Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Geplaatst: 18 sep 2017, 09:43
Salarishoogte wordt bepaald door vraag en aanbod.
Mis. Veel eerstegraads docenten zijn net zo goed WO-geschoold, en het gaat sowieso om een HBO-master en niet alleen om een HBO-bachelor. WO-geschoolde docenten komen vrijwel altijd uit in een LD-functie, maximumsalaris zie hierboven.merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik het absurd om een salaris van een leerkracht te vergelijken met iemand met een WO studie. Dat is compleet appels met peren vergelijken.
Ten eerste is er een verschil in opleiding;HBO en WO ( dat verschil rechtvaardigt m.i. ook verschil in beloning)
Dit is een terechte opmerking, met toch ook een kanttekening. In het onderwijs ligt je lesrooster vast. "Zomaar" een vrije dag voor iets opnemen is er in principe niet bij.en ten tweede werkt het merendeel van de advocaten in een commerciële setting en docenten werken voor de rijksoverheid c.q. zijn ambtenaren. Dat maakt verschil in salaris vaak ten voordele voor de commerciële setting, maar ook verschil in in de secondaire voorwaarden ten voordele van de ambtenaren.
Dit geldt net zo voor het onderwijs. Daar zijn er ook veel die het niet redden. Wat zeggen de cijfers die Sheba aanhaalde je dan?En ten derde is de uitval in de advocatuur nooit gemeten, omdat het merendeel van de mensen die dat werk te zwaar vindt, kiest voor werk in een andere sector.
Als ik de bedragen hier zie langskomen verdien ik niet eens zoveel meer (zo niet minder) dan een voortgezet onderwijs leraar. Ander land natuurlijk, met ander sociaal stelsel, maar wel ongeveer maximale opleiding gehad binnen het vakgebied.merel schreef:Sheba heeft het opver het lagere onderwijs en dat zijn altijd pabo studenten, dus hbo. De lonen van het voortgezet onderwijs liggen sowieso anders.
Ik doelde op de uitvalcijfers van Sheba.merel schreef:Sheba heeft het opver het lagere onderwijs en dat zijn altijd pabo studenten, dus hbo. De lonen van het voortgezet onderwijs liggen sowieso anders.
Volgens mijn schoonzusje moet een basisschool in 2025 minimaal 8 docenten met een Master opleiding hebben.merel schreef:Klopt, maar het merendeel van die afgestudeerden werken toch in het onderzoek of de managementlaag ( en doen vervolgens de master onderwijskunde). Er zijn weinig afgestudeerden van de academische pabo die daadwerkelijk voor de klas komen te staan.
Nee.eilander schreef:Die twee zij-instromers moeten toch wel een lerarenopleiding gaan volgen, Mara?
Volgens mij mag dat officieel niet.Mara schreef:Nee.eilander schreef:Die twee zij-instromers moeten toch wel een lerarenopleiding gaan volgen, Mara?
Ze geven les in hun afstudeervak.
De school waar je solliciteert, kijkt vooral naar je specialisatie, werkervaring, vakkennis, geschiktheid en ervaring in het werken met groepen jongeren. Als je kunt aantonen dat je hebt gewerkt op hbo- of wo-niveau, dan kun je soms meteen voor de klas, mits je naast je werk een deeltijd lerarenopleiding volgt om je bevoegdheid te behalen. Soms moet je eerst (een deel van) de lerarenopleiding afronden voor je voor de klas aan de slag kunt.
In feite zijn het geen zij-instromers, het is hun eerste baan. Heet het dan ook zo?eilander schreef:Volgens mij mag dat officieel niet.Mara schreef:Nee.eilander schreef:Die twee zij-instromers moeten toch wel een lerarenopleiding gaan volgen, Mara?
Ze geven les in hun afstudeervak.
https://www.wordleraarinhetvo.nl/hoe-ka ... dere-baan/De school waar je solliciteert, kijkt vooral naar je specialisatie, werkervaring, vakkennis, geschiktheid en ervaring in het werken met groepen jongeren. Als je kunt aantonen dat je hebt gewerkt op hbo- of wo-niveau, dan kun je soms meteen voor de klas, mits je naast je werk een deeltijd lerarenopleiding volgt om je bevoegdheid te behalen. Soms moet je eerst (een deel van) de lerarenopleiding afronden voor je voor de klas aan de slag kunt.
Ja.merel schreef:Dus ook op een middelbare school
Dit bericht spreekt bovenstaande dan weer tegen volgens mij:Sheba schreef:https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/47 ... utklachtenDDD schreef:Ik ben het er mee eens dat het onderwijs als sector goed is georganiseerd en vaak in het nieuws is. Maar voor werkdruk moet je mijns inziens toch meer objectieve dingen meenemen. Loon is inderdaad in cijfers uit te drukken, maar de uitval in de loop van de carrière ook. Ik ben benieuwd naar de statistieken daarover.
Bovenstaande link is een overzichtje van het cbs waarin duidelijk naar voren komt dat de uitval in het onderwijs het grootst is. Ruim 20 %. Tegenover 14 % in de zakelijke dienstverlening waar volgens mij de advocaten en juristen onder vallen. En als je dat ziet is dat zelfs nog onder het gemiddelde van alles En in de agrarische sector het laagst. Een op de vijf leraren krijgt te maken met burn-out klachten, volgens deze cijfers.
Dan is het ook nog eens interessant om te kijken hoeveel mensen voortijdig stoppen met dit vak. En ook ben ik zelf wel benieuwd naar het verschil tussen basisonderwijs en voortgezetonderwijs.