zonde

roseline

Bericht door roseline »

+ de zonde in je vlees, de werkingen des lichaams, de onbewuste zonde :)

[Veranderd op 6/9/02 door roseline]
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door roseline
+ de zonde in je vlees, de werkingen des lichaams, de onbewuste zonde :)
Vooral die +. Dat betekent dat wat ervoor komt ook belangrijk is!!
roseline

Bericht door roseline »

Beste Rekna,

Wil je zo graag zondigen?

Gaat het zo bij jou:
Zondigen - vergeving - dezelfde zonde - vergeving - dezelfde zonde - vergeving etc.?

Wil je daar niet vanaf?

Immers wat je nu doet is het bloed van Jezus met het bloed van bokken vergelijken:

In het Oude Verbond:
zondigde men - slachtte men een bokje - zondigde men - slachtte men weer een bokje - deed men weer die zonde etc.

En jij doet:
zondigen - het bloed van Jezus aanroepen, ons slachtoffer - en weer zondigen - en weer het bloed van Jezus aanroepen...

Is dát het verschil tussen het oude verbond en het nieuwe verbond? Dat het bloed van bokjes vervangen is door éénmalig het bloed van Jezus?

Jezus' bloed is voor mij méér dan bokkenbloed. Het reinigt mij niet alleen van gedane zonden, maar van alle zonden in het vlees - zodat steeds meer reiner wordt gelijk Hij rein is. En ik geen slaaf meer hoef te zijn van de zonde.

Lees Heb. 7,8,9 en 10.

[Veranderd op 6/9/02 door roseline]
rekna

Bericht door rekna »

en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt van alle zonde. 1 Joh. 1:7b

Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden Hebr. 10:14

Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak (in het grieks parakleton, advocaat, pleitbezorger) bij den Vader, Jezus Christus, den rechtvaardige; En Hij is een Verzoening (door Zijn offerande, zie Heb. 10:14) voor onze zonden; 1 Joh. 2:1,2

Dus het bloed van Jezus reinigt van alle zonde, maar we hebben dagelijks te vragen om verzoening voor onze zonden, dus vandaar vergeef ons onze zonden.
lejo

Bericht door lejo »

Volgens mij zijn hier 2 onderscheiden dingen aan de orde:

1. geen mens die op aarde het leven heeft is volkomen zonder zonde(n).
2. Christus’ lichaam is een heilig lichaam. Want Hij is heilig, en Zijn lichaam is geheiligd in Hem.

Als we hier op aarde volkomen vrij van zonden zijn, zijn we reeds gelijk aan God, en dat kan ik niet bijbels funderen. Is Paulus ons hierin niet tot een leraar? Hij riep uit: “ Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen.â€
roseline

Bericht door roseline »

Lejo,

Wat geloof jij?
- Wat hoop jij?
- Wat is jouw roeping?

Zou je dat kunnen beschrijven?

Groeten, Rose.
roseline

Bericht door roseline »

Rekna,

Wat geloof jij?
- Wat hoop jij?
- Wat is jouw roeping?

Geloof jij bijvoorbeeld dat je gereinigd kunt worden van alle zonden?

Het lijkt erop dat jij denkt dat Jezus jou alleen reinigt van zonde als je deze zonde ook werkelijk opzettelijk hebt uitgevoerd - dus je wordt niet gereinigd van de zonden in je vlees die nog niet tot uiting zijn gekomen, de werkingen des lichaams, de leden die opaarde zijn, de onbewuste zonde?

Staat het bloed van Jezus voor jou gelijk aan bokkenbloed? Heb je Hebreeën 7,8,9, en 10 gelezen?

Groeten, Rose.

P.S. Je bent niet erg consequent in je antwoorden - bijv. wat betreft 'voor eeuwig geheiligd'...

Lees je de rest van de Johannesbrief ook?

[Veranderd op 7/9/02 door roseline]
rekna

Bericht door rekna »

Rekna,

Wat geloof jij?
- Wat hoop jij?
- Wat is jouw roeping?

