Avondmaalsgang
- ndonselaar
- Contacteer:
Hoi Gerrie,
Ja ik denk dat we ze zeker in combinatie moeten zien.
Want het bedenken of beter gezegd overdenken van onze zonden en vervloeking kan toch alleen als we weten van die geopende Fontein? Ja Zijn wonden die diep genoeg zijn om als onze zonden te verbergen. Zijn bloed van een oneindige waardij om ons te wassen en te reinigen.
Toch denk ik Gerrie dat we hier best over na mogen denken, nl. hoe groot onze zonden zijn, ja dat we geheel en al bevlekt zijn met de zonde. Hoe groot wordt dan de uitroep 'Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten'. Hij voor mij, daar anders ik de eeuwige dood had moeten sterven.
Ja ik denk dat we ze zeker in combinatie moeten zien.
Want het bedenken of beter gezegd overdenken van onze zonden en vervloeking kan toch alleen als we weten van die geopende Fontein? Ja Zijn wonden die diep genoeg zijn om als onze zonden te verbergen. Zijn bloed van een oneindige waardij om ons te wassen en te reinigen.
Toch denk ik Gerrie dat we hier best over na mogen denken, nl. hoe groot onze zonden zijn, ja dat we geheel en al bevlekt zijn met de zonde. Hoe groot wordt dan de uitroep 'Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten'. Hij voor mij, daar anders ik de eeuwige dood had moeten sterven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik ben het met ndonselaar eens. Als Christen denk ik dat het goed is om na te denken over onszelf en God. Als we bedenken wie God is, de Schepper van alles, die woont in de hemel, maar ons kan zien, etc etc. Als we dan aan de andere kant bedenken wie wij zijn...elke dag weer zondigen we tegen Hem, nadat Hij in dewereld gekomen is, Zijn troon verlaten heeft om ons..om mij...moet dat ons niet doen wegzinken? Als je nagaat hoe heilig God is, en wat Hij heeft gedaan om onze zonden te verzoenen, moeten wij dan niet een zeldzame hekel aan onze zonden hebben?
Maar inderdaad moet dat samen gaan met liefde tot God. Hoe kun je God niet liefhebben als je weet dat Hij dat allemaal voor jou gedaan heeft, die prijs betaald, en ondanks al onze dagelijkse zonden ons toch nog wil vergeven en liefhebben... DAt is, als je weet Gods kind te zijn... en als je dat niet bent, well, moet je dat niet brengen tot Hem ,die gezegd heeft dat Hij niet verlangt de dood van de goddeloze, maar dat hij zich zou bekeren...?
Maar inderdaad moet dat samen gaan met liefde tot God. Hoe kun je God niet liefhebben als je weet dat Hij dat allemaal voor jou gedaan heeft, die prijs betaald, en ondanks al onze dagelijkse zonden ons toch nog wil vergeven en liefhebben... DAt is, als je weet Gods kind te zijn... en als je dat niet bent, well, moet je dat niet brengen tot Hem ,die gezegd heeft dat Hij niet verlangt de dood van de goddeloze, maar dat hij zich zou bekeren...?
Om nog even terug te komen op deze drie stukken:
Dan wordt het bedenken van je zonden al snel gevolgd door een onderzoek.
Hoe gaat dan dat onderzoek in z'n werk?
Is het jullie opgevallen, dat bij punt 1 niet het woord 'onderzoeken' staat?Origineel geplaatst door ndonselaar
Ten eerste bedenke een iegelijk bij zichzelven zijn zonden en vervloeking...
Ten andere onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij ook deze gelofte belofte Gods gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn (...)
Ten derde onderzoeke een iegelijk zijn consciëntie of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen (...)
Dan wordt het bedenken van je zonden al snel gevolgd door een onderzoek.
Hoe gaat dan dat onderzoek in z'n werk?
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik voel wel een beetje aan waar Gerrie naar toe wil, tenminste dat denk ik.
Voorafgaand in Nederland is het gebruikelijk om de 'week van voorbereiding' te houden. Deze week van voorbereiding is al gauw verworden tot de week van zelfonderzoek. Nu is het zeker goed om onszelven naarstig te onderzoeken, zeker als we voor de eerste keer aan de tafel mogen aangaan.
Toch is het denk zo niet de bedoeling geweest. Immers de opdracht was 'doe dat zo dikwijls als gij dient zult drinken'
In Schotland ontvangen de communion members de 'token' oftwel de penning. Hiermee verkrijgen ze het recht om aan het Avondmaal deel te nemen.
In Nederland lijkt het, niet altijd, wel alsof dat iedere keer weer opnieuw moet, je moet jezelf immers onderzoeken.
Het heet echter niet de week van 'onderzoek' maar de week van 'voorbereiding'
We moeten onszelf als gelovigen dus niet onderzoeken maar voorbereiden. Dat voorbereiden houdt dan in het overdenken van onze zonden etc.
Voorafgaand in Nederland is het gebruikelijk om de 'week van voorbereiding' te houden. Deze week van voorbereiding is al gauw verworden tot de week van zelfonderzoek. Nu is het zeker goed om onszelven naarstig te onderzoeken, zeker als we voor de eerste keer aan de tafel mogen aangaan.
Toch is het denk zo niet de bedoeling geweest. Immers de opdracht was 'doe dat zo dikwijls als gij dient zult drinken'
In Schotland ontvangen de communion members de 'token' oftwel de penning. Hiermee verkrijgen ze het recht om aan het Avondmaal deel te nemen.
In Nederland lijkt het, niet altijd, wel alsof dat iedere keer weer opnieuw moet, je moet jezelf immers onderzoeken.
We moeten onszelf als gelovigen dus niet onderzoeken maar voorbereiden. Dat voorbereiden houdt dan in het overdenken van onze zonden etc.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Waarom zijn er formulieren bedacht voor de doop, het avondmaal enz. Terwijl de bijbel zelf toch vrij duidelijk is? Alles wat daarbuiten beschreven wordt kan verhelderend werken, maar heeft één groot nadeel: de interpretatie die meestal overheersend aanwezig is, waardoor de kerken zich van elkaar gaan onderscheiden zodat de eenheid verloren gaat.
Groetjes, Rose.
Groetjes, Rose.
- ndonselaar
- Contacteer:
Ikzelf heb nog geen doopdienst meegemaakt in Schotland wel een Avondmaalsdienst of 'communion season'. Bij deze bediening werd er geen formulier voorgelezen. Er werd overeenkomstig de opdracht Gods Woord gepredikt en daarna het Avondmaal bediend. Wel zijn er ook daar vaste gebruiken, bv. bij het aangaan aan de tafel des Heeren wordt er gezongen Psalm 116. Maar formulieren? Nee.
Is ook weer iets typisch Nederlands denk ik. Trouwens de formuliergebeden zijn toch ook bijna nergens in gebruik, waarom dan deze wel? Misschien een goede vraag.
Is ook weer iets typisch Nederlands denk ik. Trouwens de formuliergebeden zijn toch ook bijna nergens in gebruik, waarom dan deze wel? Misschien een goede vraag.
Wat zegt Jezus?Origineel geplaatst door Refojongere
1 Korinthe 11:27: "Zo dan, wie onwaardig dit brood eet, of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf..."
Aan de andere kant, je kunt geloof hebben en toch jezelf zo beproeven dat je niet durft aan te gaan. Dat je toch het verlangen hebt om aan te gaan, maar je zonden het verhinderen (je hebt nog een ruzie o.i.d. met een gemeentelid). Beter zo, dan andersom.
'Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar, vóór het altaar, en ga eerst heen, verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave.' Matt. 5:23-24.
In het geval van het avondmaal: zorg in elk geval dat je NIET IETS TEGEN je broeder of zuster hebt. Dan kà n je niet aangaan tot het avondmaal, die staat namelijk voor het drinken van het bloed (vergeving van zonden - kan alleen als je 't ook in orde maakt met je broeder/zuster) en het deel hebben aan het lichaam van Christus (stel dat de leden een grief tegen elkaar hebben - lekker functionerend lichaam dan). Dan zou je het verbond schenden. Jouw voorbeeld is maar een voorbeeld natuurlijk, maar vergeving van zonden kun je alleen ontvangen als jij je broeder/zuster van harte vergeeft (en hem/haar dat ook laat merken natuurlijk)- Matt. 6:12,14-15.
Verder moet je goed het verschil zien tussen je eigen gezindheid (van de Geest, bij de wedergeboren mens, Rom. 8) en de aanklager - satan - die je altijd aan het twijfelen wil brengen. Die laatste moet je hoe dan ook de deur wijzen en je laten overtuigen door de Geest die in je woont.
Als je eraan twijfelt of je die Geest wel hebt, of Christus wel in je is, ja dan kun je voor jezelf stellen dat je dus nog niet wedergeboren bent - 'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk.' 2 Kor. 13:5.
Groetjes, Rose.
Ndonselaar,Origineel geplaatst door ndonselaar
Ik vraag me af of dat waar is. Dat onderzoeken moet je regelmatig opnieuw doen. Net zoals in b.v. ps. 139 staat, waarbij de psalmist aan de Heere vraagt om hem te onderzoeken: of er niet een schadelijke weg bij hem is.
Nu komt de vraag boven: is dit een onderzoek naar de echtheid van je geloof of een onderzoek nar een mogelijk verkeerde levenswijze?
Roseline,
Het avondmaalsformulier, dat wij gebruiken is al oud (1618/1619??), en wordt door vele verschillende kerken gebruikt. Dit geeft een stuk samenbinding vind ik. Het is een mooi formulier en ik heb het wel eens, dat ik de preek niet zo goed vind, dat het formulier alles weer eens netjes en goed verwoord.
[Veranderd op 8/8/02 door Gerrie]
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat betreft Psalm 139 daarin heb je groot gelijk Gerrie.
Toch denk ik wat betreft het Avondmaal dat dit meer te maken heeft met het voorbereiden (in de zin van ons leven) als met het onderzoeken naar onze geloofsstaat.
Toch denk ik wat betreft het Avondmaal dat dit meer te maken heeft met het voorbereiden (in de zin van ons leven) als met het onderzoeken naar onze geloofsstaat.
In psalm 139 (en nog vele andere psalmen van David die geregeld aangehaald worden) twijfelt David daar aan zijn zaligheid of niet? Ik weet dat het vaak gebracht wordt als een teken van het totaal verloren gaan etc, maar David is daar toch al de 'man Gods'?
Iemand zei ooit dat DAT nu de ware bekommerde is: iemand die nu ziet dat alles fout gaat etc, maar zegt: nochtans... Ondanks alles, alle zorgen, zonden etc vertrouwt hij toch op God, en blijft hij op God hopen.
Iemand zei ooit dat DAT nu de ware bekommerde is: iemand die nu ziet dat alles fout gaat etc, maar zegt: nochtans... Ondanks alles, alle zorgen, zonden etc vertrouwt hij toch op God, en blijft hij op God hopen.
Dit is kenmerkend voor meerdere psalmen van David.Origineel geplaatst door englandOndanks alles, alle zorgen, zonden etc vertrouwt hij toch op God, en blijft hij op God hopen.
En over het onderzoeken van je geloof vond ik het volgende citaat:
Vraag: Hoe moet een christen gesteld zijn, als hij hem zelven begeven wil tot dit Heilig Avondmaal?
Antwoord: Hij moet hem zelven beproeven naar de leer van Paulus, I Corinthe 11:28.
Vraag: Waarin bestaat deze beproeving?
Antwoord: In drie stukken: Eerst moeten wij ons beproeven of wij recht vernederd zijn door het gevoelen van onze ellendigheid, Openbaring 3:17. Ten anderen, of wij een oprecht geloof hebben van onze verlossing, II Corinthe 13:5. Ten derde, of wij ook van harte gezind zijn om God te bewijzen een oprechte dankbaarheid, Romeinen 12:1.
UIT :Belijdenis des geloofs voor hen die zich tot des Heeren Heilig Avondmaal willen begeven
Geschreven door Godfriedus Udemans
Wel een ander antwoord dan van Ndonselaar, dacht ik.
Het avondmaal is het lichaam van Jezus die voor ons mensen gestorven is. Voor alle mensen, zonder uitzondering van ras/stand/cultuur/aard of mening.
Dus ook voor de Homofielen.
Als Jezus dus zelf zondaars (en dus ook homofielen) uitnodigt deel te nemen aan Zijn heilig avondmaal, wie zijn wij ondbeduidende mensjes dan om daar tegenin te gaan. :-
[Veranderd op 10/8/02 door Trein]
Dus ook voor de Homofielen.
Als Jezus dus zelf zondaars (en dus ook homofielen) uitnodigt deel te nemen aan Zijn heilig avondmaal, wie zijn wij ondbeduidende mensjes dan om daar tegenin te gaan. :-
[Veranderd op 10/8/02 door Trein]
- ndonselaar
- Contacteer:
Wie worden er genodigd?
De allergrootste der zondaren.
Wie worden er niet genodigd?
Die geen hartelijk leedwezen over deze zonde hebben en dus doorgaan in het uitleven van deze zonde.
Als deze toch aangaan ontheiligen ze de tafel des Heeren omdat ze het lichaam van Christus niet kunnen onderscheiden!
De allergrootste der zondaren.
Wie worden er niet genodigd?
Die geen hartelijk leedwezen over deze zonde hebben en dus doorgaan in het uitleven van deze zonde.
Als deze toch aangaan ontheiligen ze de tafel des Heeren omdat ze het lichaam van Christus niet kunnen onderscheiden!