Unionist schreef: Is dat om mensen op een Refo-forum te provoceren?
Er wórdt niets geprovoceerd, alleen geantwoord op vragen die er blijkbaar leven hier.
Mag dát ook al niet meer??
Dan zullen álle (ex-)katholieken hier dus catagorisch moeten zwijgen als er vragen oprijzen, verwijzende naar het provocerende karakter van beantwoording van vragen...................
Adorote schreef:Wat zou er gaan gebeuren met dit onderwerp , zo te zien weet men er geen raad mee , vreemd , terwijl het toch zo eenvoudig is het wordt aangereikt door de Traditie en Heilige Schrift de plaats van Maria de Moeder des Heren .
Ik ben de tel kwijtgeraakt, maar volgens mij heb je het bovenstaande, of in ieder geval dezelfde strekking ongeveer 7 keer herhaald in dit topic. Wellicht kun je iets nieuws toevoegen. Bijvoorbeeld een werkelijk bijbelse onderbouwing, in plaats van een uit het verband gerukte tekst en allerlij tradities die voortkomen uit de dikke duim van mensen.
Unionist schreef: Is dat om mensen op een Refo-forum te provoceren?
Er wórdt niets geprovoceerd, alleen geantwoord op vragen die er blijkbaar leven hier.
Mag dát ook al niet meer??
Dan zullen álle (ex-)katholieken hier dus catagorisch moeten zwijgen als er vragen oprijzen, verwijzende naar het provocerende karakter van beantwoording van vragen...................
Helamaal niet. Maar iedere katholiek weet dat de Reformatie juist de traditie als waarheidsbron heeft afgeschud en dan op een Refororum bij iedere posting "de Schrift en de traditie" als bewijs aan te halen voor een dogma, is volgens mij bewuste uitlokking.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
1. waar staat in de Bijbel dat Maria voor ons kan bidden? Matth. 4:10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.
2. Waar staat in de Bijbel dat we kunnen praten tegen overledenen die in het graf liggen? God is geen God der doden maar der levenden.
3. waar staat in de Bijbel dat we gebruik moeten/mogen maken van een andere voorspraak bij de Vader dan die door Jezus Christus? 1 Joh. 2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
Rom. 8:34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter [hand] Gods is, Die ook voor ons bidt.
Het is net als met het zingen van het Ave Maria:
zolang het gaat om de woordelijke tekst uit Lukas 1: 46-55 is er niks mis mee. Maar zodra het "ora pro nobis" in beeld komt, moeten wij afhaken.
Wees gegroet, Maria, vol van genade.
de Heer is met u.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen,
en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God.
Bid voor ons zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen
Wie zegt hier dat er tot Maria moet worden gebeden ,dacht het niet, er wordt er maar tot een gebeden tot God door Zijn Zoon Jezus Christus onze Heilige Verlosser.
Maria moet wel de eer krijgen die haar toe komt als eerste onder de gelovigen op grond van de Heilige Schrift.
Adorote schreef:Wie zegt hier dat er tot Maria moet worden gebeden ,dacht het niet, er wordt er maar tot een gebeden tot God door Zijn Zoon Jezus Christus onze Heilige Verlosser.
Maria moet wel de eer krijgen die haar toe komt als eerste onder de gelovigen op grond van de Heilige Schrift.
Onderstaande komt me toch helemaal niet vreemd voor:
Heilige Maria, Moeder van God.
Bid voor ons zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Adorote schreef:Wie zegt hier dat er tot Maria moet worden gebeden ,dacht het niet, er wordt er maar tot een gebeden tot God door Zijn Zoon Jezus Christus onze Heilige Verlosser.
