Voorbereiding Heilig avondmaal?
Wij hadden het vanavond op de Bijbelkring over De tafel van de Heere. (1 Cor 11) En daar heb ik het één en ander opgestoken.
1. "Heilig Avondmaal" of "Heilige Dis" is buitenbijbelse terminologie. Laten we het noemen zoals Paulus het noemt: "De tafel van de Heere".
2. Wat is het doel van de tafel, wat staat centraal: met elkaar als gemeente de dood van Christus verkondigen door het eten van brood en wijn. Totdat Hij komt.
3. Wat is dus niet het doel: Jezelf onderzoeken, je eigen staat bekijken, controleren of jij geschikt bent om aan te gaan. Je eigen zonden opnoemen.
4. Wie staat centraal: Jezus Christus.
5. Wie staat dus niet centraal: Ik ellendig mens.
6. Dan zegt iemand (anders zeg ik het in jullie plaats) er staat dat je jezelf moet onderzoeken.
En dan gaan we lezen wat we moeten onderzoeken, of we [in eigen taal] wel doorhebben waar we mee bezig zijn met het avondmaal.
Natuurlijk in het perspectief van Corinthe, waar de rijken veel aten, en alles opaten, en dronken waren. Dan is de vraag aan de corintiers: Ga eens na bij jezelf, wat ben je aan het doen? Je bent in ieder geval niet de tafel van de Heere aan het vieren. Je bent aan het schransen.
Ik onze tijd zou ik zeggen,
wat ben je aan het doen? In ieder geval niet de dood en opstanding van Christus aan het verkonigen. Je bent bezig je eigen staat centraal te zetten.
Een goede zaak om je eigen staat in jezelf ter discussie te stellen. Maar nu even niet. Nu is het de verkondiging van de dood van Christus. Die staat centraal.
7. Wie doet het avondmaal,
antwoord: De gemeente.
De christenen. Met elkaar eten, zoals Jezus samen met zijn discipelen at. En zoals Hij tijdens zijn hele leven met velen at. Zelfs met zondaren en tollenaren. Zoals Hij in gelijkenissen sprak, en zoals wij straks voor eeuwig met Hem aan mogen zitten.
Samen, met elkaar.
In Woord en gebed en gezang.
8. Wie zit er dus niet aan.
Jij in je eentje, wel naast iemand, maar niet met iemand. Geisoleerd van elkaar, de blik naar beneden. Geconcentreerd op je eigen gedachten.
Daar is de bovenkamer voor. De binnenkamer. Je studievertrek. De plek voor je bed waar je knielt voor het slapen gaan.
De tafel van de Heere is voor de gemeente. Met elkaar.
Om het weer aan elkaar te getuigen.
Ik heb het allemaal een beetje prikkelend neergezet. Juist om aan te zetten tot overdenking.
Ik ben er vanavond eigenlijk weer bij stilgezet. Niet door mooie woorden uit welk geschreven boek of formulier. Maar gewoon door te lezen wat er in de Bijbel staat.
Paulus stelt maaltijdsmistanden aan de kaak. Welke moet hij in deze tijd aan de kaak stellen? Wie staat er centraal?
een zeer vriendelijke groet,
Robert
1. "Heilig Avondmaal" of "Heilige Dis" is buitenbijbelse terminologie. Laten we het noemen zoals Paulus het noemt: "De tafel van de Heere".
2. Wat is het doel van de tafel, wat staat centraal: met elkaar als gemeente de dood van Christus verkondigen door het eten van brood en wijn. Totdat Hij komt.
3. Wat is dus niet het doel: Jezelf onderzoeken, je eigen staat bekijken, controleren of jij geschikt bent om aan te gaan. Je eigen zonden opnoemen.
4. Wie staat centraal: Jezus Christus.
5. Wie staat dus niet centraal: Ik ellendig mens.
6. Dan zegt iemand (anders zeg ik het in jullie plaats) er staat dat je jezelf moet onderzoeken.
En dan gaan we lezen wat we moeten onderzoeken, of we [in eigen taal] wel doorhebben waar we mee bezig zijn met het avondmaal.
