Floor en de trein op zondag

Marnix

Bericht door Marnix »

joepie schreef:
Breekijzertje schreef:
joepie schreef:Nog even en dan hoefd ook voor Christenen de zondag niet zo nodig meer. Je kunt tenslotte ook op een andere dag rusten........
:(
Dat is ook zo! Je kunt op een andere dag rustdag houden. 't Is alleen wel praktisch dat we het met z'n allen op dezelfde dag doen.
Maar nergens wordt in de bijbel over de zondag ansich gesproken.
Wel over de sjabbath.
Precies, dat is wat ik bedoel. Zelfs Christenen denken dat je zondag niet hoefd te rusten, en denken dan ook nog dat ze dat met de Bijbel in de hand kunnen zeggen. Triest.
Tja, de ontkerkelijking van Nederland zet denk ik nog wel door. De zondag als vrije dag staat nu al regelmatig ter discussie, het kan zijn dat er een keer gevraagd wordt om ook op zondag te gaan werken, en als je dat niet doet raak je je baan kwijt of word je niet aangenomen. Hoe gaan we dat opvangen? Maar in de bijstand? Anderen ziet het dan wel als afwijzen van werk... dus je vraag is dan ook maar wat je dan aan uitkering zou krijgen... helemaal omdat daar ook behoorlijk in gesneden wordt Misschien komt er wel een moment dat we helemaal niet meer de keuze hebben om de zondag als rustdag te vieren.

Wat de dag betreft, ik ga er niet teveel van zeggen, omdat de bijbel dat ook niet doet.... en ik niet de bijbel wil inkleuren vanuit waar ik zelf mee ben opgegroeid. Ik vind, Joepie, dat jij dat wel een beetje doet. Ik mis bijvoorbeeld waar je bepaalde dingen vandaan haalt. Je zegt: "Johannes kwam op de dag des Heren in geestesvervoering, en dat was de 1e dag van de week". Maar waar lees jij dat dit op de eerste dag van de week is? De term "Dag des Heren" wordt bij mijn weten nergens in de bijbel aan de zondag gekoppeld. Daarnaast staat ook zeker niet vast dat de eerste gemeenten de zondag hadden apartgezet voor hun samenkomsten. Je leest dat ze regelmatig samen kwamen en het is waarschijnlijk dat de gemeenten vaker dan 1x per week samenkwamen, maar misschien wel dagelijks.

Je kan het natuurlijk symbolisch wel mooi verklaren en ik zeg ook niet dat het verkeerd is, maar van het heiligen van de zondag als specifieke dag een bijbels gebod maken, daar moet je voorzichtig mee zijn.

Dat je moeite hebt met treinreizen op zondag, daar heb ik trouwens geen moeite mee. Mensen hoeven op dit punt ook niet precies gelijk met de zondag om te gaan. Ik laat het zelf liever van de reden om trein te reizen afhangen... Dat is iets wat ik in de bijbel geleerd krijg, goed doen op de rustdag is immers geoorloofd :)
joepie

Bericht door joepie »

Waar jij waarschijnlijk als waar schijnt te mogen aannemen, doe ik dat ook met het feit dat Johannes op de eerste dag der week in vervoering kwam. En die niet voor niets de dag des Heeren noemde.
Daarbij kun je uit de Bijbel meer dingen opmaken dan je denkt.
Als Jezus weer aan zijn discipelen verschijnt zijn ze bij elkaar op de eerste dag der week. En vervolgens acht dagen later: dus weer op de eerste dag der week.
Wat ze daar deden moest achter gesloten deuren want ze waren bang voor de joden.
Ook gaf Paulus de opdracht aan de eerste gemeente om geld apart te leggen elke eerste dag van de week.
Zo zijn er meer aanwijzingen dat ze dus op de eerste dag der week hun samenkomsten houden dan dat die er zijn dat het niet zo zou zijn.
Dat ze vaker samen kwamen dan alleen op de zondag, zou gerust kunnen, maar staat nergens en er staat ook nergens een verwijzing naar. Wat wel duidelijk is naar de eerste dag van de week.

Als je zegt dat het uitmaakt wat je gaat doen op zondag om dan de trein te nemen, Met als motto: wie goed doet...is ook maar een eigen gemaakte regel. Het is maar de vraag of je dan goed doet.
Waarvan het de vraag is of het met Gods wil strookt.
Zo worden er allerlei dingen uit de Bijbel aangehaald om een eigen
manier van leven goed te praten.
Maar God is duidelijk in zijn geboden en niet werken is ook echt niet werken.
Ook als dat dan inhoud dat je bepaald werk niet zou kunnen doen.
Of ontslag kunt krijgen.
Hij wil dat we ons houden aan Zijn geboden. En voor mij is dus nog steeds het vierde gebod een verbod tot werken op de dag des Heeren. Daar ben ik niet voorzichtig mee. Dat is mijn vaste overtuiging.Hoe moeilijk het ons ook wordt gemaakt in deze tijd.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Waar jij waarschijnlijk als waar schijnt te mogen aannemen, doe ik dat ook met het feit dat Johannes op de eerste dag der week in vervoering kwam. En die niet voor niets de dag des Heeren noemde.
Er staat niet of dat op de eerste, de tweede, de zevende of wat voor dag dat ook is... dus je mag geloven dat het een zondag was, alleen of het ook zo is zullen we in dit leven niet te weten komen :)
Daarbij kun je uit de Bijbel meer dingen opmaken dan je denkt.
Als Jezus weer aan zijn discipelen verschijnt zijn ze bij elkaar op de eerste dag der week. En vervolgens acht dagen later: dus weer op de eerste dag der week.
Wat ze daar deden moest achter gesloten deuren want ze waren bang voor de joden.
Klopt. Maar de discipelen waren geen kerkdienst aan het houden volgens mij :) Ze geloofden in het begin niet eens dat Jezus was opgestaan. In het Lucas-evangelie zien we dit duidelijk. De Emmausgangers gaan dan terug naar Jeruzalem waar de 11 bij elkaar waren... Jezus was al aan Simon verschenen en of daarvoor, of daarna, waren ze, op die zondag dus, bij elkaar gekomen. Ze geloofden het waarschijnlijk maar half, want vervolgens staat Jezus in hun midden en zijn ze ontzet en verschrikt en menen ze een geest te zien, en als Hij wat eet geloven ze het pas echt. 8 dagen later (heej, op een maandag?!) verschijnt Hij weer aan hen, dan is Thomas er bij.
Ook gaf Paulus de opdracht aan de eerste gemeente om geld apart te leggen elke eerste dag van de week.
Zo zijn er meer aanwijzingen dat ze dus op de eerste dag der week hun samenkomsten houden dan dat die er zijn dat het niet zo zou zijn.
Dat ze vaker samen kwamen dan alleen op de zondag, zou gerust kunnen, maar staat nergens en er staat ook nergens een verwijzing naar. Wat wel duidelijk is naar de eerste dag van de week.
De tekst uit Korinthe vind ik nog het meest overtuigend.... hoewel het geld opzij leggen niet iets is dat direct gekoppeld hoeft te zijn aan de eredienst. Het is een mogelijkheid... maar geen hard bewijs dat wij het bij het juiste eind hebben :) Er wordt echter ook wel aangenomen dat de christenen de rustdag op zaterdag vieren, en dit pas in de 4e eeuw werd veranderd, onder invloed van keizer Constantijn de Grote. Deze bepaalde in 321 dat de zondag een rustdag moest worden. Bovendien was de zaterdag in het romeinse rijk altijd de eerste dag van de week geweest (en waarschijnlijk in het Griekse rijk ook al) en werd pas vanaf 321 de zondag als eerste dag van de week gezien. Het maakt het allemaal niet makkelijker... Er valt weinig met stellige zekerheid over te zeggen... wel dat Jezus op zondag opstond en ik de zondag ook een mooie dag vind om de rustdag te vieren. Maar al deze dingen in overweging nemende durf ik wel te stellen dat de rustdag er nog zeker is, maar dat het geen goddelijk gebod is om deze op zondag te vieren. Als anderen er dus een andere dag voor gebruiken (zoals de orthodoxe kerk, messiasbelijdende joden en zevendedags-adventisten) kan ik daar geen bezwaren tegen hebben :)
Als je zegt dat het uitmaakt wat je gaat doen op zondag om dan de trein te nemen, Met als motto: wie goed doet...is ook maar een eigen gemaakte regel. Het is maar de vraag of je dan goed doet.
Waarvan het de vraag is of het met Gods wil strookt.
Zo worden er allerlei dingen uit de Bijbel aangehaald om een eigen
manier van leven goed te praten.
Maar God is duidelijk in zijn geboden en niet werken is ook echt niet werken.
Ook als dat dan inhoud dat je bepaald werk niet zou kunnen doen.
Of ontslag kunt krijgen.
Hij wil dat we ons houden aan Zijn geboden. En voor mij is dus nog steeds het vierde gebod een verbod tot werken op de dag des Heeren. Daar ben ik niet voorzichtig mee. Dat is mijn vaste overtuiging.Hoe moeilijk het ons ook wordt gemaakt in deze tijd.
Er zou naar jou mening inhoudelijk toch wat aan de geboden veranderd zijn.... want de sabbat is zondag geworden, zonder duidelijke wetswijziging. En nogmaals, Jezus geeft ons al aan dat het toegestaan is om goed te doen op de sabbat. Zou ik dan maar thuis blijven als ik ook met de trein naar een plek kan gaan waar God wordt grootgemaakt en waar ik de organisatie daarvan een steentje kan bijdragen?) Ook zijn er in het NT teksten die er op lijken te wijzen dat de sabbat niet meer is hoe het was... (denk bijv aan Kol 2:16, Romeinen 14:6 of 7 of zo)

Je mag die overtuiging hebben, prima.... :) Alleen vind ik deze reactie al wel gevaarlijk dicht in de buurt komen van "anderen moeten dat ook vinden want zo is het".

:)

Ik wil eindigen met het stukje uit Romeinen 14, ik hoop dat het de richtlin in deze discussie mag blijven!

Maar hij zal staande blijven, want de Here is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor de Here, en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren. 9 Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou. [/]
Plaats reactie