Ik snap het in zoverre: Als je met meetmeesters van doen krijg val je onder de moordenaarshanden.Orchidee schreef:Ik ben het deels hartelijk met u eens!
Maar het is ook waar dat we een lichtend licht en een zoutend zout moeten zijn in deze wereld.
Daar heb ik tot nu toe meer kans voor gekregen in niet reformatorische instellingen, scholen, op het werk in de buurt enz.
Je word vaak zwaar gewogen en erg licht bevonden, zodat je als het ware de mond gesnoerd word en je je dus een "buitenbeentje" kan voelen.
Juist de vroomste kerkmens die precies vertelt wat je wel en/of niet mag, hoe je je niet of wel moet gedragen, kleden enz. trapt zo vaak en hard op tere Godvrezende zielen.![]()
Maar goed u heeft dus DEELS gelijk zei ik al eerder!
In deze wereld zullen we zeker verdrukking kennen, maar......hebt goede moed!
Er is ook heel veel vroomheid zonder tere kinderlijke Godsvreze. Wie zo hard over anderen oordeelt zal
zichzelf ook wel niet recht kennen.
Misschien mag ik het een keertje zeggen: Ik was ook een "buitenbeentje" in dubbele zin.
We woonden in een dorp waar geen reformatorische scholen of kerken waren. Dan ben je daar al
een buitenbeentje als je naar een andere plaats naar een 'fijne' kerk gaat. Je bent een spelbreker
in de dorpsgemeenschap.
Ik sprak in dubbele zin: Ik maakte moeilijk contact met andere kinderen, meestal stond ik alleen in
een hoekje van het schoolplein. Ik heb dit altijd wel geaccepteerd, want ik wist van kinds aan niet
anders. Zo was ik, en het kwam bij niemand op om mij te veranderen. Dokters zeiden: Hij groeit
er wel overheen en zo meer.
In die tijd had men nog geen idee dat er zoiets bestond als een lichte autistische stoornis.
Pas toen ik volwassen was is men tot die diagnose gekomen. Maar je was dan wel een buitenbeentje,
en dat gaat in feite nooit over.