Klimaatspijbelaars

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Mara »

merel schreef: Sorry Mara, maar ik moet even om jouw post (glim)lachen. Je beweert dit nu heel stellig, maar kookt verschillende gerechten als een van je kinderen het niet lust en koopt 4 soorten zuivel, om elk kind te plezieren met het juiste smaakje. :) Daar zit enige discrepantie.
Dat heeft een medische reden!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Thuisvrouw »

merel schreef:Mara heeft het over kinderen op de lagere school. Gisteren demonstreerden scholieren van de middelbaren school waarvan het merendeel over een een paar jaar mag gaan stemmen. Het lijkt mij niet dat je die zo minachtend kan wegzetten Zij hebben namelijk wel een punt dat de zorg over het milieu groot is.
Ik dacht toch echt dat mara het over het puberale brein had. Daarbij is het goed dat ouders hun kinderen dingen leren. Zoals afval scheiden, pak eens de fiets etc. Helemaal niks mis mee. Mijn bezwaar begint op het moment dat we het normaal gaan vinden dat kinderen lopen blèren op het Malieveld. En spijbelen van school. En ze weten van toeten noch blazen. Onder het eten van een Mac kunnen ze nog vertellen dat ze 3 keer per jaar vliegen. Dit is niets anders dan een puberaal opstootje met (schande!!) goedkeuring van het wettelijk gezag. Daarom: we hebben een ouderprobleem!
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Mara heeft het over kinderen op de lagere school. Gisteren demonstreerden scholieren van de middelbaren school waarvan het merendeel over een een paar jaar mag gaan stemmen. Het lijkt mij niet dat je die zo minachtend kan wegzetten Zij hebben namelijk wel een punt dat de zorg over het milieu groot is.
Helemaal eens.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
merel schreef:Mara heeft het over kinderen op de lagere school. Gisteren demonstreerden scholieren van de middelbaren school waarvan het merendeel over een een paar jaar mag gaan stemmen. Het lijkt mij niet dat je die zo minachtend kan wegzetten Zij hebben namelijk wel een punt dat de zorg over het milieu groot is.
Ik dacht toch echt dat mara het over het puberale brein had. Daarbij is het goed dat ouders hun kinderen dingen leren. Zoals afval scheiden, pak eens de fiets etc. Helemaal niks mis mee. Mijn bezwaar begint op het moment dat we het normaal gaan vinden dat kinderen lopen blèren op het Malieveld. En spijbelen van school. En ze weten van toeten noch blazen. Onder het eten van een Mac kunnen ze nog vertellen dat ze 3 keer per jaar vliegen. Dit is niets anders dan een puberaal opstootje met (schande!!) goedkeuring van het wettelijk gezag. Daarom: we hebben een ouderprobleem!
En als nu de kinderen steeds duidelijker zien dat de ouderen (en ouders) deze verantwoordelijkheid niet pakken? Zelfde als jongeren die zien dat pensioendiscussie muurvast zit door een aantal ouderen (FNV'ers) die hun 'rechten' zeer eenzijdig willen vasthouden. Het bereikt een punt dat er wel protesten gaan komen.
Bleren is een flauwe denigrerende opmerking.

Dat we een ouderprobleem hebben, ja, dat is wel waar denk ik. Het verkeerde voorbeeld wordt massaal gegeven denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Dus klimaathysterie als teken van het beest. Maar vraag niet direct om een theologische en Schriftonderbouwde visie. Ik hoorde pas een vriend zeggen: Er staat in openbaring dat de mensen God zullen lasteren vanwege de hitte der zon. Lasteren betekent: zeggen dat er geen God is. God loochenen door het zelf op te willen lossen via 'corrupte' klimaatdoelen, zo lek als een mandje.

