Ik ben het van harte met Jolanda eens!! Ook ik voelde me zeer gekwetst. En ben het nog niet met jullie stelling eens. Ik denk dat je er niet ]naam [/B]Hervormde (of zoals jullie willen PKN) gemeente of Hervormde gemeente ihv of noem maar op, aan moet hangen. Ook binnen de HHK heb ik gehoord dat er ritmisch gezongen wordt. (uit onderstaande postings begrijp ik van jou, dat dit niet voor zou kunnen komen?? Zolang de HHK de kerkorde van 1951 hanteert is er nog van alles mogelijk............ !!!!!!!Petrus schreef:Johannes,
je hebt precies de vinger op de plek zoals ik het ook bedoelde.
maar ik heb vanavond niet de juiste woorden kunnen vinden om volledig duidelijk te maken wat ik nu to-the-point bedoelde te zeggen. Helaas.
Sorry voor de begripsverwarringen.
Maar zoals ik al eerder zei: ds Lohuis (bijvoorbeeld) van de Herv.Gemeente in Harskamp bedient het Woord nog in "oude stijl" te weten in een drie-stukken-prediking. En dat is iets wat ik in een flink aantal ándere gemeenten mis. Daar wordt álléén gewezen op "God is louter en alleen liefde".
En daarmee gaat het dus m.i. mis.
En zoals ds Lohuis het Woord bedient, zo zijn er nog méér PKN gemeenten waar dit gebeurd, maar kan die niet zo simpel eventjes oplepelen. Wat ik echter jammer vindt, is dat in Herv. of voluit PKN gemeenten waar wél een drie/stukken prediking te horen is, dat dit in een veel `lossere` stijl gebeurd dan in de `zware` gemeenten van (bijv.) GerGem of HHK of andere kerken in de ger. gezindte (hoewel je daar óók weer verschillen kunt beleven in "zwaarte".
Ook zijn er verschillen aan te wijzen binnen de diverse richtingen binnen "de" PKN v.w.b. het zingen uit de oude berijming en dan alleen de psalmen, elders weer gebruikt met het LvdK, of men gebruikt de Statenvertaling en elders weer de NBG of NBV.
Het is, helaas, een ratjetoe geworden dáár waar juist eenheid onder de christenen behoort te zijn, ook (of juist) binnen één kerkverband.
En voor mij is dit de gemeente van Christus!! (dat is veel belangrijker, Petrus! Zoek eerst het Koninkrijk van God! Lees Zijn Woord waarin gerechtigheid en liefde verkondigt wordt! Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen!)Petrus schreef:]Ik heb ook helemaal niet beweerd dat een Christen niet in de PKN zou thuishoren, ieder vindt voor zichzelf de plek waarvan hij/zij vindt dat hij/zij thuishoort.JolandaOudshoorn schreef:Beste Petrus,
Ik heb nog een keer je post gelezen over die lossere stijl. Ik nodig je van harte uit om as zondag een dienst bij ons bij te wonen, zodat je ook eens kan horen dat ook binnen de PKN het zuivere evangelie wordt verkondigd.
Daarom kan ik de PKN niet uitstappen, hoewel sommigen suggeren dat je als Christen er niet in thuishoort.
Voor mij en mijn a.s. is dat onbetwistbaar de "zware" vorm van de HHK.
Kijk ook even naar do. 23-03 9.26 pm mijn posting zoals Johannes je al aanraadde......................