Stille week

Stille week

Wij hebben meerdere diensten deze week
5
19%
Ik vast (in de breedste zin van het woord)
0
Geen stemmen
Ik heb deze week meer 'persoonlijke stille tijd'
2
7%
Heb niet veel met deze stille week
8
30%
Een combinatie van keuze 1, 2, 3
6
22%
anders...
6
22%

Totaal aantal stemmen: 27

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:Dat gedeelte uit Jesaja 63 gaat niet over Jezus' lijden, maar over Zijn overwinning.

De kanttekeningen schrijven over "de pers":
Te weten de pers van den toorn Gods, gelijk af te nemen is uit Openb. 14:19, en Openb. 19:15. De zin is: Ik heb alleen, zonder menselijke hulp, den wil en het bevel van mijn hemelsen Vader, aangaande het straffen en verdelgen der vijanden zijner kerk, uitgericht.
Wanneer is dan de toorn Gods ten volle geopenbaard? Tijdens het lijden van de Christus, toen hij plaatsbekledend de toorn Gods op zich nam en waarover hier volgens mij geprofeteerd wordt en ten tijde als de aarde opgerold zal worden als een dunne doek en allen die Christus niet kennen eeuwig geoordeeld zullen worden en verzinken onder de eeuwige toorn Gods.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
jvdg schreef:In vele reacties bespeur ik een passie t.a.v. Zijn Lijden.
Een passie die niet door Hem is opgelegd, integendeel: Ik heb de pers alleen getreden, en niemand der volken.........
Ik begrijp, wat je met deze tekst wil zeggen en hij wordt wel vaker zo geciteerd.
Maar het betekent echt wat anders. Lees maar even in de context, Jesaja 63, inclusief kanttekeningen.
Waarom bedoelt JvdG het verkeerd en hoe zie jij de bedoeling?
JvdG bedoelt het goed; hij zegt het alleen verkeerd. Vaak wordt deze tekst zo geciteerd.

Maar als je naar het verband kijkt, zie je dat Christus hier niet getekend wordt in de staat van Zijn vernedering, maar in de staat van Zijn verhoging.
De kanttekenaren verwijzen o.a. naar Openbaring 19:
En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.
En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Eppie schreef: Verder ben ik wel jaloers op wat cijfertjes en activiteiten zo hier en daar. Onze gemeente kent de laatste 5 jaar alleen maar krimp, als je kijkt naar de dopelingen e.d. zelfs sterke krimp. Wij hebben geen lidmatenkring o.i.d. en gezien de Avondmaalsdiensten legt 100% van de 'belijdende' leden alleen maar een belijdenis van trouw aan de gemeente/kerkgenootschap/leer alhier geleerd af. zou misschien het een verband houden met het ander?
Klinkt me ákelig bekend in de oren, afgezien van het krimpen dan. :roll:
Adorote

Bericht door Adorote »

Stille Week of Goede Week,Week van vasten bidden overdenken en inkeer.Morgen Witte Donderdag begint het Heilig Triduum de eigenlijke paasviering Instelling Heilig Avondmaal Kruispasen/Goede Vrijdag, Stille Zaterdag Paasnacht Opstandingspasen . de klokken gaan weer luiden het orgel speelt weer en de roep is dan ook DE HEER IS OP GESTAAN , HIJ IS WAARLIJK OPGESTAAN , een volle week is het PASEN dan volgt de paastijd tot Pinksteren .
Feest kleur is Goud of Wit.
Pasen het hoogtepunt van het kerkelijke jaar er wordt gevierd de Liturgie der Liturgie het Feest der Feesten Jezus Christus is opgestaan en zal heersen voor Eeuwig!!!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
jvdg schreef:In vele reacties bespeur ik een passie t.a.v. Zijn Lijden.
Een passie die niet door Hem is opgelegd, integendeel: Ik heb de pers alleen getreden, en niemand der volken.........
Ik begrijp, wat je met deze tekst wil zeggen en hij wordt wel vaker zo geciteerd.
Maar het betekent echt wat anders. Lees maar even in de context, Jesaja 63, inclusief kanttekeningen.
JvdG bedoelt het goed; hij zegt het alleen verkeerd. Vaak wordt deze tekst zo geciteerd.

Maar als je naar het verband kijkt, zie je dat Christus hier niet getekend wordt in de staat van Zijn vernedering, maar in de staat van Zijn verhoging.
En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.
En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren.
De kanttekeningen verwijzen inderdaad naar Christus in Zijn verhoging maar op Golgotha heeft Christus toch ook de pers getreden? Daar heeft hij toch de satan de kop vermorzeld?

Calvijn zegt hier overigens van "dat het belachelijk is dit alles op Christus te betrekken"....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef: Ik begrijp, wat je met deze tekst wil zeggen en hij wordt wel vaker zo geciteerd.

De kanttekeningen verwijzen inderdaad naar Christus in Zijn verhoging maar op Golgotha heeft Christus toch ook de pers getreden? Daar heeft hij toch de satan de kop vermorzeld?

Calvijn zegt hier overigens van "dat het belachelijk is dit alles op Christus te betrekken"....
Daarom geven de kanttekenaren nog een mogelijke verklaring: "de rechtvaardige straf van God over zijne vijanden"
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Adorote schreef:Stille Week of Goede Week,Week van vasten bidden overdenken en inkeer.Morgen Witte Donderdag begint het Heilig Triduum de eigenlijke paasviering Instelling Heilig Avondmaal Kruispasen/Goede Vrijdag, Stille Zaterdag Paasnacht Opstandingspasen . de klokken gaan weer luiden het orgel speelt weer en de roep is dan ook DE HEER IS OP GESTAAN , HIJ IS WAARLIJK OPGESTAAN , een volle week is het PASEN dan volgt de paastijd tot Pinksteren .
Feest kleur is Goud of Wit.
Pasen het hoogtepunt van het kerkelijke jaar er wordt gevierd de Liturgie der Liturgie het Feest der Feesten Jezus Christus is opgestaan en zal heersen voor Eeuwig!!!
En de uitstorting van de Heilige Geest die dit toepast aan je hart.
Die het uit Christus neemt, denk dat dit ook een hoogte punt is :!:
Klavier

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef: Ik begrijp, wat je met deze tekst wil zeggen en hij wordt wel vaker zo geciteerd.