Geloof jij bijvoorbeeld dat je gereinigd kunt worden van alle zonden?

ja

Het lijkt erop dat jij denkt dat Jezus jou alleen reinigt van zonde als je deze zonde ook werkelijk opzettelijk hebt uitgevoerd - dus je wordt niet gereinigd van de zonden in je vlees die nog niet tot uiting zijn gekomen, de werkingen des lichaams, de leden die opaarde zijn, de onbewuste zonde?

het bloed van de Heere Jezus is genoegzaam voor de zonden van de hele wereld

Staat het bloed van Jezus voor jou gelijk aan bokkenbloed? Heb je Hebreeën 7,8,9, en 10 gelezen?

Nee, bokkenbloed werd in het oude testament schaduwachtig gebruikt. Een menselijke inzetting, daarom niet te vergelijken met het nieuwtestamentische offer. Daartegenover Heb. 10:14

P.S. Je bent niet erg consequent in je antwoorden - bijv. wat betreft 'voor eeuwig geheiligd'...

Hoe bedoel je?

Lees je de rest van de Johannesbrief ook?

jazeker
lejo

Bericht door lejo »

Dat alles wat niet uit het geloof geschiedt zonde is. (Rom 14:23)
Niet dat wat door de mond ingaat de mens verontreinigt, maar dat wat de mond uitgaat. (Mark.7:15)

En, is er een andere reden te noemen waarom de apostelen telkens de gemeente waarschuwen om staande te blijven dan dat ze ondervinden dat het geen vanzelfsprekendheid is?
Lees nou bijvoorbeeld Jak.3 , zou dit geschreven zijn wanneer het niet relevant was? Vast niet. Maar dan moeten we inderdaad ook verder zien, "Toon uw geloof uit uw werken"

Wat mijn geloof is? Zo ik zwak ben, dan ben ik machtig!
Wat mijn hoop is? Mijn vaste hoop is de wetenschap dat mij een plaats bereid is in het hemels Jeruzalem.
roseline

Bericht door roseline »

Lejo,

We weten dat we zwak zijn - inderdaad: wanneer ik zwak ben, ben ik machtig - immers God staat aan mijn zijde.

En omdat we zwak zijn van nature hebben we die vermaningen nodig. Telkens weer.

Maar wat hier gebeurt is dat men het opzettelijk zondigen een beetje goed gaat praten: 'ach er is toch wel vergeving voor' en 'een christen zondigt structureel anders dan een niet-christen' en 'iedereen blijft zondigen dus ik ook' - heet dat geloof?

Is dat wandelen zoals Jezus wandelde?

Staat er niet: 'Zullen wij dan zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!' Rom. 6:15.

Moeten we niet een grondige afkeer van alles wat met zonde te maken heeft krijgen?

Groetjes, Rose.

roseline

Bericht door roseline »

Hoi Rekna

Je was niet zo consequent in je antwoorden, want je gebruikte twee argumenten:
1) Wij kunnen niet zo worden als Jezus, want Hij is voor eeuwig geheiligd en dat kun je van niemand anders zeggen
2) Het maakt niet of we opzettelijk zondigen, want er is altijd vergeving mogelijk, want wij zijn voor eens en voor altijd geheiligd.

Tja. Spreekt elkaar wat tegen, niet?

Maar goed, even over de Johannesbrief:

Johannes geeft zelf een hele duidelijke definitie van zonde doen:

‘Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid.’ 1 Joh. 3:4.

Zonde = wetteloosheid.
Zonde doen = de wetteloosheid doen.

Wat is nu de wetteloosheid doen?

Als je je verlustigt in Gods wet, maar je merkt het vlees is zwak en je wordt krijgsgevangen genomen door de wet der zonde die in je leden is – is dat de wetteloosheid doen? Mijn inziens níet, want je wilt Gods wetten ten uitvoer brengen, maar het lukt niet. En dat vind je verschrikkelijk. Immers, je wilt aan Gods wet voldoen, je wilt hem vervullen!

Mijn inziens is de wetteloosheid doen: de wetten aan je laars lappen. Heel bewust ingaan tegen wat de wet zegt, alsof de wet niet voor jou geldt. Opzettelijk datgene doen waarvan je weet dat de wet het je verbiedt. Leven alsof de wet niet bestaat.

Rom. 6:18-19.

