Kabinetsformatie 2017

Curie

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Curie »

freek schreef:
Ad Anker schreef:Met CU regeren is de enige meerderheidsoptie. Dat geeft de CU een dikke vinger in de pap. SGP wil dan wel gedogen. Dit allemaal geeft Pechtold wel wat kriebels. Dat snap ik best. Wil je vooruit (op z'n D66), krijg je de CU. Dat valt niet mee. Wie weet. Komt inderdaad de discussie weer hoever je hierin als christelijke partijen kan en mag gaan. Blijft lastig. Dus ik snap Wim wel.
Ik voorzie eerder dat de SGP, als de CU in de coalitie zit, vooral vanaf de zijlijn van mening is dat het resultaat van de CU-brengt 'mager' is. Net als ten tijden van Balkenende-IV. SGP gedoogt liever VVD/PVV-achtige inbreng.
SGP ten voeten uit. Als het maar rechts is, is het allemaal oké, want kasboek en de Bijbel zijn te splitsen. Wat dat betreft zijn er wel overeenkomsten met de partij van kereltje Pechtold.

Als het wat linkser is, dan is het allemaal niet goed, al is het een broeder/zuster partij. Beetje gespleten zeg maar.
Laatst gewijzigd door Curie op 23 mei 2017, 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:
Ad Anker schreef:Met CU regeren is de enige meerderheidsoptie. Dat geeft de CU een dikke vinger in de pap. SGP wil dan wel gedogen. Dit allemaal geeft Pechtold wel wat kriebels. Dat snap ik best. Wil je vooruit (op z'n D66), krijg je de CU. Dat valt niet mee. Wie weet. Komt inderdaad de discussie weer hoever je hierin als christelijke partijen kan en mag gaan. Blijft lastig. Dus ik snap Wim wel.
Ik voorzie eerder dat de SGP, als de CU in de coalitie zit, vooral vanaf de zijlijn van mening is dat het resultaat van de CU-brengt 'mager' is. Net als ten tijden van Balkenende-IV. SGP gedoogt liever VVD/PVV-achtige inbreng.
Omdat SGP weleens VVD/PVV-achtige inbreng gedoogd heeft en kritisch was ten tijde van Balkenende-IV gedogen ze liever VVD/PVV-achtige inbreng. Is dat niet een wat te simplistische weergave van de werkelijkheid?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

freek schreef:
Ik voorzie eerder dat de SGP, als de CU in de coalitie zit, vooral vanaf de zijlijn van mening is dat het resultaat van de CU-inbreng 'mager' is. Net als ten tijden van Balkenende-IV. SGP gedoogt liever VVD/PVV-achtige inbreng.
Ik vrees nu al dat - als CU in het kabinet komt - de inbreng van de CU als christelijke partij mager zal zijn. Het is toch logisch dat de CU juist op dit punt kritisch wordt bevraagd door de SGP?
ZWP

Bericht door ZWP »

eilander schreef: Ik vrees nu al dat - als CU in het kabinet komt - de inbreng van de CU als christelijke partij mager zal zijn. Het is toch logisch dat de CU juist op dit punt kritisch wordt bevraagd door de SGP?
Ik vrees het ook, en kritiek mag ook.
Maar met 5 van de 76 zetels heb je maar weinig (1/15) in te brengen. We moeten wel reëel zijn.

D66 heeft zich in een lastige positie gebracht nu over links niet gaat en CU geen breekpunt meer heeft. Nu moet D66 wel gaan praten...toch?
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

Segers en Pechtold praten op dit moment al uren met elkaar. De vraag of er echt onderhandeld gaat worden is nog steeds niet definitief beantwoord. Spannende avond voor de boeg...
Auto

Bericht door Auto »

Refoforum2017 schreef:Segers en Pechtold praten op dit moment al uren met elkaar. De vraag of er echt onderhandeld gaat worden is nog steeds niet definitief beantwoord. Spannende avond voor de boeg...
Nou het is al over en uit hoor, zo spannend was het blijkbaar dus niet.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik heb er meer over nagedacht vandaag dan ooit... Na die ene opmerking ;) kreeg ik het wel een beetje benauwd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

helma

Bericht door helma »

Dankbaar dat Segers toch geen concessies heeft gedaan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:Dankbaar dat Segers toch geen concessies heeft gedaan.
idd.
Desiree

Bericht door Desiree »

En nu?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Ik vind het bijzonder jammer.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Desiree schreef:En nu?
Pechtold wil het onderste uit de kan, en doet alsof hij het in dit land alleen voor het zeggen heeft.
Dan zal hij aan het CDA met Buma ook nog een harde dobber hebben.
Toch lijkt een minderheidskabinet VVD-CDA-D66 (al dan niet met wat gedoogsteun hier of daar) de meest logische optie.
CvdW

Bericht door CvdW »

In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Auto

Bericht door Auto »

CvdW schreef:In een democratisch land is het logisch dat de grootste partijen gaan samenwerken, dus VVD en PVV.
Door PVV uit te sluiten zien we dat niet democratisch wordt gehandeld .
Ik snap dit niet. Wilders heeft keer op keer geroepen dat hij niet samen wilde werken met Mark Rutte. En zelfs recent maakte hij Rutte en de VVD zwart. Je gaat toch niet met een partij rond de tafel zitten die op elke wijze bewindslieden schoffeert en aangeeft geen vertrouwen te hebben in de VVD. Dat doet geen normaal mens in prive situaties en ook niet in maatschappelijke situaties. Je kan alleen gaan spreken met elkaar als er enig vertrouwen in elkaar is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:Dankbaar dat Segers toch geen concessies heeft gedaan.
Dat maakt geen enkel verschil. Bij een parlementaire meerderheid wordt e.e.a. toch ingevoerd, met of zonder CU in het kabinet.
Plaats reactie