Ik begrijp de vermeende onjuistheid niet.
Het feit dat Jesaja wijst op de verzoening als aangebracht, is een profetische vooruitblik.
Het lijden zoals het in vervulling is gegaan, ging in de weg van de vernedering. Die weg bestond uit het alleen treden van de pers, waarbij het bloed wijst op het verzoenbloed dat de Heere Jezus als Borg heeft laten vloeien. Dat bloed heeft de verzoening teweeggebracht. Het is tevens een vervulling van psalm 22 en Jes.53. En de verhoging is ook gekomen, ook aangekondigd door de profeten. De profetieën wijzen vooruit.
Als de passie rondom het lijden ook bestaat uit het overdenken van het Borgtochtelijke lijden, dat wil zeggen, dat daar een Borg betaalt voor een schuld die ons toekomt, dan is die passie vooral ook een overdenken van de kostprijs van de verzoening, waaraan wij mensen schuldig staan! Wie dat Borgtochtelijke bloed onrein acht, wacht Gods toorn en zal zelf de schuld moeten betalen en getreden worden.
Het lijden is niet het enige onderwerp van de passie, maar de oorzaak daarvan evengoed, als het goed is. En dan is het lijden tegelijktijd een hoogtepunt vanwege de verzoening in Christus die daar is teweeggebracht.
De strappen van vernedering en verhoging, zoals die theologisch worden onderscheiden, zijn feitelijk allemaal trappen dit uitlopen op Christus' verhoging als overwinnaar door een weg van een niet te peilen diepte van het dragen van Gods Toorn over de zonden.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klavier schreef:Ik begrijp de vermeende onjuistheid niet.
Die indruk krijg ik ook ja. :wink:
Klavier schreef:Het feit dat Jesaja wijst op de verzoening als aangebracht, is een profetische vooruitblik. Het lijden zoals het in vervulling is gegaan, ging in de weg van de vernedering.
Het eerste deel zal ik niet ontkennen.
Alleen gaat het hier niet over de weg van Christus' vernedering maar over Zijn verhoging: "De dag der wrake", zoals er boven dit stukje gaat.
Klavier

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:
Klavier schreef:Ik begrijp de vermeende onjuistheid niet.
Die indruk krijg ik ook ja. :wink:
Klavier schreef:Het feit dat Jesaja wijst op de verzoening als aangebracht, is een profetische vooruitblik. Het lijden zoals het in vervulling is gegaan, ging in de weg van de vernedering.
Het eerste deel zal ik niet ontkennen.
Alleen gaat het hier niet over de weg van Christus' vernedering maar over Zijn verhoging: "De dag der wrake", zoals er boven dit stukje gaat.
Dat schrijf ik toch ook!
Voor diegenen waar Christus in zijn vernedering niet de pers alleen heeft getreden, wacht een oordeel om zelf de straf te dragen en dan zal Christus' eer zeker schitteren.
Wie niet schuilt in het bloed van de Borg, zal zijn eigen bloed moeten geven. Betaal wat ge schuldig zijt!
Ik zie dus beide zaken tegelijk die in dit topic als afzonderlijke zaken worden aangewezen. Mijns inziens sluiten beide uitleggingen elkaar niet uit.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Precies.

Nu even terug naar wat ik (inmiddels alweer aardig wat postings terug) zei: betekent deze profetie, dat we niet bij Christus' lijden moeten stilstaan?
Klavier

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:Precies.

Nu even terug naar wat ik (inmiddels alweer aardig wat postings terug) zei: betekent deze profetie, dat we niet bij Christus' lijden moeten stilstaan?
Wat bedoel je dan met stilstaan?
C.H. Spurgeon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

er aandacht aan besteden

Laat maar: het gaat nu nergens meer over. :wink:
Josephus

Bericht door Josephus »

Josephus schreef:(Ik verbaas me trouwens over de mensen die hebben aangegeven niet zo veel met deze stille week te hebben. Wel eerlijk, maar toch ook wel een beetje schokkend...)
Volgens mij heeft er van deze "groep" ook nog niemand een toelichting gegeven. Ik vraag me echt af hoe ik dat moet zien. En hoe zit het met Pasen? Hebben ze daar dan ook weinig mee? Dat zou op zich wel logisch zijn... Pasen zonder Stille Week is immers ondenkbaar!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Adorote

Bericht door Adorote »

Josephus schreef:
Josephus schreef:(Ik verbaas me trouwens over de mensen die hebben aangegeven niet zo veel met deze stille week te hebben. Wel eerlijk, maar toch ook wel een beetje schokkend...)
Volgens mij heeft er van deze "groep" ook nog niemand een toelichting gegeven. Ik vraag me echt af hoe ik dat moet zien. En hoe zit het met Pasen? Hebben ze daar dan ook weinig mee? Dat zou op zich wel logisch zijn... Pasen zonder Stille Week is immers ondenkbaar!

Er wordt veel gepraat over de Stille Week in deze draad, maar aan praten heeft men heel weinig is de Stille of Goede Week en PASEN een realiteit daar gaat het om; de realiteit van PASEN in Eeuwigheid.
Plaats reactie