Dat deed me nadenken...
En als je dan dit leest:

het lot van de levende planeet ligt in de handen van bestuurders waarvan de meeste de vijftig al zijn gepasseerd; tegen de tijd dat de dijken overstromen zijn zij al dood. Als zij vandaag doorgaan met business as usual storten ze de wereld van morgen in chaos, maar zelf zullen ze daar weinig last van hebben. Maja wel. Met een beetje geluk heeft zij in 2050 haar halve leven nog voor zich.
Het is niet alsof Maja de zorgen om het milieu van huis uit heeft meegekregen. Af en toe maakt haar vader een opmerking over stervende ijsberen, maar bij het avondeten wordt er meestal een stuk vlees geserveerd en op vakantie gaan ze geregeld met het vliegtuig. Een aparte bak voor plastic afval vindt haar moeder te veel gedoe. Om zelf een steentje bij te dragen besloot Maja vegetariër te worden en korter te douchen, al wist ze ook wel dat ze daarmee de wereld niet ging redden. Ze wilde meer doen voor het klimaat, maar hoe?

WIE DAN LEEFT WIE NU ZORGT

Wat zegt de Bijbel? De kinderen zullen opstaan tegen de ouders

In de Verenigde Staten is de organisatie Our Children’s Trust daarom naar de rechtbank gestapt namens 21 jongeren tussen de elf en 22 jaar. Een leefbare planeet is een mensenrecht, redeneren zij, en het huidige regeringsbeleid brengt dat in gevaar. Ze worden bijgestaan door James Hansen, de gerenommeerde klimaatwetenschapper die in de jaren tachtig al wees op de potentieel desastreuze gevolgen van de grootschalige CO2-uitstoot en sindsdien steeds feller actie voert voor doortastende duurzaamheidsmaatregelen. Zijn kleindochter is een van de aanklagers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door parsifal »

Klimaat is iets anders dan milieu. Echter dat betekent niet dat de mensheid geen invloed heeft op het klimaat. Er gaat juist veel onderzoek zitten in hoe door de mens veroorzaakte veranderingen kettingreacties in gang kunnen zetten en daardoor daadwerkelijk het klimaat beinvloeden. Of dit nu door ontbossing komt of door te veel CO2 in de lucht.
Het is waar dat niet 100% zeker is dat de mens invloed op het klimaat heeft. Het is onmogelijk om alle processen die een rol spelen te overzien, maar er zijn wel grote aanwijzingen dat de mens invloed heeft op het klimaat en dat voorzichtigheid geboden is (Als je niet 100% zeker bent of een drankje giftig is, drink je het ook niet. Of: russische roulette spelen is dom).

En ik vind het eerder getuigen van een heel slechte visie op de schepping als je niet probeert het uitsterven van de ijsbeer in zijn natuurlijke leefomgeving of de vernietiging van de koralen bij Australie probeert te voorkomen. Nederland is een kleine speler op dit gebied, maar alleen als je zelf je verantwoordelijkheid neemt als klein land ben je in een positie om de grote spelers ook aan te spreken. En Nederland (of Zweden) doen dat te weinig. En ja als individu moeten we dan weer onze verantwoording nemen als we de eigen regering aanspreken (en kritiek op de scholieren die te makkelijk omgaan met het probleem is dan ook terecht, maar het is onrechtvaardig om dat op de hele groep te projecteren).

En ik zie gewoon niet in hoe je zorg voor en over het klimaat als opstand tegen de Schepper kunt zien. Het is in alle opzichten juist respect voor het werk van de Schepper. Natuurlijk zijn er veel mensen die de Schepper niet erkennen en zelfs van een deel van de schepping een God maken, maar dat doet niet af aan onze taak als rentmeesters. Ik denk juist dat wij vooraan behoren te staan bij de zorg voor de schepping, niet als De boodschap van de kerk (zoals ook sociale gerechtigheid, het afwijzen van abortus of de zorg voor de zieke niet De boodschap zijn), maar als werken van dankbaarheid die voortvloeien uit de genade van de Heere.

