GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Delftenaar »

De context waarin je christen bent veranderd met de tijd en daarmee vraagt elke tijd ook om een andere prediking, zonder de kernwaarden van de Bijbel en de verlossing in Christus te wijzigen of te verdoezelen.

Maar de term "werelds" werd in 1952 denk ik toch anders ingevuld dan nu. Ook zijn de verleidingen en "uitdagingen" nu anders dan 40 jaar geleden. Bovendien staat iedere generatie weer anders in het leven (heel gegeneraliseerd). Dat maakt dat de boodschap van het Evangelie toch anders gebracht moet worden omdat er anders verwijdering ontstaat en het gevaar bestaat dat mensen dan andere kerken gaan bezoeken (al dan niet met een netnummer in de naam) of zefs helemaal de kerk verlaten. Ze ervaren dan geen aansluiting meer.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef: 09 jan 2024, 19:38
refo schreef: 09 jan 2024, 17:58 Gemeenten zijn toch geen lid van de Gereformeerde Bond? Je kunt als gemeentelid of als predikant lid zijn, maar niet als gemeente.
Geen idee, ik weet het echt niet. Misschien iemand anders.
Kijk, als je dát al niet weet -een fundamenteel punt toch, als het gaat om de GB-, dan vraag ik me toch echt af waar je de vrijmoedigheid vandaan haalt om hier vanalles over de GB te roepen.
Even terug naar mijn eerste reactie in dit topic: toen zei ik dat zo'n topic vooral ontstaat vanuit een denken in hokjes en vakjes, en vaak vooral gevuld wordt door mensen die zelf in een ander hokje of vakje zitten. Je onkunde illustreert dat ik gelijk had.
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul
Berichten: 512
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MePaul »

Ik kan goed hoofd- en bijzaken scheiden en heb geen moeite met veranderingen die niet tegen de Bijbel ingaan. Ik heb geen moeite met andere gewoontes, gebruiken of een ander taalveld. Waar ik wel moeite mee heb is dat een ouderling op zondag naar een stadion gaat, dat belijdeniscatechesanten na de catechisatie naar een film gaan in de bioscoop, dat je een totaal ander visie hebt op de Bijbel als ouderling en je niet laat corrigeren (!) of dat je als ouderling op huisbezoek mensen bijna uitlacht als ze zeggen dat ze twee diensten bezoeken op zondag. Het ergste hiervan vind ik dat ook gemeenteleden onderling en ouderlingen hier niks van zeggen. Elk mens is een zondaar alleen is het niet de bedoeling dat je in zonde blijft leven en dat een kerk je daar ook niet op wijst. Kom bij de Heere Jezus zoals je bent maar ga niet bij Hem weg zoals je gekomen bent. Elk mens moet buigen onder het Woord, niet boven het Woord gaan staan.

Ook in de Waarheidsvriend is het verval te zien. Denk bijvoorbeeld aan wat ik pas zag bij de intrede van dominee E.J. Prins in Ermelo (kapel Staverden). Er wordt heel normaal over gedaan dat zijn vrouw ook predikant is en voor 50% verbonden is aan de confessionele oude kerk in Ermelo. Dominee E.J. Prins is voor een deel verbonden aan de Oude Kerk in Ermelo en voor een deel verbonden aan de bondsgemeente in Staverden.
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

MePaul schreef: 10 jan 2024, 16:33 Ik kan goed hoofd- en bijzaken scheiden en heb geen moeite met veranderingen die niet tegen de Bijbel ingaan. Ik heb geen moeite met andere gewoontes, gebruiken of een ander taalveld. Waar ik wel moeite mee heb is dat een ouderling op zondag naar een stadion gaat, dat belijdeniscatechesanten na de catechisatie naar een film gaan in de bioscoop, dat je een totaal ander visie hebt op de Bijbel als ouderling en je niet laat corrigeren (!) of dat je als ouderling op huisbezoek mensen bijna uitlacht als ze zeggen dat ze twee diensten bezoeken op zondag. Het ergste hiervan vind ik dat ook gemeenteleden onderling en ouderlingen hier niks van zeggen. Elk mens is een zondaar alleen is het niet de bedoeling dat je in zonde blijft leven en dat een kerk je daar ook niet op wijst. Kom bij de Heere Jezus zoals je bent maar ga niet bij Hem weg zoals je gekomen bent. Elk mens moet buigen onder het Woord, niet boven het Woord gaan staan.

Ook in de Waarheidsvriend is het verval te zien. Denk bijvoorbeeld aan wat ik pas zag bij de intrede van dominee E.J. Prins in Ermelo (kapel Staverden). Er wordt heel normaal over gedaan dat zijn vrouw ook predikant is en voor 50% verbonden is aan de confessionele oude kerk in Ermelo. Dominee E.J. Prins is voor een deel verbonden aan de Oude Kerk in Ermelo en voor een deel verbonden aan de bondsgemeente in Staverden.
1. Er bestaan geen bondsgemeentes.
2. Ik kan me niet voorstellen dat een ouderling die lid is van de Gereformeerde Bond mensen uitlacht die tweemaal naar de kerk gaan of dat hij op zondag het stadion bezoekt.
Geytenbeekje
Berichten: 8322
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef: 10 jan 2024, 16:33 Ik kan goed hoofd- en bijzaken scheiden en heb geen moeite met veranderingen die niet tegen de Bijbel ingaan. Ik heb geen moeite met andere gewoontes, gebruiken of een ander taalveld. Waar ik wel moeite mee heb is dat een ouderling op zondag naar een stadion gaat, dat belijdeniscatechesanten na de catechisatie naar een film gaan in de bioscoop, dat je een totaal ander visie hebt op de Bijbel als ouderling en je niet laat corrigeren (!) of dat je als ouderling op huisbezoek mensen bijna uitlacht als ze zeggen dat ze twee diensten bezoeken op zondag. Het ergste hiervan vind ik dat ook gemeenteleden onderling en ouderlingen hier niks van zeggen. Elk mens is een zondaar alleen is het niet de bedoeling dat je in zonde blijft leven en dat een kerk je daar ook niet op wijst. Kom bij de Heere Jezus zoals je bent maar ga niet bij Hem weg zoals je gekomen bent. Elk mens moet buigen onder het Woord, niet boven het Woord gaan staan.

Ook in de Waarheidsvriend is het verval te zien. Denk bijvoorbeeld aan wat ik pas zag bij de intrede van dominee E.J. Prins in Ermelo (kapel Staverden). Er wordt heel normaal over gedaan dat zijn vrouw ook predikant is en voor 50% verbonden is aan de confessionele oude kerk in Ermelo. Dominee E.J. Prins is voor een deel verbonden aan de Oude Kerk in Ermelo en voor een deel verbonden aan de bondsgemeente in Staverden.
Je hebt geen bezwaar kunnen maken hiervoor?
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door DDD »

De GB is tegen de openstelling van de ambten voor zusters van de gemeente. Maar daar wordt natuurlijk wel heel verschillend over gedacht.

Je kunt in zo'n artikel toch geen disclaimer plaatsen? Er zijn heel veel predikanten in bondskringen die daar een andere visie op hebben. Dat geldt voor wel meer onderwerpen.

https://www.eo.nl/artikel/het-is-een-do ... nt-desiree
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef: 10 jan 2024, 16:25
HersteldHervormd schreef: 09 jan 2024, 19:38
refo schreef: 09 jan 2024, 17:58 Gemeenten zijn toch geen lid van de Gereformeerde Bond? Je kunt als gemeentelid of als predikant lid zijn, maar niet als gemeente.
Geen idee, ik weet het echt niet. Misschien iemand anders.
Kijk, als je dát al niet weet -een fundamenteel punt toch, als het gaat om de GB-, dan vraag ik me toch echt af waar je de vrijmoedigheid vandaan haalt om hier vanalles over de GB te roepen.
Even terug naar mijn eerste reactie in dit topic: toen zei ik dat zo'n topic vooral ontstaat vanuit een denken in hokjes en vakjes, en vaak vooral gevuld wordt door mensen die zelf in een ander hokje of vakje zitten. Je onkunde illustreert dat ik gelijk had.

Ja ik trap echt niet in deze rookgordijn Hendrikus, dan zal je met betere drogredenen voor de dag moeten komen, dit is echt te simpel.

Of je vind dat ik geen gelijk heb en onderbouwt dat fatsoenlijk.
Of je vind dat ik wel (gedeeltelijk) een terecht punt hebt en zegt daar dan wat over.

Ik heb het eerder al tegen merel gezegd: Ik begrijp en accepteer dat er grote verschillen zijn in de PKN, maar dat is helemaal mijn punt niet. Mijn punt heeft niks met hokjes en vakjes te maken. Of je moet het prima vinden dat hele gemeenten lauw worden en dat dan weer als hokje zien waar deze grote gevaarlijke HHK'er (ook een hokje) wat van vind. Ik maak me oprechte zorgen, volgens mij zijn deze zorgen gegrond, onderbouwd en redelijk breed gedragen. Jammer dat ik geen inhoudelijk antwoord krijg. Ik maak me ook zorgen om bepaalde trends binnen mijn eigen kerkverband, weliswaar in kleinere mate en ook veel minder frequent, maar alsnog maak ik me wel zorgen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1598
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Bourdon16 »

Ik maak me ook wel zorgen over bepaalde ontwikkelingen binnen de GB.

Ik vind het vaak wat te lief, te vlak en te grijs.

Ik mis het gedeelte dat hersteld is geworden ook nog steeds.

Al zijn de standpunten van het hoofdbestuur mijn inziens duidelijk. Dat zie ik dan ook als de GB. Gemeenten en predikanten die daarvan afwijken zijn in mijn ogen geen GB.
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 17:38
Je hebt geen bezwaar kunnen maken hiervoor?
In de PKN werkt dat zo niet.
MePaul
Berichten: 512
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MePaul »

Ambtenaar schreef: 10 jan 2024, 21:09
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 17:38
Je hebt geen bezwaar kunnen maken hiervoor?
In de PKN werkt dat zo niet.
In dit geval heb ik dat (helaas) niet gedaan maar in een andere kwestie wel. In de PKN werkt dat wel degelijk en dat is essentieel. Als je iets kent van de genade van Jezus Christus en als je iets kent van de heilige, soevereine God dan laat je elkaar toch niet op zondige wegen doorgaan? Uit liefde wijs je elkaar toch op zondige keuzes en doodlopende wegen? Voorkom dat mensen verharden en ongewaarschuwd de eeuwigheid tegemoet gaan. In dit leven laat Hij zich kennen en dat gun ik iedereen.

Ik ben niet beter dan iemand anders maar ik geloof wel dat het volgen van Jezus Christus beter is dan het volgen van de duivel en verkeerde verlangens/wensen/begeertes. In heel veel zaken is christelijke vrijheid van toepassing maar heel veel zaken zijn overduidelijk als je het in het licht van Gods Woord houdt.
Geytenbeekje
Berichten: 8322
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef: 10 jan 2024, 20:38 Ik maak me ook wel zorgen over bepaalde ontwikkelingen binnen de GB.

Ik vind het vaak wat te lief, te vlak en te grijs.

Ik mis het gedeelte dat hersteld is geworden ook nog steeds.

Al zijn de standpunten van het hoofdbestuur mijn inziens duidelijk. Dat zie ik dan ook als de GB. Gemeenten en predikanten die daarvan afwijken zijn in mijn ogen geen GB.
Ik vraag me af of dat gedeelte net zo behoudend is als eerder/voor de scheuring. Allicht dat men dat gemiddeld wel is. Maar ook de ref gezindte ademt de tijdsgeest in.
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

