Wim Anker schreef:merel schreef: ↑23 jun 2025, 08:31
Wim Anker schreef: ↑23 jun 2025, 08:26
merel schreef: ↑23 jun 2025, 08:22
Ik verbaas mij altijd over deze redenering. Waarom wordt zo moeilijk gedaan over 4 maanden verlof als deze vrouw vervolgens 40 jaar arbeid verricht voor de maatschappij?
We hadden het over ouderschapsverlof.
Daarvoor geldt toch hetzelfde? Wat wegen die maanden nu op tegen jaren in het arbeidsproces blijven?
Ik kaart het principiële punt aan. Ouderschapsverlof opnemen - bedoeld om aandacht aan de kinderen te geven - en de tijd gebruiken voor b.v. een studie, of het verbouwen van een huis. Dat het wettelijk mag snap ik, dat is het punt niet. De vraag is of een christen op deze manier met voorzieningen om zou moeten gaan.
Bij Arie van de Beek is het principiële punt een steek dieper. Dat zit in het punt dat de Bijbelse rolverdeling tussen man en vrouw anders is dan het ‘moderne’ denken: alle twee een beetje werken en alle twee een beetje zorgen. Hij wil daar niet in mee. En gaat daarom in tegen een overheid die dat onbijbelse denken faciliteert in wetgeving.
Ik vind het de moeit waard om dat te overwegen. Onwillekeurig gaan we soms mee in een modern denken, geleidelijk, wat steeds meer op gespannen voet staat of kan staan met een aantal Bijbelse uitgangspunten. Prevaleert het wettelijk recht boven de taakverdeling tussen man en vrouw? Dat is te betwijfelen.
Overigens, als ik Spreuken 31 lees is een goede huisvrouw niet zij die alleen achter het aanrecht staat of luiers verschoont. Maar dat is een net andere discussie dan principe versus seculiere wettelijke bepalingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.