Wie viert er het Sinterklaas feest ?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Marnix is het dan ook vast niet eens met prof. v.d. Beek.
joepie

Bericht door joepie »

En wat schrijft die dan?

Trouwens nog een leuke site met sintgeheimen.
http://www.colmschate.com/sinterklaasgeheimenframe.htm
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Marnix

Bericht door Marnix »

ndonselaar schreef:Marnix is het dan ook vast niet eens met prof. v.d. Beek.
Inderdaad. Wat zegt Prof. v.d. Beek dan hier over? Als hij zegt dat het verboden is elkaar kado's te geven, of om op een goede manier ergens mee om te gaan waar niet iedereen met een goede manier mee omgaat, dan ben ik het idd niet met hem eens :)
Evangelist Theo

Bericht door Evangelist Theo »

Misschien een beetje laat, maar dan maar vast voor volgend jaar:

Een paar argumenten tegen Sinterklaasfeest:

1. Het voorliegen van kinderen. Sinterklaas doet zich anders voor dan hij is. Hij is niet zichzelf.
2. Sinterklaas heeft een mijter op zijn hoofd. Dit is iets dat uit de vroege kerk komt. De bisschoppen droegen deze 'hoed'. Het was het teken dat ze met gezag konden spreken ten aanzien van Gods Woord. Deze mijter is het teken van de verdeelde tongen als van vuur. Met andere woorden: Het is het teken van de Heilige Geest.
Mogen wij dat gebruiken voor onze materialistische feestjes???
3. Mogen wij de oordeelsdag naspelen? Dat doet Sinterklaas toch? Hij heeft het boek met alle goede en slechte dingen van ieder mens. Dat is het beeld van de oordeelsdag!! Dit is misbruiken van Gods heilge Woord. We laten ons dan in met zaken die slechts door Christus op de ongste dag zullen worden uitgevoerd.
4. Het materialisme is ook af te keuren.

Nu kunnen we natuurlijk pakjesavond zonder Sinterklaas gaan houden. Moeten we nu echt met de wereld mee doen? Dan passen we ons een beetje aan. Beetje van de wereld, beetje de Heere tegemoed komen? Kan dit???
refo

Bericht door refo »

Hou hiermee op! Ten eerste klopt het allemaal niet. En ten tweede is alles al gezegd. Ten derde is het 3 januari.

Tenslotte hou ik niet van avatars die me aan zitten te staren, maar dat is zuiver persoonlijk.
Unionist

Bericht door Unionist »

Evangelist Theo schreef:Misschien een beetje laat, maar dan maar vast voor volgend jaar:

1. Het voorliegen van kinderen. Sinterklaas doet zich anders voor dan hij is. Hij is niet zichzelf.
Dat geldt voor alle kinderspel. Als mijn zoontje van vier met een pistool de kamer inkomt en zegt: ik ben een rover, geef me je portemonnee, dan is dat ook niet waar. En andersom: als ik zeg: ik ben een heks en ik ga je opeten, is dat ook voorliegen?
2. Sinterklaas heeft een mijter op zijn hoofd. Dit is iets dat uit de vroege kerk komt. De bisschoppen droegen deze 'hoed'. Het was het teken dat ze met gezag konden spreken ten aanzien van Gods Woord. Deze mijter is het teken van de verdeelde tongen als van vuur. Met andere woorden: Het is het teken van de Heilige Geest.
Dat geldt voor een heleboel dingen: waar komt de krakeling vandaan en wat symboliseert ze? Het eieren verstoppen met Pasen? Als een gebruik van duizenden jaren gelden nu niet meer als zondanig in zwang is, het symbool volledig verdwenen, is het dan tot in alle eeuwen verboden te gebruiken ? Ook een kaars symboliseert de Heilige Geest. Toch heb ik dat nooit als bezwaar gehoord tegen het branden van kaarsen voor de gezelligheid.

3. Mogen wij de oordeelsdag naspelen? Dat doet Sinterklaas toch? Hij heeft het boek met alle goede en slechte dingen van ieder mens. Dat is het beeld van de oordeelsdag!! Dit is misbruiken van Gods heilge Woord. We laten ons dan in met zaken die slechts door Christus op de ongste dag zullen worden uitgevoerd.
Wie viert zo (nog) Sinterklaas? Vraag ieder willekeurig kind op straat wat er in het grote boek staat. Weet je wat je als antwoord krijgt? Daar staat in welk cadeautje ieder kind krijgt. Zie ook de tv-uitzendingen op http://www.omroep.nl/nps/sinterklaasjournaal/ Kijk wanneer Sinterklaas in zijn boek kijkt: hij leest de namen op en wat ze krijgen. Het hele "wie stout is krijgt straf"-idee is overigens uit het Sinterklaasgebeuren verdwenen. Zie je nog weleens een Piet met een roe? Ook dáár heb ik trouwens theologische bezwaren tegen gehoord: er is geen idee meer van zonde en straf.
Dus ook geen vaderdag, moederdag en verjaardagen meer?
Nu kunnen we natuurlijk pakjesavond zonder Sinterklaas gaan houden. Moeten we nu echt met de wereld mee doen? Dan passen we ons een beetje aan. Beetje van de wereld, beetje de Heere tegemoed komen? Kan dit???
Heb jij kerst gevierd? Zo ja, op welke datum? Enig idee hoe we bij deze datum gekomen zijn? Over "beetje aanpassen" gesproken!
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef: Ten derde is het 3 januari.
Dat is geen argument!

Stel: hij begon er op 3 december over... Dan zegt iedereen: te laat! Kadootjes al gekocht! Met bewustwording kun je niet vroeg genoeg beginnen...

Nee hoor, E.T., je mag best op 3 januari over Sinterklaas beginnen. Maar wel betere argumenten gebruiken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Evangelist Theo schreef:
Nee, meen je dit nou echt? Zie je nou echt verband tussen de jongste dag en pakjesavond? Pff, ik wist niet dat er mensen waren die zo serieus omgingen met zo'n onserieus feest. Daar kunnen kinderen nog een hoop van leren dan, want die snappen meestal wel dat Sinterklaas verkleed is... en die leggen niet dit soort wazige verbanden ;) Toen ik in groep 2 zat had ik al in de gaten wie er voor Sinterklaas speelde, een jaar later had ik al genoeg lef om spotliedjes over de goedheilig man te zingen.

De bijbel verbiedt nergens het aan elkaar geven van kado'tjes. Het "met de wereld meedoen" wordt zo enorm misbruikt door sommige gelovigen. Gij geheel anders, wordt niet wereldgelijkvormig, vier geen pakjesavond. Right. Nou ben ik geen voorstander van Sinterklaas, elkaar kado's geven met kerst vind ik mooier, want dan heb je pas echt wat te vieren :) Maar als je als argument aandraagt dat je niet "met de wereld moet meedoen" wil je ook aanraden om op je handen te gaan lopen, want "de wereld" loopt op hun voeten en daar mogen we niet aan meedoen :D ;)

Oh en vier dan ook geen verjaardagen, al helemaal niet met kadootjes. Dat is zo wereldgelijkvormig :)
plebe

Bericht door plebe »

Evangelist Theo schreef:Misschien een beetje laat, maar dan maar vast voor volgend jaar:

....je draaft wl wat door beste broeder!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Lassie

Bericht door Lassie »

Mijn nichtje van 3 heeft het over: De verklede man. :mrgreen:
Plaats reactie