Engelen.

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
helma schreef:Wie weet eigenlijk waar Peretti het vandaan haalt dat
'hoe meer er gebeden wordt, des te meer engelen er in actie kunnen komen'?

Je komt het ook tegen in de boeken van Shaunti Feldhahn (Veritasconflict en Nachtschade)

Dus hij is niet de enige die dat schrijft....
Ik was nog steeds aan het nadenken over een antwoord op deze vraag
Bedacht ineens dat de overwinning op Amelek ook afhankelijk was van het omhooghouden van Mozes' armen door Aäron en Hur.
heeft dat hiermee te maken??
Grappig eigenlijk dat je deze vraag stelt. Ik ben bezig met het voorbereiden van een verhaal over deze geschiedenis. Dat Mozes de staf van God omhoog hoeld, was een teken dat hij de uitkomst van God verwachtte. God liet door het winnen van de Israelieten wanneer de staf omhoog was zien dat Hij dat bevestigde. Maar Mozes werd moe, fysiek gezien is het een zware klus, zeker voor een oude man om steeds je hand omhoog te houden en dan ook nog een staf vast te houden. En daarom hielpen Aaron het Hur hem, zodat de staf omhoog kon blijven.
Ik denk dat het dus weinig met engelen te maken heeft, maar meer een verwijzing dat wie op God vertrouwt niet beschaamd zal uitkomen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat Mozes best in staat was een stok of staf hoog te houden. Maar de staf Gods was blijkbaar een nogal zwaar. Daarom waren 2 mensen nodig om te helpen.
JolandaOudshoorn

refo schreef:Ik denk dat Mozes best in staat was een stok of staf hoog te houden. Maar de staf Gods was blijkbaar een nogal zwaar. Daarom waren 2 mensen nodig om te helpen.
Ga jij eens een hele dag met een stok boven je hoofd staan!!
Adorote

Bericht door Adorote »

Om deze draad weer terug te brengen waar het over gaat in deze____Engelen____.

Kan het ook zo zijn dat als men de ogen sluit dus het aardse huis gaat verlaten (lichaam) dat de Engelen ons be geleiden naar de Hemel,zo als dat al sinds mensenheugenis gezongen wordt bij het uitdragen van de kist uit de Kerk ; het Paradisum.

De theologie rondom de Engelen is een onderbelichte terwijl in deze draad daar juist over gesproken zou moeten worden .
refo

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:Ik denk dat Mozes best in staat was een stok of staf hoog te houden. Maar de staf Gods was blijkbaar een nogal zwaar. Daarom waren 2 mensen nodig om te helpen.
Het merkwaardige van het verhaal is dat God alleen hielp als Mozes zijn hand omhoog hief. Dat kan toch niet waar zijn? En wat Mozes moest opheffen (niet zomaar een staf, maar de 'staf Gods') kon slechts met drie man hoog genoeg gehouden worden.
JolandaOudshoorn

refo schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Het merkwaardige van het verhaal is dat God alleen hielp als Mozes zijn hand omhoog hief. Dat kan toch niet waar zijn? En wat Mozes moest opheffen (niet zomaar een staf, maar de 'staf Gods') kon slechts met drie man hoog genoeg gehouden worden.
Zoals ik eerder zei was het feit dat Mozes de staf van God meenam een teken dat hij de uitkomst van hem verwachtte. Deze staf had Mozes bij zich toen hij werd geroepen in de woestijn. Met deze staf had Mozes zijn tekenen gedaan bij de farao, hij had hem uitgestrekt boven de schelfzee waardoor er een pad was, hij had er mee op de steenrots geslagen en er kwam water uit. Kwam dat nu omdat die staf zo bijzonder was? Nee het was eigenlijk een gewone staf, maar het was een teken dat God Zijn hulp en bijstand wilde geven. In de eerste instantie hield Mozes de staf alleen omhoof, pas toen hij moe werd en zijn handen zwaar werden kwamen Aarom en Hur te hulp.
Adorote

Bericht door Adorote »

Veel theologie van de koude grond in deze draad. Heel de staf van Mozes heeft niets met Engelen of met een Engel te maken.
helma

Bericht door helma »

Adorote schreef:Veel theologie van de koude grond in deze draad. Heel de staf van Mozes heeft niets met Engelen of met een Engel te maken.
Ik heb me ook niet zo helder uitgedrukt.
Het ging eigenljk over een stukje in deze topic:

"Heb beide boeken gelezen en werd er spuugmisselijk van. Literair stelt het niets voor, de man heeft een enorme fantasie en misbruikt daar allerlei bijbelse thema's voor. Geen strijd tegen vlees en bloed? Als ik naar mijzelf kijk, heb ik daar mijn handen vol aan. Alleen al het idee dat God en de engelen pas in echt in actie kunnen komen als de mensheid maar veel bidt, is een vreemd en zeer onbijbels gegeven. Ik ben eigenlijk tegen boekverbrandingen, maar voor het complete werk van Peretti maak ik graag een uitzondering."

Ik vroeg me toen af waar Peretti (en anderen)dat idee vandaan haalden. Of dat echt onbijbels is.

Toen dacht ik dus aan de strijd bij Amelek, vaak wordt dat beeld van Aäron en Hur geduidt als het gebed. Dus, hoe meer de staf omhooggehouden werd, (= gebeden werd) hoe meer het volk Israël macht had om te strijden.( en er dus volgens Peretti's gedachtengang meer engelen meestreden in het gevecht)
Plaats reactie