Ik begrijp het punt, maar ik zie het niet. Gezien het iets subjectiefs is, is dat ook wel verklaarbaar. Als ik het beroepingswerk van een aantal gemeente van de linkerflank bekijk dan zie ik in de afgelopen 25 jaar vaak een (forse) vernauwing. Het lijkt het erop dat niet het aanbod predikanten voor de linkerflank slinkt, maar dat de criteria aangescherpt zijn. Zelf gaf je ook aan dat de gemeente waar jij kerkt in het verleden buiten de bandbreedte beriep.JvW schreef: ↑Gisteren, 16:31Je mist het punt van de linkerflank. Het aantal beroepbare predikanten voor die flank slinkt. Het totale aantal neemt toe, maar daar hebben die gemeenten niet zoveel aan.MGG schreef: ↑Gisteren, 15:35Klopt. Ik weerspreek het tekort niet, maar wel feitelijke onjuistheden zoals dat het aantal beroepbare predikanten slinkt.refo schreef: ↑Gisteren, 15:1166 is wel meer dan 52, maar nog steeds niet 'veel' of 'genoeg'. Er zijn nog heel veel gemeenten vacant en grotere gemeenten zouden best 2 of meer predikanten kunnen gebruiken.MGG schreef: ↑Gisteren, 15:07
In DV 2026 en en 2027 komen er 4 studenten van school. Het aantal predikanten wisselt jaarlijks waardoor sommige jaren een ander beeld geven dan de meerjarige lijn. In 2002 waren er 52 predikanten nu zijn dat er 66. Ik hoop dat het aantal de 100 gaat passeren. Hoewel ik ook dan berichten die afwijken van de feiten blijf tegenspreken.
De toenemende kritiek komt naar mijn idee doordat mensen mondiger worden en niet doordat de feitelijke situatie verslechtert.
Curatorium vergadering GerGem 2025
-
Re: Curatorium vergadering GerGem 2025
Laatst gewijzigd door MGG op 19 mei 2025, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het verschil is natuurlijk wel dat die vissers geen vreemde taal hoefden te leren om de Schrift te lezen en dat een dominee tegenwoordig wel Hebreeuws en Grieks moet leren om de Bijbel te kunnen lezen (Uit voorbeelden in andere topics op dit forum blijkt wel hoe noodzakelijk dit is) maar ook om je te kunnen verdiepen in de gewoontes/cultuur in de tijd van de Bijbel die bepaald anders zijn dan in deze tijd, of toerusting voor bepaalde vragen die vanuit gemeenteleden kunnen komen over allerlei verschillende thema's . Vroeger zei men weleens: een dominee die niet studeert is niet bekeerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 16:16Die eis is net als het curatorium een menselijk iets. Jezus riep ook vissers en niet alleen mensen uit de bovenlaag. Het is hier al vaker over gegaan, maar ik vind de eis nog steeds bijzonder. Hoewel de eis oude papieren heeft en er in theorie vaak uitzonderingen mogelijk zijn.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 16:09Zeker, maar als je (terechte!) toelatingseis een universitaire opleiding is kunnen menselijke overwegingen voor de toelating geen rol spelen, en zal er ook automatisch een wat meer een evenredige vertegenwoordiging zijn van alle stromingen waaruit studenten zich aanmelden. Een curatorium is toch wat meer 'oude jongens krentenbrood' : degenen met het mooiste bekeringsverhaal wat het meest in het malletje van de curatoren past worden toegelaten. Zoals dus wel blijkt heeft dus wel degelijk invloed wie de toelating van de kandidaten beoordeeld. Er wordt vaak wel heel geestelijk over gedaan maar uiteindelijk is het wel zoals @DDD zegt dat het tekort zo groot is als de predikanten zelf wenselijk achtenMGG schreef: ↑Gisteren, 15:49De meerderheid van de predikanten is toch heel wat anders dan de meerderheid van een synode waarvan 50% van de heren predikant is.DDD schreef: ↑Gisteren, 15:40
Waarom niet? De predikanten vormen de helft van de synode, geloof ik. Dus daar zit wel een grote overlap.
Ik weet van geen overschot, behalve dan in kerkgemeenschappen waar veel (aanstaande) predikanten vanuit de GG naar overstappen. Als iedereen die geroepen wordt dan ook komt, dan krijg je vanzelf een overschot.
Als mensen een roeping hebben, kunnen menselijke keuzes dan voorkomen dat de iemand dominee wordt? Als het curatorium niemand afwees, dan was er mogelijk ook een overschot. Andere kerken beperken de instroom door een universitaire opleiding te eisen.
Je laatste zin klopt niet. Zie bovenstaande berichten.
Daarnaast is er in de PKN (en volgens mij ook in de HHK) de mogelijkheid om je aan te melden op grond van singuliere gaven, dus er is altijd een mogelijkheid om predikant te worden met een lagere opleiding. De voorbeelden zijn overigens ook wel bekend van dominees die oorspronkelijk geen hoge opleiding hadden, een roeping voelden en uiteindelijk toch na flink studeren de universitaire opleiding haalden.
Dat is onzin, omdat het gekozen tijdspad onjuist is.J de Groot schreef: ↑Gisteren, 16:39Dat komt omdat de linkerflank veel kritischer is geworden dan 20/30 jaar geledenJvW schreef: ↑Gisteren, 16:31Je mist het punt van de linkerflank. Het aantal beroepbare predikanten voor die flank slinkt. Het totale aantal neemt toe, maar daar hebben die gemeenten niet zoveel aan.
En ook veel meer zich afzet tegen de huidige prediking zoals die vroeger ook altijd in de Geref Gemeente geklonken heeft
Zie de opmerking van Forummer Charles
Men zet zich af tegen de prediking en gewoonten
Dan moet je gewoon weggaan uit de Geref Gemeenten
De linkerflank is véél minder kritisch dan 50 jaar geleden. Wel zijn er in de jaren 90 een aantal gemeenten gehalveerd door nieuwe predikanten, maar het is heel willekeurig om dan precies daar de grens te leggen. Hoe kom je op het idee. Dat is precies een illustratie van het probleem dat aan de orde is.
Er zijn gewoon veel minder predikanten als ds. Huisman, ds. Rijksen, ds. Rietdijk etc.
-
Weten we überhaupt of alle discipelen konden lezen en schrijven? Studeren hoeft gelukkig niet perse op de universiteit. Helaas zijn heel wat geleerde dominees die heilsfeiten ontkennen.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 16:45Het verschil is natuurlijk wel dat die vissers geen vreemde taal hoefden te leren om de Schrift te lezen en dat een dominee tegenwoordig wel Hebreeuws en Grieks moet leren om de Bijbel te kunnen lezen (Uit voorbeelden in andere topics op dit forum blijkt wel hoe noodzakelijk dit is) maar ook om je te kunnen verdiepen in de gewoontes/cultuur in de tijd van de Bijbel die bepaald anders zijn dan in deze tijd, of toerusting voor bepaalde vragen die vanuit gemeenteleden kunnen komen over allerlei verschillende thema's . Vroeger zei men weleens: een dominee die niet studeert is niet bekeerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 16:16Die eis is net als het curatorium een menselijk iets. Jezus riep ook vissers en niet alleen mensen uit de bovenlaag. Het is hier al vaker over gegaan, maar ik vind de eis nog steeds bijzonder. Hoewel de eis oude papieren heeft en er in theorie vaak uitzonderingen mogelijk zijn.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 16:09Zeker, maar als je (terechte!) toelatingseis een universitaire opleiding is kunnen menselijke overwegingen voor de toelating geen rol spelen, en zal er ook automatisch een wat meer een evenredige vertegenwoordiging zijn van alle stromingen waaruit studenten zich aanmelden. Een curatorium is toch wat meer 'oude jongens krentenbrood' : degenen met het mooiste bekeringsverhaal wat het meest in het malletje van de curatoren past worden toegelaten. Zoals dus wel blijkt heeft dus wel degelijk invloed wie de toelating van de kandidaten beoordeeld. Er wordt vaak wel heel geestelijk over gedaan maar uiteindelijk is het wel zoals @DDD zegt dat het tekort zo groot is als de predikanten zelf wenselijk achtenMGG schreef: ↑Gisteren, 15:49
De meerderheid van de predikanten is toch heel wat anders dan de meerderheid van een synode waarvan 50% van de heren predikant is.
