Raadsel: wie lost 'em op?

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De laatste jongen zal altijd tegen zijn, vanwege het feit dat het hem alleen maar beter uit komt dat zoveel mogelijk mensen over boord gaan.
De 4e jongen moet zorgen dat hij niet met de 5e overblijft, want alleen bij een meerderheid van stemmen krijgt hij zijn geld. De 4e jongen zal altijd met de 3e jongen eens zijn wanneer de 3e jongen zijn voorstel doet, om te voorkomen dat hij overblijft met nummer 5. De 3e weet dat en zal proberen om dus over te blijven, dus die zal altijd tegen stemmen. De 2e weet dat en zal dus er voor zorgen dat hij niet als stemmer gekozen wordt en zal dus het eens zijn met het voorstel van de 1e piraat. De eerste piraat moet er om denken dat de 4e piraat eens zal zijn met zijn stemming.
Ik weet het niet exact, maar de 3e en de 5e zullen altijd tegen stemmen dus die krijgen geen goud in het eerste voorstel. De 2e wil niet aan bod komen dus die zal sneller voor stemmen. Dan kan de eerste piraat 49 goud opeisen. De 2e 1 goud en de 4e 50 goud. Maar de tweede piraat kan hetzelfde meganisme gebruiken, maar dan in combinatie met piraat 3 en 4. Indien piraat 1 voorsteld om de 100 goudstukken tussen piraat 1(25),2(25) en 4(50) te verdelen, dan komt het volgens mij goed. (Piraat 4 kan anders tegen stemmen en uiteindelijk er naar toe spelen dat hij er 50 krijgt, omdat hij en de 3e piraat dan 100 goudstukken kunnen verdelen.)

Lastig raadsel.
parsifal

Bericht door parsifal »

Kaw schreef:De laatste jongen zal altijd tegen zijn, vanwege het feit dat het hem alleen maar beter uit komt dat zoveel mogelijk mensen over boord gaan.
De 4e jongen moet zorgen dat hij niet met de 5e overblijft, want alleen bij een meerderheid van stemmen krijgt hij zijn geld. De 4e jongen zal altijd met de 3e jongen eens zijn wanneer de 3e jongen zijn voorstel doet, om te voorkomen dat hij overblijft met nummer 5. De 3e weet dat en zal proberen om dus over te blijven, dus die zal altijd tegen stemmen. De 2e weet dat en zal dus er voor zorgen dat hij niet als stemmer gekozen wordt en zal dus het eens zijn met het voorstel van de 1e piraat. De eerste piraat moet er om denken dat de 4e piraat eens zal zijn met zijn stemming.
Ik weet het niet exact, maar de 3e en de 5e zullen altijd tegen stemmen dus die krijgen geen goud in het eerste voorstel. De 2e wil niet aan bod komen dus die zal sneller voor stemmen. Dan kan de eerste piraat 49 goud opeisen. De 2e 1 goud en de 4e 50 goud. Maar de tweede piraat kan hetzelfde meganisme gebruiken, maar dan in combinatie met piraat 3 en 4. Indien piraat 1 voorsteld om de 100 goudstukken tussen piraat 1(25),2(25) en 4(50) te verdelen, dan komt het volgens mij goed. (Piraat 4 kan anders tegen stemmen en uiteindelijk er naar toe spelen dat hij er 50 krijgt, omdat hij en de 3e piraat dan 100 goudstukken kunnen verdelen.)

Lastig raadsel.
De oplossing is niet correct. Al zit je met je oplossing wel een beetje in de richting.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Was ik al bang voor. Ik ga het niet nog een keer proberen, want dit is me wel een beetje te complex. Ik zou het kunnen invoeren met de leerregels in een kunstmatige-intelligentie-programmeertaaltje die dit raadsel zou kunnen oplossen, maar daar heb ik ff geen tijd voor.
parsifal

Bericht door parsifal »

Kaw schreef:Was ik al bang voor. Ik ga het niet nog een keer proberen, want dit is me wel een beetje te complex. Ik zou het kunnen invoeren met de leerregels in een kunstmatige-intelligentie-programmeertaaltje die dit raadsel zou kunnen oplossen, maar daar heb ik ff geen tijd voor.
Ik wacht nog even met de hint. Als er morgen nog geen oplossing is, dan komt die wel.
David J

Bericht door David J »

rekcor schreef:Vijfliterkruik vullen
Vijfliterkruik gieten in drielieterkruik --> overige twee liter in vat
Vijfliterkruik vullen
Vijfliterkruik gieten in drielieterkruik --> overige twee liter in vat

