Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Mannetje

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Het waren er 19, hoor ik net.
Denk je dat al die kerkenraden maar wat hebben zitten prutsen dan?
Nee. Maar ook daar was ik niet bij.
En zelfs als een kerkenraad naar eer en geweten heeft gehandeld kan ik dat niet als bewijs van roeping zien.

Dat bewijs ligt in het aannemen van een beroep.

Heb ik dan geen vragen? Jawel, ze zijn er. Tussen de blijdschap over twee en het verdriet om niet meer dan twee.

Maar daarmee kan nog steeds niet gezegd worden dat er meer geroepen waren. Evenmin als ik het uit kan sluiten.
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan kan je beter niet zulke grote woorden gebruiken.
Ik kan dat wel, want ik heb het verschillende keren meegemaakt. Het is uiterst frustrerend voor kerkenraden om mensen op die manier afgewezen te zien worden, waarvan je zeker weet dat ze geroepen zijn, wat ook later is gebleken.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ik ben het met @mannetje eens. Ook ik ben verdrietig dat er slechts 2 aangenomen zijn. Tegelijkertijd weet ik niet of er meer mannen geroepen waren. Ik ben er niet bij geweest. Laten we toch oppassen de Geest niet uit te blussen door de dag der kleine dingen te verachten. Grote woorden, linksom of rechtsom, passen niet. We spreken er over alsof we Gods wegen doorgronden...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat de werkwijze van het curatorium één van de grootste zonden in de GG is, waardoor de Geest uitgeblust wordt.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Dan kan je beter niet zulke grote woorden gebruiken.
Ik kan dat wel, want ik heb het verschillende keren meegemaakt. Het is uiterst frustrerend voor kerkenraden om mensen op die manier afgewezen te zien worden, waarvan je zeker weet dat ze geroepen zijn, wat ook later is gebleken.
Blijkbaar niet in de GG dan. Dat is dan ook later gebleken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ik denk dat de werkwijze van het curatorium één van de grootste zonden in de GG is, waardoor de Geest uitgeblust wordt.
Ik nijg er naar om dit ook te gaan geloven, ondanks dat ik het grote woorden vind voor een moderator van een reformatorisch forum.

Maar ook mij begint de moed in de schoenen te zinken. Nu zegt de woonplaats en de streek niet altijd wat, maar het lijkt dat die zich de laatste jaren ook concentreert op gemeenten in een bepaalde flank. Nu stond er gisteren wel in het RD dat men niet naar de woonplaats kijkt, maar ik heb daar toch ernstige twijfels over.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Ik denk dat de werkwijze van het curatorium één van de grootste zonden in de GG is, waardoor de Geest uitgeblust wordt.
Ik ben blij dat je erbij zegt: ik denk..
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik kom tot de conclusie dat de topic-titel aangepast moet worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Willem87

Bericht door Willem87 »

Hoe was het ook al weer? :quoi
De studenten moeten 3 4 jaar studeren? +1:((
Zeg maar gewoon Willem.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is dit Bijbels te onderbouwen? We moeten immers wel zeer nauw toezien op der zuiverheid der leer. In feite is dat een voor een mens haast een onmogelijkheid. Maar wel in de lijn, zoals ik het versta, met de verkiezing tot het ambt. De verkiezing van Matthias was voor de apostelen ook niet te doen. Daarom was afhankelijkheid van God en gebed nodig. Zo werd doormiddel van loting Matthias als apostel gekozen in de plaats van Judas. De apostelen verstonden de onmogelijkheid van hun kant, maar ze wisten wel de juiste weg: Niet zij beslisten, maar God beslist uiteindelijk. Zo zou het curatorium in de lijn van het Woord behoren te handelen. Ik zie daarom niet in waarom dit een uitblussen van de Geest wordt genoemd.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mei 2021, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ouderling

Bericht door Ouderling »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik nijg er naar om dit ook te gaan geloven, ondanks dat ik het grote woorden vind voor een moderator van een reformatorisch forum.

