Geplaatst: 09 jun 2005, 20:57
Wat bedoel je daar precies mee?Oorspronkelijk gepost door Jelle
Binnen OSW staan wij voor Heere.
Wat bedoel je daar precies mee?Oorspronkelijk gepost door Jelle
Binnen OSW staan wij voor Heere.
Gisteren een preek gehad over het derde gebod. De Naam des Heeren.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Here, Heer of Heere maakt niets uit.
Hij zegt van zichzelf: Ik de He(e)re worde niet veranderd. Ongeacht hoe we het spellen.
Ik moest ook even wennen.
In het duits is het "Herr" ook met 1 'e' dus.
Vraag me af wat het verschil is tussen El, Adonai of JHW. Dat zou Scholten weer wèl mooi kunnen uitleggen!
Begrijp ik nou dat die dominee het gebruik van 'Here' ipv 'Heere' laat vallen onder het 'ijdelijk gebruiken'?Oorspronkelijk gepost door MSGisteren een preek gehad over het derde gebod. De Naam des Heeren.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Here, Heer of Heere maakt niets uit.
Hij zegt van zichzelf: Ik de He(e)re worde niet veranderd. Ongeacht hoe we het spellen.
Ik moest ook even wennen.
In het duits is het "Herr" ook met 1 'e' dus.
Vraag me af wat het verschil is tussen El, Adonai of JHW. Dat zou Scholten weer wèl mooi kunnen uitleggen!
Daarbij ging het ook even om de twee ee's en heer e.d. De dominee zei, denk ik, heel terecht: Tegen mij kun je ook heer zeggen. Bij de Almachtige mag dat anders zijn. Als we over of tegen Hem spreken moet dat met diep ontzag en eerbied. Ook mag het dan ook wel onderscheidde geschreven worden, dus met twee ee's is gewoon een stukje eerbied voor Zijn Naam. Een Egyptische jongen moest ervoor gestenigd worden. Zo heilig is Zijn Naam! Er is zelfs geen groter zonde, noch die God meer vertoornt, dan het lasteren van Zijn Naam, daarom dus de doodstraf.
Dat moet ons alle toch met schrik vervullen, wie kan zich tegenover dit gebod vrijpleiten?
Ik zeg het heel erg in mijn eigen woorden en laat veel weg. Maar het is een stukje eerbied. Ontzag, voor die zo Heilige God! En dan is het genade dat wij door het vaak ijdelijk gebruiken van Zijn Naam, (zelfs in onze gebeden, gedachteloos) dat wij nog mogen leven. Dat er Een een vloek geworden is voor ons, opdat we nog zalig kunnen worden.
Nu met 1 e zal ook door de persoon wel eerbied bedoeld worden, maar eerbiediger is, 2 e's. Ben ik met hem eens!Oorspronkelijk gepost door refoBegrijp ik nou dat die dominee het gebruik van 'Here' ipv 'Heere' laat vallen onder het 'ijdelijk gebruiken'?Oorspronkelijk gepost door MSGisteren een preek gehad over het derde gebod. De Naam des Heeren.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Here, Heer of Heere maakt niets uit.
Hij zegt van zichzelf: Ik de He(e)re worde niet veranderd. Ongeacht hoe we het spellen.
Ik moest ook even wennen.
In het duits is het "Herr" ook met 1 'e' dus.
Vraag me af wat het verschil is tussen El, Adonai of JHW. Dat zou Scholten weer wèl mooi kunnen uitleggen!
Daarbij ging het ook even om de twee ee's en heer e.d. De dominee zei, denk ik, heel terecht: Tegen mij kun je ook heer zeggen. Bij de Almachtige mag dat anders zijn. Als we over of tegen Hem spreken moet dat met diep ontzag en eerbied. Ook mag het dan ook wel onderscheidde geschreven worden, dus met twee ee's is gewoon een stukje eerbied voor Zijn Naam. Een Egyptische jongen moest ervoor gestenigd worden. Zo heilig is Zijn Naam! Er is zelfs geen groter zonde, noch die God meer vertoornt, dan het lasteren van Zijn Naam, daarom dus de doodstraf.
Dat moet ons alle toch met schrik vervullen, wie kan zich tegenover dit gebod vrijpleiten?
Ik zeg het heel erg in mijn eigen woorden en laat veel weg. Maar het is een stukje eerbied. Ontzag, voor die zo Heilige God! En dan is het genade dat wij door het vaak ijdelijk gebruiken van Zijn Naam, (zelfs in onze gebeden, gedachteloos) dat wij nog mogen leven. Dat er Een een vloek geworden is voor ons, opdat we nog zalig kunnen worden.
Op Refoweb vond ik hier het volgende over:Oorspronkelijk gepost door MSNu met 1 e zal ook door de persoon wel eerbied bedoeld worden, maar eerbiediger is, 2 e's. Ben ik met hem eens!Oorspronkelijk gepost door refoBegrijp ik nou dat die dominee het gebruik van 'Here' ipv 'Heere' laat vallen onder het 'ijdelijk gebruiken'?Oorspronkelijk gepost door MSGisteren een preek gehad over het derde gebod. De Naam des Heeren.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Here, Heer of Heere maakt niets uit.
Hij zegt van zichzelf: Ik de He(e)re worde niet veranderd. Ongeacht hoe we het spellen.
Ik moest ook even wennen.
In het duits is het "Herr" ook met 1 'e' dus.
Vraag me af wat het verschil is tussen El, Adonai of JHW. Dat zou Scholten weer wèl mooi kunnen uitleggen!
Daarbij ging het ook even om de twee ee's en heer e.d. De dominee zei, denk ik, heel terecht: Tegen mij kun je ook heer zeggen. Bij de Almachtige mag dat anders zijn. Als we over of tegen Hem spreken moet dat met diep ontzag en eerbied. Ook mag het dan ook wel onderscheidde geschreven worden, dus met twee ee's is gewoon een stukje eerbied voor Zijn Naam. Een Egyptische jongen moest ervoor gestenigd worden. Zo heilig is Zijn Naam! Er is zelfs geen groter zonde, noch die God meer vertoornt, dan het lasteren van Zijn Naam, daarom dus de doodstraf.
Dat moet ons alle toch met schrik vervullen, wie kan zich tegenover dit gebod vrijpleiten?
Ik zeg het heel erg in mijn eigen woorden en laat veel weg. Maar het is een stukje eerbied. Ontzag, voor die zo Heilige God! En dan is het genade dat wij door het vaak ijdelijk gebruiken van Zijn Naam, (zelfs in onze gebeden, gedachteloos) dat wij nog mogen leven. Dat er Een een vloek geworden is voor ons, opdat we nog zalig kunnen worden.
Het is niet niks de Naam van Hem!
Met de dood gestraft, deze zonde!
Maar nu zal je kunnen zeggen, 1 e vind ik net zo netjes, want dat twee ee's eerbiediger zijn is een mening en het maakt dus eigenlijk niks uit.
Nu ik denk dat twee e's veel onderscheidelijker is en veel meer de grootheid van Hem laten zien.
Wordt er iemand op de wereld Heere genoemd? Wel zonder e. (dit gaat dan weer over verschil Heer/Heere, vindt ik nog beter te verdedigen dan Here/Heere)
Het gaat er uiteindelijk over hoe iemand de Naam gebruikt, maar ik vindt het van eerbied spreken als je het op de manier doet met de met 2 e en. Ik weet niet of de dominee zo ver wil gaan dat hij het ijdelijk gebruiken van Zijn Naam noemt, want dat gaat meer over de manier waarop je het doet (welke gedachten e.d.)
[Aangepast op 4/7/05 door MS]
jammer dat de posting van ds Roest zo weinig heeft bijgedragen aan je inzicht......Oorspronkelijk gepost door Jelle
Toch geeft het Here bij mij wel aan aan welke kant ik de kerkelijke persoon moet indelen.
Mij zegt het vaak al genoeg.
Ik kan uit zijn bijdrage niet opmaken dat hij een bepaalde richting uitgaat.Oorspronkelijk gepost door Jelle
Of het geeft aan welke richting ds. Roest gaat.
tzal wel een pkn-er zijnOorspronkelijk gepost door Miscanthusjammer dat de posting van ds Roest zo weinig heeft bijgedragen aan je inzicht......Oorspronkelijk gepost door Jelle
Toch geeft het Here bij mij wel aan aan welke kant ik de kerkelijke persoon moet indelen.
Mij zegt het vaak al genoeg.
Spottend nog wel. Daarmee zeg je nogal wat over een heel groot aantal christenen die oprecht eerbiedig ontzag hebben voor hun Schepper. Ik vind het wel van durf getuigen om mensen die -hoewel wellicht andere accenten leggen- de bijbel net als jij van kaft tot kaft geloven, van spotternij te veroordelen.Oorspronkelijk gepost door Daphne
Here met 1 e schrijven voelt bij mij als bijna spottend :$:$:$:$ Het doet at af aan de Heere God op de een of andere manier. Zelden zal ik Here schrijven....
Opmerkelijk is dat je in de Delftse bijbel bijna consequent ziet dat de Godsnaam met een kleine beginletter werd geschreven. Het idee om de naam van de HEER met een hoofdletter te schrijven, vindt pas later ingang. Opmerkelijk: die -puur taalkundig en cultureel bepaalde- verandering vinden we logisch, goed en vanzelfsprekend. Taal verandert immers, nietwaar? Maar o wee als we de moderne en algemeen geaccepteerde spellingsnormen van het groene boekje op de Bijbel loslaten... dan wordt het ineens principieel.Delftse Bijbel
Ende hi sal oerdelen die heyden, ende sal berispen vele volkes.
Ende si sullen smeden haer zwaerde inden ploechyseren,
ende haer speren inden zekelen.
Di lude en sullen ieghen die lude dat zwaert niet opheffen
noch voertmeer en sullen si hem niet meer oeffenen tot stride.
Jacobs huys, coemt ende wandelen wi in ons gods licht.