Voila, 4 liter.
Dit is niet correct. Je hebt geen andere vaten!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

[Knip] oplossing was al gepost
Laatst gewijzigd door Tiberius op 17 mar 2006, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Drieliter kruik vullen + overgieten in vijfliter kruik
Drieliter kruik weer vullen + 2 liter overgieten in vijfliter kruik, deze is nu vol, terwijl in drieliter kruik nog 1 liter zit.
Vijfliter kruik leegkiepen.
Resterende liter van drieliter kruik in vijfliter kruik gooien.
Drieliter kruik vullen + overgieten in vijfliter kruik.
Voila: vier liter water.
volgens mij had ik dat al gezegd
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Drieliter kruik vullen + overgieten in vijfliter kruik
Drieliter kruik weer vullen + 2 liter overgieten in vijfliter kruik, deze is nu vol, terwijl in drieliter kruik nog 1 liter zit.
Vijfliter kruik leegkiepen.
Resterende liter van drieliter kruik in vijfliter kruik gooien.
Drieliter kruik vullen + overgieten in vijfliter kruik.
Voila: vier liter water.
volgens mij had ik dat al gezegd
Je was me net voor (2x), vorige posting geknipt. :wink:
Doe nog maar een makkelijke tussendoor dan. Die moeilijke houden we open tot de echte wiskundigen weer op het forum verschijnen.
RacecaR

Bericht door RacecaR »

parsifal schreef:Ik wacht nog even met de hint. Als er morgen nog geen oplossing is, dan komt die wel.
Het onduidelijke punt is het woordje 'vermoedelijk' in het raadsel. Hebben we het hier over een keiharde winstverwachting? Zo ja, dan wordt het volgens mij een hele schrijverij om de oplossing te vinden. Zo niet, dan lijkt me in eerste instantie een verdeling van 48/26/26/0/0 wel een optie. Iedereen die meer dan 25 krijgt stemt voor, want anders bestaat het risico om bij een volgende ronde overboord geknikkerd te worden. Nummer 1 kan dus 48 stuks voor zichzelf opeisen.
parsifal

Bericht door parsifal »

RacecaR schreef:
parsifal schreef:Ik wacht nog even met de hint. Als er morgen nog geen oplossing is, dan komt die wel.
Het onduidelijke punt is het woordje 'vermoedelijk' in het raadsel. Hebben we het hier over een keiharde winstverwachting? Zo ja, dan wordt het volgens mij een hele schrijverij om de oplossing te vinden. Zo niet, dan lijkt me in eerste instantie een verdeling van 48/26/26/0/0 wel een optie. Iedereen die meer dan 25 krijgt stemt voor, want anders bestaat het risico om bij een volgende ronde overboord geknikkerd te worden. Nummer 1 kan dus 48 stuks voor zichzelf opeisen.
Er is meer dan 48 uit te halen. Je uitleg van de vraag is wel goed.
RacecaR

Bericht door RacecaR »

parsifal schreef:
RacecaR schreef:
Is het dan 98 (uitgaande van de redenering dat de andere 2 denken: 1 is beter dan 0)?
parsifal

Bericht door parsifal »

RacecaR schreef:
parsifal schreef:
RacecaR schreef:
Is het dan 98 (uitgaande van de redenering dat de andere 2 denken: 1 is beter dan 0)?
98 is niet correct, want als ze de eerste overboord zetten zijn er zeker 3 die er op vooruit kunnen gaan (of gelijk blijven).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Was dit de hint al, Parsifal?
parsifal

Bericht door parsifal »

Het was niet de hint. Maar je kunt dit wel gebruiken.
De hint is: Wat zou iedereen krijgen als er nog maar twee piraten over zijn?
Wat zou dan een goed voorstel zijn als er drie piraten over zijn?
Wat als er vier piraten over zijn?
En wat als er vijf over zijn?

Als je deze vragen in deze volgorde beantwoord, dan kun je ook het uiteindelijke antwoord vinden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als er 1 piraat is krijgt hij 100

Twee piraten stelt piraat 1 voor hijzelf 99 en piraat 2 1tje. Als 2 niet acoord gaat, gaat hij overboord, en 1 is beter als geen... Dus gaat hij accoord.

Als er drie piraten zijn, 98 voor nr 1, 2 voor nr. 2, en 0 voor nr 3.
nr 2 zal voorstemmen, want als ze samen overblijven, krijgt ie er 1, en 2 is meer, dus stemt hij voor. in dat geval gaat nr 3 overboord.

Als er vier piraten zijn, ...
Plaats reactie