Het zetten van klimaatdoelen is m.i. net zo demonisch als het vaststellen van een minimumloon of het hebben van een meerjarenbegroting voor de overheid (d.i. niet). Eens zal alles goed zijn op aarde. En God kan wonderlijk ingrijpen, maar zolang dat niet gebeurt moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en de Schepper eren door zijn werk te onderhouden naar ons vermogen.

En laat de kinderen de ouders maar aanspreken als ze vinden dat de ouders het niet goed doen, door bijvoorbeeld vegetarier te worden, of door te zeggen dat een vakantie in Nederland ook mooi is enz. En ja ik zie hier voor mijzelf ook wel wat problemen met familie over de hele wereld. Dat doet echter niet af van mijn verantwoordelijkheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
En als nu de kinderen steeds duidelijker zien dat de ouderen (en ouders) deze verantwoordelijkheid niet pakken? Zelfde als jongeren die zien dat pensioendiscussie muurvast zit door een aantal ouderen (FNV'ers) die hun 'rechten' zeer eenzijdig willen vasthouden. Het bereikt een punt dat er wel protesten gaan komen.
Zoals de ouders zingen piepen de jongen. En als de ouders in de thuissituatie eens goed dat klimaatbeleid doorvoerden, zou de lol er snel af zijn. Daar had @maaneschijn nog een leuke tweet van een paar blz. terug
Bleren is een flauwe denigrerende opmerking.
De bordjes al eens gelezen op de foto's waar de kids mee demonstreerden? Geen ge... het moet naar nul? Blèren is nog zacht uitgedrukt.
Dat we een ouderprobleem hebben, ja, dat is wel waar denk ik. Het verkeerde voorbeeld wordt massaal gegeven denk ik.
Juist. Daarom hadden ze de moed dit te ondernemen.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
Zeeuw schreef:
En als nu de kinderen steeds duidelijker zien dat de ouderen (en ouders) deze verantwoordelijkheid niet pakken? Zelfde als jongeren die zien dat pensioendiscussie muurvast zit door een aantal ouderen (FNV'ers) die hun 'rechten' zeer eenzijdig willen vasthouden. Het bereikt een punt dat er wel protesten gaan komen.
Zoals de ouders zingen piepen de jongen. En als de ouders in de thuissituatie eens goed dat klimaatbeleid doorvoerden, zou de lol er snel af zijn. Daar had @maaneschijn nog een leuke tweet van een paar blz. terug
Bleren is een flauwe denigrerende opmerking.
De bordjes al eens gelezen op de foto's waar de kids mee demonstreerden? Geen ge... het moet naar nul? Blèren is nog zacht uitgedrukt.
Dat we een ouderprobleem hebben, ja, dat is wel waar denk ik. Het verkeerde voorbeeld wordt massaal gegeven denk ik.
Juist. Daarom hadden ze de moed dit te ondernemen.
Ja, bij een gemiddelde demonstratie blinken de borden niet uit in subtielheid. Volgens mij moet je daar ook een beetje doorheen kunnen kijken. De gemiddelde puber die ik spreek is ook niet zo subtiel. Hoort er ook wat bij. Dat leren ze in de loop van de tijd wel.
Soms net zo lang tot ze schijnheilige volwassen zijn, die nooit eerlijk zijn.

Bijzonder overigens dat je/en meerdere, vooral over de vorm en het spijbelen praat. Is dat om de inhoud aan de kant te schuiven?
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:Klimaat is iets anders dan milieu. Echter dat betekent niet dat de mensheid geen invloed heeft op het klimaat. Er gaat juist veel onderzoek zitten in hoe door de mens veroorzaakte veranderingen kettingreacties in gang kunnen zetten en daardoor daadwerkelijk het klimaat beinvloeden. Of dit nu door ontbossing komt of door te veel CO2 in de lucht.
Het is waar dat niet 100% zeker is dat de mens invloed op het klimaat heeft. Het is onmogelijk om alle processen die een rol spelen te overzien, maar er zijn wel grote aanwijzingen dat de mens invloed heeft op het klimaat en dat voorzichtigheid geboden is (Als je niet 100% zeker bent of een drankje giftig is, drink je het ook niet. Of: russische roulette spelen is dom).

En ik vind het eerder getuigen van een heel slechte visie op de schepping als je niet probeert het uitsterven van de ijsbeer in zijn natuurlijke leefomgeving of de vernietiging van de koralen bij Australie probeert te voorkomen. Nederland is een kleine speler op dit gebied, maar alleen als je zelf je verantwoordelijkheid neemt als klein land ben je in een positie om de grote spelers ook aan te spreken. En Nederland (of Zweden) doen dat te weinig. En ja als individu moeten we dan weer onze verantwoording nemen als we de eigen regering aanspreken (en kritiek op de scholieren die te makkelijk omgaan met het probleem is dan ook terecht, maar het is onrechtvaardig om dat op de hele groep te projecteren).

En ik zie gewoon niet in hoe je zorg voor en over het klimaat als opstand tegen de Schepper kunt zien. Het is in alle opzichten juist respect voor het werk van de Schepper. Natuurlijk zijn er veel mensen die de Schepper niet erkennen en zelfs van een deel van de schepping een God maken, maar dat doet niet af aan onze taak als rentmeesters. Ik denk juist dat wij vooraan behoren te staan bij de zorg voor de schepping, niet als De boodschap van de kerk (zoals ook sociale gerechtigheid, het afwijzen van abortus of de zorg voor de zieke niet De boodschap zijn), maar als werken van dankbaarheid die voortvloeien uit de genade van de Heere.

Het zetten van klimaatdoelen is m.i. net zo demonisch als het vaststellen van een minimumloon of het hebben van een meerjarenbegroting voor de overheid (d.i. niet). Eens zal alles goed zijn op aarde. En God kan wonderlijk ingrijpen, maar zolang dat niet gebeurt moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en de Schepper eren door zijn werk te onderhouden naar ons vermogen.

En laat de kinderen de ouders maar aanspreken als ze vinden dat de ouders het niet goed doen, door bijvoorbeeld vegetarier te worden, of door te zeggen dat een vakantie in Nederland ook mooi is enz. En ja ik zie hier voor mijzelf ook wel wat problemen met familie over de hele wereld. Dat doet echter niet af van mijn verantwoordelijkheid.
Exact.
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Wim Anker »

Gezwam. Goddeloos gezwam.
Er komen honderden miljarden beschikbaar voor het "klimaat". Laten we dat geld maar steken in het uitroeien van de armoede wereldwijd. De klimaatreligie gaat miljoenen doden kosten.

Willen we wat voor het klimaat?

1. Per persoon mag er per jaar 1x gevlogen worden. Niet ruil- of verkoopbaar als er van dat recht geen gebruik wordt gemaakt.
2. De zondag wordt een collectieve vrije dag.
3. De max snelheid gaat naar 100 km uur in NL
4. Innoveer en ondersteun en subsidieer dat. En als oplossingen beter zijn dan de huidige komen ze vanzelf op de markt.

Probleem opgelost..... Hebben we al die miljarden over voor armoedebestrijding.
De energie wende in Duitsland heeft niets (lees: Niets!) opgeleverd qua C02 reductie.

Maar dat wil de elite niet. Die willen, zoals Rob Jetten, best een hoge vliegtax betalen zodat zij maar raak kunnen vliegen. Zij verdienen genoeg.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Ambtenaar »