Natuurlijk in het perspectief van Corinthe, waar de rijken veel aten, en alles opaten, en dronken waren. Dan is de vraag aan de corintiers: Ga eens na bij jezelf, wat ben je aan het doen? Je bent in ieder geval niet de tafel van de Heere aan het vieren. Je bent aan het schransen.
Ik onze tijd zou ik zeggen,
wat ben je aan het doen? In ieder geval niet de dood en opstanding van Christus aan het verkonigen. Je bent bezig je eigen staat centraal te zetten.
Een goede zaak om je eigen staat in jezelf ter discussie te stellen. Maar nu even niet. Nu is het de verkondiging van de dood van Christus. Die staat centraal.
7. Wie doet het avondmaal,
antwoord: De gemeente.
De christenen. Met elkaar eten, zoals Jezus samen met zijn discipelen at. En zoals Hij tijdens zijn hele leven met velen at. Zelfs met zondaren en tollenaren. Zoals Hij in gelijkenissen sprak, en zoals wij straks voor eeuwig met Hem aan mogen zitten.
Samen, met elkaar.
In Woord en gebed en gezang.
8. Wie zit er dus niet aan.
Jij in je eentje, wel naast iemand, maar niet met iemand. Geisoleerd van elkaar, de blik naar beneden. Geconcentreerd op je eigen gedachten.
Daar is de bovenkamer voor. De binnenkamer. Je studievertrek. De plek voor je bed waar je knielt voor het slapen gaan.
De tafel van de Heere is voor de gemeente. Met elkaar.
Om het weer aan elkaar te getuigen.
Ik heb het allemaal een beetje prikkelend neergezet. Juist om aan te zetten tot overdenking.
Ik ben er vanavond eigenlijk weer bij stilgezet. Niet door mooie woorden uit welk geschreven boek of formulier. Maar gewoon door te lezen wat er in de Bijbel staat.
Paulus stelt maaltijdsmistanden aan de kaak. Welke moet hij in deze tijd aan de kaak stellen? Wie staat er centraal?
een zeer vriendelijke groet,
Robert
Re: Voorbereiding Heilig avondmaal?
Ik las vandaag het formulier van het Avondmaal in de herziene versie.
Vooral het vlg stukje viel me op:
(klassiek)
Waarom wij ook, naar het bevel van Christus en van den Apostel Paulus, allen, die zich met deze navolgende ergerlijke zonden besmet weten, vermanen van de tafel des Heeren zich te onthouden; en hun verkondigen, dat zij geen deel in het Rijk van Christus hebben; als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden.
(Hertaald)
Dit betreft allen
die afgoden dienen,
die gestorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen,
die beelden vereren,
die zich bezighouden met toverij en waarzeggerij, vee, mensen of andere dingen magisch wijden en aan zulke handelingen geloof hechten,
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten,
die God lasteren,
die tweedracht, partijschap en opstand in kerk en maatschappij willen veroorzaken,
die meineed plegen,
die hun ouders en allen die over hen gesteld zijn, niet gehoorzamen;
allen die moorden, die twistziek zijn, die in haat en nijd met hun naaste leven,
die echtbreuk plegen, ontucht bedrijven, drankzuchtig zijn, stelen, woekerrente vragen, roven, gokken, hebzuchtig zijn en verder allen die een leven leiden dat aanstoot geeft.
Of:
Alle afgodendienaars,
allen die zich een beeld van God maken,
allen die de Naam van God lasteren en misbruiken,
allen die het Woord van God en Zijn heilige sacramenten verachten,
allen die tweedracht zaaien in de kerk en in ons volk, die weigeren gezag te aanvaarden in kerk en samenleving,
allen die in haat en nijd tegen hun naaste leven of lichtvaardig hun woord breken, die het leven, van God geschonken, verachten,
allen die het huwelijk moedwillig in gevaar brengen, van zichzelf of van anderen,
allen die stelen, die in de ban zijn van geld en bezit,
allen die liegen, bedriegen of kwaadspreken,
allen die zich aan verslaving overgeven en van het genot hun god maken.
Door de hertaling zag ik ineens dat het eigenlijk gaat om de Tien Geboden.
Nooit geweten.
Vooral het vlg stukje viel me op:
(klassiek)
Waarom wij ook, naar het bevel van Christus en van den Apostel Paulus, allen, die zich met deze navolgende ergerlijke zonden besmet weten, vermanen van de tafel des Heeren zich te onthouden; en hun verkondigen, dat zij geen deel in het Rijk van Christus hebben; als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden.
(Hertaald)
Dit betreft allen
die afgoden dienen,
die gestorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen,
die beelden vereren,
die zich bezighouden met toverij en waarzeggerij, vee, mensen of andere dingen magisch wijden en aan zulke handelingen geloof hechten,
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten,
die God lasteren,
die tweedracht, partijschap en opstand in kerk en maatschappij willen veroorzaken,
die meineed plegen,
die hun ouders en allen die over hen gesteld zijn, niet gehoorzamen;
allen die moorden, die twistziek zijn, die in haat en nijd met hun naaste leven,
die echtbreuk plegen, ontucht bedrijven, drankzuchtig zijn, stelen, woekerrente vragen, roven, gokken, hebzuchtig zijn en verder allen die een leven leiden dat aanstoot geeft.
Of:
Alle afgodendienaars,
allen die zich een beeld van God maken,
allen die de Naam van God lasteren en misbruiken,
allen die het Woord van God en Zijn heilige sacramenten verachten,
allen die tweedracht zaaien in de kerk en in ons volk, die weigeren gezag te aanvaarden in kerk en samenleving,
allen die in haat en nijd tegen hun naaste leven of lichtvaardig hun woord breken, die het leven, van God geschonken, verachten,
allen die het huwelijk moedwillig in gevaar brengen, van zichzelf of van anderen,
allen die stelen, die in de ban zijn van geld en bezit,
allen die liegen, bedriegen of kwaadspreken,
allen die zich aan verslaving overgeven en van het genot hun god maken.
Door de hertaling zag ik ineens dat het eigenlijk gaat om de Tien Geboden.
Nooit geweten.
Re:
Gerrie schreef:Ja, dat is zeker een aanrader.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Is het boek van Petrus Immens ook mooi om te lezen?
Het mooiste boek wat ik ooit over het Avondmaal heb gelezen.
En telkens grijp ik weer naar dit boek.
En ik denk niet, dat dit ooit in de opruiming zal komen. Ik heb al zoveel mensen gehoord (van rechts tot links) die dit een geweldig boek vinden.
Inmiddels is het dus wel in de opruiming; in de Dagboekvorm.
6 euro.
Zo zie je maar weer hoe verhelderend een herziening kan zijnhelma schreef:Door de hertaling zag ik ineens dat het eigenlijk gaat om de Tien Geboden.
Nooit geweten.

~~Soli Deo Gloria~~
De Banier heeft een mooie serie van 3 boekjes uitgegeven over de voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Voor elke dag een stukje onderwijs/overdenking in de week van voorbereiding:
1. Ik voor u
2. Verbroken voor u
3. Vergoten voor u
http://www.wevervanwijnen.nl/top10uitge ... 9033630163
En zelf vond ik het boek van ds. Egas over het zelfonderzoek ook prachtig!
1. Ik voor u
2. Verbroken voor u
3. Vergoten voor u
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik lees in deze week van voorbereiding het boekje "Ten dis geleid" van prof J.J. van der Schuit. Zou opnieuw uitgegeven moeten worden, erg leerzaam en pastoraal.vlinder schreef:De Banier heeft een mooie serie van 3 boekjes uitgegeven over de voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Voor elke dag een stukje onderwijs/overdenking in de week van voorbereiding:
1. Ik voor u
2. Verbroken voor u
3. Vergoten voor u
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Zijn inderdaad het aanbevelen waard! Erg mooi!vlinder schreef:De Banier heeft een mooie serie van 3 boekjes uitgegeven over de voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Voor elke dag een stukje onderwijs/overdenking in de week van voorbereiding:
1. Ik voor u
2. Verbroken voor u
3. Vergoten voor u
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Re:
Maar dat dagboek is dus niet hetzelfde als het hele boek. En ik wil toch stellen dat je veel beter het orgineel kunt lezen, hoe waardevol het betreffende dagboek ook mag zijn.helma schreef:Gerrie schreef:Ja, dat is zeker een aanrader.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Is het boek van Petrus Immens ook mooi om te lezen?
Het mooiste boek wat ik ooit over het Avondmaal heb gelezen.
En telkens grijp ik weer naar dit boek.
En ik denk niet, dat dit ooit in de opruiming zal komen. Ik heb al zoveel mensen gehoord (van rechts tot links) die dit een geweldig boek vinden.
Inmiddels is het dus wel in de opruiming; in de Dagboekvorm.
6 euro.
Het is inderdaad een heel mooi en waardevol boek. Ik raad het iedereen aan.
Re:
marsm104 schreef:Zelf ben ik nog niet zo ver.
Maar de preek, een week er voor staat meestal wel in het teken van avondmaal.
Je komt altijd weer als een kind van God aan het Heilig Avondmaal. Althans, zo ga ik. Gekregen, niet verdiend. Maar omdat God nu eenmaal van mij houdt. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik ga. Omdat de Heere wil dat ik kom, en ik vind het toch het allerheerlijkst om dicht bij Hem te zijn en Hem alles te zeggen. En ik verlang naar Zijn Stem ter bemoediging ter alles en omdat ik zo graag wil zingen een lied wat eigenlijk nog niet zegt hoe God is. En ik zou het zo geweldig vinden als een Noord-Koreaan, een Chinees, mijn eigen man, een gevangene, een man niet gewaardeerd door ons, maar een mindere zondaar dan ik.. met mij aan zou zitten. Dan zou ik huilen van geluk en vreugde omdat ik dan mijn broeders en zusters naast mij zie zitten. Maar nu zie ik ze in gedachten, en naast mij zitten mijn broeders en zusters in de gemeente waar ik nu zit. O, dat God er nog zoveel mogelijk toebrengt.. zoveel als Hij wil en zo als Hij eerbiedig gezegd, de Bijbel ziet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Wij hebben morgen voorbereiding.
Nu ik dit topic nog eens zit te bekijken, bekruipt me het gevoel dat in een week van voorbereiding er wel een stukje 'werkheiligheid' om de hoek komt kijken?!
Ik bedoel niemand persoonlijk.
Ik ben me er van bewust juist ook in een week van voorbereiding mezelf te onderzoeken, met de vraag .. ' Hoe is de verhouding met de Heere' Is Hij al mijn liefde waardig. MAar ook, Heeft Hij mij geroepen enz. enz.
Maar ergens moet je toch gewoon leven als altijd?
Als het goed is, heb je als pelgrim dagelijkse bekering nodig.. dus dagelijks zelfonderzoek, dagelijks Woord ..enz.?!
Nu ik dit topic nog eens zit te bekijken, bekruipt me het gevoel dat in een week van voorbereiding er wel een stukje 'werkheiligheid' om de hoek komt kijken?!
Ik ben me er van bewust juist ook in een week van voorbereiding mezelf te onderzoeken, met de vraag .. ' Hoe is de verhouding met de Heere' Is Hij al mijn liefde waardig. MAar ook, Heeft Hij mij geroepen enz. enz.
Als het goed is, heb je als pelgrim dagelijkse bekering nodig.. dus dagelijks zelfonderzoek, dagelijks Woord ..enz.?!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Vooropgesteld wil ik geen oordeel vellen en heel voorzichtig zijn in mijn woordkeus, maar lijkt dit niet wat op conclusiegeloof? God wil dat ik ga, dus ik ga? Gehoorzaamheid aan Zijn Woord en eis zijn zeer belangrijk, maar zijn er voor jou redenen om niet aan het avondmaal te gaan?Desiree schreef:marsm104 schreef:Zelf ben ik nog niet zo ver.
(...) Maar omdat God nu eenmaal van mij houdt. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik ga. Omdat de Heere wil dat ik kom, en ik vind het toch het allerheerlijkst om dicht bij Hem te zijn en Hem alles te zeggen. En ik verlang naar Zijn Stem ter bemoediging ter alles en omdat ik zo graag wil zingen een lied wat eigenlijk nog niet zegt hoe God is. (...)
Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoeld?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Als het goed is, ja, als het goed is.henriët schreef:Wij hebben morgen voorbereiding.
Maar is dat altijd zo? Zo snel zakken dingen wat weg. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is. Maar bij velen wel. Daarom is een week van voorbereiding profijtelijk.
Het volk Israël moest zich ook drie dagen heiligen om hun God te ontmoeten. Terwijl het toch een geheiligd volk moest zijn.
Gisteren in de prediking antwoord gekregen. Het dient altijd zo te zijn..Tiberius schreef:Als het goed is, ja, als het goed is.henriët schreef:Wij hebben morgen voorbereiding.
Maar is dat altijd zo? Zo snel zakken dingen wat weg. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is. Maar bij velen wel. Daarom is een week van voorbereiding profijtelijk.
Het volk Israël moest zich ook drie dagen heiligen om hun God te ontmoeten. Terwijl het toch een geheiligd volk moest zijn.
maar het is idd zoals jij zegt Tib, zo snel weer weggeëbt, en ook wat in het formulier staat..
grondig te onderzoeken.
Eigenlijk een soort van 'stille tijd week'.
(Al blijf ik erbij dat het dagelijks nodig is.)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hoi,vlinder schreef:Vooropgesteld wil ik geen oordeel vellen en heel voorzichtig zijn in mijn woordkeus, maar lijkt dit niet wat op conclusiegeloof? God wil dat ik ga, dus ik ga? Gehoorzaamheid aan Zijn Woord en eis zijn zeer belangrijk, maar zijn er voor jou redenen om niet aan het avondmaal te gaan?Desiree schreef:marsm104 schreef:Zelf ben ik nog niet zo ver.
(...) Maar omdat God nu eenmaal van mij houdt. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik ga. Omdat de Heere wil dat ik kom, en ik vind het toch het allerheerlijkst om dicht bij Hem te zijn en Hem alles te zeggen. En ik verlang naar Zijn Stem ter bemoediging ter alles en omdat ik zo graag wil zingen een lied wat eigenlijk nog niet zegt hoe God is. (...)
Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoeld?
Geef niks. Ken je het verhaal van de verloren zoon? En dan niet als je de Heere voor het eerst leert kennen, maar als je al eventjes op weg bent? Ik kwam niet verder dan: Vader. ik ben niet waardig om aan uw tafel te zitten, maar onze Dominee vertelde ook.. dat de mond gesnoerd werd bij de zoon.. wat hij allemaal nog meer had willen zeggen... wat niet lukte. Zo heb ik dat ook voor mezelf als bemoediging toch ervaren. Ik voelde me zo'n verschrikkelijk vrouw. Dat past niet, dacht ik eerst.
Nee hoor, ik heb de Heere echt leren kennen. Maar de eerste keer gaf ik nog een vers op psalm 68:2, nu kwam ik niet verder dan een boete psalm. En daarom heb ik niks opgegeven. Het is zo verschillend per keer, althans bij mij. Maar altijd is het tot Zijn gedachtenis, ter bemoediging op reis. Het is echt waar... De Heere houdt van mij.. door het bloed van de Heere Jezus.. Ga ik hier op aarde nooit begrijpen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry