Bij erfelijke belasting loop je niet over een mijnenveld, maar ben je, zonder dat zelf te willen, al door een mijn geraakt. Hoe het precies zit met erfelijke belasting weet ik niet precies, meestal is het een gevolg van een soort vervloeking uit het verleden die door je (voor) ouders zijn uitgesproken of opgelegd.Onderschat het niet, erfelijke belasting komt zelfs voor bij ware gelovigen!!!edele strijdster schreef:In het begin van deze topic werd de vraag gesteld hoe het dan zit wanneer je erfelijk belast bent....JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat we maar een ding kunnen doen, verre van dit soort zaken blijven en geen grenzen gaan opzoeken. Ik heb wel eens de vergelijking gehoord met een mijnenveld. Sommige dingen hoeven niet perse gevaarlijk te zijn. Je kan best over een mijnenveld lopen zonder dat je iets overkomt. Maar neemt iemand dat risico???
Tja... dan loop je over het mijnenveld terwijl je (voor)ouders van er op zijn gestapt.
Wat dan....????
Occultisme
- JolandaOudshoorn
Ik weet, mijn Verlosser leeft
edele strijdster schreef:Hoe dicht bij het occulte is, hoorde ik de afgelopen zomer toen ik een avond op de Kom-Ook was.
Een ex-heks vertelde daar haar verhaal. Hoe zij mocht ervaren dat ze verlost was van de satanische machten in haar leven. Eerlijk gezegd heb ik daar nog veel over na gedacht. Ze vertelde bijvoorbeeld dat we de deur naar het occulte al open zetten op het moment dat we voor de 'gein' een horoscoop lezen. Op zo'n moment bied je de saten ruimte om ook jou leven te beheersen.
Ook waarschuwde ze ons voor het lezen van boeken zoals Harry Potter en sprookjes met daarin heksen e.d.
Een indringende lezing. Achteraf dacht ik: Welke refojongeren kan zeggen dat hij/ zij zich hier nooit mee bemoeit heeft, en alle horoscopen en boeken aan de kant heeft gegooid. Ik ben me er wel van bewust dat zij de negatieve ervaring heel goed kent, en daardoor waarschijnlijk ook anders tegen sprookjes e.d. aankijkt. Maar toch... pas las ik hier een reactie op memento die Donald Ducks had gekocht. Inderdaad, ze staan vol occulte zaken! Dus: Een opening voor de satan/ het occulte...
Nog weer een stap verder is dit bericht.........
Eerherstel voor heksen in Limburgs Museum
DI 06 mrt 2007 | 13.32
De belangstelling voor heksen neemt toe. Ze zijn 'hot en cool'. Dat blijkt uit de expositie Zwerkballen, grobbelen en toverkollen, die van 21 maart tot en met 31 oktober te zien is in het Limburgs Museum in Venlo.
Tegenwoordig zijn heksen vaak aantrekkelijke, jonge vrouwen die zelfbewust, daadkrachtig, ja zelfs heldhaftig zijn, meent het museum. Het geloof in een christelijke God neemt onder jongeren af en de kerk als instituut is impopulair, stelt het museum. Daar staat tegenover dat er meer aandacht is voor hekserij, magie en wonderen. Het heks-zijn wordt volgens het museum ervaren als een alternatieve spirituele weg, als een manier van leven.
''Het heks-zijn wordt ervaren als minder geïnstitutionaliseerd en veel meer toegesneden op het individu'', zegt een woordvoerder van het museum. ''Aantrekkelijk bovendien omdat er een grote verbondenheid uit spreekt met de natuur.'' De moderne wicca (heks) is geworteld in de negentiende eeuw en beleefde een renaissance in de jaren zestig van de vorige eeuw, toen natuurgeneeskunde, niet-christelijke religies en psychedelica in zwang raakten.
''In de geschiedenis zijn ontelbare vrouwen onschuldig op de brandstapel terechtgekomen op beschuldiging van hekserij'', gaat de woordvoerder verder. ''In de zeventiende eeuw vonden in Roermond de grootste vervolgingen uit de regio plaats. In een verbijsterende collectieve waan werden tientallen vrouwen en mannen op valse aanwijzingen op de pijnbank gedwongen tot bekentenissen. De vuurdood was vaak de straf die volgde. Ook op andere plaatsen in de Nederlanden en het aangrenzende Rijnland vonden processen plaats''.
De interesse voor de heks is nu groter dan ooit, ook bij de jeugd. De nieuwe heks is dominant aanwezig in televisieseries als Charmed, W.I.T.C.H. en Sabrina, the teenage witch. ''Ze zijn het ideale buurmeisje met wie je je kunt laten zien'', zegt de woordvoerder. Voor het Limburgs Museum is dat voldoende reden om de heks centraal te stellen.
Bron: ANP