Regeltjes?

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hokjes plaatserij! Ik denk dat een bijbeltekst op een andere manier uitgelegd moet worden als dat jij denkt, en de traditie en ds. Moerkerken steunen mij in dit denken!
Lijkt mij andersom te zijn, Erasmiaan, jij steunt Ds. Moerkerken in zijn exegese.
Noem trouwens eens concreet een Bijbeltekst die jij "anders" uit wil leggen dan de rest van de kerken in Nederland (want daar doel je toch op, het 'eigene van de GG')??
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Noem trouwens eens concreet een Bijbeltekst die jij "anders" uit wil leggen dan de rest van de kerken in Nederland (want daar doel je toch op, het 'eigene van de GG')??
Hallo, waar gaat het in deze discussie over?
Lijkt mij andersom te zijn, Erasmiaan, jij steunt Ds. Moerkerken in zijn exegese.
Inderdaad. Maar omdat mij om een uitleg van de tekst werd gevraagd, bekijk ik het vanuit mijn kant.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hallo, waar gaat het in deze discussie over?
Over regeltjes... Maar jij spitst dit toe op het stukje Deuteronomium want handelt over de kleding, neem ik aan?
Inderdaad. Maar omdat mij om een uitleg van de tekst werd gevraagd, bekijk ik het vanuit mijn kant.
Daar snijd je de kern van een groot probleem aan... Hoe bekijk je 't..
jacob

Bericht door jacob »

@ Erasmiaan.

Dus iemand die de traditie niet volgt is ver van zijn plaats?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Lekker kernachtig, Jacob!
Als je niet precies een paadje vol regels volgt, wordt er getwijfeld aan je staat. JAmmer is dat..
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Niet alleen de traditie Jacob, dat probeer ik duidelijk te maken.
Maar jij spitst dit toe op het stukje Deuteronomium want handelt over de kleding, neem ik aan?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Mister schreef:
Als je niet precies een paadje vol regels volgt, wordt er getwijfeld aan je staat. JAmmer is dat..
Je bent ver van je plaats als je Jezus niet volgt. ik krijg soms het idee dat Traditie belangrijker is dan het geloof in Jezus. We worden opgeroepen om het te doen zoals we vanouds gewend zijn, maar een oproep tot het meest wezenlijke: geloof in Jezus en het liefhebben en respecteren van onze naaste en getuigen van Hem zijn, ontbreekt helaas.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:
Ds Moerkerken publiceert nou eenmaal veel. Dan komt er ook veel reactie. En ik spreek nergens negatief over ds Moerkerken als persoon. Het lijkt me zelfs een zeer vriendelijke man, maar ik ben het gewoon in veel dingen hartgrondig met hem oneens.
Ik sluit me hierbij aan. Let op dat we geen campagne voeren tegen de GerGem of Ds. Moerkerken. Wel ben ik het oneens met diverse zaken die daar spelen. Dat moet je wel gescheiden zien.
En op zo'n manier moet een discussie als deze gevoerd worden. Door het gescheiden houden van persoonlijke aanvallen en standpunten. Maar het is dus niet genoeg om één keer in de zoveel tijd te zeggen dat je het allemaal niet zo persoonlijk bedoeld terwijl de betreffende postings heel erg persoonlijk kunnen overkomen. Als je er ècht zo over denkt, plaats dan ook ècht alleen argumenten en geen zure bom met frustraties. Dit is niet persoonlijk tegen Mister (of wie dan ook) maar slechts in het algemeen. De discussie is wel op een hele wonderlijke manier afgeweken van waar het artikel over ging en van de intentie van de TS.

Bij het broek/rok-verhaal heb ik altijd een beetje gemengde gevoelens. De tekst in Deuteronomium valt inderdaad onder de 'vervulde' teksten en ik geloof niet dat mensen het nu bijvoorbeeld nog zo nauw nemen met het aantrekken van kleren van gemengde stof. Dit soort teksten staan er echter nog wel in de bijbel, en op zijn minst om lering uit te trekken. En als de bijbel ergens duidelijk in is, dan is het in een verschil tussen man en vrouw, zowel in de kleding als in de haardracht. Vanzelfsprekend is een broek in dit geval cultuurgebonden, in de oudtestamentische tijd hadden de mannen niet eens een broek aan (voorzover ik daar verstand van heb). Maar als je vervolgens als kerk besluit dat in dèze tijd een broek wel typisch kleding voor een man is, geloof ik dat dat dan zeker een bijbels besluit te noemen is! Ik vind het persoonlijk heel erg flauw om als vrouw met een broek te gaan lopen omdat 'het toch allemaal maar cultuurgebonden is'; als God verschil vraagt mogen wij dat als christenen toch zeker wel duidelijk laten zien!? En als de kerk hierover iets besluit moet je dan als christenen toch juist algemeen voor dàt standpunt kiezen? Anders krijg je toch nooit één lijn? Waarom moet je als christen nu perse nìet die traditie willen volgen? Een traditie is toch gewoon nodig om als kerk één lijn te volgen?
Zomaar een paar vragen, waar ik geloof ik niet eens volledig zelf achtersta, maar die wel bij me opkomen als ik deze discussie lees.
Jongere

Bericht door Jongere »

Miscanthus schreef:
Mister schreef:
Je bent ver van je plaats als je Jezus niet volgt. ik krijg soms het idee dat Traditie belangrijker is dan het geloof in Jezus. We worden opgeroepen om het te doen zoals we vanouds gewend zijn, maar een oproep tot het meest wezenlijke: geloof in Jezus en het liefhebben en respecteren van onze naaste en getuigen van Hem zijn, ontbreekt helaas.
Dit is nu net de kern van het artikel van dominee Moerkerken. Zie bijvoorbeeld:
Laat onze kinderen toch niet de indruk krijgen dat een leven naar Gods Woord alleen maar bestaat in een zich uiterlijk conformeren aan een bepaald gedrag. Het is heel erg als een kind nooit iets hoort van de dienenswaardigheid van de Heere, van het zachte juk en de lichte last van Christus.
Ik krijg overigens soms het idee dat we vanwege één of andere wonderlijke drang per direct alle tradities in de prullenbak willen doen, en dat vind ik dan weer de andere kant van het verhaal.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Jongere schreef:..... En als de kerk hierover iets besluit moet je dan als christenen toch juist algemeen voor dàt standpunt kiezen? Anders krijg je toch nooit één lijn? Waarom moet je als christen nu perse nìet die traditie willen volgen? Een traditie is toch gewoon nodig om als kerk één lijn te volgen?
Zomaar een paar vragen, waar ik geloof ik niet eens volledig zelf achtersta, maar die wel bij me opkomen als ik deze discussie lees.
waarom moet er 1 lijn getrokken worden? is dat nodig?
Dat deed Mao ook. Maar God is anders. God accepteert een ieder zoals hij of zij is. Met unieke eigenschappen.
Waar staat dat een eenheidsworst moeten vormen?
God geeft ons een nieuw gebod; dat we elkaar liefhebben. Niet dat we elkaar regeltjes op gaan leggen. Paulus schrijft daar zeer helder over, als het gaat over het eten van offervlees. Laten wij niet wijzer willen zijn en ons eigen sociologische clubje willen etaleren. Wat heeft dat voor openheid naar de wereld toe? We worden zo een besloten cluppie waar je alleen bij gaat horen als je de normen van de groep overneemt. Dat is geen Christen zijn.

En als Ds Moerkerken vind dat we meer over het zachte juk van Christus moeten praten in plaats van alleen maar regeltjes, moet hij zelf het goede voorbeeld geven.
jacob

Bericht door jacob »

Beste Jongere,

Ik begrijp je positie wel.

Het punt is niet dat ds Moerkerken fout is met zijn mening. Ik vind het ook een bedenkelijke zaak als mensen, vaak ook om te provoceren, een broek aan trekken. Als ik zou weten dat ik iemand daar mee kwets of pijn doet, dan zal ik proberen dat te voorkomen. Ik ben helemaal geen voorstander om tradities af te breken, dat is ook het geschil punt in dit topic niet.

Het gaat er om, dat dit dogma niet zo gemakkelijk is te bazeren op de bijbel, en dat juist daarom het eigenlijk niet eerlijk is om aan iemand staat voor God te twijfelen als hij zich niet conformeert uiterlijk en innerlijk aan dit dogma.

Overigens zou ik het wel met ds Moerkerken eens kunnen zijn als het gaat om de provocatie. Er zijn mensen die bij ons uit de gg stappen en uiterst links zonder hoedje en met lange broek in de hervormde kerk aan het avondmaal gaan. Ze kwetsen daarmee het behoudende deel van de kerk. En dat hoort niet, en zeker niet aan het Heilig avondmaal.

Ik vind het dus prima dat deze traditie er is. Ik zou het ook niet willen afbreken, maar het gaat me te ver dat deze traditie op een bijbels dogma zou zijn gebaseerd.
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
Jongere schreef:..... En als de kerk hierover iets besluit moet je dan als christenen toch juist algemeen voor dàt standpunt kiezen? Anders krijg je toch nooit één lijn? Waarom moet je als christen nu perse nìet die traditie willen volgen? Een traditie is toch gewoon nodig om als kerk één lijn te volgen?
waarom moet er 1 lijn getrokken worden? is dat nodig?
Dat deed Mao ook. Maar God is anders. God accepteert een ieder zoals hij of zij is. Met unieke eigenschappen.
Waar staat dat een eenheidsworst moeten vormen?
God geeft ons een nieuw gebod; dat we elkaar liefhebben. Niet dat we elkaar regeltjes op gaan leggen. Paulus schrijft daar zeer helder over, als het gaat over het eten van offervlees. Laten wij niet wijzer willen zijn en ons eigen sociologische clubje willen etaleren. Wat heeft dat voor openheid naar de wereld toe? We worden zo een besloten cluppie waar je alleen bij gaat horen als je de normen van de groep overneemt. Dat is geen Christen zijn.

En als Ds Moerkerken vind dat we meer over het zachte juk van Christus moeten praten in plaats van alleen maar regeltjes, moet hij zelf het goede voorbeeld geven.
Paulus zou ook geen offervlees meer eten. Soms moet je rekening houden met de zwakheden van een ander. Ik vind dit nou typisch zo'n voorbeeld.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ja, Erasmiaan, nogmaals hetzelfde met andere woorden gezegd. En als je nu eens één van die regeltje anders interpreteer (ik zeg niet dat ik dat doe!), dan is het fout met je...
Unionist

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:
En deze laatste onderstreepte regel impliceert dus dat iedere vrouw die wél een broek draagt en/of géén rok, dus géén kind van God kán zijn.
Het kán wel, maar dan is het er wel eentje die ver van zijn plaats is.
Wie bepaalt dat? Is dat niet even subjectief als te zeggen dat zij dan DUS geen echte zuster is?
Als een zuster zich niet aan de burgerlijke en ceremoniële wetten gebonden voelt is zij ver van haar plaats? En is de exegese van Deut. 22:5 ineens niet meer vrij? Vreemd.
Waarom speelden deze discussies vroeger niet? Waarom was er toen zo 'n rijk geestelijk leven in de gereformeerde gemeenten en nu minder? Of mag ik dat verband niet leggen? Nee natuurlijk niet! Maar ik leg het toch, omdat "jullie" ook gevolgtrekkingen maken uit geschreven woorden van ds. Moerkerken, die mij vervelend klinken.
Eerlijk gezegd vind ik dit een veel zwaardere beschuldiging aan het adres van de Ger. Gem. dan al het onderstaande. Bij ons in de gemeente zijn de afgelopen 10 à 15 jaar zeer veel (vooral jonge) mensen tot een levend geloof in de Heere Jezus gekomen. Ook mijn vrouw en ik mogen dit door genade belijden. Maar omdat onze gemeente "Apeldoorn" heet, gelooft een groot deel van het kerkverband dit helemaal niet en sneert men naar onze volle Avondmaalstafels. Als ik om me heen kijk, zie en hoor ik van heel veel mensen tussen de 20 en 30 die óf zoekend zijn, of Hem al gevonden hebben. Helaas wordt dit in den lande, ook door genoemde ds. in genoemd blad, verdacht gemaakt, omdat de levensstijl niet overeenkomt met die van onze grootouders.

En dat vind ik nou triest. De Heere werkt heel rijk in de Gereformeerde Gemeenten, maar velen negeren of ontkennen dat, of maken het zelfs verdacht, omdat HIj anders werkt dan zij wel zouden willen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

omdat HIj anders werkt dan zij wel zouden willen.
Wij willen vaak God de weg en de tijd en de wijze voorschrijven.
Maar dat is gelukkig onmogelijk!
In hoofdlijnen is iedere verandering (bekering) dezelfde, maar niet op alle genoemde punten. Maar daarom ben je niet een minder soort gelovige. Dat vind ik zo triest in de hele discussie!
Plaats reactie