En dat ben ik weer niet met jou eens. Zou jij als jij in de Ger Gem in Ned mocht preken exact dezelfde preek houden als op de EO-jongerendag?Eppie schreef:Ik begrijp je wel uni maar ik ben het niet met je eens, wat slecht is voor een evo is ook slecht voor een refo. Nogmaals ik kan de achterliggende gedachte wel begrijpen.Unionist schreef:Als gereformeerd christen kun je heel veel hebben aan het boek van Warren. Ik spreek uit eigen ervaring. Persoonlijk heb ik er veel van geleerd. Al eerder heb ik de stelling uitgesproken: Voor een gereformeerde is het een goed boek, voor een evangelische een gevaarlijk boek.
De principes van het boek staan ook niet ter discussie, slechts de uitwerking ervan.
Doelgericht leven
Als je eens wat preken van 'm wil horen:volgeling schreef:Offtopic: Vooral Piper kan ik aanraden! Ik heb zijn boek 'Toekomstige genade' gelezen. Prachtig!parsifal schreef:Nog steeds zou ik de associatie met Schuller niet volledig maken en het verketteren van Schuller houdt niet automatisch het verketteren van Warren in, maar ik zal wel aanraden, als je dan toch wat goede boeken uit Amerika wil lezen neem dan Piper, Packer of Crabb.
http://www.biblicalpreaching.info/sermons.php?preacher_search=2&customquery=search
http://aaronshaf.com/audio-resources.html
Aanbevolen!
Bedankt! Die eerste site kende ik al: Ik heb al heel wat van zijn preken op mijn pc staan...Dathenum schreef:Als je eens wat preken van 'm wil horen:volgeling schreef:Offtopic: Vooral Piper kan ik aanraden! Ik heb zijn boek 'Toekomstige genade' gelezen. Prachtig!parsifal schreef:Nog steeds zou ik de associatie met Schuller niet volledig maken en het verketteren van Schuller houdt niet automatisch het verketteren van Warren in, maar ik zal wel aanraden, als je dan toch wat goede boeken uit Amerika wil lezen neem dan Piper, Packer of Crabb.
http://www.biblicalpreaching.info/sermons.php?preacher_search=2&customquery=search
http://aaronshaf.com/audio-resources.html
Aanbevolen!

- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ik vond dit over Piper:
John Piper zou men'de theoloog van het geluk' kunnen noemen. Daarbij gaat het niet zozeer om geluk in een fijn huwelijk, een inspirerende baan of waardering van anderen, hoe waardevol dat alles ook is. Kern van Pipers theologisch denken is dat het in de eerste plaats gaat om de verheerlijking van God en dat God het meest geëerd wordt als wij ons diepste geluk in Hem vinden. Op het gebouwencomplex van zijn Bethlehem Baptist Chuch in het Amerikaanse Minnesota staan de woorden A Passion for God*. Zijn waarschijnlijk meest fundamentele boek heet Desiring God en zelf noemt hij zich christen-hedonist*, een gelovige die er volhardend naar streeft gelukkig te zijn in God.
Nieuwe Nederlandse vertaling
Van de bijna dertig boeken* die John Piper tot nu toe schreef, zijn er vier in het Nederlands vertaald:
1) Toekomstige Genade*, de reinigende kracht van het leven uit geloof in de…(1997, Buijten & Schipperheijn),
2) Honger naar God, het motief om te vasten (1998, uitg. Gideon)
3) Jezus zien en ervaren en intens van Hem genieten (2003, uitg. Gideon)
En deze maand komt bij Uitgeverij de Banier uit: Verlangen naar God, de vertaling van Pipers klassieker: Desiring God.
Ja, zeer zeker!Unionist schreef:En dat ben ik weer niet met jou eens. Zou jij als jij in de Ger Gem in Ned mocht preken exact dezelfde preek houden als op de EO-jongerendag?Eppie schreef:Ik begrijp je wel uni maar ik ben het niet met je eens, wat slecht is voor een evo is ook slecht voor een refo. Nogmaals ik kan de achterliggende gedachte wel begrijpen.Unionist schreef:Als gereformeerd christen kun je heel veel hebben aan het boek van Warren. Ik spreek uit eigen ervaring. Persoonlijk heb ik er veel van geleerd. Al eerder heb ik de stelling uitgesproken: Voor een gereformeerde is het een goed boek, voor een evangelische een gevaarlijk boek.
De principes van het boek staan ook niet ter discussie, slechts de uitwerking ervan.
Links in het bootje hangen wordt in de GGiN net zomin gewaardeerd als rechts in het bootje staan op de EO jongerendag. Dus zou ik proberen een evenwichtige preek te houden. Wat blijft staan, ik zou in geen van beide worden gewaardeert, daarom doe ik het ook maar niet [het preken in de GGiN en op de eojd

Ds. A. C. UitslagGeplaatst: 18-07-2007 | 13:21
Doelgericht misleid. De New Age-implicaties van Doelgericht Leven
Titel: ”Doelgericht misleid. De New Age-implicaties van Doelgericht Leven”
Auteur: Warren Smith
Uitgeverij: Johannes MultiMedia, Doorn, 2006
ISBN 978 90 579 8203 3
Pagina’s: 181
Prijs: € 14,95. b
„Een glas water dat voor 99 procent uit zuiver water bestaat en voor 1 procent uit arsenicum zal je 100 procent doden. Een doctrine met zelfs maar een heel klein zweempje leugen erin kan uiteindelijk leiden tot grote misleiding.” Dat zegt Warren Smith in zijn boek ”Doelgericht misleid”.
In dit boek gaat Smith in tegen Rick Warrens Doelgerichte Gemeentecampagne. De boeken van Rick Warren, ”Doelgericht Leven” en ”Doelgerichte Gemeente”, worden door miljoenen mensen gelezen. Het gedachtegoed van Warren heeft grote invloed in de kerken - niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland. Warren Smith, een freelance schrijver en sociaal welzijnswerker, is in het verleden nauw betrokken is geweest bij de newagebeweging. Vanuit deze newageachtergrond heeft hij de werken van Rick Warren bestudeerd. Vandaar ook de ondertitel van dit boek: ”De New Age-implicaties van Doelgericht Leven”.
Vijftien hoofdstukken en een kleine 200 bladzijden heeft Smith nodig om de newage-implicaties van ”Doelgericht Leven” helder te maken. Hij heeft daarbij de originele Engelstalige versie van het werk van Warren als uitgangspunt genomen. Daardoor komt ook duidelijker aan het licht dat Warren in zijn werk dikwijls gebruikmaakt van een geparafraseerde Bijbelvertaling.
Het lezen van Smiths boek vereist kennis van de werken van Warren. Anders wordt veel van de inhoud niet begrepen. Anderzijds zijn er best vragen te stellen bij de wijze waarop Smith de werken van Warren onderzocht heeft. Sterk gekleurd vanuit zijn newageachtergrond meent hij achter iedere boom een newage-implicatie te zien. Zeker, Smith heeft dikwijls een punt. Zoals in hoofdstuk 8, als hij ingaat op de lijn die Warren trekt dat God ”in” alles is. Dan stelt Smith terecht dat new age leert dat God in alles en iedereen is, maar dat de Schrift dat niet leert. Maar ook in het hoofdstuk daarvoor. Daar gaat hij in op de centrale vraag die Warren stelt in ”Doelgericht Leven”: „Wat is de sturende kracht in jouw leven?” Smith maakt op een mooie wijze duidelijk dat dit een typische vraag uit de newagewereld is. Warren gebruikt de overlappende term ”kracht” op een manier „waardoor de grenzen tussen traditioneel christendom en de nieuwe spiritualiteit beginnen te vervagen.”
Door heel het boek heen laat Smith zien dat Rick Warren sterk beïnvloed is door de Amerikaanse televisiedominee Robert Schuller. Diezelfde Schuller staat volgens Smith niet alleen in contact maar ook onder invloed van vooraanstaande mensen in de newagebeweging. Dit bevestigt voor Smith de analyse dat Warren uiteindelijk „bezig is de gemeente voor te gaan in het New Age-plan van de nieuwe spiritualiteit.” Hij is voor Smith „een geest die in naam van Christus komt, maar in werkelijkheid vijandig staat tegenover Jezus Christus.” Voor Smith staat het vast dat heel de doelgerichte beweging van Warren uiteindelijk zijn wortels vindt in de newagebeweging.
Het is een verademing om een boek te lezen dat kritisch ingaat op het gedachtegoed van Rick Warren. Terwijl velen deze voorganger kritiekloos volgen en alles van hem overnemen, komt Smith met een tegengeluid. Dat is goed, zeker omdat er bij Warren veel vraagtekens zijn te plaatsen. Maar om dat nu enkel en alleen te doen vanwege vermeende newage-invloeden bij Warren is wel weer een smalle basis. Met de Schrift en de gereformeerde belijdenis in de hand zou er veel steviger en meer gefundeerde kritiek te leveren zijn. Het boek van Smith zou daarmee aan kracht hebben gewonnen.
Voor het verkrijgen van een totaalbeeld van de denkbeelden van Rick Warren is dit boek wel een goede aanvulling. Want uiteindelijk slaat Smith in de titel al de spijker op de kop, als het gaat om de beoordeling van de werken van Warren: ”Doelgericht misleid”. Smith heeft gelijk als hij stelt: „Een klein beetje zuurdesem is maar nodig om het ware Evangelie van Jezus Christus volkomen te veranderen en te verdraaien.”
De tekst van dit boek is ook te raadplegen op http://www.oncedelivered.org/doelgericht_boek.html.
Bron: RD
Doelgericht misleid. De New Age-implicaties van Doelgericht Leven
Titel: ”Doelgericht misleid. De New Age-implicaties van Doelgericht Leven”
Auteur: Warren Smith
Uitgeverij: Johannes MultiMedia, Doorn, 2006
ISBN 978 90 579 8203 3
Pagina’s: 181
Prijs: € 14,95. b
„Een glas water dat voor 99 procent uit zuiver water bestaat en voor 1 procent uit arsenicum zal je 100 procent doden. Een doctrine met zelfs maar een heel klein zweempje leugen erin kan uiteindelijk leiden tot grote misleiding.” Dat zegt Warren Smith in zijn boek ”Doelgericht misleid”.
In dit boek gaat Smith in tegen Rick Warrens Doelgerichte Gemeentecampagne. De boeken van Rick Warren, ”Doelgericht Leven” en ”Doelgerichte Gemeente”, worden door miljoenen mensen gelezen. Het gedachtegoed van Warren heeft grote invloed in de kerken - niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland. Warren Smith, een freelance schrijver en sociaal welzijnswerker, is in het verleden nauw betrokken is geweest bij de newagebeweging. Vanuit deze newageachtergrond heeft hij de werken van Rick Warren bestudeerd. Vandaar ook de ondertitel van dit boek: ”De New Age-implicaties van Doelgericht Leven”.
Vijftien hoofdstukken en een kleine 200 bladzijden heeft Smith nodig om de newage-implicaties van ”Doelgericht Leven” helder te maken. Hij heeft daarbij de originele Engelstalige versie van het werk van Warren als uitgangspunt genomen. Daardoor komt ook duidelijker aan het licht dat Warren in zijn werk dikwijls gebruikmaakt van een geparafraseerde Bijbelvertaling.
Het lezen van Smiths boek vereist kennis van de werken van Warren. Anders wordt veel van de inhoud niet begrepen. Anderzijds zijn er best vragen te stellen bij de wijze waarop Smith de werken van Warren onderzocht heeft. Sterk gekleurd vanuit zijn newageachtergrond meent hij achter iedere boom een newage-implicatie te zien. Zeker, Smith heeft dikwijls een punt. Zoals in hoofdstuk 8, als hij ingaat op de lijn die Warren trekt dat God ”in” alles is. Dan stelt Smith terecht dat new age leert dat God in alles en iedereen is, maar dat de Schrift dat niet leert. Maar ook in het hoofdstuk daarvoor. Daar gaat hij in op de centrale vraag die Warren stelt in ”Doelgericht Leven”: „Wat is de sturende kracht in jouw leven?” Smith maakt op een mooie wijze duidelijk dat dit een typische vraag uit de newagewereld is. Warren gebruikt de overlappende term ”kracht” op een manier „waardoor de grenzen tussen traditioneel christendom en de nieuwe spiritualiteit beginnen te vervagen.”
Door heel het boek heen laat Smith zien dat Rick Warren sterk beïnvloed is door de Amerikaanse televisiedominee Robert Schuller. Diezelfde Schuller staat volgens Smith niet alleen in contact maar ook onder invloed van vooraanstaande mensen in de newagebeweging. Dit bevestigt voor Smith de analyse dat Warren uiteindelijk „bezig is de gemeente voor te gaan in het New Age-plan van de nieuwe spiritualiteit.” Hij is voor Smith „een geest die in naam van Christus komt, maar in werkelijkheid vijandig staat tegenover Jezus Christus.” Voor Smith staat het vast dat heel de doelgerichte beweging van Warren uiteindelijk zijn wortels vindt in de newagebeweging.
Het is een verademing om een boek te lezen dat kritisch ingaat op het gedachtegoed van Rick Warren. Terwijl velen deze voorganger kritiekloos volgen en alles van hem overnemen, komt Smith met een tegengeluid. Dat is goed, zeker omdat er bij Warren veel vraagtekens zijn te plaatsen. Maar om dat nu enkel en alleen te doen vanwege vermeende newage-invloeden bij Warren is wel weer een smalle basis. Met de Schrift en de gereformeerde belijdenis in de hand zou er veel steviger en meer gefundeerde kritiek te leveren zijn. Het boek van Smith zou daarmee aan kracht hebben gewonnen.
Voor het verkrijgen van een totaalbeeld van de denkbeelden van Rick Warren is dit boek wel een goede aanvulling. Want uiteindelijk slaat Smith in de titel al de spijker op de kop, als het gaat om de beoordeling van de werken van Warren: ”Doelgericht misleid”. Smith heeft gelijk als hij stelt: „Een klein beetje zuurdesem is maar nodig om het ware Evangelie van Jezus Christus volkomen te veranderen en te verdraaien.”
De tekst van dit boek is ook te raadplegen op http://www.oncedelivered.org/doelgericht_boek.html.
Bron: RD
ik heb Honger naar God, het motief om te vasten en het is ook een prachtig boek. Veel van geleerd.volgeling schreef:Offtopic: Vooral Piper kan ik aanraden! Ik heb zijn boek 'Toekomstige genade' gelezen. Prachtig!parsifal schreef:Nog steeds zou ik de associatie met Schuller niet volledig maken en het verketteren van Schuller houdt niet automatisch het verketteren van Warren in, maar ik zal wel aanraden, als je dan toch wat goede boeken uit Amerika wil lezen neem dan Piper, Packer of Crabb.
"En onze ziel tot zaligheid" van Ds. P. Honkoop sr.parsifal schreef:, maar ik zal wel aanraden, als je dan toch wat goede boeken ....... wil lezen, neem dan .............
"De geestelijke strijd" van Andrew Gray
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Of 'De ambten van Christus', van Prof. G. WisseRens schreef:"En onze ziel tot zaligheid" van Ds. P. Honkoop sr.parsifal schreef:, maar ik zal wel aanraden, als je dan toch wat goede boeken ....... wil lezen, neem dan .............
"De geestelijke strijd" van Andrew Gray
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Geplaatst op zaterdag 8 september 2007 06:05 , laatste wijziging vrijdag 7 september 2007 20:40
Methode-Warren op retour van onze redactie kerk
VEENENDAAL - De populariteit van de gemeenteopbouwmethode 40 Doelgerichte Dagen van de Amerikaanse baptistenvoorganger Rick Warren is teruggelopen. Dat blijkt uit het aantal gemeenten dat zich bij Purpose Driven Nederland, het Nederlandse kantoor van Warrens Saddleback Church in Californië, heeft aangemeld voor deelname aan het project. Daarbij bezint een gemeente zich in veertig dagen intensief op vijf thema's: aanbidding, gemeenschap, discipelschap, dienstbaarheid en evangelisatie.
Sinds 2005 hebben 190 gemeenten meegedaan, volgens Jan Baan, gemeenteopbouwadviseur in dienst van Purpose Driven. De piek lag in 2006, toen het eerste halfjaar veertig gemeenten meededen. Begin dit jaar was er een dip, volgens Baan het gevolg van kritische verhalen over Warrens methode, onder anderen van de Amerikaan Warren Smith, die het boek Doelgericht Misleid schreef. Dit jaar doen elf plaatselijke kerken mee.
Elk halfjaar organiseert Purpose Driven een instructiedag: in maart voor gemeenten die in september starten, in september voor kerken die in januari willen beginnen. De bezoekersaantallen daarvoor liepen eveneens terug. In de periode van hoogtij waren er 180 mensen. Voor de informatiedag vandaag in Veenendaal hebben zich veertig mensen aangemeld.
,,Maar dat geeft een vertekend beeld. In het begin kwamen per gemeente meer mensen. Nu gaan sommige mensen kijken bij een kerk in de buurt die het project heeft doorlopen. Die komen dan niet meer naar onze dag'', nuanceert Baan.
Dat de 'doelgerichte methode' over haar hoogtepunt is, wil hij niet overnemen. ,,Daar heb ik moeite mee, want dat suggereert dat het een hype is. Ik zie deze methode als een bouwsteen met een blijvende waarde.''
Wel beaamt hij dat de populariteit is teruggelopen. ,,Maar dat geldt ook voor de boeken van Warren. Daarvan worden er ook niet meer zoveel verkocht als in het begin.'' Baan doelt op diens enkele jaren geleden in Nederland uitgebrachte bestsellers Doelgerichte Gemeente en Doelgericht Leven, waarvan er duizenden over de toonbank gingen.
Een periode van stabilisatie ligt in het verschiet, denkt hij. ,,Ik verwacht dat we op het huidige niveau blijven: de komende jaren zullen per half jaar zo'n tien tot vijftien gemeenten ons doelgerichtedagenproject volgen.''
Baan zegt tevreden te zijn over de deelnamecijfers. ,,Aan de ene kant niet, omdat je elke gemeente zo'n goede methode gunt. Aan de andere kant heeft het project heel wat losgemaakt. Gemeenten die meededen, herontdekten de basisprincipes van het geloof. Een deel van de inactieve gemeenteleden ging aan de slag. Het kerkbezoek ging per gemeente gemiddeld met 24 procent omhoog. Negen procent van deze mensen bleef aan de kerk verbonden.'' Hij beaamt wel dat het veertigdagenmodel een hogere vlucht nam in landen als Duitsland, Engeland en Noorwegen.
De Nederlandse tak deelt in een wereldwijde trend van teruglopende belangstelling. De Saddleback Church moest flink snijden in de speciale organisatie voor het 'doelgerichte werk', Purpose Driven Ministries . Nu werken daar volgens Baan nog 320 mensen. Op het hoogtepunt waren het er zeshonderd.
Dat heeft ook te maken met de keuze van de Amerikaanse megakerk voor PEACE , een programma om armoede in de wereld te bestrijden, zegt Baan.
Purpose Driven Nederland staat op het punt een nieuw programma voor pastoraat - Celebrate Recovery - uit te brengen, geheel volgens de principes van Warren. Op twaalf probleemgebieden - bijvoorbeeld rouwverwerking, echtscheiding en eetstoornissen - komen mensen in groepen bij elkaar, onder leiding van een professional, om elkaar te helpen bij herstel. Ook werkt de organisatie aan een programma voor 'doelgerichte Bijbelstudie', in het Engels 40 Days of Love geheten.
