Homoseksualiteit in Bijbels licht

Petrus

Bericht door Petrus »

Johannes316 schreef:Tjonge, een persoonlijke aanval wegens mijn echte naam.. ik neem aan dat U niet echt Petrus heet maar dat U daarmee aan wilt geven dat U overtuigd Rooms Katholiek bent.
.................................... en nu word ik door een rooms katholiek aangevallen (dat kan ik best hebben, vind dat niet zo vreemd) maar helaas ook door gereformeerde medechristenen.

Hans Vlek
Voorburg
Wederom een Vlek:

Je "neemt aan"...................fout, iets aannemen zonder van de hoed en de rand te weten is op een forum bijna een halsmisdrijf.

Omdat ik door niet nader te omschrijven omstandigheden geen volwaardig lid kan worden, ben ik wél meelevend lid van de GerGem. Een gemeente die zich kenmerkt doordat het zo ongeveer de zwaarste op de Veluwe is. Evenwel heb ik stevige katholieke roots.

En dat je door gereformeerde medechristenen wordt aangepakt, tssssjj, zou je dan niet éven bij jezelf te rade gaan wat jijzelf hebt geschreven wat die "aanvallen" opgewekt zou kunnen hebben???

Maar dat zal wel op een blokkadde stuiten, want jij zal wel als énige hier de alomvattende waarheid in pacht en huis hebben.

Nou, van mij mág je hoor, maar blijf met je tengels van ándere Kerken af. Want zoals in élke Kerk zijn daar échte christenen en christenen-uit-gewoonte-omdat het-nu-eenmaal-zo-hoort-van-huis-uit.
Adorote

Bericht door Adorote »

Daarbij komt dat poepen in eigen nest van groot disrespect getuigt.

Gods kinderen vinden we in iedere denominatie, met wat voor voorvoegsel dan ook. En iemand die bij de Broeders van ST.JAN is geweest zou toch beter moeten weten.

Maar hier weer het bekende verschijnsel een proseliet is altijd Calvijnser dan Calvijn, of Roomser dan de Paus.


En waar het ten diepste om gaat is de persoonlijke relatie met God door Zijn Zoon Jezus Christus, dan heb je al zo respect voor al je mede broers en zusters in de Heer , van wat voor denominatie ze ook zijn.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb een poosje gewtijdeld of ik me zou mengen in deze discussie maar er worden hier uitspraken gedaan die mij als christen ronduit pijn doen.
Ik begrijp de voorliefde voor de statenvertaling. Laten we echter voor ogen houden dat dit ook slechts een vertaling is. Op dit moment gebruik zelf zowel de statenvertaling als de NV51'. Bovendien volg ik de ontwikkeling van de HSV op zeer nauwe voet en ben ik blij dat er een "gemoderniseerde" versie op komst is. Als standaardzinnen eens op een andere manier verwoord worden, kan het ook als een eye-opener werken. Daarnaast wil ik heel duidelijk tegen Johannes 316 zeggen dat de mensen die aan deze HSV werken niet hun eigen eer op het oog hebben, maar dat ze dit werk begonnen zijn uit bezorgdheid tov de verstaanbaarheid van de SV in deze tijd. Het is gewoon een feit dat mensen soms moeite hebben met de oude taal en zinsopbouw die in de SV gebruikt worden. daarom grijpen ze naar een makkelijkere vertaling zoals GNB of Het Boek. Deze staan wel erg ver weg van de grondtekst af en daarom wilden men een hertaling maken. Dat dit werk biddend en in afhankelijkheid van God gebeurt wil ik nog eens benadrukken, ik heb nl het voorrecht gehad enkele van deze mensen hierover te (horen) spreken. En neem van mij maar aan dat zij niet twijfelen aan het onfeilbaar Woord van God!!!
Gelukkig hoor ik ook dat God Zijn kinderen heeft in alle kerkgenootschappen die deze wereld kent. Laten we als leden van een lichaam met elkaar omgaan. Laten we elkaar niet veroordelen. Ik denk altijd bij mezelf als ik zo'n neiging heb, wat ga ik tegen die persoon zeggen als ik hem of haar later Boven tegenkom?
Ik hoop dat de verbondenheid in Christus ons bewaard voor verdere verdeeldheid, ook op dit forum.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mag ik opmerken dat als ik de drie formulieren van enigheid lees ik toch echt de Rooms Katholieke leer als dwaalleer moet veroordelen? En dat het verschrikkelijk is hoe de mensen in die kerk een rad voor ogen wordt gedraaid waar de eeuwigheid mee gemoeid is?!