‘En; vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid.’
- geen enkele christen is in dienst van de wetteloosheid!

‘Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees.’
- vanwege ons vlees moeten deze vermaningen telkens herhaalt worden!

‘Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de wetteloosheid tot wetteloosheid..’
- dit was dus vóórdat men vrijgemaakt was van zonde, toen men nog slaaf was van de zonde

‘...zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.’
- we zien dat wetteloosheid het tegengestelde is van gerechtigheid tot heiliging.

Je kunt niet de wetteloosheid doen (= de zonde doen) en tegelijkertijd jagen naar de heiliging zonder welke niemand de Here zal zien. Dat gaat niet samen.
Immers, wie de zonde doet is uit de duivel, zegt Johannes - 1 Joh. 3:8.

Je kunt wel struikelen of vallen en jagen naar de heiliging - dan is het een kwestie van opstaan en doorgaan. En dat doen we allemaal - we struikelen allemaal wel eens. Maar daarmee doen we níet de wetteloosheid! We willen het immers niet, we willen de wet doen, niet de wetteloosheid.

‘Heft dan de slappen handen op en strek de knikkende knieën, en maakt een recht spoor met uw voeten opdat hetgeen kreupel is niet uit het lid gerake, doch veeleer geneze.
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien.’ Heb. 12:12-14.

Waar heeft Johannes het over? Over de wetteloosheid doen. Dat is zijn definitie van zondigen.

En die definitie kunnen we doorvoeren naar 1 Joh. 3:6 en 1 Joh. 3:9.
‘Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.’
‘Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.’

Groeten, Rose.

rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door roseline
Hoi Rekna

Je was niet zo consequent in je antwoorden, want je gebruikte twee argumenten:
1) Wij kunnen niet zo worden als Jezus, want Hij is voor eeuwig geheiligd en dat kun je van niemand anders zeggen
2) Het maakt niet of we opzettelijk zondigen, want er is altijd vergeving mogelijk, want wij zijn voor eens en voor altijd geheiligd.

Tja. Spreekt elkaar wat tegen, niet?
Dit is geen tegenspreken hoor:
den Zoon, Die in der eeuwigheid geheiligd is. De Heere Jezus is van eeuwigheid tot eeuwigheid heilig, Hij heeft nooit zonde gekend noch gedaan. Hij is in de wereld gekomen in de gelijkheid des zondigen vleses, doch zonder zonde.

Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. Hebr. 10:14:
De mens is in zijn natuur dood in zonden en misdaden. Maar door de offerande van Christus is Zijn volk geheiligd.

Dít is het verschil.

Joh. 17:19 zegt: Heilig ze in Uw waarheid. Van Zichzelf hoefde de Heere Jezus dat niet te bidden, Hij is van eeuwigheid heilig.

Mijn standpunten over de teksten die je daarna schrijft heb ik genoeg duidelijk gemaakt denk ik.

Je steeds terugkerende vraag of ik graag wil zondigen vind ik absoluut niet terzake doende en relevant. Ik heb hem daarom steeds niet beantwoord maar reageer er nu toch op. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het bijbels is om te stellen dat een uit God geboren christen kan zondigen. Nóóit heb ik gezegd dat Gods kinderen dat graag doen. Verre van dat. Ook dat is verschillende keren naar voren gekomen.
Het goede wat ik wil doe ik niet.....
Wie zal mij verlossen van dit lichaam der zonde en des doods.......
En Petrus, naar buiten gaande, weende bitterlijk........
Etc. etc.
roseline

Bericht door roseline »

Rekna,

Is het dan geen troost om te weten dat je niet zondigt als je gezindheid daarin niet is?

Doe jij de wetteloosheid? Stel jij je leden ten dienste van de gerechtigheid of ten dienste van de wetteloosheid? Het één sluit het ander uit. Onvoorwaardelijk.

Snap je dan niet dat ik duidelijk wil maken dat je werkelijk niet zondigt als je uit God geboren bent? Dat het struikelen, dat de mens eigen is, niet zondigen is als je het niet wilt?

Snap je dat ik begin te denken - als jij hier zo verschrikkelijk moeilijk over doet, terwijl het er staat - dat je echt WILT zondigen en daarom de ene uitvlucht na de andere zoekt? Wil je een excuus hebben om opzettelijk te zondigen, want ja, je vlees is toch verkocht onder de zonde? Begrijp je het dan niet?

Ik ben voor eeuwig geheiligd - want Hij die heiligt en zij die geheiligd worden zijn uit één. Ik ben in Christus, een lid van zijn lichaam - en dus daarom voor eeuwig geheiligd - en dus moet ik vanzelfsprekend wandelen zoals Hij. Ik ben bestemd tot gelijkvormigheid aan Jezus en zal Hem gelijk wezen als Hij geopenbaard is. Dat is mijn hoop!

En die hoop maakt het lijden in de verzoekingen licht! Ik heb geen zwaar leven - ik hoef niet meer gebukt te gaan onder de slavernij der zonde! Integendeel, ik kan - vrijgemaakt van de zonde - mijn leden stellen ten dienste van de gerechtigheid, opdat ik tot vrucht mijn heiliging heb.

Mag ik je een raad geven? Zet alle teksten met 'zondaar', 'zondaren', 'zonde' en 'zondigen' onder elkaar en trek - m.b.v. Gods Geest je conclusie.

Groeten, Rose.

P.S. Nee, je standpunten zijn niet duidelijk, want je draait erom heen. Iemand die uit God geboren is KAN NIET ZONDIGEN - en dat is volkomen bijbels. Èn waar. Je wilt niet erkennen dat je rechtstreeks tegen Johannes ingaat, door te zeggen dat iemand die uit God geboren is WEL KAN ZONDIGEN. Dat heet wederspannigheid. Wel eens Heb. 10:26-31 gelezen? Hou je vol tegen beter weten in? Het spijt me dat ik dit zo zeg, maar werkelijk, je denkt krom! En het is een zeer persoonlijk onderwerp, dat weet ik, maar het is een zaak van levensbelang!

Johannes 8:34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Roseline,

Ga maar even in op:
Galaten 2:17
Lukas 5:8
1 Johannes 1:10
1 Johannes 2:1
1 Johannes 5:16
Lukas 17:3
Mattheus 18:15, 21
Psalm 51:6
2 Kronieken 6:36.
Jakobus 5:15.

Al deze teksten wijzen erop dat christenen zondaars blijven, zondigen en zonde doen. Alleen, zij hebben de zondige gezindheid niet meer, zij leven niet in de zonde, zijn niet meer onder de macht der zonde.

Je hebt wel gereageerd op 1 Timotheus 1:15 (erg belangrijk):
Is het vreemd dat Paulus zegt: 'Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.'?
Was hij dan geen zondaar? Ja, en dat zag hij gelukkig in. Hij kwam tot erkentenis der waarheid.
Jij zegt dat Paulus dat zegt over zijn verleden voor zijn bekering. Nee, hij zegt het in de TEGENWOORDIGE tijd, NA zijn bekering! Dat moge duidelijk zijn hoop ik.

Ook heb je gereageerd op de bede van het Onze Vader met deze woorden:
Ik ben wel schuldig, maar niet aan de zonde, en niet aan het vlees Rom. 8:12. Ik ben God schuldig dat ik zijn wil doe. In alle opzichten. En dat ik van ALLE ongerechtigheid gereinigd wordt – ook de werkingen des lichaams, die in mijn leden zijn. Die moet ik leren te doden.
De tekst uit Romeinen 8:12 gaat er niet over dat wij niet schuldig zijn aan de zonden die wij begaan. De zonde is immers in strijd met Gods wet en dus overtreding, en JIJ bent het die de zonde begaat, je kunt de schuld bij wijze van spreken wel afschuiven op je vlees, maar jij begaat het.
Ik heb eens in Het Boek gekeken wat Romeinen 8:12 nu betekent: "Dus broeders, zijn wij aan onze eigen zin niets meer verplicht. Wij hoeven er niet aan toe te geven." Het moge duidelijk zijn dat daar allerminst staat dat wij geen schuld aan de zonden hebben die wij begaan.