BRON: ND
Methode-Warren op retour van onze redactie kerk
VEENENDAAL - De populariteit van de gemeenteopbouwmethode 40 Doelgerichte Dagen van de Amerikaanse baptistenvoorganger Rick Warren is teruggelopen. Dat blijkt uit het aantal gemeenten dat zich bij Purpose Driven Nederland, het Nederlandse kantoor van Warrens Saddleback Church in Californië, heeft aangemeld voor deelname aan het project. Daarbij bezint een gemeente zich in veertig dagen intensief op vijf thema's: aanbidding, gemeenschap, discipelschap, dienstbaarheid en evangelisatie.
Sinds 2005 hebben 190 gemeenten meegedaan, volgens Jan Baan, gemeenteopbouwadviseur in dienst van Purpose Driven. De piek lag in 2006, toen het eerste halfjaar veertig gemeenten meededen. Begin dit jaar was er een dip, volgens Baan het gevolg van kritische verhalen over Warrens methode, onder anderen van de Amerikaan Warren Smith, die het boek Doelgericht Misleid schreef. Dit jaar doen elf plaatselijke kerken mee.
Elk halfjaar organiseert Purpose Driven een instructiedag: in maart voor gemeenten die in september starten, in september voor kerken die in januari willen beginnen. De bezoekersaantallen daarvoor liepen eveneens terug. In de periode van hoogtij waren er 180 mensen. Voor de informatiedag vandaag in Veenendaal hebben zich veertig mensen aangemeld.
,,Maar dat geeft een vertekend beeld. In het begin kwamen per gemeente meer mensen. Nu gaan sommige mensen kijken bij een kerk in de buurt die het project heeft doorlopen. Die komen dan niet meer naar onze dag'', nuanceert Baan.
Dat de 'doelgerichte methode' over haar hoogtepunt is, wil hij niet overnemen. ,,Daar heb ik moeite mee, want dat suggereert dat het een hype is. Ik zie deze methode als een bouwsteen met een blijvende waarde.''
Wel beaamt hij dat de populariteit is teruggelopen. ,,Maar dat geldt ook voor de boeken van Warren. Daarvan worden er ook niet meer zoveel verkocht als in het begin.'' Baan doelt op diens enkele jaren geleden in Nederland uitgebrachte bestsellers Doelgerichte Gemeente en Doelgericht Leven, waarvan er duizenden over de toonbank gingen.
Een periode van stabilisatie ligt in het verschiet, denkt hij. ,,Ik verwacht dat we op het huidige niveau blijven: de komende jaren zullen per half jaar zo'n tien tot vijftien gemeenten ons doelgerichtedagenproject volgen.''
Baan zegt tevreden te zijn over de deelnamecijfers. ,,Aan de ene kant niet, omdat je elke gemeente zo'n goede methode gunt. Aan de andere kant heeft het project heel wat losgemaakt. Gemeenten die meededen, herontdekten de basisprincipes van het geloof. Een deel van de inactieve gemeenteleden ging aan de slag. Het kerkbezoek ging per gemeente gemiddeld met 24 procent omhoog. Negen procent van deze mensen bleef aan de kerk verbonden.'' Hij beaamt wel dat het veertigdagenmodel een hogere vlucht nam in landen als Duitsland, Engeland en Noorwegen.
De Nederlandse tak deelt in een wereldwijde trend van teruglopende belangstelling. De Saddleback Church moest flink snijden in de speciale organisatie voor het 'doelgerichte werk', Purpose Driven Ministries . Nu werken daar volgens Baan nog 320 mensen. Op het hoogtepunt waren het er zeshonderd.
Dat heeft ook te maken met de keuze van de Amerikaanse megakerk voor PEACE , een programma om armoede in de wereld te bestrijden, zegt Baan.
Purpose Driven Nederland staat op het punt een nieuw programma voor pastoraat - Celebrate Recovery - uit te brengen, geheel volgens de principes van Warren. Op twaalf probleemgebieden - bijvoorbeeld rouwverwerking, echtscheiding en eetstoornissen - komen mensen in groepen bij elkaar, onder leiding van een professional, om elkaar te helpen bij herstel. Ook werkt de organisatie aan een programma voor 'doelgerichte Bijbelstudie', in het Engels 40 Days of Love geheten.
BRON: ND