Refojongere schreef: ↑11 feb 2025, 23:08
Valcke schreef: ↑11 feb 2025, 21:59
Refojongere schreef: ↑11 feb 2025, 21:54
Valcke schreef: ↑11 feb 2025, 21:49
Nee, dat is niet zo. Want dit is geen normatief gebod, behalve dat een kus niet "onheilig" mag zijn. Het is slechts een beleefde aanbeveling bij de afsluiting van de brief. Op deze manier brengt de apostel de groeten over. Dat kan inderdaad cultuurbepaald zijn. Was er wel sprake van een normatief gebod voor de NT bedeling, dan zou het inderdaad schuren met wat ik schrijf. Maar dat is de situatie niet.
Goed, ik kan daarin meekomen als alternatieve uitleg. Hoe kijk je tegen haarvlechtingen aan en heilige handen opheffen tijdens het bidden en de andere voorbeelden in mijn eerdere posting?
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen zaken die echt normatief worden gesteld onder de NT bedeling en zaken die eerder duiden op een gebruik. En dat is soms best een lastig onderscheid, dat erken ik direct. Maar als uit een gedegen exegese blijkt dat zaken als normatief gezien moeten worden voor de NT bedeling en niet louter als een gebruik, dan zijn ze ook nu niet aan verandering onderhevig. En dat is wat ik hier betoog.
M.i. is dan vooral belangrijk welke motivatie de apostel geeft c.q. welke grondslag er gegeven wordt. Gaat die terug op de schepping, de wet, het voorbeeld van Christus, enz. dan moeten we de uitspraak wel normatief zien.
Eens, waarbij ik "gebruik" opvat als gewoonte of vorm. Punt is dat mensen dat ook op de verhoudingen ouders-kinderem, overheid-onderdaan, man-vrouw toepassen.
Wat maakt het voor jou lastig om daarin te onderscheiden? Kun je daar voorbeelden noemen?
Bij de hoofdbedekking wordt teruggegrepen op de schepping bijvoorbeeld. Toch denk ik dat dit met name de achterliggende man-vrouw verhouding geldt en niet het gebruik van de hoofdbedekking.
Ik bedoel zeker niet dat het onderscheid in zijn algemeenheid lastig is.
- Wanneer zaken te relateren zijn aan de zedelijke wet (zoals verhouding mannen, vrouwen, kinderen; gezag; eerbaarheid, huwelijk, echtscheiding, overspel, ontucht, homosekseksuele relaties), dan is het volstrekt helder dat niet sprake is van een "gebruik" / gewoonte of vorm. Dan gaat het dus om geboden en verboden die altijddurend gezag hebben. Tevergeefs doet men een beroep op cultuur of wijzigende maatschappelijke opvattingen om hiervan af te wijken.
- Datzelfde geldt m.i. ook voor de inrichting van het kerkelijke leven en de sacramenten. Wel ligt de situatie in sommige kwesties iets moeilijker, maar dat zit vooral in de exegese. E.e.a. betreft bv. de vraag of 'diacones' wel of niet een ambt was of alleen een rol. Idem het weduwenambt(?). In het andere topic hebben we hierover gesproken. Maar wanneer de plaatsen wat betreft de exegese duidelijk zijn, en dat is bijna altijd het geval, dan zijn deze plaatsen zonder meer gezaghebbend voor onze tijd. En wanneer die duidelijkheid er niet is, zou er enige vrijheid mogelijk kunnen zijn. Zo geloof ik ook zeker dat er bv. 'ziekenbezoekers' en '-bezoeksters' aangesteld kunnen worden. Of predikanten en ouderlingen met een bijzondere opdracht.
- De hoofdbedekking voor de vrouw in de samenkomsten zie ik ook als een kwestie die exegetisch voldoende duidelijk is. Het gaat daar ook om de verhouding man-vrouw, waarbij de apostel diverse (ook andere) argumenten gebruikt die niet alleen op de vorm slaan, maar wezenlijk en blijvend zijn.
- Wat ik lastiger vind, is bv. Jak. 5:14 (het zalven van zieken) en de vorm m.b.t. gebed (opheffen van de handen). Ik zou geneigd zijn om te denken dat we ook daarin de gegeven voorschriften zouden behoren te volgen, maar ik zie het wel als zaken van minder gewicht.