Als laatst reageer je op de connectie tussen Jakobus 3:2 en Jakobus 2:9 en 10 met de woorden dat je het eigenlijk niet met elkaar gelijk kunt stellen.
Jak. 3 zou gaan over het struikelen 'der tong' en Jak. 2 daarentegen over het struikelen 'der wet'.

Nu, een korte bijbelstudie aan de hand v/d kanttekeningen over Jakobus 3:1 en 2:
Zijt niet vele meesters: Daarmee bestraft Paulus de mensen die snel anderen oordelen en gemakkelijk de gebreken van anderen zien, terwijl ze hun eigen zonden niet bemerken (Matth. 7:1)
wij zullen ter meerder oordeel ontvangen:Deze straf wordt uitgedrukt in Matth. 7:2, en is rechtvaardig, omdat zij anderen veroordelen in hetgeen waaraan zijzelf schuldig zijn, en zo ook tegen zichzelf vonnis strijken.

Als je dus naar vers 1 kijkt, moet je 'struikelen' in vers 2 zien niet slechts in het struikelen met je tong over vele woorden, maar je moet het volgens de vertalers zien als: Struikelen betekent hier 'stoten ons', gelijk Jak. 2:10; dat is, zondigen, begaan dezelfde of dergelijke zonden dikwijls, die wij in anderen bestraffen; Gal. 6:1.
Over volmaakt man wordt gezegd:
Dat is, 'is begaafd met de rechte wijsheid en voorzichtigheid.' Want dat dit niet wordt verstaan van een volkomen volmaaktheid, die de wet eist, is duidelijk, daar hij inwendig in zijn hart met kwade lusten, en uitwendig met de andere ledematen evenwel kan zondigen, al bedwingt hij zijn tong; en dewijl niemand zijn tong bedwingt gelijk behoort, Jak. 3:8, dat is ook een duidelijk bewijs van de onvolmaaktheid der mensen.
Jij zegt dat het struikelen in woorden niet zo erg is. Het gaat niet in tegen een der tien geboden.
Alle zonde gaat in tegen Gods Wet Roseline.

Verder is je definitie van 'zondigen' te stellig: Net zoals het woordje ‘wereld’ een andere betekenis heeft in Johannes 3:16 dan in 2 Korinthe 5:19, is er verschil tussen ‘zondigen’ van een christen en ‘zondigen’ van een onbekeerde. Zo zijn er bekeerde zondaren en onbekeerde zondaren.

Ik wacht gerust af op je uitleg van de bovengenoemde teksten en je mogelijke tegenwerpingen op jouw uitleg van het ‘Onze Vader’, Romeinen 8:12, Jakobus 2 en 3 en 1 Timotheus 1:15.

Groetjes,
Refojongere
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste forummers,

Ik had iets eerder willen reageren. Dat was vanwege de tijd voor mij onmogelijk.

Kan Gods kind zondigen?

Hierop is het antwoord voluit Bijbels, ja.
Wordt hem die zonde toegerekend? Nee, want hij is in Christus gerechtvaardigd. Wil hij zondigen? Nee! Doet hij de zonde? Ja! (Romeinen 7)

Strik vroeg mij, herinner ik me, om bijbelse onderbouwing. Ik zou zeggen Strik lees mijn voorbeelden. De verwoording, simul justus et peccator is niet een vinding van Luther, nee dat is volledig gegrond op Gods Woord. Voorbeelden? Ach, Rekna haalde Petrus al aan, maar zo zijn er zovele in Gods Woord. Zelfs Paulus betuigde dat hij de zonde die hij niet wilde, deed. Dat is de praktijk van Gods volk hier op aarde.
De voorbeelden uit het Oude Testament worden door Rose zo van tafel geveegd. Waren dit dan andere mensen? Welnee, ze waren ook door het geloof gerechtvaardigd. (Hebr. 11). Ze bleven echter vlees!

De wet is geestelijk. In deze wet is Gods allervolmaakste wil uitgedrukt. De mens is vleselijk. De nieuwe mens wil wat Paulus betuigde, nl. het goede wat ik wil. De oude mens (mijn vlees) doet dat niet.

Dus zowel de rechtvaardigmaking als de heiligmaking liggen in Christus!

Bewijs uit Gods Woord? Lees Romeinen 6
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie