historieel en niet zaligmakend?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Vroeger had je nog mensen waar je zoiets van had dat zijn mensen waar je respect voor kunt hebben en zij hebben wat ik niet heb.
Heb je die niet in je omgeving??????
We dwalen af.....
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Vroeger had je nog mensen waar je zoiets van had dat zijn mensen waar je respect voor kunt hebben en zij hebben wat ik niet heb.
Natuurlijk zijn er wel mensen waar ik respect voor heb, maar òf ik spreek ze nooit òf er wordt gewoon niet over gepraat. Er is ook niet altijd gelegenheid om over zulke zaken te praten. Maar vroeger wist je het van die en die. Snap je. Er gaat zo weinig meer van uit van Gods kinderen. Misschien is dat in jou omgeving anders.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Miscanthus

Natuurlijk zijn er wel mensen waar ik respect voor heb, maar òf ik spreek ze nooit òf er wordt gewoon niet over gepraat. Er is ook niet altijd gelegenheid om over zulke zaken te praten. Maar vroeger wist je het van die en die. Snap je. Er gaat zo weinig meer van uit van Gods kinderen. Misschien is dat in jou omgeving anders.
Steek de hand eens in eigen boezem, in plaats van te klagen over anderen. Vraag Hem: indien gij wiltm gij kunt mij reinigen.
De Heere Jezus vroeg aan de twee blinden: gelooft gij dat ik dat doen kan? (historieel geloof?) en zei zeiden: Ja Heere. En zij werden genezen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

2 dingen Lizzy,

A. Je kan net zoveel horen uit de mond van Gods kinderen als dat je aan ze vraagt. Ik weet niet hoe oud je bent, maar kan het ook zijn dat je een wat vertekend beeld hebt van 'vroeger'?

B. Ik moet denken aan een gelijkenis van de Heere Jezus met de volgende passage: Hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren. Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Tenslotte, all, het zijn tere dingen waar we over spreken. Laat het niet zo zijn dat we elkaars ongeloof gaan verwijten of iets dergelijks. Wat dat betreft hebben we aan onszelf de handen vol. Laten we elkaar in liefde wijzen op het onschuldige Lam wat ten offer is geleid. Hij heeft Zijn hoofd gebogen en gezegd: het is volbracht. Wat een wonder.

[Aangepast op 23/3/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Zoek eens wat mensen op in je omgeving om met elkaar over geloofszaken te praten. Wellicht wordt er in je gemeente het een en ander georganiseerd.

Het is altijd bemoedigend en opbouwend om met anderen samen te komen om over het geloof in de Heere Jezus te praten.
In onze gemeente worden zo diverse kringen georganiseerd, zoals lidmatenkring, gebedskring, huiskring. Daar is volop gelegenheid om elkaar te spreken over geloofszaken. En dan kom je ze tegen, die leven vanuit het geloof, echt!
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door LizzyGods Woord heb ik en daar staan Zijn beloften in, maar ik mis Genade en die kan Hij me alleen schenken. Jij hebt het alleen maar over geloof.
Ik geloof dat ik hier een antwoord gevonden heb: Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)

(met dank aan Grace, die deze tekst als handtekening heeft).

[Aangepast op 23/3/05 door Miscanthus]
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik mis in heel de discussie toch nog één tekst, een heel aangrijpende tekst, kom ik zal hem voorlezen hij staat in Johannes 14: 1 "Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij."

Hier smeekt Jezus a.h.w. om naast het [historieel?] geloof in God ook in Hem [zaligmakend?] te geloven.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Ik mis in heel de discussie toch nog één tekst, een heel aangrijpende tekst, kom ik zal hem voorlezen hij staat in Johannes 14: 1 "Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij."

Hier smeekt Jezus a.h.w. om naast het [historieel?] geloof in God ook in Hem [zaligmakend?] te geloven.
Prachtige tekst. Er is ook een lied van dat bijbelgedeelte. Erg mooi.

Ik vraag me alleen af of je onderscheid tussen zaligmakend en historieel geloof juist is. Feitelijk staat er (zie ook KT): Geloof je in God, geloof dan ook in Mij. Dit (denk ik) om de eenheid van de Drieeenheid te benadrukken (zie ook verderop in dit hoofdstuk: Die Mij gezien heeft(=recht gekend heeft), heeft de Vader gezien.
Hartelijke groet,

Pim.

Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door LizzyGods Woord heb ik en daar staan Zijn beloften in, maar ik mis Genade en die kan Hij me alleen schenken. Jij hebt het alleen maar over geloof.
Ik geloof dat ik hier een antwoord gevonden heb: Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)

(met dank aan Grace, die deze tekst als handtekening heeft).

[Aangepast op 23/3/05 door Miscanthus]
Tja zo weet ik er nog wel een paar zeg!
Heb je de kanttekeningen er ook op nagelezen? Daar staat namelijk, dat er allerlei soorten mensen bedoelt worden. Niet alle mensen worden zalig.

Laten we ons als volwassenen gedragen en er niet over gaan twisten. Ik geloof niet in de alverzoening. Het zijn zaken waar ik niet gemakkelijk over denk en er zitten hier mensen van verschillende richtingen. Houdt daar a.u.b rekening mee!

Ik heb er genoeg over gezegd en stop er nu over. Als je anderen niet kan respecteren, dan moet je niet zo'n topic openen, want dan kun je zulke reacties als van mij verwachten!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
refo

Bericht door refo »

Fijn die kanttekeningen....

Volgende week zondag zal er wel weer veel over Thomas gepreekt worden. Zijn Meester was opgestaan, maar wat wilde hij? Hem zien. Dat zou in onze gezindte toch als positief gezien worden. Die Thomas laat zich tenm,inste nix in z'n handen stoppen.

Wat gebeurt er als Jezus hem verschijnt?

Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig. En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Wij willen altijd maar iets ZIEN.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Kanttekeningen zijn er als toelichting. Maar ze moeten niet gaan afdingen op de tekst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Kanttekeningen zijn er als toelichting. Maar ze moeten niet gaan afdingen op de tekst.
Op welke kanttekening doel je nu en waar vind jij dat afbreuk gedaan wordt van de tekst ?
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

Lijkt me duidelijk.
--------------
Miscanthus

Romeinen 8:32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

God sluit niemand uit, dan die zichzelf uisluit.

[Aangepast op 24/3/05 door Miscanthus]
Plaats reactie