Als mensen een roeping hebben, kunnen menselijke keuzes dan voorkomen dat de iemand dominee wordt? Als het curatorium niemand afwees, dan was er mogelijk ook een overschot. Andere kerken beperken de instroom door een universitaire opleiding te eisen.
Daarnaast is er in de PKN (en volgens mij ook in de HHK) de mogelijkheid om je aan te melden op grond van singuliere gaven, dus er is altijd een mogelijkheid om predikant te worden met een lagere opleiding. De voorbeelden zijn overigens ook wel bekend van dominees die oorspronkelijk geen hoge opleiding hadden, een roeping voelden en uiteindelijk toch na flink studeren de universitaire opleiding haalden.
Deze denkfout lees ik wel vaker.
Maar je vergelijkt appels met peren, namelijk het instroomcriterium met het uitstroomcriterium.
Ik denk dat geen enkele universitaire opleiding zich met Jezus’ onderwijs kan meten.
-
Bij de instroom wordt door de vereiste vooropleiding een vergelijkbaar criterium gebruikt. Bij Jezus mocht elk niveau instromen en ging het enkel om de roeping.
Je eerste vraag is interessant, ik las daar een interessant artikel over op refoweb:MGG schreef: ↑Gisteren, 16:50Weten we überhaupt of alle discipelen konden lezen en schrijven? Studeren hoeft gelukkig niet perse op de universiteit. Helaas zijn heel wat geleerde dominees die heilsfeiten ontkennen.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 16:45Het verschil is natuurlijk wel dat die vissers geen vreemde taal hoefden te leren om de Schrift te lezen en dat een dominee tegenwoordig wel Hebreeuws en Grieks moet leren om de Bijbel te kunnen lezen (Uit voorbeelden in andere topics op dit forum blijkt wel hoe noodzakelijk dit is) maar ook om je te kunnen verdiepen in de gewoontes/cultuur in de tijd van de Bijbel die bepaald anders zijn dan in deze tijd, of toerusting voor bepaalde vragen die vanuit gemeenteleden kunnen komen over allerlei verschillende thema's . Vroeger zei men weleens: een dominee die niet studeert is niet bekeerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 16:16Die eis is net als het curatorium een menselijk iets. Jezus riep ook vissers en niet alleen mensen uit de bovenlaag. Het is hier al vaker over gegaan, maar ik vind de eis nog steeds bijzonder. Hoewel de eis oude papieren heeft en er in theorie vaak uitzonderingen mogelijk zijn.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 16:09
Zeker, maar als je (terechte!) toelatingseis een universitaire opleiding is kunnen menselijke overwegingen voor de toelating geen rol spelen, en zal er ook automatisch een wat meer een evenredige vertegenwoordiging zijn van alle stromingen waaruit studenten zich aanmelden. Een curatorium is toch wat meer 'oude jongens krentenbrood' : degenen met het mooiste bekeringsverhaal wat het meest in het malletje van de curatoren past worden toegelaten. Zoals dus wel blijkt heeft dus wel degelijk invloed wie de toelating van de kandidaten beoordeeld. Er wordt vaak wel heel geestelijk over gedaan maar uiteindelijk is het wel zoals @DDD zegt dat het tekort zo groot is als de predikanten zelf wenselijk achten
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... e-jongens/
Met de rest ben ik het in principe eens, maar dat de studie op de Theologische School van de Ger Gem ook niet bepaald voldoende is blijkt ook wel uit diverse voorbeelden die ik in mijn omgeving hoor of hier soms lees. Je laatste opmerking is ook terecht. Studie , zonder persoonlijke genade te kennen, is ook geen goed fundament. Het gaat om een combinatie van beiden.
-
Inderdaad een interessant artikel en mooi dat de verwijzingen erbij staan. Hierdoor kan je het een en ander nog wat verder nakijken. Bedankt voor het delen.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 17:23Je eerste vraag is interessant, ik las daar een interessant artikel over op refoweb:MGG schreef: ↑Gisteren, 16:50Weten we überhaupt of alle discipelen konden lezen en schrijven? Studeren hoeft gelukkig niet perse op de universiteit. Helaas zijn heel wat geleerde dominees die heilsfeiten ontkennen.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 16:45Het verschil is natuurlijk wel dat die vissers geen vreemde taal hoefden te leren om de Schrift te lezen en dat een dominee tegenwoordig wel Hebreeuws en Grieks moet leren om de Bijbel te kunnen lezen (Uit voorbeelden in andere topics op dit forum blijkt wel hoe noodzakelijk dit is) maar ook om je te kunnen verdiepen in de gewoontes/cultuur in de tijd van de Bijbel die bepaald anders zijn dan in deze tijd, of toerusting voor bepaalde vragen die vanuit gemeenteleden kunnen komen over allerlei verschillende thema's . Vroeger zei men weleens: een dominee die niet studeert is niet bekeerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 16:16
Die eis is net als het curatorium een menselijk iets. Jezus riep ook vissers en niet alleen mensen uit de bovenlaag. Het is hier al vaker over gegaan, maar ik vind de eis nog steeds bijzonder. Hoewel de eis oude papieren heeft en er in theorie vaak uitzonderingen mogelijk zijn.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... e-jongens/
Met de rest ben ik het in principe eens, maar dat de studie op de Theologische School van de Ger Gem ook niet bepaald voldoende is blijkt ook wel uit diverse voorbeelden die ik in mijn omgeving hoor of hier soms lees. Je laatste opmerking is ook terecht. Studie , zonder persoonlijke genade te kennen, is ook geen goed fundament. Het gaat om een combinatie van beiden.
De studie aan de TS draait om inzet. Helaas is dat niet altijd voldoende om een taal goed te beheersen.
Ook onjuist. Iedereen kan instromen, desnoods beginnend met een premaster.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:17Bij de instroom wordt door de vereiste vooropleiding een vergelijkbaar criterium gebruikt. Bij Jezus mocht elk niveau instromen en ging het enkel om de roeping.
-
Het lijkt mij niet logisch dat iedereen kan instromen, maar ik laat mij graag verrassen. Waar kan je bijvoorbeeld theologie studeren als je de middelbareschool niet hebt afgerond?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 17:53Ook onjuist. Iedereen kan instromen, desnoods beginnend met een premaster.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:17Bij de instroom wordt door de vereiste vooropleiding een vergelijkbaar criterium gebruikt. Bij Jezus mocht elk niveau instromen en ging het enkel om de roeping.
Zit je zomaar weer wat te roepen dan?MGG schreef: ↑Gisteren, 18:14Het lijkt mij niet logisch dat iedereen kan instromen, maar ik laat mij graag verrassen. Waar kan je bijvoorbeeld theologie studeren als je de middelbareschool niet hebt afgerond?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 17:53Ook onjuist. Iedereen kan instromen, desnoods beginnend met een premaster.
Je kan bijvoorbeeld bachelor theologie gaan volgen bij de CHE in Ede.
Vooropleiding is havo of vwo, en als je 21 jaar of ouder bent, kan je gewoon deelnemen aan het toelatingsonderzoek.
Je kan ook met MBO en daarna propedeuse HBO naar de TUA gaan...
-
Ik zal vast dom zijn maar een HBO bachelor is toch geen premaster? Als je een hele lange route volgt is alles mogelijk, maar dat was natuurlijk niet het punt, want dat kan met elke studie. Nog los van dat niet iedereen de capaciteiten hiervoor heeft. Wat daarop kan je zeggen dat God je die kam geven.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 18:22Zit je zomaar weer wat te roepen dan?MGG schreef: ↑Gisteren, 18:14Het lijkt mij niet logisch dat iedereen kan instromen, maar ik laat mij graag verrassen. Waar kan je bijvoorbeeld theologie studeren als je de middelbareschool niet hebt afgerond?
Je kan bijvoorbeeld bachelor theologie gaan volgen bij de CHE in Ede.
Vooropleiding is havo of vwo, en als je 21 jaar of ouder bent, kan je gewoon deelnemen aan het toelatingsonderzoek.