En memento, het mag wel een onsje minder wat betreft je reactie op Joh. 316. Te gaan zitten zeuren over ontbrekende kennis van zaken duidt op enige misplaatste arrogantie van jouw kant. Kijk uit dat dit inderdaad niet waar wordt:
Johannes 316 schreef:Ik vrees echter dat het je in deze niet om de waarheidsvraag gaat, maar om aan te tonen dat ik me niet op jouw niveau bevind binnen de kennis van de zgn. schriftkritiek.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Beste Hans,

2 punten:
1. Je schijnt nog steeds niet te snappen wat de meerderheidstekst nu is. De TR is een meerderheidstekst...
2. Je hebt nog steeds geen enkel voorbeeld gegeven van een wezenlijk verschil in inhoud tussen de WH en de TR. Misschien wel omdat die er niet zijn?

Nogmaals: Ik ben voorstander van het gebruik van de Meerderheidstekst (MT), hetzij de versie van Erasmus (vaak genoemd de Textus Receptus), of een latere versie. Echter, de verschillen met de kritische teksten (zoals Westcott-Hort en latere) zijn (gelukkig) minimaal, als het gaat om de wezenlijke betekenis van de tekst, en ik geloof vast dat de gebruikte grondtekst geen enkele belemmering vormt om zalig te worden, of de bijbelse boodschap te verstaan...

Broeder, pas op dat je geen eindeloze tijd besteed aan het bestrijden van dingen die niet wezenlijk zijn. Het gaat om Christus, die stierf voor zondaren, een boodschap die ook in de kritische tekst (nogmaals: die ik afwijs) staat. Verdedig liever de '5 points', dat is de leer der Schrift, en de kans is groter (menselijker wijs gesproken) dat dit tot zaligheid gebruikt zal worden, dan een loze discussie over de te gebruiken grondtekst. Of nog sterker: Je loopt de kans dat mensen niet meer naar je luisteren, omdat je zonder kennis van zaken anderen veroordeeld, waardoor je de échte boodschap die je over zou moeten dragen niet meer overdragen kan....
En memento, het mag wel een onsje minder wat betreft je reactie op Joh. 316. Te gaan zitten zeuren over ontbrekende kennis van zaken duidt op enige misplaatste arrogantie van jouw kant. Kijk uit dat dit inderdaad niet waar wordt:
Zonder kennis van zaken is een discussie onmogelijk. Joh316 spreekt zichzelf herhaaldelijk tegen. Daarbij gaat hij niet in op de vragen die ik hem stel, die wezenlijk zijn voor de hele tekstdiscussie. Mijn stelling is dat er geen wezenlijke, inhoudelijke verschillen zijn, zelfs niet als je de kritische tekst neemt. Ik vraag hem dan ook om voorbeelden te noemen, omdat voor zover ik dat onderzocht heb, die er niet zijn. Vervolgens krijg ik geen antwoord, alleen een (inhoudloos) verscholen verwijt dat ik niet rechtzinnig zou zijn... Well, argumenten horen nu eenmaal in een discussie, erom vragen is niet arrogant, zonder argumenten is gewoon geen discussie mogelijk....
Laatst gewijzigd door memento op 25 nov 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes316

Bericht door Johannes316 »

Wat een ellende... een meelevend lid van de Gereformeerde Gemeente van katholieken huize die een aanval op de leer van Rome niet verdragen kan...

Is dan ALLES in Nederland ondergesneeuwd onder de door Rome actief gesteunde 'oecumene' ??

Het begint me duidelijk te worden dat waar Calvijn nog zei dat de paus de antichrist (een antichrist natuurlijk) was, we nu wel kunnen stellen dat de (Wereld)Raad van Kerken met diens 'oecumene van het hart' de antichrist is.

Hoog tijd voor een nieuwe Reformatie.

Ik walg hier werkelijk van.

Als dit forum 'refo' is... dan ben ik nog steeds R.K.... wat is DIT schandalig, ik heb hier werkelijk geen woorden voor.

Zo verzwakt en verslapt door gebrekkige kennis van de eigen gereformeerde leer en door het lezen van moderne oecumenische bijbelvertalingen dat de vertalers van de Statenvertaling mochten ze zich hier bevinden er zelf direkt uitgeknikkerd zouden worden.

Een boodschap aan de ware gereformeerde gezindte hier: verlaat dit forum, je kunt net zo goed naar een katholiek forum gaan.

Zelf zal ik ook vertrekken, wij hebben werkelijk NIETS maar dan ook NIETS gemeen met elkaar.
Petrus

Bericht door Petrus »

Johannes316 schreef:
Een boodschap aan de ware gereformeerde gezindte hier: verlaat dit forum, je kunt net zo goed naar een katholiek forum gaan.

Zelf zal ik ook vertrekken...............
Zal ik de deur even voor je openhouden??? Goede reis dan, en zorg dat je niet nat regent onderweg.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Johannes316 schreef:Wat een ellende... een meelevend lid van de Gereformeerde Gemeente van katholieken huize die een aanval op de leer van Rome niet verdragen kan...

Is dan ALLES in Nederland ondergesneeuwd onder de door Rome actief gesteunde 'oecumene' ??

Het begint me duidelijk te worden dat waar Calvijn nog zei dat de paus de antichrist (een antichrist natuurlijk) was, we nu wel kunnen stellen dat de (Wereld)Raad van Kerken met diens 'oecumene van het hart' de antichrist is.

Hoog tijd voor een nieuwe Reformatie.

Ik walg hier werkelijk van.

Als dit forum 'refo' is... dan ben ik nog steeds R.K.... wat is DIT schandalig, ik heb hier werkelijk geen woorden voor.

Zo verzwakt en verslapt door gebrekkige kennis van de eigen gereformeerde leer en door het lezen van moderne oecumenische bijbelvertalingen dat de vertalers van de Statenvertaling mochten ze zich hier bevinden er zelf direkt uitgeknikkerd zouden worden.

Een boodschap aan de ware gereformeerde gezindte hier: verlaat dit forum, je kunt net zo goed naar een katholiek forum gaan.

Zelf zal ik ook vertrekken, wij hebben werkelijk NIETS maar dan ook NIETS gemeen met elkaar.
Hans,
Tja wat heeft dit opgeleverd hete hoofden koude harten!!
Jammer en wie lacht er nu??
Verder wens ik je van harte toe de Zegen des HEEREN.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Oude-Waarheid schreef:Hans,
Tja wat heeft dit opgeleverd hete hoofden koude harten!!
Jammer en wie lacht er nu??
Verder wens ik je van harte toe de Zegen des HEEREN.
Hier sluit ik me bij aan.
Verder misstaat niemand de mantel der bescheidenheid!
Zeker niet als je ergens nieuw bent. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:
memento schreef:Well, dan houdt hier de discussie op. Je kan me intellectualisme verwijten, echter kennis van zaken is wel nodig als je iets verdedigd, anders kan je er beter over zwijgen.

Ik ben een tijdje erg onder de indruk geweest van het zgn. King James Onlyism. Echter, hoe meer ik erover las, des te meer vervreemde ik ervan. Ik zal uitleggen waarom:
1. De meeste verdedigingen zijn keihard veroordelend.
2. De verschillen die genoemd worden als wezenlijk zijn vaak het gevolg van vertalen, ipv de grondtaal (denk aan het verschil tussen 'charity' en 'love', waarbij de KJV-onlyisten 'charity' als juist verdedigen, en 'love' (zoals de SV dat heeft) veroordelen als duivels). En daar zijn vele voorbeelden van te geven. Als ik de boeken die de KJV verdedigen strikt volg, dan kan ik niet anders concluderen dat de SV een slechte vertaling is.

Daarbij: de meeste geleerden die de KJV/SV verdedigen, gebruiken zelf niet de TR (uitgave TBS), maar de Majority Text, die jij nu zo zonder argumenten veroordeeld. Wél verdedigen ze de Byzantijnse manuscript-familie, die ik ook als meest nauwkeurige zie.

Nee, ik acht het juist een enorm wonder, dat we zo enorm veel manuscripten hebben van het NT, die allemaal in de boodschap overeenstemmen, ook al is de bewoording soms ietwat verschillend. Laten we dáár liever oog voor hebben, ipv elkaar veroordelen omdat de ander mogelijk de verkeerde versie (die ondanks alles toch de zelfde boodschap heeft) gebruikt...
Tja wat is de Heere dan toch goed dat Hij wat voor wijzen en verstandigen verborgen is de kinderen wil openbaren.
Deze gedachten kwamen bij me op in het lezen van de voor mij
moeilijke woorden/uitdrukkingen :oops:
Daarom zijn modernere bijbelvertalingen ook goed, die zijn tenminste niet alleen voor wijzen en verstandigen te begrijpen :D En daarin staat ook het evangelie van Gods liefde waardoor Hij mensen wil redden. Daar komt bij mij geen intellectuele hoogmoed aan te pas.

En tja, dat je zoveel reacties krijgt is niet vreemd, je valt toch een groep christenen hier aan, een gedeelte omdat ze andere vertalingen lezen en een ander gedeelte omdat ze de Statenvertaling niet als enige ware vertaling zien :)
Marnix,
Al ken ik geen Engels of Frans enz. maar met de Staten Vertaling
heb ik beslist geen moeite :wink:
Hehe ik gebruik af en toe wel de SV voor naslag maar heb daar meer moeite mee dan met Engels bijvoorbeeld. En tja, met veel moeite kan ik het wel begrijpen, maar het is effectiever als je iets wat makkelijker begrijpt, dan kan je immers meer lezen in dezelfde tijd :D En voor kinderen of buitenkerkelijken is de SV echt niet zomaar te begrijpen, veel mensen die het gewend zijn vinden het wel meevallen omdat ze er al jarenlang uit lezen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Johannes316 schreef:Wat een ellende... een meelevend lid van de Gereformeerde Gemeente van katholieken huize die een aanval op de leer van Rome niet verdragen kan...

Is dan ALLES in Nederland ondergesneeuwd onder de door Rome actief gesteunde 'oecumene' ??
Ik weet niets van Rome af en heb er ook niets mee te maken. In mijn kerk wordt het evangelie verkondigd, het evangelie van Jezus Christus. De leer van Hem, en niet die van Rome. Je bewering dat met het gebruik van bepaalde bronteksten het Roomse denken gepromoot zou worden in plaats van het evangelie, snap ik dus niet echt. De prediking bevat geen roomse elementen... daarnaast wordt er uit de NBV gelezen maar wordt er door de dominee ook in de andere vertalingen en de brontaal.... ik zie je probleem dus niet. Er wordt geen vals evangelie verkondigd en zo enorm verschillend zijn de NBV en SV inhoudelijk niet, er zijn alleen modernere woorden gebruikt, soms een iets andere context (waarbij de SV soms beter is en de NBV in andere gevallen weer beter vertaalt) maar het is geen totaal ander evangelie geworden ofzo.
Hoog tijd voor een nieuwe Reformatie.
Waarvan? Ben je lid van een roomse kerk dan, dat je je daar van wil afscheiden? Opmerkelijk hoe ver je doorslaat in je reacties, puur om de Statenvertaling maar te verdedigen.
Als dit forum 'refo' is... dan ben ik nog steeds R.K.... wat is DIT schandalig, ik heb hier werkelijk geen woorden voor.
Leuke argumentatie alsof jij de maatstaf bent van wat reformatorisch zou moeten zijn. Rome wordt hier niet aanbeden, de Paus niet verheerlijkt... ook niet door mij als NBV-lezer. Je argumentatie klopt dus niet.
Zo verzwakt en verslapt door gebrekkige kennis van de eigen gereformeerde leer en door het lezen van moderne oecumenische bijbelvertalingen dat de vertalers van de Statenvertaling mochten ze zich hier bevinden er zelf direkt uitgeknikkerd zouden worden.
Niet mee eens, het doel van de Statenvertalers was om een vertaling te maken in hedendaags Nederlands, begrijpelijk voor het hele volk. Als de vertalers van de SV in deze tijd zouden komen zouden ze volgens mij de Statenvertaling herschrijven naar een hedendaagse vertaling, omdat deze niet goed toegankelijk is voor iedereen, maar je er mee bekend moet zijn.
Een boodschap aan de ware gereformeerde gezindte hier: verlaat dit forum, je kunt net zo goed naar een katholiek forum gaan.

