praktijkvoorbeeld
Zo bedoel ik het niet Afgewezen. Totaal niet.Afgewezen schreef:Ouderen die van jongeren moeten leren? In de Bijbel is het toch altijd nog andersom. Maar in de ger. gezindte lijken de jongeren het voor het zeggen te moeten krijgen (zie de onevenredige aandacht voor jongeren in het RD bijvoorbeeld).gian schreef:En zoals Marnix al ergens zei, de ouderen zouden nog heel wat van de jongeren kunnen leren, want zo zijn er veel jongeren die oprecht met deze problemen te maken hebben.
Jongeren gaan dus ook bepalen hoe de bekering er anno 2006 behoort uit te zien en de daarbij behorende levensstijl.
Laat allemaal maar, deze kant wil ik helemaal niet op.
Ik zie jongeren die tot geloof komen, terwijl hun ONBEKEERDE ouders NIETS geloven van de bekering van hun kind, of dat niet willen omdat ze stikjaloers zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Miscanthus
Goede morgen, een beetje bedaard na een nachtje slapen??
Even een klein beetje off-topic.
In dit topic wordt regelmatig de naam van de GG veralgemeniseerd. Doe dat niet, luister eens naar deze dominee, óók GG. Te vinden op preeklinks.nl
10-09-06 Ds. C. Harinck Hebreeën 12:24b - "Het bloed van Abel en Christus" GG Burgh Haamstede 09:30 Besteedt er een een uurtje aan, het zal je oordeel wat verzachten misschien.
In dit topic wordt regelmatig de naam van de GG veralgemeniseerd. Doe dat niet, luister eens naar deze dominee, óók GG. Te vinden op preeklinks.nl
10-09-06 Ds. C. Harinck Hebreeën 12:24b - "Het bloed van Abel en Christus" GG Burgh Haamstede 09:30 Besteedt er een een uurtje aan, het zal je oordeel wat verzachten misschien.
Maar wie ben ik?
Tja ik kan de ouders best begrijpen. Je hebt toch je best gedaan .
je ziet ze graag naast je in de kerk en ik geloof ook dat ze daar het beste af zijn.. en dan zijn ze ineens bekeerd... en jij bent ineens helemaal fout.. ik vond dat ook heel moeilijk!!
je ziet ze graag naast je in de kerk en ik geloof ook dat ze daar het beste af zijn.. en dan zijn ze ineens bekeerd... en jij bent ineens helemaal fout.. ik vond dat ook heel moeilijk!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Helemaal mee eens, Margriet. We mogen het best wat meer vanuit het perspectief van de ouders bekijken. Het is niet niets als je je kind op hebt gevoed zoals je zelf altijd bent geleerd, en opeens zijn ze bekeerd en ben jij opeens helemaal fout. Ik heb respect voor ouders die hier goed mee omgaan.
Het kan namelijk ook anders. Ik heb weleens met iemand gesproken die na een dergelijke ontwikkeling in haar leven door haar ouders werd verstoten (de ouders wilde hun dochter niet eens meer zien of horen); de betreffende persoon werd pas een tijd na het sterven van haar moeder hiervan op de hoogte gesteld, haar moeder wilde zelfs op haar ziekbed niets meer van haar weten. Daar heeft ze nog steeds psychische problemen van.
Het kan namelijk ook anders. Ik heb weleens met iemand gesproken die na een dergelijke ontwikkeling in haar leven door haar ouders werd verstoten (de ouders wilde hun dochter niet eens meer zien of horen); de betreffende persoon werd pas een tijd na het sterven van haar moeder hiervan op de hoogte gesteld, haar moeder wilde zelfs op haar ziekbed niets meer van haar weten. Daar heeft ze nog steeds psychische problemen van.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 03 nov 2006, 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Mogen ouders hun kinderen niet waarschuwen voor een schijnbekering?
Je leest nu alleen een versie van René,
maar misschien hebben die ouders er hun reden wel voor
Pas sprak ik een moeder wiens kind tot geloof was gekomen; ze zei: maar haar leven is niet veranderd. Ze zag geen vruchten. Moét je dan niet als ouders waarschuwen in liefde? je hebt als ouders toch ook verantwoordelijkheid? Dat is toch een onderdeel van de doopbelofte?
Er zijn toch wijze en dwaze maagden? Eeen wijze en een dwaze bouwer? Enz? De bijbel waarschuwt toch ook voor schijngeloof?
Het kan toch zaad zijn wat terstond opkomt en toch later verstikt?
Wie kent zo'n jongen beter als die ouders? Ze zien zijn leven, ze zien zijn ommekeer. Maar het kan toch goed dat ze iets missen?
Een haten van de zonden, een verlangen om heilig voor de Heere te leven, dat zijn toch dingen die wezenlijk zijn en als het goed is ook merkbaar. Zeker in je eigen omgeving.
Ik lees in het hele stuk echt niets over een verdriet over zijn eertijds; een verdriet over hoe hij geleefd heeft.Dat hij al die jaren tot oneer van God heeft geleefd.
Misschien is dat iest wat zijn ouders ook missen?
Pas sprak ik een moeder wiens kind tot geloof was gekomen; ze zei: maar haar leven is niet veranderd. Ze zag geen vruchten. Moét je dan niet als ouders waarschuwen in liefde? je hebt als ouders toch ook verantwoordelijkheid? Dat is toch een onderdeel van de doopbelofte?
Er zijn toch wijze en dwaze maagden? Eeen wijze en een dwaze bouwer? Enz? De bijbel waarschuwt toch ook voor schijngeloof?
Wie kent zo'n jongen beter als die ouders? Ze zien zijn leven, ze zien zijn ommekeer. Maar het kan toch goed dat ze iets missen?
Een haten van de zonden, een verlangen om heilig voor de Heere te leven, dat zijn toch dingen die wezenlijk zijn en als het goed is ook merkbaar. Zeker in je eigen omgeving.
Ik lees in het hele stuk echt niets over een verdriet over zijn eertijds; een verdriet over hoe hij geleefd heeft.Dat hij al die jaren tot oneer van God heeft geleefd.
-
Ik zou er gewoon afblijven.helma schreef:Mogen ouders hun kinderen niet waarschuwen voor een schijnbekering?
Als je iemand persoonlijk niet kent ken je ook zijn 'binnenkamerleven' niet.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
De betreffende jongen is ook nog maar jong. Na de wedergeboorte is iemand nog maar een baby in het geloof, hij weet dan nog vrijwel niets. Of er echte vruchten zijn blijkt vaak pas op langere termijn. Dus ook voor ouders is voorzichtigheid hier geboden. Nogmaals, mijn petje af voor ouders die hier goed mee omgaan. Het kan voor de ouders een hele innerlijke strijd met zich meebrengen.
Prachtige preek! Ik heb 'm in Ridderkerk-Slikkerveer gehoord. Een quote die ik me herinner: 'van verre staanden, blijf nou niet langer staan maar kom naar Christus toe!'Eppie schreef:Goede morgen, een beetje bedaard na een nachtje slapen??
- Miscanthus
Als je je kind moet waarschuwen voor schijnbekeringen dan ben je wel erg laat....
De doop impliceert dat ouders hun kinderen onderwijzen en behoren bij het verbond en dat God hun Vader is en dat ze (-hoe ver ze ook zijn afgedwaald) altijd bij Hem terug mogen komen.
Welke kerk ze dan lid worden zou niet zo veel uit moeten maken. belangrijk is dat ze God als hun Vader liefhebben eren en vertrouwen.
De doop impliceert dat ouders hun kinderen onderwijzen en behoren bij het verbond en dat God hun Vader is en dat ze (-hoe ver ze ook zijn afgedwaald) altijd bij Hem terug mogen komen.
Welke kerk ze dan lid worden zou niet zo veel uit moeten maken. belangrijk is dat ze God als hun Vader liefhebben eren en vertrouwen.
-
Ik ben het met je eens maar toch maakt het voor ouders wel wat uit.Miscanthus schreef:Als je je kind moet waarschuwen voor schijnbekeringen dan ben je wel erg laat....
Mijn ouders vonden het bijvoorbeeld heel erg dat ik van GerGem Hervormd werd

Zou wel willen dat alle ouders zo waren als in jouw stukje :!:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Ik kan mij volledig vinden in de posting van Marnix. Ik begrijp heel erg goed wat hij er mee wil zeggen, maar helaas wordt het finaal verkeerd opgevat.Marnix schreef:Tja, het is denk ik een stukje teleurstelling.
Ook dát is jammer. Het zou niet verkeerd zijn om voortaan veel zorgvuldiger te lezen als het postings zijn die in eerste instantie kwaadheid en weerstand oproepen! Het zou wel eens kunnen blijken dat bij tweede of derde lezing de finesses beter zichtbaar worden, en dat niet het "trappen" in een bepaalde richting de hoofdmoot is, maar de pure teleurstelling over dingen die toch ook héél ánders beleeft kunnen worden!
Er is mijn inziens te snel en te heftig op Marnix gereageerd, terwijl de insteek geheel ánders is dan het er op het eerste oog uitziet.
Jammer, jammer, jammer.