School weert televisiekijkende leerling
Dodo op http://www.gereformeerdgezind.nl schreef: Kerkelijke gemeente (invullen)
- zijn beide ouders belijdend lid van de opgegeven gemeente?
- kerkt u ook in deze gemeente?
- volgt uw kind catechisatie? zoja bij wie?
- bent u actief betrokken bij kerkelijk werk in uw gemeente? zoja, op welke wijze?
- welke bijbelvertaling gebruikt u thuis?
Evangelische beweging
- hoe staat u tegenover de evangelische beweging zoals die zich bijvoorbeeld manifesteert op de EO-jongerendag en in gospelmuziek?
Zondagsbesteding
- gaat u indien mogelijk, tweemaal naar de kerk?
- moet u voor uw werk zondagsarbeid verrichten? (svp beroep vermelden indien dit voor deze vraag van belang is)
Politiek
- de school is toegekend op basis van het aantal stemmen op de SGP. Hoe staat u tegenover de beginselen die de SGP probeert uit te dragen? (kiezen uit: positief - ik voel geen bijzondere verwantschap - negatief)
Reformatorisch onderwijs
- welke richting heeft de school die uw kind nu bezoekt? (kiezen uit - reformatorisch - gereformeerd vrijgemaakt - protestants christelijk - anders nl...)
- waarom koos u destijds voor deze school?
- waarom kiest u nu voor het Hoornbeeck College?
- hoe bent u in contact gekomen met deze school?
Media
- bent u lid van een omroepvereniging? zoja, welke?
- wat is uw mening over het bezit en gebruik van televisie?
- hebt u televisie in huis?
Levensstijl
- hoe denkt u over de regels die de school stelt ten aanzien van kleding en haardracht voor jongens en meisjes? (kiezen uit - ik sta erachter - ik denk er wat anders over maar zal ze zeker respecteren - ik denk er anders over en heb er wat moeite mee)
Medezeggenschapsraad
Het bestuur hecht veel waarde aan een grote betrokkenheid van personeel, ouders en in bepaald opzicht ook van studenten bij de gang van zaken rondom de school.
Toch heeft de school op grond van principiële bezwaren ontheffing gekregen van de instelling van een medezeggenschapsraad. Volgens de voorschriften zou de medezeggenschapsraad moeten bestaan uit personeelsleden, ouders en studenten en bevoegd zijn om sommige besluiten van het bestuur te blokkeren.
Als het bestuur te zijner tijd een verzoek indient om de verkregen ontheffing te verlengen, zou u dit verzoek dan ondersteunen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik doelde meer op het taalgebruikrefo schreef:Echt wel:
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
7 Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
10 Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.
11 Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn.
12 En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.
13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
achterljike imbecielen
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Adderengebroedsel? Witgepleisterde graven?olfie schreef:Ik doelde meer op het taalgebruikrefo schreef:Echt wel:
2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes;
3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
7 Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
10 Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.
12 En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.
13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.achterljike imbecielen
Ik zou het toch in een ander licht zien refo. De door M gebruikte term is toch van een anders soort gebruik.refo schreef:Adderengebroedsel? Witgepleisterde graven?olfie schreef:Ik doelde meer op het taalgebruikrefo schreef:Echt wel:
13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.achterljike imbecielen
Hoor je het de ds. al roepen vanaf de kansel.. nee lijkt me geen goede taal om te bezigen. Jezus vermaande ook altijd in liefde, maar de term achterlijk, duid al op het feit dat ze niet goed bij hun verstand zijn, dat is iets anders dan een witgepleisterd graf.
Verder zullen we maar niet zo offtopic doorgaan, als jij die term wel normaal vind, dan moet je die maar gebruiken.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Unionist, jij hebt vast dan op het saldenus gezeten...
Ik heb in Amersfoort gezeten. Ze meten idd met 2 maten.
Nu zit ik in Rotterdam op hoornbeeck en komen de leerlingen (meisjes) die ver moeten fietsen met een broek naar school en kleden zich in fietskelder (in school) om. Veel hebben een tv. Als ik mijn leerperiode over mocht doen, ging ik toch niet naar het Hoornbeeck. Dan ging ik echt naar het albeda!!
Verder vind ik het ook jammer dat wij als christenen zo negatief neergezet worden......maar ja in de wereld zult gij verdrukking hebben.....
Groetjes vlinder

Ik heb in Amersfoort gezeten. Ze meten idd met 2 maten.
Nu zit ik in Rotterdam op hoornbeeck en komen de leerlingen (meisjes) die ver moeten fietsen met een broek naar school en kleden zich in fietskelder (in school) om. Veel hebben een tv. Als ik mijn leerperiode over mocht doen, ging ik toch niet naar het Hoornbeeck. Dan ging ik echt naar het albeda!!
Verder vind ik het ook jammer dat wij als christenen zo negatief neergezet worden......maar ja in de wereld zult gij verdrukking hebben.....
Groetjes vlinder
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4619#134765jacob schreef:
p.s. Ds de Heer zou vorige week in het RD hebben aangetoond dat het dragen van een rok voor vrouwen "gewoon" een bijbelse plicht is. Ik ben benieuwd naar zijn onderbouwing. Kan je dat ergens terug vinden?
Het is te belachelijk voor woorden dat het Hoornbeeck deze scholier heeft geweigerd. Het zusje van hem zou wel eens een broek dragen.... jaja, maar dat heeft toch niets met deze jongen te maken? En dat schaadt toch niet de identiteit van het Hoornbeeck? Ik vind het echt te bekrompen van de leiding van de school dat ze de grenzen van de reformatorische traditie trekken bij dit soort onbenulligheden en bijzaken.
Olfie, ik gaf aan dat er een hoop niet-christenen naar aanleiding van de nieuwsgeving hierover zullen denken: Wat een stelletje achterljke imbecielen. En dat ze voor een deel nog wel gelijk hebben ook. Ik zei niet dat Jezus deze woorden gebruikte, hoe je daar zo bij komt is me een raadsel. Als dat in de NBV zou staan had het Hoornbeeckcollege tenminste nog een reden gehad om mensen die de NBV lezen te weigeren 
Wat de tv betreft, zelfs sommige leraren hebben een tv... Hoezo met twee maten meten?

Auto, om iemand op basis van de Bijbelvertaling, de af-en-toe broekendragende zus van de jongen en het hebben van een tv mensen af te wijzen, lijkt me nog een slechte reden, alsof een reformatorisch christen geen reformatorisch christen is als hij een andere bijbelvertaling leest en zijn zus een rok draagt.Auto schreef:Wie heeft er nu een kort geding aangespannen? Het Hoornbeeck? De ouders hadden beter moeten weten, toen de jongen van de lagere school afging is er door de Reformatorische basisschool gedegen voorlichting gegeven over het vervolgonderwijs en daarbij worden de regels van het Hoornbeeck en het Lodenstein en het Fruijtier goed en gedetailleerd gepresenteerd. Was dit een kort geding waard, terwijl het zo duidelijk is wat de regels zijn die de school hanteerd?Marnix schreef:...... En het Hoornbeeck-college heeft het weer voor elkaar gekregen dat een hoop mensen een negatiever beeld van het christelijk geloof hebben gekregen. Moet je indenken, een niet-gelovige leest in het nieuws dat iemand niet naar een christelijke school mag omdat hij televisie heeft, een vertaling uit deze eeuw leest en zijn zus wel eens een broek draagt. Ik geef die mensen dan groot gelijk als ze denken: Wat een achterlijke imbecielen zijn die christenen... en weet je wat... ze hebben dan nog gelijk ook.
Daarnaast is er de laatste tijd veel geroepen over het hoornbeeck door mensen die er 0,0% verstand van hebben en dat schijnt tegenwoordig de tedens te zijn in onze maatschappij. De broodjes aap verhalen verschijnen in de zogenaamde 'top' kranten. Ik vraag me werkelijk af als je de reacties leest wie er achterlijk en imbiciel is.
Wat de tv betreft, zelfs sommige leraren hebben een tv... Hoezo met twee maten meten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Praat je ook over een andere leeftijdcategorie....Petrus schreef:Toen wij nog in Apeldoorn woonden, aan de aanrijroute naar de Fruytier Scholengemeenschap, zagen we écht geen énkel meisje in broek rijden hoor...regen of kou ten spijt!
Overigens: die jongen gaat toch niet in rok naar school of wel? Laat zijn zusje daar dan buiten!