Klavier schreef:Heeft de topic starter nog steeds aanleiding om het gereformeerde belijden aangetast cq. aangevuld te zien?
Met de opmerkingen van Ds. Vergunst ernaast is wel duidelijk dat de intentie onderstrepen is.
De leerregels zijn het voertuig die intentie weer te geven.
Is het voertuig misschien wat onhandig?
Of maak ik me nu er te simpel vanaf?
Miscantus, ik ben benieuwd of je inzicht nog voortgeschreden is.

Klavier schreef:Miscantus, ik ben benieuwd of je inzicht nog voortgeschreden is.

Ja klavier. Ik zie dat de angst voor alverzoeningsleer en oppervlakkig christendom de aanleiding is geweest voor deze uitspraken. Angst is altijd een slechte raadgever.
Het lijkt me raadzaam om je eens te verdiepen in wat de alverzoeningsleer nu eigenlijk leert, want volgens mij is dat iets heel anders.
ds Vergunst betoogt dat het niet strijdig is met wat de HC leert. Ik meen te hebben aangetoont dat het toch een verschillende verbondsvisie is.
Het uiteindelijke product van 1931 is wel een misbaksel van de bovenste plank te noemen, die werkelijk verbondsontzenuwend heeft gewerkt. Wat men wilde voorkomen (verbondsontzenuwing) heeft zich juist door 1931 voorgedaan. (maar op een iets andere manier dan men bang voor was).
Het is namelijk niet verbondsontzenuwend als iemand het verbond verbreekt. Van God uit blijft het verbond vast en onverbroken. God heeft het in de geschiedenis meerdere malen hersteld en vernieuwd. Dat betekent niet dat God afhankelijk is of dat God zo tot een machteloze God wordt. Wij zijn afhankelijk van Gods genade.
Als God ons iets aanbied, moeten en mogen wij het aannemen. Dat heeft ook niets te maken met "iets uit de mens".
Het is de angst voor deze Arminiaanse of remonstrantse spookbeelden die geleid hebben tot deze dwaze gedachtenkronkels -zoals Marnix ze terecht noemt.
Ik kan me geheel vinden in hetgeen marnix schrijft. Ik heb nog niet horen aantonen dat 1931 bijbels gezien juist zijn. Ik heb alleen vernomen dat de intentie wel goedbedoeld was. Dat heb ik ook nooit aangevochten, wèl de inhoud.
Ik hoop en bid dat in de GG het verbond weer kan functioneren, ondanks 1931. Het zou meer lucht en adem, hoop en verwachting geven aan prediking, sacrament en geestelijk leven en dus aan de eer en eindeloze trouw van God aan ons en onze kinderen.