Reformatorisch Dagblad

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit

Dus alleen RK nieuws om de mensen te waarschuwen wat voor duivelse kerk de RK kerk niet is.
:,:,:,:,:,:,:,

Da's nou typisch een Roomse reactie. Een grap maken van iets dat bloedserieus is...
Jan, Jan, wordt toch eens gezond protestant.
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Orckie

Dus alleen RK nieuws om de mensen te waarschuwen wat voor duivelse kerk de RK kerk niet is.

Da's nou typisch een Roomse reactie. Een grap maken van iets dat bloedserieus is...
typisch rooms,
heb je eigen reactie gelezen???
Mag hoor, ik weet dat ik op een protestants forum ben. De rk kerk vergelijken als een verdervelijke kerk.
Je doet het er om.

En word eens gezond protestant.
Protestant worden?
Ik zou door de bomen het bos niet meer zien.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Snappen jullie waarom DIT SOORT berichten in het RD staan op pagina 2? Het interesseert mij echt heel weinig, maar misschien zie ik een of andere logica over het hoofd?!

Sorry, hoor, maar bovenstaande vind ik echt van dat gezeur.
Je kunt overal wel kritiek op lopen geven.
Denk eens na.
De achterban van het RD wil goed geïnformeerd zijn over kerkelijk leven in NL. De RK maakt daar een groot onderdeel van uit. (er wordt wat dat betreft eigenlijk heel weinig aandacht aan de RK besteedt in het RD, en dat vind ik verder prima!).
Maar sommige dingen moet je wel rapporteren. Om mensen op de hoogte te blijven houden. Zo zijn er velen die ons voor willen spiegelen dat Rome heel erg veranderd is, en helemaal niet zo onbijbels. Nou, met zo'n zalig verklaring zie je het weer eens.
En als je een RK-kerk inloopt zie je dat de Maria-verering nog springlevend is.
Het is een verderfelijke kerk, en het is goed als we daar van op de hoogte zijn, dan kunnen we vrienden als Bart-rk ernstig waarschuwen.
Helemaal mee eens. Volgens mij is het altijd beter als er te veel in de krant staat, dan te weinig. Als er morgen in de krant staat de de bonte splijtlijster weer in Nederland is trek ik me daar niks van aan, maar er is een groep lezers (hoe klein dan ook!!!!) die dit graag in de krant ziet staan.
(Het blijft gewoon een krant = een medium, hoor!!!) :+
Orckie

Bericht door Orckie »

typisch rooms,
heb je eigen reactie gelezen???
Mag hoor, ik weet dat ik op een protestants forum ben. De rk kerk vergelijken als een verdervelijke kerk.
Je doet het er om.

En word eens gezond protestant.
Protestant worden?
Ik zou door de bomen het bos niet meer zien.
Jan, over dat laatste (de verdeeldheid onder protestanten zul je wel bedoelen), daar schaam ik me diep over. Het is inderdaad dieptriest en er gaat weinig vanuit.
Aan de andere kant moet je toegeven dat Rome ook alle mogelijke liggingen kent. Een gemiddelde Nederlandse pastoor denkt er heel anders over dan een bisschop van het Vaticaan!
Jan de Wit

Jan, over dat laatste (de verdeeldheid onder protestanten zul je wel bedoelen), daar schaam ik me diep over. Het is inderdaad dieptriest en er gaat weinig vanuit.
Aan de andere kant moet je toegeven dat Rome ook alle mogelijke liggingen kent. Een gemiddelde Nederlandse pastoor denkt er heel anders over dan een bisschop van het Vaticaan!

Ik denk dat de priesters toch wel, ver weg de meeste, het rk-geloof onderschrijven.

Over een aantal theologisch zaken kunnen verschillende meningen zijn.
Maar dogma's (vlg de katholiek een geloofspunt waar over niet meer getwist kan worden maar echt vast staat) zal een katholiek moeten onderschrijven.

Voorbeelden van RK dogma's
de 12 artikelen van het geloof.
de plaats van de paus.
Jezus= God en mens.
God = een Drieeenheid. (joh 1 en doop hen in de Naam van de Vader de Zoon en de H. Geest).

Maria heeft ook een belangrijke plaats bij de katholieken, maar niet opzelfde hoogte als Jezus.
Orckie

Bericht door Orckie »

Ik denk dat de priesters toch wel, ver weg de meeste, het rk-geloof onderschrijven.

Over een aantal theologisch zaken kunnen verschillende meningen zijn.
Maar dogma's (vlg de katholiek een geloofspunt waar over niet meer getwist kan worden maar echt vast staat) zal een katholiek moeten onderschrijven.

Voorbeelden van RK dogma's
de plaats van de paus.
Jezus= God en mens.
God = een Drieeenheid. (joh 1 en doop hen in de Naam van de Vader de Zoon en de H. Geest).

Maria heeft ook een belangrijke plaats bij de katholieken, maar niet opzelfde hoogte als Jezus.
O, de protestanten zijn het doorgaans ook over de belangrijkste dogma's wel eens.

Voorbeelden
de plaats van de paus (nl géén bijzonder persoon).
Jezus= God en mens.
God = een Drieeenheid.
Aleen uit genade zalig worden.
Jan de Wit

[Aleen uit genade zalig worden.

Sommige zeggen dat dat een verschil is met de katholieken.
Maar dat hoeft helemaal niet verschillend te zijn.

Een bisschop zei het is 100% genade en 100% meewerken aan de genade.
(dit is niet katholiek dogma hoor gewoon een interpretatie van een bisschop)

Katholieken zeggen dat je de genade moet beantwoorden.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Pim
Snappen jullie waarom DIT SOORT berichten in het RD staan op pagina 2? Het interesseert mij echt heel weinig, maar misschien zie ik een of andere logica over het hoofd?!
Nee, inderdaad Pim, opzouten met die berichten naar de pagina "binnenland" ofzo. Op pag. 2 kunnen ze beter een artikeltje over OSW plaatsen, als opwarmertje voor een paginagroot artikel ergens in één van die katernen.

Jij zit er zeker op te spikken dat je dan geciteerd wordt, ergens in zo'n pagina-groot artikel.

"Op het OSW Internetforum zijn vogels van diverse reformatorische pluimage actief. Tussen veel geblaat en weinig wol, valt af en toe een zeer inhoudelijke reactie waar te nemen. Eén van de meest stabiele bijdragers aan deze inhoudelijke rode draad wordt geleverd door een zekere "limosa". bla bla bla bla bla....

:D:D:D:D:D
Kijk eens aan, Orckie heeft de lolbroek aangetrokken. Past-ie je een beetje?
Orckie

Bericht door Orckie »

Kijk eens aan, Orckie heeft de lolbroek aangetrokken. Past-ie je een beetje?
hahaha! Ik noem dat juist "een koekje van eigen deeg"...!

:,:,

:?
Orckie

Bericht door Orckie »

Hulde aan het Reformatorisch Dagblad:

ik vind dat ze in de berichtgeving over financiele malversaties rond de eurofractie van CU/SGP van meet af aan zeer objectief zijn geweest en niet geschuwd hebben de zaak kritisch te benaderen. Eigenlijk heeft het RD vanaf het begin gesteld dat dit niet helemaal snor zat.

Ook durven ze de laatste tijd best wel eens kritisch over Bush te schrijven, terwijl een groot deel van de achterban daar niet op zit te wachten...

:u:u:u
limosa

Bericht door limosa »

ik vind dat ze in de berichtgeving over financiele malversaties rond de eurofractie van CU/SGP van meet af aan zeer objectief zijn geweest en niet geschuwd hebben de zaak kritisch te benaderen. Eigenlijk heeft het RD vanaf het begin gesteld dat dit niet helemaal snor zat.

Ook durven ze de laatste tijd best wel eens kritisch over Bush te schrijven, terwijl een groot deel van de achterban daar niet op zit te wachten...

Hoe objectief het allemaal is zullen we later zien als er een onderzoek geweest is, kun je nu niets van zeggen. Ik vind het in ieder geval niet fraai dat de Eurofractie-leden onder publiekelijke verdenking gesteld worden zonder dat er onderzoek naar gedaan is. Het lukt me niet dat als een journalistiek hoogstandje te beschouwen. 't Is meer Telegraaf-stijl.

Laat die hulde maar ff zitten. Als het op pag 2 spannend wordt en die man met die rokersstem van die dikke sigaren belt op loopt het ze in Apeldoorn dun uit de broek. Slappe hap.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ze hebben inmiddels toegezegd voorzichtiger te zullen zijn :D

uche uche
Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig, altijd aardig om te zien wie zich dan komt melden . . . Maar achteraf was-ie iets te voorspelbaar, volgende keer wat beter verpakken.
limosa

Bericht door limosa »

Ennuh, ff serieus, over het geheel genomen ben ik heel blij hoor met het RD, daar geen misverstand over!
Orckie

Bericht door Orckie »

Hoe objectief het allemaal is zullen we later zien als er een onderzoek geweest is, kun je nu niets van zeggen. Ik vind het in ieder geval niet fraai dat de Eurofractie-leden onder publiekelijke verdenking gesteld worden zonder dat er onderzoek naar gedaan is. Het lukt me niet dat als een journalistiek hoogstandje te beschouwen. 't Is meer Telegraaf-stijl.

Laat die hulde maar ff zitten. Als het op pag 2 spannend wordt en die man met die rokersstem van die dikke sigaren belt op loopt het ze in Apeldoorn dun uit de broek. Slappe hap.

Onzin; het feit dat ze zich niet hielden aan de NL gedragscode is zonneklaar en niemand spreekt dat tegen (ook betrokkenen zelf niet). Ze hebben dat stilzwijgend gemeld bij een bepaalde commissie; maar als je een daad wilt stellen omdat je het ergens niet mee eens bent (beloning Europarlementariers) moet je dat niet stilzwijgend doen. Bovendien is het sowieso niet zo netjes om zo over een nog iets hoger salaris in te zitten als christenfractie (die is zo al prima).
Plaats reactie