Geplaatst: 11 okt 2002, 16:30
Hallo Ptl,
dit is voorlopig even mijn laatste (lange, bijbels onderbouwde) reactie omdat ik morgen niet veel tijd heb en volgende week geen computer ter beschikking heb.
Graag wel in t vervolg vertellen waar je de bijbelteksten vandaan hebt, is wat makkelijker nazoeken... Ik doe m’n best..
Dat zeg ik ook niet: het gaat om de zekerheid van een bekeerd mens, namelijk hij is niet meer zalig omdat Christus voor hem is gestorven (want Christus zou voor alle mensen gestorven zijn), maar in het feit dat hij die genade toegepast gekregen heeft. Dit is een beetje kras gesteld, immers zonder Christus’ verzoenend sterven zou de genade helemaal niet toegepast kunnen worden. Maar hoe vaak in de bijbel wordt er niet gezegd dat geloof in het bloed, in het kruis, in heel Jezus’ doen en laten het enige is dat ons behouden kan?
Dit zou je ook kunnen vertalen / paraphraseren als 'En Hij is voor allen gestorven die leven, opdat zij niet meer zichzelven etc.... De kanttekeningen van de SV zeggen bij deze tekst: zij allen) Namelijk die in Hem geloven; Joh. 3:16; Hand. 10:43; Rom. 3:22,en Rom. 10:4; Hebr. 5:9, en Hebr. 10:14. Zo zou je alle rijke teksten wel weg kunnen redeneren, ik zou deze tekst sowieso nooit op deze manier parafraseren omdat dit er simpelweg niet staat! (er staat namelijk ‘Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven..’ Met ‘degenen, die leven’ wordt zo te lezen iets anders bedoeld dan met de gestorvenen.
Verder hoop ik niet dat jij de kanttekening als onfeilbaar en geïnspireerd ziet, maar dat zal waarschijnlijk niet.
De reden waarom de SV-vertalers (en Calvijn, Augustines, en vele anderen) dit zeggen is dat zij (en ik met hen) vonden dat je Schrift met Schrift moet vergelijken, met andere woorden: het ene Schriftplaats beperkt de andere Schriftplaats. Waarschijnlijk is 1 Tim 2:6 een citaat van de woorden van Jezus uit Mat 20:28. Opnieuw Ptl, krijg ik het idee dat je denkt dat ik zomaar wat dingen uit z’n verband ruk ofzo. Ik kan je wel zeggen dat ik niet ‘zomaar’ geloof in algemene verzoening, maar dat ik júist door Schrift met Schrift vergelijken hierop gekomen ben. Dat ik het daarin niet met de kanttekenaars eens ben doet mij niet erg veel.
Ik geef je nogmaals een tekst uit 1 Tim 4: Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
Dit Ãs algemene verzoening Ptl, en deze tekst valt niet weg te redeneren, hier staat in één zin dat God een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen. Dit staat ook in 1 Joh 2:2 maar dat zou je nog kunnen ontkrachten door te zeggen dat die ‘wereld’ alleen de ‘wereld’ is bestaande uit de heiligen.
Daarbij moet je niet vergeten dat je bijna nooit echt iedereen bedoelt als je 'allen' zegt... Zie 1 Tim 4:10.
De liefde van God bestaat uit het feit dat Hij iedereen de mogelijkheid geeft om zich te bekeren. En daarvoor heb je geen algemene verzoening nodig. De Liefde van God is ook dat Hij iedereen die bekering wÃl schenken!
1 Tim 2:4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. Nogmaals een vraag: zou God iets willen wat blijkbaar niet kan?
Als er in de Schrift word gesproken over Gods liefde tot Zijn schepping, slaat dat (meestal) op de ongevallen schepping, dus de schepping voor de zondeval. God kan namelijk geen volledige liefde tot zondaren hebben, anders dan door Jezus Christus. Het is al genade dat wij de tijd krijgen ons te bekeren... Ook de gebroken schepping heeft God liefgehad; immers toen God in Joh 3:16 de wereld (of dit de heiligen of alle mensen zijn laat ik nu even erbuiten) liefhad, waren er nog geen nieuwe schepselen in Christus (zoals in 2 Cor 5:19).
Die tekst over Ezau was om de predestinatie uit te leggen... Namelijk God haat alle zondaren met een volkomen haat, daarom, dat zij zich niet bekeerd hebben van hun boze wegen... En wat zei de tollenaar ook al weer in Luc 18? “O God, wees mij zondaar genadig!â€
dit is voorlopig even mijn laatste (lange, bijbels onderbouwde) reactie omdat ik morgen niet veel tijd heb en volgende week geen computer ter beschikking heb.
Graag wel in t vervolg vertellen waar je de bijbelteksten vandaan hebt, is wat makkelijker nazoeken... Ik doe m’n best..
Dat zeg ik ook niet: het gaat om de zekerheid van een bekeerd mens, namelijk hij is niet meer zalig omdat Christus voor hem is gestorven (want Christus zou voor alle mensen gestorven zijn), maar in het feit dat hij die genade toegepast gekregen heeft. Dit is een beetje kras gesteld, immers zonder Christus’ verzoenend sterven zou de genade helemaal niet toegepast kunnen worden. Maar hoe vaak in de bijbel wordt er niet gezegd dat geloof in het bloed, in het kruis, in heel Jezus’ doen en laten het enige is dat ons behouden kan?
Dit zou je ook kunnen vertalen / paraphraseren als 'En Hij is voor allen gestorven die leven, opdat zij niet meer zichzelven etc.... De kanttekeningen van de SV zeggen bij deze tekst: zij allen) Namelijk die in Hem geloven; Joh. 3:16; Hand. 10:43; Rom. 3:22,en Rom. 10:4; Hebr. 5:9, en Hebr. 10:14. Zo zou je alle rijke teksten wel weg kunnen redeneren, ik zou deze tekst sowieso nooit op deze manier parafraseren omdat dit er simpelweg niet staat! (er staat namelijk ‘Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven..’ Met ‘degenen, die leven’ wordt zo te lezen iets anders bedoeld dan met de gestorvenen.
Verder hoop ik niet dat jij de kanttekening als onfeilbaar en geïnspireerd ziet, maar dat zal waarschijnlijk niet.
De reden waarom de SV-vertalers (en Calvijn, Augustines, en vele anderen) dit zeggen is dat zij (en ik met hen) vonden dat je Schrift met Schrift moet vergelijken, met andere woorden: het ene Schriftplaats beperkt de andere Schriftplaats. Waarschijnlijk is 1 Tim 2:6 een citaat van de woorden van Jezus uit Mat 20:28. Opnieuw Ptl, krijg ik het idee dat je denkt dat ik zomaar wat dingen uit z’n verband ruk ofzo. Ik kan je wel zeggen dat ik niet ‘zomaar’ geloof in algemene verzoening, maar dat ik júist door Schrift met Schrift vergelijken hierop gekomen ben. Dat ik het daarin niet met de kanttekenaars eens ben doet mij niet erg veel.
Ik geef je nogmaals een tekst uit 1 Tim 4: Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
Dit Ãs algemene verzoening Ptl, en deze tekst valt niet weg te redeneren, hier staat in één zin dat God een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen. Dit staat ook in 1 Joh 2:2 maar dat zou je nog kunnen ontkrachten door te zeggen dat die ‘wereld’ alleen de ‘wereld’ is bestaande uit de heiligen.
Daarbij moet je niet vergeten dat je bijna nooit echt iedereen bedoelt als je 'allen' zegt... Zie 1 Tim 4:10.
De liefde van God bestaat uit het feit dat Hij iedereen de mogelijkheid geeft om zich te bekeren. En daarvoor heb je geen algemene verzoening nodig. De Liefde van God is ook dat Hij iedereen die bekering wÃl schenken!
1 Tim 2:4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. Nogmaals een vraag: zou God iets willen wat blijkbaar niet kan?
Als er in de Schrift word gesproken over Gods liefde tot Zijn schepping, slaat dat (meestal) op de ongevallen schepping, dus de schepping voor de zondeval. God kan namelijk geen volledige liefde tot zondaren hebben, anders dan door Jezus Christus. Het is al genade dat wij de tijd krijgen ons te bekeren... Ook de gebroken schepping heeft God liefgehad; immers toen God in Joh 3:16 de wereld (of dit de heiligen of alle mensen zijn laat ik nu even erbuiten) liefhad, waren er nog geen nieuwe schepselen in Christus (zoals in 2 Cor 5:19).
Die tekst over Ezau was om de predestinatie uit te leggen... Namelijk God haat alle zondaren met een volkomen haat, daarom, dat zij zich niet bekeerd hebben van hun boze wegen... En wat zei de tollenaar ook al weer in Luc 18? “O God, wees mij zondaar genadig!â€