Hoe ervaar jij huisbezoek?

Mariken

Bericht door Mariken »

Onze dominee heeft ook vanaf de preekstoel gevraagd of de gemeenteleden het de ouderlingen en diaken niet te moeilijk wil maken om over die zaken te praten, zij hebben deze verantwoordelijkheid en wanneer ze alleen maar over het weer en over het werk hebben kunnen praten dan zullen ze, als ze een goed geweten hebben, hier ook last van hebben, weer gefaalt....
Tja, als ik leden van de kerkenraad op huisbezoek krijg, dan ga ik er toch van uit dat deze mensen een gesprek kunnen voeren, maw de nodige gesprekstechnieken beheersen. Nogal makkelijk om als het gesprek mislukt dit op het conto van de bezochte gemeenteleden te schuiven!
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Onze dominee heeft ook vanaf de preekstoel gevraagd of de gemeenteleden het de ouderlingen en diaken niet te moeilijk wil maken om over die zaken te praten, zij hebben deze verantwoordelijkheid en wanneer ze alleen maar over het weer en over het werk hebben kunnen praten dan zullen ze, als ze een goed geweten hebben, hier ook last van hebben, weer gefaalt....
Tja, als ik leden van de kerkenraad op huisbezoek krijg, dan ga ik er toch van uit dat deze mensen een gesprek kunnen voeren, maw de nodige gesprekstechnieken beheersen. Nogal makkelijk om als het gesprek mislukt dit op het conto van de bezochte gemeenteleden te schuiven!
Inderdaad zouden ze gesprekstechnieken moeten beheersen, maar dat mis ik weleens.
Je weet wat ze komen doen en eerst wordt er over koetjes en kalfjes gepraat en dan ineens pats boem die deken die ik over me heen voel komen..............want dan schakelen ze ineens over.

Soms denk ik ook weleens dat het te formeel is zo'n huisbezoek. Hoe kun je een ontspannen sfeer krijgen als ze in hun zwarte pakken komen. Oke ze zijn in hun ambt, maar toch........is het een barriëre.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Soms denk ik ook weleens dat het te formeel is zo'n huisbezoek. Hoe kun je een ontspannen sfeer krijgen als ze in hun zwarte pakken komen. Oke ze zijn in hun ambt, maar toch........is het een barriëre.
Dat van die zwarte pakken hangt van de gemeente af. Ik moet ook zeggen, dat het niet simpel is, huisbezoek afleggen. Ik heb het zelf ook een paar keer gedaan(zonder zwart pak). Je moet proberen de juiste open vragen te stellen. En als je daar wat op zegt, dan voel je je verantwoordelijkheid en de beperktheid van je eigen ik.
Ik heb het zelf wel als positief ervaren.
Kokje
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 okt 2004, 09:59

Bericht door Kokje »

Ik vind dat er zo gauw negatief wordt gedaan over 'over koetjes en kalfjes praten' op huisbezoek. Alsof het pas 'echt' is als er over het geloof gesproken wordt. Maar die 'koetjes en kalfjes' horen ook bij het huisbezoek! Zo krijgt de dominee of ouderling zicht op hoe de gemeenteleden in het leven staan en wat ze bezig houdt. En die 'koetjes en kalfjes' kunnen wel eens heel veel invloed hebben op het geloofsleven...
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het onderwerp geloof vermeden moet worden. Het dagelijks leven en het geloof horen gewoon bij elkaar.

[Aangepast op 9/9/05 door Kokje]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

En die 'koetjes en kalfjes' kunnen wel eens heel veel invloed hebben op het geloofsleven...
Absoluut, als we teveel 'koeienmelk' drinken, drinken we vaak te weinig 'levend water'.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Nou die koetjes en kalfjes zijn hooguit tot de koffie geserveerd is!!
Het is vaak een aanloopje is mijn ervaring en ik heb dan vaak het gevoel dat je dan ineens alleen uit ziel bestaat. Sorry voor dit negatieve, maar zo ervaar ik dat.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Inderdaad zouden ze gesprekstechnieken moeten beheersen, maar dat mis ik weleens.
Je weet wat ze komen doen en eerst wordt er over koetjes en kalfjes gepraat en dan ineens pats boem die deken die ik over me heen voel komen..............want dan schakelen ze ineens over.

Soms denk ik ook weleens dat het te formeel is zo'n huisbezoek. Hoe kun je een ontspannen sfeer krijgen als ze in hun zwarte pakken komen. Oke ze zijn in hun ambt, maar toch........is het een barriëre.



heel herkenbaar en idd, als ze dat zwarte pak thuis zouden laten, werkt dat drempelverlagend ( dan zien ze er ineens uit als gewone mensen )
Zelfde geldt trouwens ook voor artsen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind dat er nu een te negatief beeld geschetst worden van ouderlingbezoeken. Elk mens is verschillend en er is niets moeilijker dan goede communicatie.

Wat misschien wel een tip is voor een frissere houding en minder spanning, is nederigheid bij de ouderlingen. Ze gedragen zich (altans bij mij) vrij arrogant. Met al hun zelfs zichtbare menselijke begrenzingen achten ze zich veel te vaak onweerspreekbare oordelers van je zielstoestand en dat schept een hoop angst en afstandelijkheid bij de slachtoffers. En als ze het vervolgens ook nog eens zeer ongepast vinden dat je inhoudelijk reageert of zelfs vragen stelt, dan houdt een gesprek snel op.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

'tIs maar hoe je het bekijkt. Ik vind er wel weer wat van uitgaan van die pakken.

Maar als men van koetjes en kalfjes niet over mag schakelen op de wezenlijke zaken, hoe moeten die ouderlingen het dan doen???

Als ze alleen over koetjes en kalfjes praten lijkt het me ook niet echt goed. Of bedoel je meer een gelijdelijke overgang. Wat studeer je, vind je het leuk, zit je op kamers, moeilijk om als christen daar te leven (dan kun je wellicht al een hoop opvangen tussen de regels door) etc. etc.

(Kaw post net terwijl ik aan het typen was, bovenstaande is dus geen reactie op zijn posting. Sluit me helemaal aan zelfs bij posting van Kaw).

[Aangepast op 9/9/05 door Kislev]
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Tja sorry maar ik heb dus geen positieve gedachten over huisbezoek en zou er best wat een willen doen om wat minder spanning te creëren voor degene die op huisbezoek komen en voor ons (en anderen uiteraard).

Over die koetjes en kalfjes en de overschakelijking tja als je toch al niet makkelijk praat over geestelijke zaken, dan zit je er gewoon een soort op te wachten dat ze met dè vraag komen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik denk dat het grote probleem is dat men ouderlingen selecteert op hun zogenaamde leer, in plaats van dat men kijkt of een ouderling ook in staat is om op een fatsoenlijke en opbouwende manier in staat is om als pastor te kunnen fungeren.

De gemeente waar ik uit kom, de gemeente van mijn ouders, kende voor de PKN ouderlingen die onbelezen waren. Dergelijke mensen zijn dus niet in staat om iets anders dan hun standaardverhaal af te draaien. Sommigen lazen zelfs geen krant, dan ben je dus in mijn ogen ongeschikt als ouderling.
MS

Bericht door MS »

Conclusie op dit alles, denk ik. Bid voor de mens die ouderling mocht worden. Zijn mensen die zeker niet altijd de goede technieken hebben, zeker niet altijd op een goede manier een gesprek in gaan, hoogmoed is niemand vreemd.
Laten we er rekening mee houden en bidden voor de mensen die de huisbezoeken moeten afleggen, zodat ze de juiste woorden kunnen vinden. Want ook die juiste woorden zijn voor elk persoon anders.

Gesprekstechnieken moeten beheersen??? Volgens mij moeten we dat niet verwachten, wat we wel mogen verwachten is dat ze niet zonder de Heere durven te gaan, afhankelijk, niet in hun eigen tekortkomingen, maar in Hem, afhankelijk van Hem, dan zullen de juiste woorden en gespreken wel komen.

Maar wij die het bezoek krijgen, let op je eigen verantwoording. Leg niet de schuld alleen bij hun. Heb je wel gebeden dat Hij aanwezig wilde zijn?
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door MS

Gesprekstechnieken moeten beheersen??? Volgens mij moeten we dat niet verwachten, wat we wel mogen verwachten is dat ze niet zonder de Heere durven te gaan, afhankelijk, niet in hun eigen tekortkomingen, maar in Hem, afhankelijk van Hem, dan zullen de juiste woorden en gespreken wel komen.
En als ze wel met de Here gaan en het toch een flutgesprek wordt?? Vind dat een beetje een omgekeerde redeneirng hoor. Denk dat het en-en is. Het een gaat niet zonder het ander.
Hoe zou het anders komen dat zo veel mensen moeite hebben met huisbezoek?
Ik blijf erbij dat juist leden van de kereknraad, naast geloof en vertrouwen ook bepaalde vaardigheden moeten hebben. Goede wil alleen is niet genoeg, daar maak je heel erg veel brokken mee.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door MS
Conclusie op dit alles, denk ik. Bid voor de mens die ouderling mocht worden. Zijn mensen die zeker niet altijd de goede technieken hebben, zeker niet altijd op een goede manier een gesprek in gaan, hoogmoed is niemand vreemd.
Het gaat er mij niet om of iemand de juiste gesprekstechnieken beheerst, maar of iemand belezen is. Ik kan een ouderling niet serieus nemen wanneer hij geen boeken of kranten leest. Dit is mijns inziens van essentieel belang.

Ten eerste mag je van een ouderling verwachten dat hij op de hoogte is van het nieuws, om eventueel een sturende functie te hebben.

Ten tweede mag je van een christen verwachten dat hij of zij zich verdiept in het geloof. Dit houdt in dat men boeken, kerkblaadjes en Om Sions Wil moet lezen. Iemand die als christen zich niet verdiept in literatuur, kan ik niet serieus nemen. Blijkbaar heeft die persoon geen honger naar meer. In mijn ogen is zo'n persoon bij voorbaat ongeschikt om een leidende functie in de gemeente te hebben, want dat is een ouderling.
Maar wij die het bezoek krijgen, let op je eigen verantwoording. Leg niet de schuld alleen bij hun. Heb je wel gebeden dat Hij aanwezig wilde zijn?
God heeft zelf belooft dat waar meer dan twee mensen in Zijn Naam vergaderd zijn, Hij aanwezig is.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Oorspronkelijk gepost door MS

Gesprekstechnieken moeten beheersen??? Volgens mij moeten we dat niet verwachten, wat we wel mogen verwachten is dat ze niet zonder de Heere durven te gaan, afhankelijk, niet in hun eigen tekortkomingen, maar in Hem, afhankelijk van Hem, dan zullen de juiste woorden en gespreken wel komen.
En als ze wel met de Here gaan en het toch een flutgesprek wordt?? Vind dat een beetje een omgekeerde redeneirng hoor. Denk dat het en-en is. Het een gaat niet zonder het ander.
Hoe zou het anders komen dat zo veel mensen moeite hebben met huisbezoek?
Ik blijf erbij dat juist leden van de kereknraad, naast geloof en vertrouwen ook bepaalde vaardigheden moeten hebben. Goede wil alleen is niet genoeg, daar maak je heel erg veel brokken mee.
Ga maar in afhankelijkheid, eigenlijk zeg je, alle kerkenraadsleden moeten een cursus hiervoor volgen, dat vindt ik niet. Als het goed is staan deze mensen altijd onder de ander, ootmoed....
Als ze de techniek beheersen is dat mooi, maar als ze tijdens het gesprek God missen, dan is het te weinig.
Plaats reactie