Maar ook mij begint de moed in de schoenen te zinken. Nu zegt de woonplaats en de streek niet altijd wat, maar het lijkt dat die zich de laatste jaren ook concentreert op gemeenten in een bepaalde flank. Nu stond er gisteren wel in het RD dat men niet naar de woonplaats kijkt, maar ik heb daar toch ernstige twijfels over.
Welke flank bedoel je dan?
Even wat woonplaatsen van de laatste 5 jaar:
Hendrik ido Ambacht
Dordrecht
Rotterdam Alexanderpolder
Nunspeet
Goes
Kootwijkerbroek
Werkendam
Stolwijk
Rido91

Bericht door Rido91 »

We hebben de afgelopen tijd een paar voorbeelden gezien van mensen die een roeping hadden en waarvan die roeping toch niet werd 'overgenomen' door het curatorium! Geeft wel weer aan wat voor een 'gedrocht'-constructie dit is: een mens (lees: een lid van het curatorium) moet aan de hand van een soort 'bevindelijkheidspresentatie' gaan beoordelen of een Goddelijke roeping van een kandidaat echt of niet echt zou zijn, wat natuurlijk onmogelijk is omdat we niet op Gods troon horen te/kunnen zitten. Hoevelen die een roeping hebben gehad zijn hierdoor beschadigd geraakt? Ik vind het onbegrijpelijk dat deze wanordelijke praktijken nog steeds doorgang hebben in vele afgescheiden, reformatorische kerken. Misschien wel een van de grootste zonden binnen deze kerken....
Erskinees

Bericht door Erskinees »

@Dia: Wanneer je zegt dat niet het curatorium beslist maar God dat doet, kun je deze redenatie net zo goed toepassen op de kerkenraden. Een kerkenraad neemt de beslissing ook biddend. Het kan niet zo zijn dat een kerkenraad buiten Gods macht een attest geeft, en dat het curatorium als orakel wél Gods wil uitvoert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rido91 schreef:We hebben de afgelopen tijd een paar voorbeelden gezien van mensen die een roeping hadden en waarvan die roeping toch niet werd 'overgenomen' door het curatorium! Geeft wel weer aan wat voor een 'gedrocht'-constructie dit is: een mens (lees: een lid van het curatorium) moet aan de hand van een soort 'bevindelijkheidspresentatie' gaan beoordelen of een Goddelijke roeping van een kandidaat echt of niet echt zou zijn, wat natuurlijk onmogelijk is omdat we niet op Gods troon horen te/kunnen zitten. Hoevelen die een roeping hebben gehad zijn hierdoor beschadigd geraakt? Ik vind het onbegrijpelijk dat deze wanordelijke praktijken nog steeds doorgang hebben in vele afgescheiden, reformatorische kerken. Misschien wel een van de grootste zonden binnen deze kerken....
Als het curatorium zó werkt zijn ze heel ver afgeweken!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rido91

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef:
Rido91 schreef:We hebben de afgelopen tijd een paar voorbeelden gezien van mensen die een roeping hadden en waarvan die roeping toch niet werd 'overgenomen' door het curatorium! Geeft wel weer aan wat voor een 'gedrocht'-constructie dit is: een mens (lees: een lid van het curatorium) moet aan de hand van een soort 'bevindelijkheidspresentatie' gaan beoordelen of een Goddelijke roeping van een kandidaat echt of niet echt zou zijn, wat natuurlijk onmogelijk is omdat we niet op Gods troon horen te/kunnen zitten. Hoevelen die een roeping hebben gehad zijn hierdoor beschadigd geraakt? Ik vind het onbegrijpelijk dat deze wanordelijke praktijken nog steeds doorgang hebben in vele afgescheiden, reformatorische kerken. Misschien wel een van de grootste zonden binnen deze kerken....
Als het curatorium zó werkt zijn ze heel ver afgeweken!
En dat zijn ze ook!
Plaats reactie