Vaak dezelfde Psalmen

Ariene

Bericht door Ariene »

Je heb gelijk, ik las het later ook.

Wat betreft je tweede reactie worden jullie hier dan nu bedankt.

Ik wist het niet, dus kon ik luisteren.
Nu weet ik het.....

Voor mij persoonlijk blijft de tekst het belangrijkste, en door het op een andere melodie te zingen, kwam de tekst bij mij weer even goed binnen.
Ik zing bepaalde liederen soms zo automatisch omdat ze zo bekend zijn.
Ariene

Bericht door Ariene »

Wij hebben op onze vereniging juist alle onbekende psalmen behandeld.
Erg leerzaam!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Wij zingen in de gemeente erg veel verschillende psalmen, hoewel ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat psalm 139:14 een lievelingspsalm van de dominee is, die wordt erg vaak gezongen.

Maar aangezien wij ook het liedboek zingen, hebben wij de beschikking over 150 psalmen in de oude berijming, 150 psalmen in de nieuwe berijming en ongeveer 500 gezangen.

Het gebeurt dus niet al te vaak dat je vaak eenzelfde psalm zingt.
Gebeurt het in een Liedboek-zingende gemeente dan ook nog wel dat men uiit de berijming 1773 zingt?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt...
~~Soli Deo Gloria~~
Marjan

Bericht door Marjan »

Wij hebben het jarenlang volgehouden de psalm voor school na tafel te zingen. Niet dat het nodig was, op school zingen ze 'm elke dag twee of drie keer, maar het is een goede gewoonte.
Helaas gaan de groten op een gegeven moment sputteren... dus het gaat over.
Be yourself, there are plenty of others.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras

Waar het mij vooral om gaat, is dat als je het wel weet, je dat toch niet meer fijn kunt zingen? Of jullie wel?
Ik vind dat je hierin gelijk hebt. Pas hoorde ik ook een heel mooi lied, alleen op de wijs van een popnummer. Daar denk ik dan toch aan terwijl ik het overigens mooie lied beluister.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus

Op de basisscholen leren de kinderen vaak wel degelijk alle psalmen. Zou er een hechtere samenwerking tussen school en kerk bestaan, dan lag daar een uitgelezen kans om ook de onbekende psalmen in de kerk te laten zingen. Maak er bijvoorbeeld gewoonte van dat de eerste psalm in de dienst altijd een psalm is die de kinderen op de basisschool de afgelopen week hebben geleerd. Die vinden het prachtig, "hun psalmversje" wordt in de kerk gezongen, dus réken maar dat ze meedoen!
In onze gemeente gebeurt dit. De dominee zegt dan vaak: "... maar voordat we met de preek verder gaan, gaan we eerst met onze kinderen zingen psalm ...". Het klinkt misschien toevallig, maar heel regelmatig past dit vers nog bij de preek ook.
Marjan

Bericht door Marjan »

Bij ons wordt het vers dat die dag op zondagsschool aan de beurt is voor de dienst gezongen.

Maak er bijvoorbeeld gewoonte van dat de eerste psalm in de dienst altijd een psalm is die de kinderen op de basisschool de afgelopen week hebben geleerd.
Maar er wordt op de basisschool niet niet slechts één vers aangeleerd elke week? Wij hadden hier een rooster waarbij alle psalmen aan bod kwamen in de acht jaar dat de kinderen op school zaten. De kleuters een "makkelijke" psalm, de groten een moeilijkere. Maar elke klas leert een andere psalm. (weet je hoe dat klinkt als je op de gang zit en je hoort vijf klassen tegelijk de dag beginnen... ! )
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Marjan

En om eerlijk te zijn, dat van die deugd en zo is me verteld door een geschiedenisleraar op de Guido (Rotterdam). Insiders weten vast wel wie. Rood haar.
Marjan, bedoel je soms V....y? Zo ja: ook nog les van gehad!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Oorspronkelijk gepost door Marjan

En om eerlijk te zijn, dat van die deugd en zo is me verteld door een geschiedenisleraar op de Guido (Rotterdam). Insiders weten vast wel wie. Rood haar.
Marjan, bedoel je soms V....y? Zo ja: ook nog les van gehad!
:+ :D :bou:
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Admin
thuis zingen gebeurd dat nog wel eens?

Wij zingen zondags na het eten altijd met de kinderen.. Zij mogen zelf een psalm opgeven en we zingen altijd 1 of 2 psalmen in volgorde zo zingen we het hele psalmboek door en komen alle psalmen om de zoveel tijd aanbod...
Er wordt denk wel te weinig gezongen in de gezinnen. Heel goed dat ik het toch nog hoor dat het gebeurd.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Jelle

Bericht door Jelle »

Wij zingen kan ik wel zeggen alle Psalmen. Voor de dienst begint wordt er altijd een Psalm gezongen en vaak wordt dat gedaan vanaf Psalm 1 tot 150. Uit elke Psalm wordt dan 1 vers gezongen s.morgens en een s'middags.
Zo komen op den duur wel alle Psalmen aan bod, moeilijk of niet.
Het valt me wel op dat het zingen op hele noten bij onbekende melodien beter gaat dan bij ritmisch zingen. men kent de melodie al niet laat staan dat men weet of men een hele of een halve noot moet zingen.
In dat opzicht vind ik het fijn dat ze bij ons hele noten zingen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik vind juist op hele noten zingen niet fijn.
Hele en halve noten is veel mooier en het hoeft niet snel te gaan, maar dan komt de melodie vaak beter tot z'n recht vind ik.

Sommige wijzen zijn zo mooi van bepaalde psalmen en die zingen wij nou nooit.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Tja, en verzoeknummers "doen" we nou eenmaal niet.
Andersom kan wel (in Duitsland tenminste een keer): de dominee gaf een vers op, en de gemeente riep: die kennen we niet hoor. Geen probleem zei de dominee, dan zoek ik gewoon een ander vers op. En we zongen wat anders.
Heerlijk gemoedelijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgelopen zondag in een dienst met Roemeense kinderen zouden we aan 't eind twee liederen tweetalig zingen. De bedoeling was dus dat de Nederlanders en de Roemenen het tegelijk zouden zingen, maar kennelijk pakte men dat niet goed op, want er klonk alleen Nederlands.
Waarop de coördinator van de gastgezinnen de organist toeriep: dat doen we nog een keer, nu in het Roemeens! En daar gingen we weer...
Toch wel heerlijk, zo spontaan!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie