Ger Gem willen alternatieve Alpha-cursus

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Uit het ND:
Geref. Gem. willen 'eigen' Alpha-cursusvan onze redactie kerk

LISSE - De Gereformeerde Gemeenten gaan een 'reformatorische Alpha-cursus' ontwikkelen. In de nieuwe cursus moeten elementen uit de belijdenisgeschriften worden verwerkt, zegt G. Baan, landelijk toeruster van het deputaatschap voor evangelisatie.De Gereformeerde Gemeenten hebben zelf al wel cursussen voor rand- en buitenkerkelijken, maar dat zijn vooral bijbelcursussen, die zich richten op het vermeerderen van bijbelkennis.

Het concept van de Alpha-cursus, met elkaar eten en daarna een onderwerp bespreken, wordt op een aantal evangelisatieposten al wel toegepast, vertelt Baan. ,,Er worden dan maaltijden georganiseerd, waarna er de mogelijkheid is om met elkaar bijbelstudie te doen.'' Door deze aanpak in de vorm van een cursus te gieten, kan het ook op andere plaatsen gemakkelijker worden toegepast.

Baan wil de Alpha-cursus niet bekritiseren. ,,Dat staat betweterig.'' Bovendien wil hij christenen in het land die op een positieve manier met de Alpha-cursus bezig zijn en waarmee hij ,,goede contacten'' heeft, niet voor het hoofd stoten. ,,Ik benader het liever positief. In onze cursus willen wij de lijn in de belijdenisgeschriften, bijvoorbeeld uit de Twaalf Artikelen, volgen en die vertalen naar de doelgroep.''

Baan en een aantal predikanten gaan komend voorjaar beginnen met het samenstellen van de 'reformatorische Alpha-cursus'. Wanneer de cursus klaar is, durft hij niet te zeggen.
Dit klinkt wel iets anders dan de uitlatingen van ds. Schreuder in het RD...

C'est le ton qui fait la musique :wink:
limosa

Bericht door limosa »

onzin-postings geknipt, graag on-topic verder

groeten,
RefoForum-admin
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef: Ehm hallo, alsof de CGK, NGK en GKV geen kerken zijn met een gereformeerde grondslag, de grondslag van de Reformatie.
"voor zover ik weet" schreef ik, doen de BewaarhetPand-ers ook de Alpha-cursus gebruiken?
Tja, maar ja, je hebt het over kerken op reformatorische grondslag... nou zorgt deze term vaak voor wat onduidelijkheid... maar ik dacht: Waarom noem je alleen de Panders, en niet de CGK zelf, de NGK, de GKV. Het lijkt niet alsof je die niet onder kerken in de lijn van de Reformatie schaart :)
als je in de forumregels kijkt zie je de kerken genoemd die in de lijn van de (nadere) reformatie staan
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kúnnen verlaten

volgens mij laat dit lijstje precies zien welke kerkverbanden daar toe gerekend kunnen worden
Prima, maar haal de haakjes om dat (nadere) dan gewoon weg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie