Iedereen mag van mij alles. Ik wil niemand regels opleggen.Pim schreef:Marnix/Refo,
Wat ik bedoel is dat als je naar sport kijkt met als argument: ik geniet van de sport zoals een ander geniet van een schilderij, muziekstuk of gedicht, dan zou het niet uit moeten maken wie er wint. Daarom vind ik dat het 'biertje erbij en feest als een Hollander wint' weer een stap verder gaat en om meer argumentatie vraagt dan alleen de vergelijking met bijv. kunst.
Aan Olfie wil ik de vraag stellen of ik een 'Mondriaan' of een 'Picasso' een mooi kunstwerk mag vinden.
Soms zou ik het graag anders zien maar mijn visie is niet per definitie de goede.
Persoonlijk heb ik ook niet zo veel met kunst, maar ik vindt dat je een anders talenten mag waarderen. Het zijn tenslotte gaven van God.
Resteert alleen de vraag worden ze ook tot Zijn eer gebruikt?
Ik neem aan dat je deze vraag stelt in het licht van mijn vraag over muziek etc?
Wel, mijns inziens gaat dit ook om persoonlijke beleving.
De link tussen wereld (doodsvijand) - onchristelijke muziek is denk ik helderder en pijnlijker dan de link wereld - schilderij van onchristelijke schilder. Hier kijk je toch meer naar de kunst, en in het schilderij klinkt niet direct iets van de wereld door, of waar de wereld zijn/haar vertier zoekt.
Het gaat mij niet direct om de muziek op zich, maar het gevaar wat erin schuilt. Wat is nog het verschil met echt foute muziek? Enkel (en soms nog niet eens) de tekst.
Ik heb persoonlijk ook gezien aan een vriend hoe makkelijk je van rock naar Metallica stapt. Hij wist en erkende dat de teksten fout waren, maar dacht dat ie met die wetenschap wel naar de muziek kon luisteren.
Gelukkig heeft hij toch ingezien dat het zo niet werkt, maar het tekend het gevaar. Het argument in de trent van 'ik weet waar de knop zit' komt hier weer naar voren. De duivel kent zoveel methoden om ons van die knop vandaan te houden!
Ik probeer zelf meer te leven naar de regel 'bedenkt wat tot uw vrede dient'. Niet dat je het daarmee kan redden, maar het is wel een slap excuus vindt ik om bewust te kiezen voor dingen die van de wereld zijn.