MePaul schreef: 10 jan 2024, 21:16 In dit geval heb ik dat (helaas) niet gedaan maar in een andere kwestie wel. In de PKN werkt dat wel degelijk en dat is essentieel. Als je iets kent van de genade van Jezus Christus en als je iets kent van de heilige, soevereine God dan laat je elkaar toch niet op zondige wegen doorgaan? Uit liefde wijs je elkaar toch op zondige keuzes en doodlopende wegen? Voorkom dat mensen verharden en ongewaarschuwd de eeuwigheid tegemoet gaan. In dit leven laat Hij zich kennen en dat gun ik iedereen.
Natuurlijk kun je bezwaren uiten, daar zijn procedures voor. Het gaat er mij meer om dat jij nogal stellig bent over wat wel en niet zou kunnen binnen de persoonlijke levenssfeer. En het is, naar mijn waarneming, wat minder gebruikelijk om op basis daarvan een bezwaar in te dienen.
Ik ben niet beter dan iemand anders maar ik geloof wel dat het volgen van Jezus Christus beter is dan het volgen van de duivel en verkeerde verlangens/wensen/begeertes. In heel veel zaken is christelijke vrijheid van toepassing maar heel veel zaken zijn overduidelijk als je het in het licht van Gods Woord houdt.
Ik denk dat die het vaak wat minder overduidelijk is, en dat veel afhangt van interpretatie.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Te makkelijk wordt bij een lossere of zelfs wereldse levensstijl gezegd, die Bijbeltekst was voor toen, sja zo kun je veel zaken wegwuiven.
In Hebreeën staat dat de ceremoniële wetten vervuld zijn en afgedaan hebben, maar juist in het Nieuwe Testament, staan heel wat geboden en verboden, veel mensen vergeten dat vaak maar voor het gemak.

Voordat sommigen weer roepen wordt eens concreet, neem: de onderlinge bijeenkomsten, gastvrijheid, vriendelijkheid, dankt God in alles... zo zijn er meer zaken,
die niet onduidelijk zijn, maar bij mensen die de Bijbel niet echt serieus nemen, zeggen, sja ik maak dat zelf wel uit, of dat was voor toen...nee Christen zijn, is meer dan alleen maar door genade, overgezet zijn van geestelijk dood in geestelijk levend, en Christus in geloof omhelzen, het is ook leven uit Christus en door de Heilige Geest, voor onze God en Vader.

Die grondtonen van zonde en genade, genade en oordeel, hemel en hel, uitverkiezing...en vele andere zaken hebben ook grote invloed op dit leven van dankbaarheid.

Want wij organiseren dat zelf niet en nooit, werkheiligheid is nooit Gods opdracht of Gods opdracht geweest, een juiste Schriftvisie en een Bijbelse en ernstige prediking bepaald zoveel, hoe en of wij zaken op Bijbelse wijze zien, en de Heilige Schrift het volle pond krijgt, want wij dienen de Bijbel aan te nemen en te waarderen als wat het werkelijk is GODS WOORD.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 11 jan 2024, 13:07 Te makkelijk wordt bij een lossere of zelfs wereldse levensstijl gezegd, die Bijbeltekst was voor toen, sja zo kun je veel zaken wegwuiven.
Het spijt me, maar ik kan me weinig voorstellen bij een losse of wereldse levensstijl bij ambtsdragers in gemeentes die dichtbij gedachtengoed van de Gereformeerde Bond staan. Dat dit voor individuele leden anders is, neem ik graag aan.
Die grondtonen van zonde en genade, genade en oordeel, hemel en hel, uitverkiezing...en vele andere zaken hebben ook grote invloed op dit leven van dankbaarheid.
Zeker. De vraag alleen is of al deze onderwerpen in elke preek benoemd moeten worden.
Want wij organiseren dat zelf niet en nooit, werkheiligheid is nooit Gods opdracht of Gods opdracht geweest, een juiste Schriftvisie en een Bijbelse en ernstige prediking bepaald zoveel, hoe en of wij zaken op Bijbelse wijze zien, en de Heilige Schrift het volle pond krijgt, want wij dienen de Bijbel aan te nemen en te waarderen als wat het werkelijk is GODS WOORD.
Volgens mij gaat het vooral om interpretatie van dat Woord.
merel
Berichten: 10079
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 10 jan 2024, 21:09
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 17:38
Je hebt geen bezwaar kunnen maken hiervoor?
In de PKN werkt dat zo niet.
Klopt, dat is een voordeel en nadeel van de PKN.
Plaats reactie