Hier heb ik twee vragen over:
1. Wat is het verschil tussen 'eren' en 'aanbidden'?
2. Waarom zou ik Maria vereren, aangezien ze een zondaar was zoals ikzelf? Ze heeft natuurlijk de Heere Jezus gebaard, opgevoed en (zeer waarschijnlijk) geloofd, maar dat was allemaal Sola Gratia. Ik zou God dus moeten eren voor de zegeningen die Hij mensen, in dit geval Maria, genadig toebedeelt
Hier heb ik twee vragen over:
1. Wat is het verschil tussen 'eren' en 'aanbidden'?
2. Waarom zou ik Maria vereren, aangezien ze een zondaar was zoals ikzelf? Ze heeft natuurlijk de Heere Jezus gebaard, opgevoed en (zeer waarschijnlijk) geloofd, maar dat was allemaal Sola Gratia. Ik zou God dus moeten eren voor de zegeningen die Hij mensen, in dit geval Maria, genadig toebedeelt
Dit is een volslagen zinloze oprakeling van een discussie die nooit zal kunnen komen tot welke overeenstemming dan ook, puur omdat de grondslag van de beide uitgangen wezensvreemd aan elkaar zijn.
Ik denk dat Maria heeft mogen geloven dat Jezus, haar zoon, mensenkind was maar ook Gods Zoon is. En dat zij door Zijn zaligmakende werk tot de Vader van haar Zoon kon gaan. Voor wie dat ook mogen geloven is de rest bijzaak.
Petrus schreef:Dit is een volslagen zinloze oprakeling van een discussie die nooit zal kunnen komen tot welke overeenstemming dan ook, puur omdat de grondslag van de beide uitgangen wezensvreemd aan elkaar zijn.
Tja Rens, zo realiseerde ik me tijdens m'n vakantie ineens dat jouw onderschrift "Totus tuus" het begin is van een Maria-hymne (Maria, ik ben geheel de uwe - de lijfspreuk van Paus Johannus Paulus II) en dus wel een béétje merkwaardig op dit forum.
Maar zowaar, teruggekeerd van vakantie zie ik dat je je onderschrift hebt gewijzigd
limosa schreef:wat een gedoe toch jongens over Maria
Ik denk dat Maria heeft mogen geloven dat Jezus, haar zoon, mensenkind was maar ook Gods Zoon is. En dat zij door Zijn zaligmakende werk tot de Vader van haar Zoon kon gaan. Voor wie dat ook mogen geloven is de rest bijzaak.
Ik lees hierin dat het een bijzaak is of je al dan niet tot Maria bidt, maar dat zul je wel niet bedoelen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Een ieder schijnt hier zijn/haar eigen gelooft te hebben als hoogste norm,tja en daarbij flinke scheut haat er bij, dan kom je tot een goede discussie.
Toch maar houden aan de Traditie en de Heilige Schrift ,daar reikt de Kerk ons aan het juiste verstaan ten aanzien van de Moeder des Heren de Heilige Maagd Maria dus.
Adorote schreef:Een ieder schijnt hier zijn/haar eigen gelooft te hebben als hoogste norm,tja en daarbij flinke scheut haat er bij, dan kom je tot een goede discussie.
Toch maar houden aan de Traditie en de Heilige Schrift ,daar reikt de Kerk ons aan het juiste verstaan ten aanzien van de Moeder des Heren de Heilige Maagd Maria dus.
HE,v. Lucas ;Lucas 1-46-55.
In Lucas 1:48 staat: want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten. In de NBV staat: Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen. Dat heeft dus absoluut niets met aanbidden / vereren / bijzondere macht of kracht toeschrijven te maken. De volgende tekst is dus van toepassing:
Exodus 20:
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Persoonlijk geloof is inderdaad belangrijk, maar het moet wel gebaseerd zijn op en toetsbaar aan de Bijbel. Of vind je van niet?
De Bijbel is tenslotte onze hoogste, absolute norm. De 3FvE hebben een daarvan afgeleid gezag.
En "een flinke scheut haat" vind ik hier ook wel meevallen. Af en toe komt iemand (mezelf incluis) wel eens wat lomp uit de hoek, maar dat wordt over het algemeen wel gecorrigeerd.
Als jij Maria het predikaat heilig wil geven: van mij mag je, want we spreken ook over de heilige profeten, de heilige Johannes, etc. Paulus adresseert zijn brieven ook met bijvoorbeeld aan de heiligen die te Efeze zijn
Maar persoonlijk vind ik uit die term teveel de geur van de roomse zuurdesem opstijgen.