Zelf zal ik ook vertrekken, wij hebben werkelijk NIETS maar dan ook NIETS gemeen met elkaar.
Het ga je goed, als jij het lezen van de NBV of SV als reden ziet om te zeggen: We hebben helemaal niets maar dan ook niets met elkaar gemeen, terwijl we dezelfde Verlosser hebben en dezelfde genadige Vader in de hemel door Hem, dan kan je misschien beter dit forum verlaten. Je bent namelijk totaal verblindt door dit soort verschillen, waardoor je uit het oog bent verloren wat ons bindt, Jezus Christus. Dat is ook gereformeerd, dat we, ook al verschillen we op bepaalde punten, in Hem toch met elkaar verbonden zijn. Ik hoop dat je dit nog eens mag inzien, want dat is de kern van het evangelie, niet welke vertaling je gebruikt
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Johannes316 schreef:Wat een ellende... een meelevend lid van de Gereformeerde Gemeente van katholieken huize die een aanval op de leer van Rome niet verdragen kan...

Ik walg hier werkelijk van.

.
Marnix, het is in hoofdzaak een aanval op mijn persoontje...............laat hem nou maar, dat figuur (dat ook nog eens een smet werpt op het fiere blazoen van Johannes 3:16 door een nickname te kiezen die zó dicht tegen de zijne aanzit dat verwarring snel ontstaat) is de commotie niet waard. Zonde van alle moeite om op in te gaan.

Ik hoop dat ie z'n plu heeft meegenomen, anders is ie nu wel natgeregent op weg naar zijn wáre kerkje.................

DE VREDE VAN CHRISTUS IN HET RIJK VAN CHRISTUS!!! (wát voor naambordje er ook naast de kerkdeuren hangt)
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Waren wij al uitgepraat over Ouweneel? Nu de episode Johannes 316 afgesloten is kunnen wij toch gewoon verder gaan met waar we waren gebleven?
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

http://209.85.135.104/search?q=cache:As ... clnk&cd=29
Dit is waar ik het meeste mee zit... ik ben van huis uit katholiek, ben zelfs monnik geweest twee jaar lang... ik voel me thuis in de katholieke kerk, maar vindt veel protestantse dingen veel meer kloppen... en ik zoek gewoon een kerk waar mensen echt om me geven... en dat is zo verschrikkelijk moeilijk... ik blijf zoeken
Groetjes, Hans
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kaw schreef:http://209.85.135.104/search?q=cache:As ... clnk&cd=29
Dit is waar ik het meeste mee zit... ik ben van huis uit katholiek, ben zelfs monnik geweest twee jaar lang... ik voel me thuis in de katholieke kerk, maar vindt veel protestantse dingen veel meer kloppen... en ik zoek gewoon een kerk waar mensen echt om me geven... en dat is zo verschrikkelijk moeilijk... ik blijf zoeken
Groetjes, Hans
Grappig dat jij dat zo opspoort. Het is een heel andere Hans dan dat wij kennen. Hopelijk vindt hij een gemeente waar hij zich thuis kan voelen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten