Omdat dan opeens de hoop in duigen stort, het anker ligt niet in De Grond, maar in het eigen schip, en het schip raakt op drift. En dat willen we ten diepste niet weten, niet horen. Wij willen het zo graag zelf doen, zelf in de hand hebben. Niet afhankelijk zijn van een God die wij niet meer willen hebben. Wij willen alleen onze zaligheid, en dan mag God ook wel een beetje eer hebben als WIJ maar zalig worden.Tiberius schreef:In het paradijs hadden we een vrije wil, ja.Breekijzertje schreef:Idd...ik beschouw dit als een posting van een ongelovige.......Tiberius schreef:Ik stel voor om de naam van het forum te wijzigen in "remoforum.nl".Breekijzertje schreef:Omdat we een vrije wil en eigen verantwoordelijheid van God hebben gekregen.
De aangepaste forumregels kan je downloaden op http://www.remonstranten.org .
(Waarschijnlijk een niet ter zake doende posting)
Heeft de mens dan in het paradijs niet bewust tegen God gekozen?
Of wil je zeggen dat e.e.a. geregiseerd is door God?
Dat wij als marionetten aangestuurd door God voor de zonde hebben gekozen?
Zeg het maar. Ik ben een en al oor............
Maar met de val is deze verdorven. Er is geen sprake meer van een vrije wil.
De remonstranten leren juist dat er wel een vrije wil is: dat God afhankelijk is van de keuze van de mens.
Maar zo is het niet. Het is God souvereiniteit, die het ene vat maakt ter ere en het andere ter onere. Is er dan onrechtvaardigheid bij God? "Dat zij verre" zegt Paulus. "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods."
Dat is de Joden een dwaasheid en de Grieken een ergernis. En voor weer anderen niet ter zake doende.
Tiberius ik ben t helemaal met je eens.