet. En verder weer een bespottelijke vraag in het licht van de oprechte bedoelingen van hen die menen dat de dingen die hier wordne besproken wel degelijk zijn af te leiden uit het Woord des Heeren.Wie is er ook alweer Heer van de Kerk?
Verder zie je nergens in de Bijbel staan dat de TV per definitie een verkeerd medium is. Helemaal niet als deze slechts wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuws en actualiteiten, wat anderen ook doen maar dan via krant of internet. Als er zo gebruik wordt gemaakt van de TV is daar niets verfoeilijks aan en mag de kerk niet iemand om die reden weigeren aan de maaltijd van de Here en/of het doen van Openbare Geloofsbelijdenis.
Helemaal met Memento eens. En misschien moet ik voor jou maar een ander voorbeeld gebruiken, dat je meer aanspreekt. Stel: Je kerk zegt tegen je: Adrianus, je mag geen wijn meer drinken. De Bijbel waarschuwt voor verkeerd gebruik van alcohol en we kunnen niet controleren hoeveel je drinkt, dus je mag geen wijn meer drinken, anders mag je niet meer aan het avondmaal. Hoe zou je dan reageren?
Dit meen je toch niet echt hè?Marnix schreef:Verder zie je nergens in de Bijbel staan dat de TV per definitie een verkeerd medium is. Helemaal niet als deze slechts wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuws en actualiteiten, wat anderen ook doen maar dan via krant of internet. Als er zo gebruik wordt gemaakt van de TV is daar niets verfoeilijks aan en mag de kerk niet iemand om die reden weigeren aan de maaltijd van de Here en/of het doen van Openbare Geloofsbelijdenis.
Door dit te zeggen plaats je jezelf buiten de discussie. JIJ hoeft je er niet op her te bezinnen. Bij jou is het geen issue. En je hoeft dat zeker niet aan te zwengelen in een kerkverband waar notabene naar jouw opvattingen niets van deugt.Het onderwerp bespreken en herbezinning op gebruik van de TV, ook in het licht van de opkomst van het internet, lijkt me niet verkeerd.
Wat de kerk wel of niet mag doen staat in Gods Woord. Over de TV is uiteraard niets opgenomen. Maar de kerk heeft de dure taak om zorg te dragen voor het zielenheil van haar leden. Als zij, breedgedragen (via ambtsdragers die de gemeenteleden vertegenwoordigen) TV weert, dan is dat haar goed recht.memento schreef:Klopt, maar de TV, hoe verfoeilijk ik hem vinden mag, kan ook goed gebruikt worden, voor nieuws- en informatie-vergaring. Voor mij is dat geen reden om m in huis te willen hebben, maar ik denk niet dat mijn keuze in dezen bindend mag zijn voor anderen. Volgens mij mag een kerk alleen iets verbieden als het zondig is, niet als het mogelijk zondig is.
Ik krijg zo de indruk dat men in de ene helft van het land amper weet wat er in de andere helft in de GG gebeurt. Ik kan me dat wel voorstellen, ik hoor uit andere gemeenten ook dingen die ik me in mijn eigen gemeente niet kan voorstellen, en ik bespreek dingen op huisbezoek die in andere gemeenten onbespreekbaar zijn.
Ik zal een paar voorbeelden noemen:
-het opzeggen van een abonnement op de Saambinder leidt tot een bezorgd telefoontje van de predikant.
-iemand die aan de kerkenraad vraagt of er nu echt niets aan de situatie-Van der Zwaag gedaan kan worden, wordt zelf met censuur bedreigd
-een meisje dat in het wijkspeeltuintje de buurtkinderen over de Heere vertelt, wordt gesommeerd daarmee op te houden: evangelisatie dient onder toezicht van de kerkenraad te staan
-gemeenteleden worden aangesproken op hun doordeweeks bezoeken van HHK-diensten
-Bijbelstudiegroepen worden preventief verboden zonder dat er sprake is van dwaalleer
-Mensen worden van doop en avondmaal afgehouden vanwege het hebben van snor en/of baard
-Een dominee mag ergens niet komen preken omdat hij in zijn vrije tijd motor rijdt (reed)
Dit zal ongetwijfeld door sommigen afgedaan worden als "indianenverhalen", maar dat maakt ze nog niet onwaar. En nogmaals, ik kan het me in mijn gemeente niet voorstellen, maar het zijn historische voorvallen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn (ook hier op het forum) die het kunnen bevestigen.
Ik zal een paar voorbeelden noemen:
-het opzeggen van een abonnement op de Saambinder leidt tot een bezorgd telefoontje van de predikant.
-iemand die aan de kerkenraad vraagt of er nu echt niets aan de situatie-Van der Zwaag gedaan kan worden, wordt zelf met censuur bedreigd
-een meisje dat in het wijkspeeltuintje de buurtkinderen over de Heere vertelt, wordt gesommeerd daarmee op te houden: evangelisatie dient onder toezicht van de kerkenraad te staan
-gemeenteleden worden aangesproken op hun doordeweeks bezoeken van HHK-diensten
-Bijbelstudiegroepen worden preventief verboden zonder dat er sprake is van dwaalleer
-Mensen worden van doop en avondmaal afgehouden vanwege het hebben van snor en/of baard
-Een dominee mag ergens niet komen preken omdat hij in zijn vrije tijd motor rijdt (reed)
Dit zal ongetwijfeld door sommigen afgedaan worden als "indianenverhalen", maar dat maakt ze nog niet onwaar. En nogmaals, ik kan het me in mijn gemeente niet voorstellen, maar het zijn historische voorvallen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn (ook hier op het forum) die het kunnen bevestigen.
OK, de kerk mag het rijden in een Mercedus dus ook verbieden, omdat het haar goed recht is haar leden te beschermen tegen hoogmoedige en materialistische gedachten?Erasmiaan schreef:Wat de kerk wel of niet mag doen staat in Gods Woord. Over de TV is uiteraard niets opgenomen. Maar de kerk heeft de dure taak om zorg te dragen voor het zielenheil van haar leden. Als zij, breedgedragen (via ambtsdragers die de gemeenteleden vertegenwoordigen) TV weert, dan is dat haar goed recht.memento schreef:Klopt, maar de TV, hoe verfoeilijk ik hem vinden mag, kan ook goed gebruikt worden, voor nieuws- en informatie-vergaring. Voor mij is dat geen reden om m in huis te willen hebben, maar ik denk niet dat mijn keuze in dezen bindend mag zijn voor anderen. Volgens mij mag een kerk alleen iets verbieden als het zondig is, niet als het mogelijk zondig is.
En als de kerk vrijheid heeft om buiten Gods woord om, naar eigen goeddunken, te handelen, waar houdt het dan op? Betekend de christelijke vrijheid dan niets meer?
PS> Ik pleit er niet voor om zoveel mogelijk maar door het beugeltje te laten kunnen. Wel pleit ik voor een kerk die zich houdt aan Gods woord alleen, en dat woord ook gehoorzaamt in haar handelen.
Marnix schreef:Volgens mij is hier 1 iemand die het niet wil snappen, en dat ben jij. Dit heeft niets met de GKV te maken, dit is ook onderwerp van discussie in de GerGem, waar per gemeente heel verschillend tegen het medium TV wordt aangekeken, waarin ook een verschuiving plaatsvindt op dit vlak. Het onderwerp bespreken en herbezinning op gebruik van de TV, ook in het licht van de opkomst van het internet, lijkt me niet verkeerd.Adrianus schreef:Je wilt het niet snappen. Het is ronduit onbehoorlijk als je als GKV-buitenstaander datgene dat velen binnen de doelgroep op grond van Gods Woord van wezenlijk belang vinden kuddegrdrag noemt. Je hebt niets, echt helemaal niets geleerd van de dingen die mensen je enkele weken geleden hebben voorgehouden. Onbegrijpelijk.Marnix schreef:Dit is gewoon kuddegedrag, je moet doen wat mensen normaal vinden en als regels hebben ingesteld en anders hoor je er niet bij?
Niets anders als grenzen opzoeken!
't Word lastig voor de kerk om tucht uit te oefenen zo.
Ieder heeft wel zijn eigen uitvluchten voor zondig bedrijf en nalatigheid.
Laten we ons onderwerpen aan de tucht als de kerk regels stelt die een zeer gegronde reden hebben.
Zo'n wijnkwestie is van een andere orde. De TV is nu eenmaal een genotsmiddel
De TV is een medium wat hoofdzakelijk word gebruikt voor ontspanning. Daarnaast heb je andere mogelijkheden om op de hoogte te blijven van nieuws. Daarnaast confronteer je jezelf met vervuilde info wat zelf tot actualiteitenprogramma's is doorgedrongen.
Vandaar dat de consequente houding van sommige kerken t.a.v. internet me bevalt. Want ook dit medium is een verzoeking! Meer nog als TV.
Memento niet doorslaan! Ik weet dat je materialisme als een veel groter gevaar ziet dan de TV maar dit voorbeeld slaat nergens op.memento schreef:OK, de kerk mag het rijden in een Mercedus dus ook verbieden, omdat het haar goed recht is haar leden te beschermen tegen hoogmoedige en materialistische gedachten?Erasmiaan schreef:Wat de kerk wel of niet mag doen staat in Gods Woord. Over de TV is uiteraard niets opgenomen. Maar de kerk heeft de dure taak om zorg te dragen voor het zielenheil van haar leden. Als zij, breedgedragen (via ambtsdragers die de gemeenteleden vertegenwoordigen) TV weert, dan is dat haar goed recht.memento schreef:Klopt, maar de TV, hoe verfoeilijk ik hem vinden mag, kan ook goed gebruikt worden, voor nieuws- en informatie-vergaring. Voor mij is dat geen reden om m in huis te willen hebben, maar ik denk niet dat mijn keuze in dezen bindend mag zijn voor anderen. Volgens mij mag een kerk alleen iets verbieden als het zondig is, niet als het mogelijk zondig is.
Ah, ik denk idd dat dit aan het tv-verbod ten gronde ligt.De TV is nu eenmaal een genotsmiddel
De TV is een medium wat hoofdzakelijk word gebruikt voor ontspanning.
Alleen, heeft de kerk het recht te bepalen wat een geoorloofde manier van ontspannen is. Als iemand graag ontspant door te kijken naar Discovery Channel, naar Nederland Zingt of één van de andere EO-programma's, etc etc, welk recht heeft de kerk dit hem te verbieden?
Neehoor, ik zie de TV als de grootste verpester van onze samenleving, en de bron van de individualisering. Als ik kijk hoeveel gezelligheid het wegneemt uit vele gezinnen, hoeveel tijd mensen besteden aan programma's waar ze eigenlijk nix aan vinden, etc.Memento niet doorslaan! Ik weet dat je materialisme als een veel groter gevaar ziet dan de TV maar dit voorbeeld slaat nergens op.
De reden dat ik tegen een TV verbod ben, is niet omdat ik die TV zo graag zie, maar omdat ik denk dat de kerk met zo'n verbod zich meer recht toe-eigent dan ze op grond vd Schrift heeft.
Daarbij, als ik kijk hoe makkelijk ik niet-christenen kan overtuigen van wat voor onding de TV wel niet is, en hoe uiterst zinloos het is om er elke avond naar te lopen staren, well, dan moeten christenen ook niet al te moeilijk te overtuigen zijn. Ik zie hier een schone taak voor de predikanten en ouderlingen, om de TV met goede argumenten (en die zijn er velen, zie anders het boekje van Andries Knevel over de TV) te bestrijden, ipv er het labeltje 'zonde' op te plakken, en dan maar verbieden.
Zie maar eens TV bezitters te overtuigen om geselecteerd TV te kijken! Stel liever de vraag waarom iemand TV zou moeten hebben, inplaats van uitwegen zoeken waarom die vrijheid er moet zijn.memento schreef:Ah, ik denk idd dat dit aan het tv-verbod ten gronde ligt.De TV is nu eenmaal een genotsmiddel
De TV is een medium wat hoofdzakelijk word gebruikt voor ontspanning.
Alleen, heeft de kerk het recht te bepalen wat een geoorloofde manier van ontspannen is. Als iemand graag ontspant door te kijken naar Discovery Channel, naar Nederland Zingt of één van de andere EO-programma's, etc etc, welk recht heeft de kerk dit hem te verbieden?
Neehoor, ik zie de TV als de grootste verpester van onze samenleving, en de bron van de individualisering. Als ik kijk hoeveel gezelligheid het wegneemt uit vele gezinnen, hoeveel tijd mensen besteden aan programma's waar ze eigenlijk nix aan vinden, etc.Memento niet doorslaan! Ik weet dat je materialisme als een veel groter gevaar ziet dan de TV maar dit voorbeeld slaat nergens op.
De reden dat ik tegen een TV verbod ben, is niet omdat ik die TV zo graag zie, maar omdat ik denk dat de kerk met zo'n verbod zich meer recht toe-eigent dan ze op grond vd Schrift heeft.
Daarbij, als ik kijk hoe makkelijk ik niet-christenen kan overtuigen van wat voor onding de TV wel niet is, en hoe uiterst zinloos het is om er elke avond naar te lopen staren, well, dan moeten christenen ook niet al te moeilijk te overtuigen zijn. Ik zie hier een schone taak voor de predikanten en ouderlingen, om de TV met goede argumenten (en die zijn er velen, zie anders het boekje van Andries Knevel over de TV) te bestrijden, ipv er het labeltje 'zonde' op te plakken, en dan maar verbieden.
Gods Woord is geen woordenboek of handboek wat wel en niet mag. Maar TV heeft zoveel in zich wat verderfelijk is voor het menselijk vlees dat weren van TV m.i. zeer relevant is.
En wat de EO uitzending betreft. Ook dat heeft zelden een reformatorische boodschap!
'k Wil niet katten, maar wel zeggen dat een EO programma m.i. meer kwaad kan doen dan een regulier programma.
Daarnaast moet je ook begrijpen dat een kerk keuzes moet maken in het begrenzen van het kwaad door tuchtmiddelen.