Thuisvrouw schreef: Ik dacht toch echt dat mara het over het puberale brein had. Daarbij is het goed dat ouders hun kinderen dingen leren. Zoals afval scheiden, pak eens de fiets etc. Helemaal niks mis mee. Mijn bezwaar begint op het moment dat we het normaal gaan vinden dat kinderen lopen blèren op het Malieveld. En spijbelen van school. En ze weten van toeten noch blazen. Onder het eten van een Mac kunnen ze nog vertellen dat ze 3 keer per jaar vliegen. Dit is niets anders dan een puberaal opstootje met (schande!!) goedkeuring van het wettelijk gezag. Daarom: we hebben een ouderprobleem!
Je kunt van kinderen niet verwachten dat zij consequent handelen. Het is goed dat kinderen aandacht vragen voor het klimaat. Zij zullen namelijk meer met de (financiële) gevolgen van klimaatverandering te maken krijgen dan de huidige generaties volwassenen.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Ja, het is meer een denkpunt van mij. God is 'van de grondlegging der wereld' de Eigenaar en Bezitter en bestuurt alles tot een zeker einde. Wat nu gebeurt (kijk een willekeurig Journaal of lees een krant) en een groot deel gaat over het klimaat, de rol van de mens en wat WIJ allemaal moeten doen. Dat is een miskenning van de Schepper. Natuurlijk is rentmeesterschap een ding. Maar dit protest van gisteren is een demonisch proces. Je ziet het ook gebeuren: protesteren met toestemming van ouders terwijl er 3 vliegvakanties per jaar geboekt worden. Wilders zei hetzelfde tegen Rob Jetten n.a.v. informatie uit zijn Instagramaccount.

Dus klimaathysterie als teken van het beest. Maar vraag niet direct om een theologische en Schriftonderbouwde visie. Ik hoorde pas een vriend zeggen: Er staat in openbaring dat de mensen God zullen lasteren vanwege de hitte der zon. Lasteren betekent: zeggen dat er geen God is. God loochenen door het zelf op te willen lossen via 'corrupte' klimaatdoelen, zo lek als een mandje.

Dat deed me nadenken...
Dank voor de toelichting. Interessante denklijn.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Bijzonder overigens dat je/en meerdere, vooral over de vorm en het spijbelen praat. Is dat om de inhoud aan de kant te schuiven?
Ik vind het bijzonder dat jij/en meerdere het blijkbaar wel ok vinden dat je de inhoud door kinderen op deze manier laat etaleren. Om nog maar niet te spreken of je als christenouders het goed moet vinden dat je kinderen op zo'n wijze tegen de overheid protesteren. Is dat de manier geworden als christen zijnde??

En zondags in kerk en op catechisatie leren wij ze over het verschuldigd gezag. Over schijnheiligheid gesproken.

Je zou het als kind ook niet meer weten.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:Gezwam. Goddeloos gezwam.
Er komen honderden miljarden beschikbaar voor het "klimaat". Laten we dat geld maar steken in het uitroeien van de armoede wereldwijd. De klimaatreligie gaat miljoenen doden kosten.
Een nogal ongefundeerde uitspraak, gebaseerd op de befaamde onderbuik.
De energie wende in Duitsland heeft niets (lees: Niets!) opgeleverd qua C02 reductie.

Dat heeft met name te maken met de Atomausstieg, waardoor steen- en bruinkool tijdelijk een belangrijke rol hebben. Het aandeel duurzame energie in de totale energiemix is in Duitsland gestegen.
Maar dat wil de elite niet. Die willen, zoals Rob Jetten, best een hoge vliegtax betalen zodat zij maar raak kunnen vliegen. Zij verdienen genoeg.
Dat is inderdaad een verwerpelijk standpunt van Jetten. Je creëert dan klimaatlosers, die niet in staat zijn om op vakantie te gaan, hun huis energiezuinig te maken, etc.
Ambtenaar
Berichten: 9369
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Klimaatspijbelaars

Bericht door Ambtenaar »

Thuisvrouw schreef: Ik vind het bijzonder dat jij/en meerdere het blijkbaar wel ok vinden dat je de inhoud door kinderen op deze manier laat etaleren. Om nog maar niet te spreken of je als christenouders het goed moet vinden dat je kinderen op zo'n wijze tegen de overheid protesteren. Is dat de manier geworden als christen zijnde??
Het is niet protesteren tegen, maar demonstreren voor.
En zondags in kerk en op catechisatie leren wij ze over het verschuldigd gezag. Over schijnheiligheid gesproken.
Het gezag van de politiek is niet absoluut.
Plaats reactie