Hoi,Beste ndonselaar,
Krijgt de kerk gestalte op grond van het genadeverbond of op grond van belijdenis (canones).
Ik kan nu nog niet anders aanvaarden dan dat de kerk bestaat op grond van het genadeverbond.
Mattheus 18:16: "En Simon Petrus antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods"
vers 18: "en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen"
We moeten 2 zaken uiterst scherp onderscheiden RJ. Dat is dat je met bovenstaande kerkvisie uitkomt op het labadistische kerkidee van wederomgeborenen.
Deze belijdenis van het zaligmakende geloof deed Petrus en op deze belijdenis zal Zijn Kerk gemeente gebouwd worden. Deze gemeente is de gemeente die eenmaal zalig zal worden.
Echter een kerk of gemeente als openbaring van het genadeverbond is middelijkerwijs nodig om die Kerk te trekken. Die kerk is dan altijd breder als de Kerk. Vanuit die gestalte spreek ik. In die zin is de kerk de openbaringsvorm van het genadeverbond. Bedoel ik dan alleen de NH Kerk? Nee! Want waar er 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn daar is Christus. Wat bedoel ik dan in Mijn Naam vergaderd? Waar Gods Woord wordt bediend, de sacramenten worden bediend en tenslotte de sleutelen worden bediend (de leertucht). Waar dus dit Woord, sacramenten en leertucht is, daar is de kerk of gemeente als openbaringsvorm van het genadeverbond.
We dopen kinderen niet opdat ze tot het genadeverbond zullen behoren, nee we dopen ze omdat ze tot het genadeverbond behoren.
Groeten,